Na izložbi “Vreme čudovišta” umetnica će predstaviti seriju crteža koji u sebe upisuju igru reči u formi in-situ postavke, kako bi prikazala aktuelne događaje, paralelno sprovodeći duhovitu i oštru kritiku.
Satirični radovi su intervencije na digitalno skeniranim stranicama knjige umetnika, a narativno su vezani za rat, nasilje, strah i konzumerizam. Projekat se sastoji iz dve serije crteža/slika i digitalne animacije.
Prvu celinu pod nazivom “Teško je pronaći izgubljene stvari” čine uramljeni crteži A3 formata u kombinovanoj tehnici i slike srednjeg formata.
Rad po kome izložba nosi naziv čini fototapet dva odabrana i uveličana rada iz spomenute serije. Preko njih je urađena digitalna intervencija u vidu spontanih crteža, a zatim i intervencija uživo.
Izloženi crteži pretvaraju Galeriju u prostor svima bliskih frustracija. Održavajući efemernu osnovu, autorka ne zanemaruje inherentne kontradikcije socio-ekonomske privilegovane arene u kojoj se mogu naći izloženi radovi. Umetnica, kroz seriju radova, na pitanje nasilja i ispraznosti odgovara sarkazmom i humorom, kao zaštitom slobode.
Specifičnost lokacije i vremena su presudni za izložbu “Vreme čudovišta”, stavljajući fokus na pojmove “strah“, “anksioznost“ “rat“, “otpor i “self-care (brige o sebi)“. Ovaj stil izložbe predstavlja jedinstven umetnički pristup o refleksiji društva; on nije direktan napor da se oblikuju prilike, već izraz saosećanja i angažovanja.
Mirjana Milovanović (2002, Beograd) je studentkinja završne godine slikarstva na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, u klasi Bosiljke Zirojević-Lečić. Jedan semestar provela je na Akademiji umetnosti i dizajna u Bratislavi preko Erasmus+ programa.
Spotify se ponovo našao na udaru kritika. Prema izveštajima koji su se ovih dana našli u medijima, platforma je dozvolila da se lažne pesme pojave na verifikovanim profilima više preminulih izvođača – i to pesme za koje se veruje da su generisane veštačkom inteligencijom (AI).
Prema najnovijem izvještaju portala 404 Media, među žrtvama su i poznati country muzičari Blejz Foli i Gaj Klark. Jedna od spornih pesama nosi naziv “Together” i postavljena je prošle sedmice na Spotify pod imenom Blejza Folija. Da podsetimo, Foli je tragično ubijen 1989. godine.
Novinar Emanuel Majberg sa 404 Media primetio je da je pesmu pratila očigledno AI-generisana naslovna slika. Na njoj se nalazi mladi pevač koji ni po čemu ne liči na Folija. Pesma je u međuvremenu uklonjena sa platforme.
Majberg je razgovarao i sa diskografskom kućom koja distribuira Folijevu muziku. Vlasnik Krejg Mekdonald složio se da pesma zvuči kao da je generisana pomoću veštačke inteligencije.
Spotify se oglasio nakon incidenta i saopštio da je pesma uklonjena jer krši uslove korišćenja. Takođe su za propust okrivili distributera. Međutim, novinari 404 Media su otkrili da se pesma “Together” može povezati sa kompanijom Syntax Error. Ista firma se pojavljuje kao nosilac autorskih prava na još jednu AI-generisanu pesmu, “Happened To You”, koja je nedavno postavljena na Spotify profil pokojnog country pevača Gaja Klarka. I ta pesma je uklonjena ove sedmice.
“Artificial” govori o burnom razdoblju 2023. godine u kompaniji za veštačku inteligenciju OpenAI, kada je izvršni direktor Sem Altman otpušten i ponovno zaposlen u roku od samo nekoliko dana, te se opisuje kao “komična drama smeštena u svet veštačke inteligencije”.
Pretpostavlja se da će Garfild igrati Altmana, dok će Borisov glumiti Ilju Sutskevera, suosnivača koji je predvodio pokret za izbacivanje Altmana iz kompanije. Trenutno nema informacija o tome koga će igrati Koh.
Monika Barbaro je još uvek u pregovorima za ulogu glavne tehnološke direktorke Mire Murati.
Kako se u celu priču uklapa Ilon Mask?
Mask je uz Altmana i ostale bio suosnivač i investitor OpenAI-a 2015. godine, ali je tri godine kasnije napustio kompaniju jer se navodno nije slagao sa smerom u kom ona ide. Posebno mu se nije dopala saradnja sa Microsoftom, kao i to da se sve okreće isključivo u smeru profita, pa je stalno upozoravao na potencijalne opasnosti veštačke inteligencije za čovečanstvo.
U okviru ciklusa Ponedeljkom u Italiji, koji Muzička omladina Beograda realizuje kroz projekat Mladi za mlade, u ponedeljak 21. jula održan je solistički koncert pijaniste Matije Matejića.
Sala Italijanskog instituta za kulturu bila je prepuna i pored činjenice da je ovaj ponedeljak zabeležen kao najtopliji dan ovog leta, ali to nije sprečilo brojne posetioce, preko 70, da dođu na koncert i uživaju u muzici. Matejić je priredio pažljivo koncipiran i tehnički zahtevan program koji je obuhvatao dela od baroka (Skarlati, Bah, Vivaldi) do savremenih domaćih kompozitora (Vasilije Mokranjac).
Pijanista Matija Matejić/Photo: Vladislav Tadić
Ovaj nastup deo je projekta Mladi za mlade, čiji je cilj da pruži kontinuiranu podršku umetnicima uzrasta od 18 do 30 godina kroz javne nastupe, rezidencijalne programe i povezivanje sa domaćim i međunarodnim kulturnim akterima. Kroz profesionalne koncerte poput ovog, mladi muzičari dobijaju šansu da usavrše svoj umetnički izraz i da se pozicioniraju na muzičkoj sceni.
Pijanista Matija Matejić/Photo: Vladislav Tadić
Tokom večeri, prisutni su imali priliku da se upoznaju i sa projektom Ethno Srbija 2025 i tekućom kampanjom za njegovo očuvanje. Reč je o međunarodnom muzičkom kampu koji okuplja mlade muzičare iz celog sveta u desetodnevnom procesu učenja i razmene tradicionalnih pesama, bez nota, isključivo slušanjem i zajedničkim muziciranjem. Kamp promoviše solidarnost, poštovanje kulturnih različitosti i kolektivno stvaranje, a deo je globalne mreže koja postoji u više od 40 zemalja.
Pijanista Matija Matejić/Photo: Vladislav Tadić
Pijanista Matija Matejić/Photo: Vladislav Tadić
Pijanista Matija Matejić/Photo: Vladislav Tadić
Pijanista Matija Matejić/Photo: Vladislav Tadić
Pijanista Matija Matejić/Photo: Vladislav Tadić
Pijanista Matija Matejić/Photo: Vladislav Tadić
Pijanista Matija Matejić/Photo: Vladislav Tadić
Pijanista Matija Matejić/Photo: Vladislav Tadić
Pijanista Matija Matejić/Photo: Vladislav Tadić
Pijanista Matija Matejić/Photo: Vladislav Tadić
Pijanista Matija Matejić/Photo: Vladislav Tadić
Pijanista Matija Matejić/Photo: Vladislav Tadić
Zbog nedostatka podrške, ovogodišnje izdanje kampa suočava se s ozbiljnim finansijskim izazovima. Cilj kampanje je prikupljanje 360.000 dinara kako bi se kamp održao u Beogradu u septembru, uz obezbeđene osnovne uslove za rad i boravak učesnika. Prikupljena sredstva namenjena su stipendijama za učesnike, opremi za završni koncert, tehničkoj logistici i dokumentaciji celog procesa.
Ethno Serbia ne podučava samo muziku, već i način zajedničkog života kroz umetnost. Zato je važno da i ovaj koncert, osim umetničkog, ponese i simbolički karakter podrške – podrške mladima, razmeni i kontinuitetu.
Festival BUNA će po drugi put biti održan 26. jula na prostoru ispod spomen-parka “Vešala”, na Kraljevici, u Zaječaru.
Festival će trajati od 20.00 do 06.00 časova narednog dana. Na festivalu će nastupiti više od 10 izvođača, poreklom iz Zaječara, Negotina, Knjaževca, Bora, Subotice i Beograda.
– Buna je produkt dugogodišnje želje nekolicine mladih Zaječaraca da – svom gradu i njegovom stanovništvu, pogotovu mladima, ponudimo novu vrstu manifestacije, ali i da budemo pozitivan primer mladima koji žele da svoje ideje ostvare u delo, ticalo se to sličnih manifestacija ili neke druge vrste angažovanja u svojoj zajednici – kaže Đorđe Ilić, direktor festivala i dodaje:
Festval Buna/Photo: Aleksandar Canić, Timočka.rs
– Ovaj projekat za nas predstavlja kulturno-umetnički talas koji će motivisati ljude da se osmele i doprinesu svom okruženju kreativnim i korisnim idejama i ciljevima, kako bismo Zaječaru istinski vratili epitet koji mu pripada, a to jeste – centar kulturnih zbivanja, makar u Istočnoj Srbiji. Naše angažovanje predstavlja samo jedan od načina da se mladi i talentovani ljudi okupe oko jednog cilja i zajedno ulepšaju grad koji ih je podigao.
Festival Buna, line up
Festival Buna, satnica
Organizacija Bune će vredno raditi na tome da se ostvari kontinuitet u održavanju festivala i tako postane jedna od mnogih tradicija koje su utkane u Zaječar.
Ovaj festival će biti poseban po mnogo čemu, a ono što je najvažnije jeste humanitarni karakter. Ulaz na festival će biti potpuno besplatan, dok je donacija na ulazu poželjna. Sva prikupljena sredstva, uključujući i profit festivala, doniraćemo za lečenje Dimitrija Paunovića, dvadesetomesečnog dečaka koji vodi hrabru borbu sa tumorom.
EP će biti objavljen 12. septembra, zajedno sa ažuriranom verzijom izdanja “Physical Graffiti Deluxe Edition” 3xLP iz 2015. godine, a oba izdanja će biti dostupna preko izdavačke kuće Rhino.
Led Zeppelin, Live EP Physical Graffiti
Live EP će biti dostupan na vinilu od 12 inča, CD-u i u digitalnom formatu.
Riblja čorba, koja nakon odlaska Bore Đorđevića nastavlja da nosi duh, snagu i bunt koji je ovaj bend uvek imao, nastupiće 29. avgusta na beogradskom Beer festu.
Njihov novi pevač Jovan Jeftić prošle godine je prvi put izašao na binu sa Čorbom u rodnom gradu njihovog osnivača – Čačku. Bilo je snažno i emotivno.
– Već godinama izlazim na binu, ali sada je drugačije. Teže. Bez Bore. I baš zbog toga svaki ton ima težinu, svaki stih nosi odgovornost. Nisam Boki, niti ću biti, ali mi je čast da ponesem deo onoga što nam je ostavio – rekao je Jeftić ranije za SETV.
Ovogodišnje izdanje jednog od najposećenijih evropskih muzičkih festivala u organizaciji Skymusica donosi novi koncept – uz kupljenu ulaznicu, publika će po prvi put imati priliku da uživa u besplatnom pivu, ali i u spektakularnom programu.
Tokom četiri festivalske večeri na bini će se smenjivati ikone rok muzike, legende koje su oblikovale identitet jednog prostora, jezika, generacija.
U godini u kojoj slavi pola veka postojanja, na Beer Fest dolazi Bijelo Dugme. Ovaj nastup biće kruna njihove jubileja, a Ušće – mesto susreta starih hitova i novih uspomena.
Publika će takođe imati priliku da čuje i Prljavo kazalište, Atomsko sklonište, Valentino, Brkovie, Ortodoks Kelts, Nipl Pipl i mnoge druge.
Ulaznice za Belgrade Beer Fest mogu se kupiti putem aplikacije eFinity, na sajtu efinity.rs, na blagajnama Beogradske arene i Doma omladine Beograda (DOB), u Tržnom centru Rajićeva (I sprat) i u Sava centru, kao i na više od 1.000 MojKiosk prodajnih mesta širom Srbije.
Tog 24. jula bilo je trideset sedam stepeni. Bio je savršen dan za odlazak do reke, ili boravak u bilo kakvom klimatizovanom prostoru. Bio je savršen dan za svašta, osim za nošenje crne odeće po suncu.
Međutim, upravo to se radilo. The Sisters Of Mercy svirali su u Luci Beograd. Bila je to posebna prilika – vratili su se posle trinaest godina. Zna se kako se oblači za taj koncert. Slojevi korseta i čipkastih rukava, ništa belo ili lepršavo. Pliš, koža, mreža. Bela boja na licu, ajlajneri do kolena. Čizme, martinke i platforme. Topljenje i vrućina nisu izgovor.
Vizelj, Luka Beograd/ Photo: AleX
Sa jedne strane, gotik rok iz Lidsa, sa druge eksperimentalno alternativni rok iz Beograda. Zanimljiva kombinacija, Vizelj kao predgrupa. Otvorili su svoj deo koncerta pesmom “Olovo”.
– Dobro veče, mi smo Vizelj. Brzo ćemo – našalio se Veljko.
Nisu morali brzo – ispod crne šminke i čipke kriju se njihovi standardni obožavaoci, u ovom slučaju prigodno maskirani. Starija ekipa, koja možda nije upoznata sa likom i delom Vizelja, imala je savršenu priliku da ih upozna u njihovom pravom, istinskom izdanju. Provereno, već posle prve pesme, dobili su sve simpatije.
Vizelj, Luka Beograd/ Photo: AleX
– Auh ljudi, kakva kombinacija. Ni mi nismo sigurni kako smo završili ovde – dodao je Nedić.
Istina, bili su svesni da je kombinacija nesvakidašnja. Ali, da li je to zaista pravilo, da se predgrupa slaže sa glavnim bendom u potpunosti. Biće dovoljno gotik roka za sve. Ponekad je poenta i da se otkrije nešto novo.
– Ni jedna šarena košulja neće oprati naša crna srca – Nedić je ponovo pokušao da se “opravda”. Nosio je tamnu, jednobojnu košulju, kao da će mu to nekako pomoći. Ni jedna crna košulja neće sakriti razigrani duh Vizelja.
Vizelj, Luka Beograd/ Photo: AleX
– Sledeća pesma je baš vesela, izvinite unapred.
Usledio je “Debeli mesec”, pa je Nedić pokušao da baci svoje karakteristične novčanice ka publici, mada je bio svestan da to baš i neće ići – bina je bila previsoka, prvi red publike suviše daleko, a novčanice nedovoljno teške. I tako je prosuo novčanice da zbunjene fotografe u photo pitu. Obećao je da će ih publici podeliti tokom koncerta.
Vizelj, Luka Beograd/ Photo: AleX
Svoj poslednji koncert, 5. jula ove godine, Ozi Ozborn otvorio je pesmom “War Pigs”. Ozi je preminuo 22. jula. Malo ko se oporavio od te vesti dva dana kasnije. A Vizelj je kao jednu od završnih pesama odsvirao upravo “War Pigs”. U tom trenutku, nije ni bilo važno ko ih zna od pre, ko ih tek sada otkriva. Nije postojao generacijski jaz, Oziju u čast se pevalo horski.
Sledeća obrada bila je daleko poznata “Umri”. Kako se od Ozija dođe do Stoje? Prosto, to je Vizelj. I da je drugačije, to ne bi bili oni.
Vizelj, Luka Beograd/ Photo: AleX
The Sisters Of Mercy postoje četrdeset pet godina. Endru Eldrič nosi svoje tamne naočare za sunce isto toliko. Jedini originalni član benda, sasvim smisleno ostaje dosledan izgledu. Otvorili su koncert kombinacijom “Doctor Jeep” i “Detonation Boulevard”. Uprkos mlađim članovima, svako Endruovo mahanje ka publici izazivalo je najviše uzdaha.
Što se tiče priče o šarenim košuljama i suviše veselim pesmama… Gitarista Kai bi komotno mogao da se zameni sa Nedićem. Imao je šareniju košulju od celog Vizelja. Jednako je skakao po bini, uz ekscentričan scenski nastup, bez obzira na “depresivne” ili “nedovoljno vesle” pesme. Dakle, ne postoje nikakva pravila.
The Sisters of Mercy, Luka Beograd/ Photo: AleX
Pred sam početak koncerta, skoro da se moglo kladiti (ponovo pod utiskom stereotipa), ili bar očekivati, da će binu obasjati prigušeno crveno svetlo. Međutim, zasijalo je plavo. Još tamnije, da se što manje razaznaju figure na bini. Javljala se i crvena, zajedno sa drugim, šarenim i ponovo, veselim bojama.
Da se ponovo osvrnemo na stereotipe – da li je ovo letnji koncert?
The Sisters of Mercy, Luka Beograd/ Photo: AleX
Njihove pesme mirišu na hladan vazduh, ili na maglu koja se diže sa reke. I tu je Eldrihov glas, kao iz daljine ili pećine, da preseče svaku vrućinu. Možda bi, teoretski, savršena situacija bila da je koncert održan pred publikom u kaputima, dok promiče kiša. Međutim, muziku ne čini atmosfera, već obrnutno. Možda je ovo bio koncert koji najavljuje jesen. Možda je još bolje što se krajem jula grad topio (u svakom smislu) uz, recimo “Eyes Of Caligula”, pored Dunava.
Frederik Tander je došao na mesto Doktora Avalanša i nije mu bilo važno godišnje doba. Njemu je kosa letela od ventilatora i za DJ pultom, temperaturu nije ni osećao.
The Sisters of Mercy, Luka Beograd/ Photo: AleX
Negde, sa druge strane reke, dok su svirali “Marian”, video se vatromet. Još jedan savršeno autentičan momenat.
Kome je nedostajala magla, uspeo je da je prizove. Da li je to bilo isparenje sa betona, ranije prskane hemikalije protiv komaraca ili produkt prilično zaposlene dim mašine sa bine – nije ni bitno. Magla je imala savršenog smisla.
The Sisters of Mercy, Luka Beograd/ Photo: AleX
The Sisters of Mercy, Luka Beograd/ Photo: AleX
The Sisters of Mercy, Luka Beograd/ Photo: AleX
The Sisters of Mercy, Luka Beograd/ Photo: AleX
The Sisters of Mercy, Luka Beograd/ Photo: AleX
Na bis su, standardno, pozvani uz “Pumpaj”. Eldrič nije silazio sa bine.
– We are gonna wait, whatever they are doing. I’m standing here because that is my life – konačno se duhovito obratio publici.
Odsvirali su još tri pesme, među njima i one najtraženije – “Lucretia My Reflection” i “This Corrosion”.
Dakle, nema pravila i propisa. Bend i predgrupa ne moraju da budu u savršenom skladu, kao što bend i atmosfera ne zavise od godišnjeg doba. Da nastavimo u istom ritmu, da sledeći put kad se vrate (za, nadajmo se, manje od trinaest godina), zasviraju kako im jedna od pesama kaže “On the Beach”.
Madonna, Veronica Electronica – photo by Inez van Lamsweerde & Vinoodh Matadin
Madonin dugo najavljivan projekat “Veronica Electronica”, koji sadrži nove edite i retke remikse plus prethodno neobjavljenu pesmu “Gone, Gone, Gone” sa njenog izuzetno hvaljenog albuma “Ray of Light”, upravio je objavljen.
“Veronica Electronica” donosi numere koje prate “Ray of Light”. Madona je 1998. godine album prvobitno zamislila kao projekat sa remiksima. Ime je dobio po alter egu koji je koristila kao inspiraciju tokom procesa snimanja “Ray of Light”.
Madonna, Ray Of Light – photo by Mario Testino
Zbog ogromnog uspeha originalnog albuma i niza hit singlova koji su dominirali više od godinu dana, njena ideja je stavljena po strani.
Album “Ray of Light”, inače smatran jednim od ključnih u Madoninoj spektakularnoj karijeri, prodat je u više od 16 miliona primeraka širom sveta. On je “kraljici popa” doneo četiri nagrade Grammy, uključujući i pobedu u kategoriji “Najbolji pop album”.
Madonna_Veronica Electronica_Cover
Više od 25 godina kasnije, dugo očekivani koncept konačno je realizovan. Kolekcija sadrži nove, edit verzije klupskih remiksa producenata i DJ-eva kao što su: Peter Rauhofer, William Orbit, Sasha, BT i Victor Calderone. Važno mesto zauzima originalan demo snimak pesme “Gone, Gone, Gone”, koji do sada nikada nije objavljen a producirali su ga zajedno Madona i Rik Nouls.
Madonin albumu “Veronica Electronica” je od 25. jula dostupan na svim striming servisima.
Sem Smit, multi-platinasti umetnik, višestruko nagrađivan GRAMMY i BRIT nagradom, Zlatnim Globusom i Oscarom, predstavio je novi singl “To Be Free“.
Nošena Semovim prepoznatljivim vokalima i podržana pratnjom The TwoCity Chorusa, ova soul akustična pesma istražuje kako ranjivost može otključati hrabrost i slobodu. Sam je koautor i producent pesme sa svojim dugogodišnjim saradnikom, Simonom Aldredom.
– Nikada nisam imao ovakvo iskustvo snimanja kao što sam imao dok sam pravio ovu pesmu. To je jedan vokalni i gitarski snimak od početka do kraja – jedna live izvedba mene i mog prijatelja Simona Aldreda u čistom stanju muzike i izraza – objasnio je Sem i dodao: – Napisao sam je pre pet godina dok sam pisao svoj poslednji album “Gloria”, a zatim sam je ostavio po strani jer sam znao da to nije pesma za taj album. Nastala je u periodu mog života kada sam postao slobodan unutar sebe. Sa ovom pesmom, slika reka mi je stalno padala na pamet i prolazila kroz srce. Odrastao sam pored male reke u Kembridžširu, u engleskom selu. Zatim sam se preselio u London i živeo pored Temze, a sada živim pored reke Hadson. Reke su dosta bile prisutne u mom životu. Zato mi je bilo zanimljivo da svoju muziku i svoj izraz kao umetnika posmatram kao reku. Tokom poslednjih pet godina, Simon i ja smo počeli da stvaramo muziku koja se uklapala u ovaj svet “To Be Free” i tokom tog vremena, nastavio sam da se okrećem ovoj pesmi u srećnim, tužnim, usamljenim i ljutim trenucima. Postala je moja sestra, član moje porodice i na kraju me smiruje. Sada sam spreman da je pustim i nadam se da će moći isto da učini za nekog drugog.
To Be Free, SamSmith x Schorr Artwork
Pretvarajući neustrašivu intimnost pesme u još jedan korak, Sem najavljuje “To Be Free: New York City“ – dvanaestonoćnu rezidenciju u Warsau, istorijskom bruklinskom prostoru koji će fanovima pružiti retku priliku da ga vide kako nastupa u intimnom okruženju.
Spot za “To Be Free“ odiše električnom energijom i zaraznim osećajem radosti, dok The TwoCity Chorus, koji se čuje na singlu, pristiže u prostor kako bi se pridružili Semu u izvođenju pesme.
Smit je petostruki GRAMMY dobitnik, drži dva Ginisova svetska rekorda – za najviše uzastopnih nedelja na UK Top 10 listi albuma za debi album iz 2014. “In The Lonely Hour“, kao i za prvu Džejms Bond temu koja je dostigla #1 mesto na UK listama (za Oscarom i Zlatnim Globusom nagrađivanu “Writing’s on the Wall“)
Prodao je više od 40 miliona albuma, 300 miliona singlova i ostvario preko 56 milijardi strimova tokom karijere s albumima “In The Lonely Hour“, “The Thrill of It All“, “Love Goes“ i “Gloria“, koji je Rolling Stone pohvalio kao “najdublji album do sada“, na kojem se nalazi i globalni hit “Unholy“ sa Kim Petras.
U junu 2025. Sem je objavio live album “BBC Proms At The Royal Albert Hall“.