Naslovna Blog Stranica 38

“Počni od svog dvorišta!“… Bašta Fest u novom terminu od 24. do 26. oktobra

Posle odlaganja 12. izdanja Bašta Festa, internacionalni festival kratkog igranog filma u Bajinoj Bašti sa sloganom “Počni od svog dvorišta!“ će biti održan od 24. do 26. oktobra ove godine.

– Nakon odlaganja, ovogodišnje izdanje imaće prilagođen program u skladu sa situacijom i okolnostima u kojima se naša država nalazi. Uslovi u kojima se organizuje festival nisu nimalo laki i reflektuju ono što se ovih dana vidi u svim sferama društva, posebno u polju kulture. Rezultati konkursa Ministarstva kulture još uvek nisu objavljeni, pozorišta se zatvaraju, umetnici se cenzurišu. Usled odgovornosti koje nas obavezuju, odnosa prema partnerima i drugih faktora koji utiču na celokupnu budućnost, održivost i kontinuitet festivala, doneli smo odluku da se festival ipak održi – naveli su organizatori festivala i dodali:
– Prateći najvažnije ciljeve naše organizacije, želimo da donesemo kvalitetan program publici Bašta Festa i da mladim autorima omogućimo da se njihovi filmovi gledaju, kao i da radimo na drugom segmentu, a to je filmska edukacija. Ovo smanjeno izdanje festivala biće fokusirano na ta dva programa: filmski i edukativni. Tokom tri dana prikazaćemo filmove u bioskopu i otvoriti prostor za dijalog i susret uz dobro poznato gostoprimstvo u Bajinoj Bašti.

Bašta Fest, visual/ Autorka: Milica Milosavljević

Filmski i edukativni program koji su planirani za julsko izdanje ostaju isti. Biće prikazano 27 kratkih igranih filmova iz 17 zemalja u takmičarkom programu, od čega pet domaćih.

Tokom tri dana publika će imati priliku da pogleda filmove iz: Srbije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, S. Makedonije, Francuske, Brazila, Turske, Litvanije, Austrije, Belgije, Španije, Irana, Argentine, Kolumbije, Čilea, Malezije i Engleske.

Festival će otvoriti glumica Nevena Nerandžić, a zatvoriti debitantsko ostvarenje “78 dana“ rediteljke Emilije Gašić.

Bašta Fest/ Photo: Milena Arsenić

Ovogodišnji žiri čine glumica Tamara Dragičević, reditelj iz Hrvatske Andrija Mardešić i producentkinja iz Crne Gore Jelena Mišeljić.

O nagradi za najbolju kameru odlučuje pojedinačni strukovni žiri, a ove godine to je direktor fotografije Marko Cile Mladenović.

Žiri mladih čine srednjoškolci iz Bajine Bašte koji donose svoju odluku o nagradi za najbolji film, a ove godine to su: Ivana Lukić, Pavle Živanović, Katarina Purković, Jovana Đurić i Anđela Živanović, koje će mentorisati rediteljka Mina Đukić.

Na radionici Bašta Pitch učestvovaće 10 mladih autora, koji će predstaviti pet projekata za kratke igrane filmove.

Bašta Fest/ Photo: Tanja Drobnjak

Celokupan program je besplatan i održaće se u bioskopu “Vlaja“ Ustanove “Kultura“ u Bajinoj Bašti.

Džo Peri opet loži fanove Aerosmitha: Čujem se sa Stivenom, nikad ne reci nikad…

Gitarista legendarne američke grupe Aerosmith, Džo Peri, ponovo je pokrenuo nadu među fanovima izjavom da bend “razgovara” o ponovnom okupljanju i mogućim zajedničkim nastupima.

Iako su se 2023. godine oprostili od publike turnejom simboličnog naziva Peace Out, čini se da taj oproštaj nije bio konačan.

Yungblud i Aerosmith objavljuju zajednički EP iznenađenja “One More Time”

U intervjuu za magazin NME, Peri je otkrio da članovi benda i dalje redovno komuniciraju i da postoji “iskra koja ne gasi”, aludirajući na to da bi sledeće godine mogli ponovo da zasviraju zajedno.

– Nismo rekli da je gotovo. Samo smo rekli da je vreme da se malo udaljimo. Ali muzika koju zajedno pravimo nikada nije prestala da postoji – rekao je gitarista, naglašavajući da su se poslednjih meseci često čuli sa pevačem Stivenom Tajlerom.

Podsećanja radi, Aerosmith su morali da prekinu turneju Peace Out zbog Tajlerove povrede glasnih žica, a nakon toga su se članovi posvetili individualnim projektima. Peri je tada izjavio da mu 2“nedostaje energija benda” i da bi se rado vratio na scenu “makar za nekoliko simboličnih koncerata”.

Nikad ne otpisujte likove kao što je Stiven Tajler… Pogledajte povratnički nastup pevača Aerosmitha

Tokom razgovora za NME, Peri je otkrio i da su fanovi ključni razlog za mogući povratak.

– Kada vidite hiljade ljudi koji pevaju svaku reč, shvatite da to nije nešto što možete tek tako da pustite. Aerosmith je više od benda – to je porodična stvar, za nas i za publiku.

Iako detalji nisu potvrđeni, nagađa se da bi bend mogao da nastupi na 50. godišnjici od izlaska albuma “Toys in the Attic”, jednog od svojih najpoznatijih izdanja. Ako se to dogodi, bio bi to simboličan povratak grupe koja je oblikovala američki rock kroz pet decenija karijere.

Mayales prvi put u Beogradu… “Raj za sve” u Karmakomi 4. decembra

Bend Mayales prvi put stiže u Srbiju i Beograd, u okviru Tour de Pop turneje. Nastup je zakazan za 4. decembar, u beogradskom klubu Karmakoma.

Tour de pop zaokružuje novu fazu ovog benda koji više od 30 godina stvara jedinstven zvuk, spajajući (psihodelični) pop, rok, džez, fank i soul.

Srpska publika će konačno imati priliku da uživo čuje hitove “Od ljubavi…”, “Još jedan krug”, “Svima želim raj za sve”, “Roadie”, ali i pesme sa novog “Boutique Pop” albuma, objavljenog u maju ove godine.

Mayales/Photo: Tomislav Sporiš

– Mayales prvi put u Beogradu, nama to i dalje zvuči nestvarno. Ne nalazim prave reči, osim da smo svi posebno uzbuđeni i srećni. Pozivam sve prijatelje Mayalesa da dođu na ovo prvo upoznavanje uživo, gde ćemo izvesti presek svih naših pet albuma snimljenih tokom dugih tridesetak godina. Nadam se da će biti prilike da u vašem lepom gradu osetimo puls i obnovimo davne uspomene. Beograde, vidimo se uskoro – poručuje osnivač benda Petar Beluhan.

“Ovo je divan dan”… Mayalesi predstavili novi singl

Počevši 1993. kao esid džez projekat na sceni okupljenoj oko zagrebačkog kluba Aquarius, Mayales su posle duge pauze svoj put nastavili 2012. kao neo-psihodelični kolektiv, da bi u poslednjih 10 godina prerasli u vanvremenski bend čiji zvuk treba opisati samo jednom rečju – imenom koje su mu oni dali.

Albumima “Simbol za sunce” (2017) i “Domovina” (2021), Mayales su još jednom pokazali da su uvek u svom tempu i van trendova, posvećeni virtuoznoj muzičkoj igri. Novi album “Boutique pop Vol. 1” je kolekcija od devet pesama u kojima predstavljaju svoju pop stranu, a sudeći po naslovu (Vol 1.) moguće je očekivati i nastavak ove avanture u kojoj sad već standardna ekipa predvođena Petrom Beluhanom i Vladom Mirčetom eksperimentiše sa različitim pravcima pop muzike, na prepoznatljiv način koji već više od 30 godina obogaćuje domaću scenu.

U Srbiju i Beograd premijerno stižu 4. decembra, u klub Karmakoma, od 21 čas. Ograničen broj ulaznica dostupan je po promotivnim cenama od 2.100 dinara na tickets.rs.

Grupa Toto reagovala na pojavu lažnog instrumental na Spotifyju: To nije naše – to je AI!

Legendarni američki bend Toto oglasio se povodom instrumentala koji se pojavio na Spotifyju pod njihovim imenom, a koji, kako se ispostavilo, nije imao nikakve veze s njima.

Reč je, zapravo, o numeri koju je generisala veštačka inteligencija, predstavljena kao neobjavljeni instrumental grupe.

Toto zauvek… Hit za sva vremena “Africa” vrti se u beskonačnoj petlji – u Africi

Fanovi su prvi posumnjali u autentičnost pesme čim su primetili da se njen zvuk i struktura ne uklapaju u prepoznatljiv Toto stil. Pesma se brzo proširila društvenim mrežama, privukavši hiljade slušanja pre nego što je platforma reagovala i uklonila je.

Izdaja, prevara i Open AI… Snima se film o Ilonu Masku i veštačkoj inteligenciji

Bend je reagovao oštrom objavom u kojoj je jasno poručio da “nema nikakve veze sa snimkom” i da će ubuduće preduzeti pravne korake ako se slični incidenti ponove.

– Razumemo da AI može biti koristan alat, ali kad neko koristi naš zvuk i naše ime bez pristanka – to nije kreativnost, to je krađa identiteta –  naveli su članovi grupe.

Ovaj slučaj ponovo je pokrenuo raspravu o autorskim pravima i odgovornosti striming platformi. Brojni umetnici već mesecima upozoravaju da bi “AI muzika” mogla da postane novo polje zloupotreba, naročito ako se pesme objavljuju bez oznake da su generisane algoritmom.

Džimi Pejdž: Da je neko uzeo moje rifove, to bi se smatralo krađom, zašto to ne važi i za veštačku inteligenciju?

Spotify je naknadno potvrdio da je pesma uklonjena posle provere prijave o lažnom autorstvu, ali nije saopštio ko stoji iza objave. Iako je incident trajao kratko, on je jasan pokazatelj koliko će se granice između stvarnog i virtuelnog autora u muzici u budućnosti teško razaznavati.

HL/Izvor: Ultimate Classic Rock

Sputñik objavio povratnički spot “Longing and Nothing Else, Really Nothing”

Posle godina čekanja, stigao je i poslednji spot Sputñika sa prvog albuma “A Memory of Fire”, izdatog u februaru 2018. za Take It Or Leave It Records, našu najstariji nezavisnu izdavačku kuću.

Reč je o sporoj i melanholičnoj baladi “Longing and Nothing Else, Really Nothing”. Muziku potpisuju frontmen Žikica Milošević, koji je i autor teksta, i hrvatski alter-elektroničar Domagoj Kršić, dok se na pratećem vokalu pojavljuje Anamarija Tumbas, sada poznata po olo karijeri pod alijasom Stroberiz.

Na violončelu je simfoničarka Milica Svirac, a na gitarama su Vladimir Vovka Čudinov i bivši član Gifta i Bitipatibi, Dejan Toškov. Sve je producirao Valerijan Buila, dok je spot uradio u maniru Antona Corbijna upravo umetnički fotograf i gitarista benda od 2016, Vovka Čudinov – kome je Corbijn večita inspiracija.

Sputñik – Longing and Nothing Else, Really Nothing, cover

– Pesma je originalno nastala tokom par nedelja kiše i sivila, svega nekih mesec dana pre nego što će svi moji ukućani biti evakuisani iz kuće u Mitrovici, u aprilu 2014, zbog poplava koje su se desile u maju iste godine. Osećaj je depresije, nostalgije, udavljenosti, nadolazeće vode od koje nema odbrane, koja se metaforički preobrazila u “vodu nostalgije i čežnje”, od koje ne možeš pobeći. Tromost, nemogućnost isplivavanja na površinu, predaja – to je mučno osećanje neuzvraćene ljubavi posle koje si ostao bez mrvice snage, bez krvi i bez daha – kaže Milošević i dodaje:

Sputnik/Photo: Andrej Emmanuilov

– Nastala je po stihovima pesme “Čežnja i ništa više, zaista ništa” (2000) iz prve moje zbirke “Od neprobojnih gvozdenih niti i elegantnih latica treba da je noć” (2011). Namerno nosi dugačak, “morrisseyjevski” naslov koji je aluzija na pesmu The Smiths “William, It Was Really Nothing”. Pesma idealna za jesen i kišu, a spot je – hipnotički, i možemo samo zahvaliti Vovki i njegovo imaginaciji zašto su i stare fotografije Dražena Lovrića i Aline Vilčenko „oživele” uz nove alate! Da ne zaboravim, Dragana Matić, žena Joce Ajkule iz Gifta je zaslužna za “80s makeup” mene i Anamarije u nekim kadrovima – kaže Milošević.

Sputñik objavio spot za “Tomorrow“, a u njemu – Ljubica Lukač i Strahinja Bojović

Ovo je ujedno i prvi, povratnički spot benda posle januara 2023. godine, posle čega se dvojac Milošević-Čudinov bavio izdavanjem gothic-dreampop albuma “Music for Underdogs” sastava Gothic Christ, koji je njihov paralelni projekat.

Pogledajte spot za “Longing and Nothing Else, Really Nothing”:

 

Melanholični omaž gradskom životu… Sting i Čarli Garsija objavili video singl “In The City”

Legendarni argentinski muzičar Čarli Garsija udružio je snage sa britanskom rok ikonom Stingom u pesmi “In the City”, koja je nedavno objavljena uz prateći video.

Ova saradnja dvojice velikana, čiji su se muzički svetovi retko dodirivali, donosi jedinstven spoj latinoameričkog senzibiliteta i britanskog art-roka.

Hoćemo naše pare… Bivši članovi benda The Police tužili Stinga

Sting se oglasio posle tužbe bivših članova The Police: U stvari sam ih preplatio..

Karlos Alberto Garsija Moreno, poznatiji kao Čarli Garsija, rođen je 23. oktobra 1951. u Buenos Ajresu. Tokom skoro pet decenija karijere, Garsija je postao ključna figura argentinskog roka – osnivao je uticajne bendove poput Sui Géneris, Serú Girán i La Máquina de Hacer Pájaros, a objavio je čak 47 zvaničnih albuma. Njegov neponovljivi stil, koji spaja poetične tekstove, ironiju i muzičko eksperimentisanje, ostavio je dubok trag u kulturi Latinske Amerike.

Sting se odazvao pozivu Fantastic Negrita, a rezultat je – “Undefeated Eyes”

Pesma “In the City” povezuje njegovu emotivnost sa Stingovom prepoznatljivom elegancijom, stvarajući atmosferu urbanog, melanholičnog sna – omaž gradskom životu, susretima i prolaznosti.

Spot dodatno pojačava taj osećaj, vizuelno povezujući Buenos Ajres i London u istom ritmu svetlosti i pokreta.

Zanat koji su dobro izučili… Crveni karton konačno objavio album “Zanat preživljavanja”

Popularna kruševačka pank postava Crveni karton, u rešenosti da publici što reprezentativnije predstavi svoje dosadašnje delovanje, ovih dana je, pod etiketom TIOLI Records, objavila treći studijski album “Zanat preživljavanja” – snimljen pre gotovo osam godina i nikada zvanično ponuđen javnosti

Album “Zanat preživljavanja” sniman je u studiju “Košnica” u Kruševcu, uzastopno, nekoliko meseci krajem 2017. i početkom 2018. godine, pod muzičkom supervizijom jednog od najtraženijih domaćih producenata Zorana Vasića (ex ZAA).

O samom idejnom pokriću ovog izdanja lider grupe Stevan Pavlović kaže:

– Nakon ovog albuma bend je napravio pauzu od nekoliko sezona. Na pitanja gde nalazimo inspiraciju, dovoljno je reći gde živimo i odakle dolazimo. Ljudi su ti koji nam svakodnevno pružaju dovoljno materijala za rad, bilo da su bliski prijatelji, javne ličnosti, događaji… Tematika nam ostaje ista, angažovana, ponekad komična, pa i smešna koliko je tužna.

Na albumu se nalazi 11 pesama, uključujući i onu već čuvenu, naslovljenu kao i album, uz propratnu triviju da je upravo taj naslov već više puta obrađen u poslednjih godinu dana, od strane studentskih bendova.

iTunes: https://bit.ly/4mTGnHl
Amazon: https://bit.ly/4o8qZYv
Tidal: https://bit.ly/3J2GwKF
Spotify: https://bit.ly/47kfnez
Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=StK2G5BPJiM&list=PL9Cs-
Pc1Usr110rUD8KX5casQ3Hg269uq

Da podsetimo da je grupa svoj najpoznatiji album “Buđenje” objavila pre čitave decenije takođe pod TIOLI Records etiketom.

Album “Zanat preživljavanja” upravo je idealan kao uvod u naredno, četvrto studijsko izdanje, čija je finalizacija uveliko u toku i trebao bi se u javnosti pojaviti već za nekoliko meseci.

Kao glavni razlog pravljenja ove poduže pauze u radu benda Stevan pominje:

– Ono što nam je negde bila vođica za treći album je i činjenica da nismo privilegovani ni u kakvom smislu, ipak dolazimo iz manjeg grada, nismo povezani na način na koji su to bendovi iz prestonice ili njene bliže okoline. Za dve godine putovanja shvatili smo na koji način funkcioniše i naša rokenrol scena, da nije sve tako bajno i sjajno i da underground i ne postoji per se. Svuda se vrte skoro jedni te isti likovi, jedni te isti bendovi, jedna te ista priča, od koje smo već umorni (deja vu prim.aut.), pa otuda i naziv Zanat preživljavanja. Logični splet događaja je i bio da smo razočarani scenom, festivalima, organizacijom, manjkom finansija, a pritom umorni od tolikog putovanja i svirki upali u popularni burn out, doživeli drastične promene i privatno i poslovno i stavili tačku na rad benda. Album do sada nije bio zvanično izdat niti se o tome razmišljalo, pa je ovo sjajna prilika da nakon ponovnog okupljanja originalne, postave, a tu je i prvobitni saksofonista, vratimo CK na scenu, ovog puta pametniji, razboritiji i svesniji kako stvari funkcionišu.

“Znaš ti ko sam ja?”… Crveni karton objavio novi video singl

Uz podatak, vredan za sve poklonike ovih uzavrelih Kruševljana, da album možete naći na svim relevantnim digitalnim kanalima Take It Or Leave It Records, dolazi i potvrda, od strane te najstarije nezavisne izdavačke kuće u Srbiji, da će od naredne sedmice i debi izdanje Crvenog kartona “Bekstvo u realnost” biti u potpunosti dostupno na platformama.

HAIM objavile novu pesmu “Tie you down” sa Bon Iverom,  deluxe izdanje albuma “I quit” izlazi 17. oktobra

Rock trio HAIM, objavio je novu pesmu “Tie you down”, nastalu u saradnji sa Bon Iverom. HAIM su takođe najavile deluxe izdanje svog hvaljenog albuma “I quit”, koje izlazi 17. oktobra za Columbia Records (Universal Music).

“Tie you down” spaja zvuk HAIM, koji pomera granice žanrova, sa prepoznatljivim vokalom Bon Ivera u jedinstvenoj tački susreta njihovih kreativnih svetova. Numera sadrži toplo harmonizovanje između Danijele Haim i Džastina Vernona, postavljeno u aranžman reflektivnog, sporog groovea koji su producirali Rostam Batmanglij, Danijela Haim i Džastin Vernon. “Tie you down” ponovo spaja Danijelu i Vernona nakon pesme “If Only I Could Wait”, koja se ranije ove godine našla na albumu Bon Ivera “SABLE, fABLE”.

HAIM-i_quit-high

Deluxe izdanje njihovog četvrtog studijskog albuma “I quit” sadrži originalnih 15 pesama, “Tie you down”, i još dve dodatne, nove, neobjavljene numere, “The story of us” i “Even the bad times”. Produciran od strane Rostama Batmanglija i Danijele Haim, “I quit” je spomenik neuporedivoj snazi koja se nalazi u beskompromisnom odbacivanju onoga što vas sputava, i ogromnom uticaju tog samopouzdanja.

Bon Iver otvorili novu web stranicu i pozvali fanove da obrađuju njihove pesme…

Nakon izlaska albuma, Rolling Stone ga je proglasio “jednim od njihovih najblistavijih projekata do sada, punim romantične slobode i prepunim hitova”. Variety je primetio da je “jednako smeo koliko i namerava da bude”, dok je NPR oduševljeno izjavio: “Ovo je onaj tip albuma za otvaranje prozora automobila, puštanje kose i bežanje od problema”. The Wall Street Journal ga je nazvao “blistavim i optimističnim”. Pesme koje su se izdvojile sa albuma “I quit” su “Relationships”, “Down to be wrong”, “Everybody’s trying to figure me out” i “Take me back”.

Sestre HAIM objavile četvrti album, novi video singl i spremaju se za jesenju turneju

HAIM privode kraju uspešni deo svoje severnoameričke I quit turneje, nakon čega nastavljaju u UK nizom koncerata koji počinju 24. oktobra.

Radnička klasa je ponovo u igri… 18. oktobra u Urmusu povratnička punk svirka zajedno sa bendovima Patent i Ukratko Štef

Beogradski URMUS ugostiće 18. oktobra tri energična benda koja će pokazati da pank i dalje živi punim plućima.

Na sceni će se predstaviti:

Radnička klasa – bend koji svojom beskompromisnom energijom i oštrim tekstovima već godinama grmi protiv nepravde, sistema i lažnih autoriteta. Njihove pesme su pank manifest radničkog bunta i slobodarskog duha.
Patent – sirova snaga i žestok zvuk, bend koji donosi pravu dozu energije i besa na binu. Prepoznatljivi po direktnim porukama i neukrotivoj svirci, garantuju nastup koji će publiku podići na noge.
Ukratko Štef – ekipa koja ume da spoji pank humor, društvenu kritiku i neobuzdanu zabavu. Njihovi nastupi su eksplozija ritma, ironije i dobre energije, pa se s pravom očekuje prava fešta na sceni.

Ova svirka predstavljaće istinski povratak na scenu benda Radnička klasa, koji je pre nekoliko dana objavio spot za pesmu “Bogatuni”

Radnička klasa je bila jedan od pionirskih pank bendova koji su se pojavili u Beogradu, u Srbiji, tokom živog, ali politički nabijenog perioda Jugoslavije krajem 1970-ih i početkom 1980-ih.

Osnovan početkom 1980-ih, obuhvatao je anti-establišment postavku i sirovu energiju jugoslovenske pank scene tog vremena. Radnička klasa je brzo postala poznata po svojim direktnim tekstovima koji su kritikovali i društveno-politički pejzaž Jugoslavije i borbe radničkog života. Njihova muzika je odjeknula kod mladih koji su tražili oblik izražavanja koji je dovodio u pitanje norme i socijalističke države i dominantna društvena očekivanja. Bend je bio sastavljen od 3 člana – bubnjevi, bas i glas i gitara i glas.

Radnička klasa/Photo: Marina Slavković

Zvuk benda je bio pod snažnim uticajem međunarodnog pank rok pokreta, crpeći inspiraciju iz bendova kao što su The Clash i Sex Pistols., anti pasti, the Exploited, The Crass… Pa ipak, svoju muziku su proželi jedinstvenom jugoslovenskom perspektivom, mešajući elemente lokalnih muzičkih tradicija sa hrabrim, buntovnim duhom panka. Radnička klasa, zajedno sa drugim jugoslovenskim pank bendovima, koristila je muziku kao oblik protesta i samoizražavanja, često prenoseći antiautoritarne poruke i frustracije sistemom.

Posle dužeg vremena, Radnička klasa se vratila svojim korenima i sada sa četiri člana – Miša, Miloš, David i Nikola ispisuju novu istoriju ovog old school punk benda. Svirke sa grupama Sara Džesika Panker, Patent, Skupljeni na brzinu, Po kratkom postupku… su samo početak onoga što se sprema od ove jeseni…

Urmus, plakat

Nova verzija legendarne pesme ex-YU grupe Pepel in kri najavljuje regionalni filmski hit “Belo se pere na devedeset” sa Anicom Dobrom

Legendarna pesma “Dan ljubezni” jugoslovenske grupe Pepel in kri ovekovečena je novom verzijom pesme i spotom, kojim se najavljuje regionalni hit “Belo se pere na devedeset” sa glumicom Anicom Dobrom u jednoj od glavnih uloga.

Ova nova nostalgična filmska verzija pesme, u ritmu valcera, snimljena je povodom velikog jubileja – 50 godina od objavljivanja numere.

Grupa Pepel in kri, u to vreme najpoznatiji slovenački muzički sastav u Jugoslaviji, pesmu je izvela na Evroviziji 1975. godine i u to vreme postigla veliki uspeh.

Pepel in kri – Dan ljubezni

Obradu je napisao Bernard Hrušovar, sin Tadeja Hrušovara i Ditke Haberl, a pesmu je otpevala Nana Miličinski. Kompozitor Tadej Hrušovar bio je jugoslovenski pevač, gitarista, autor i osnivač značajnih muzičkih grupa u nekadašnjoj zajedničkoj zemlji.

Preminuo Tadej Hrušovar, vođa slovenačke grupe Pepel in kri

Grupu Pepel in kri, koju su u početku činili Tadej Hrušovar, Oto Pestner (Edvin Fliser), Ivo Mojzer i Ditka Haberl, osnovao je 1974. godine. Grupa već 1975. godine učestvuje na Opatijskom festivalu, gde osvaja prvo mesto sa pesmom “Dan ljubezni” i potom predstavlja Jugoslaviju na Evroviziji u Stokholmu. Pepel in kri kasnije proširuje postavu na deset članova, a u Jugoslaviji postaju jedan od najneobičnijih ali i najcenjenijih bendova. Pesma “Dan ljubezni” prepevana je na nemački, engleski, holandski, i druge jezike.

Kadar iz filma Belo se pere na devedeset (4)

Legendardna pesma danas je ponovo aktuelna kao deo filma “Belo se pere na devedeset” reditelja Marka Naberšnika, snimljenog po autobiografskom romanu Bronje Žakelj. Film je nastao u koprodukciji Slovenije, Italije, Hrvatske, Srbije, Crne Gore i Severne Makedonije, a svetsku premijeru imao je krajem avgusta na Sarajevskom filmskom festivalu, gde je osvojio 3. nagradu publike. Film “Belo se pere na 90” osvojio je i Zlatnu mimozu za najbolju žensku ulogu na 38. Filmskom festivalu Herceg Novi, koju su ravnopravno podelile glumice Lea Cok i Anica Dobra.

Kadar iz filma Belo se pere na devedeset (4)

“Belo se pere na devedeset” je dirljiv, duhovit i inspirativan film o suočavanju sa bolešću. Priča prati Bronju kroz različite periode njenog života. Nakon što je kao dete izgubila majku od raka, ona u mladosti mora sama da se suoči sa ovom podmuklom bolešću. Uprkos brojnim i gotovo nepremostivim izazovima, Bronja se sa njima suočava sa mešavinom suza, smeha i nepokolebljivog optimizma. Film je zasnovan na istinitoj priči i autobiografskom romanu istog naslova.

Uloge tumače Lea Cok, Anica Dobra, Jurij Zrnec, Tjaša Železnik, Žiga Šorli, Mei Rabič, Jaka Mehle, Vladimir Tintor, Iva Krajnc Bagola, Saša Tabaković, Jure Rajšp, Polona Juh, Blaž Dolenc.

Scenario su pisali Bronja Žakelj, Marko Naberšnik i Maja Todorović, direktor fotografije je Maksimiljan Sušnik, montažerka Milica Jelača Spasić, scenografkinja Maja Moravec, kostimografkinja Nadja Bedjanič, a muziku za film je pisao Luca Ciut.

Producenti filma su Aleš Pavlin i Andrej Štritof, a koproducentkinja iz Srbije je Nikolina Vučetić.  Ostali koproducenti su Tomi Salkovski, Kristijan Burovski, Giorgio Milocco, Michele Codarin, Barnaba Lupo, Ankica Jurić Tilić, Adrijana Prugovečki i Miljan Vučelić.