Naslovna Blog Stranica 57

4 Non Blondes se okupili posle više od 30 godina i spremaju povratnički album

4 Non Blondes, predvođeni Lindom Peri, ponovo su se okupili ove godine radi prvih nastupa još od 1994. Grupa će nastupiti 15. decembra u The Roxy u Los Anđelesu i 17. decembra u Great American Music Hall u San Francisku, a planira i izdavanje novog albuma naredne godine.

– 4 Non Blondes su se sjajno provele svirajući na svim ovim neverovatnim festivalima, ali iskreno, uzbuđene smo što se vraćamo u klubove – kaže Peri za SPIN. – To je mesto gde svaki bend počinje. Tu otkrivaš koje pesme ljudi vole, učiš iz svojih grešaka, kako da čitaš publiku, a najviše od svega – publika u tom intimnijem okruženju bolje upoznaje ko si ti.

Linda Peri/Photo: Diego Vigueras/ Creative Commons Attribution 4.0 International license.

Peri, basistkinja Krista Hilhaus i bivši članovi sa njihovih turneja Don Ričardson i Rodžer Roča okupili su se za četiri festivalska nastupa ove godine – prve nakon jednokratnog seta 2014. na humanitarnom događaju u Los Anđelesu za LGBT zajednicu.

Ringo Star snima album s Lindom Peri

Na nedavnim koncertima, 4 Non Blondes su izvodili niz novih pesama poput “Don’t Wanna”, “Drop the Bomb” i “Monomorphic”, predviđenih za nastavak njihovog debitantskog albuma iz 1992, “Bigger, Better, Faster, More!”.

Ujedinjeni u empatiji… Nation of Language objavili četvrti abum “Dance Called Memory”

Nation of Language – “Dance Called Memory”, očaravajući četvrti album grupe i njihov debi za izdavačku kuću Sub Pop, objavljen je u petak 19. septembra.

Album sadrži 10 pesama, među kojima je i singl sa AAA top 20 liste “Inept Apollo”, kao i istaknute numere “I’m Not Ready For The Change” i “Silhouette”. Snimanje, produkciju i miks rađeni su u Njujorku i potpisuje stalni saradnik i producent Nik Milišer, dok je mastering uradila Heba Kadri u Bruklinu.

Sintpop, minimal wave, post-punk, goth, new romantic – fanovi i kritičari su kopali duboko po svojim starim rečnicima kako bi opisali očaravajući rad benda Nation of Language. A ako bend ne možete precizno da definišete – upravo je to i poenta.

Nation of Language/Photo: Press (via Lampshade media)

Frontmen Ijan Ričard Divejni postao je izuzetno vešt u proširivanju onoga što muzika koju pre svega pokreću sintisajzeri može da izazove, tako da je njegov stvaralački opus koliko vančulno putovanje, toliko i ljudsko odredište. Imajući to iskustvo na umu, napisao je četvrti album benda – spektralni, prostrani “Dance Called Memory” – na najskromniji način: otklanjajući melanholiju, sedeći i svirajući gitaru.

– To je odličan način da se odvratite od misli kada ste depresivni – kaže on.

Prva dva albuma benda Nation of Language, “Introduction, Presence” (2020) i “A Way Forward” (2021), pojavila su se kao božji dar tokom pandemije: prelepi, bliski soundtrek našeg kolektivnog sivila. Ali njihov poslednji LP, “Strange Disciple” (2023), katapultirao je grupu iz kultnih posebnosti u kritičke miljenike, a album je proglašen za album godine od strane Rough Trade-a. Uz to izdanje, Pitchfork je napisao da bend “uči šta znači postati veći i bolji.”

Ovo je Divajnijev poziv: da duhovno prevede individualni očaj u utešno, kolektivno tugovanje. To se jezivo provlači kroz ceo album. Singl “Now That You’re Gone”, koji zrači i odzvanja razornom setom, inspirisan je svedočanstvom o tragičnoj smrti njegovog kuma od ALS-a i ulogom njegovih roditelja kao negovatelje tog teško obolelog prijatelja.

– Biti negovatelj – pretvarati svoj dom u neku vrstu bolničkog krila i strukturirati svoj život oko teških potreba drugoga – tako je težak, a moćan čin ljubavi i prijateljstva – kaže Divajni. – Još je teže zbog našeg ekonomskog sistema koji to ni na koji način ne vrednuje onoliko koliko je teško.

Nation of Language/Photo: Ebru Yildiz

U svojoj srži, pesma je refleksija o tome kako prijatelji mogu biti tu jedni za druge, ali i naglašava temu koja se proteže kroz ceo album: bol i izgubljeno obećanje prijateljstava koja se raspadaju.

Ovaj koncept se ogleda i u pesmi “I’m Not Ready for the Change”, koja se odnosi na psihičku nelagodnost što se iznova vraća tokom života. Divajni kaže:

– Naišao sam na fotografiju sa jedne zabave – bila je puna parova koji više nisu zajedno, prijatelja koji su otišli svako na svoju stranu. Nije bila iz daleke prošlosti, ali sama nemogućnost takvog okupljanja pogodila me je najteže. Ponekad se čini da se stranice knjige života okreću brže nego što možeš da ih pojmiš.

Na kraju krajeva, nada je bila da se sirova ranjivost i ljudskost utkaju u album ispunjen sintisajzerima.

– Postoji dihotomija između Kraftwerk škole mišljenja i škole Brajna Inoa, ka kojima sam bio privučen u različitim trenucima. Čitao sam kako je Kraftwerk želeo da ukloni svu ljudskost iz svoje muzike, ali je Eno često govorio da želi da stvara sintetičku muziku koja se oseća izrazito ljudski – kaže Divajni. – Koliko god da je Kraftwerk temeljno zvučno uticao, sa ovim albumom sam se mnogo više oslonio na Enoovu školu mišljenja. Da ovo delo treba da bude što prirodnije i toplije. U ovoj eri koju brzo definiše uspon veštačke inteligencije koja zamenjuje ljudske stvaraoce, više se fokusiram na ljudsko stanje, a osnovna muzika to mora da podrži.

Uprkos teškim temama u svojoj srži, Divajni insistira:

– Umesto beznađa, želim da ostavim slušaoca sa osećajem da se zaista vidimo jedni druge, da naše individualne borbe mogu da nas ujedine u empatiji.

Penivajz se vratio… Stigao trejler za HBO seriju “To: Dobrodošli u Deri”, premijera 27. oktobra

HBO je objavio službeni trejler za novu HBO Original seriju “To: Dobrodošli u Deri” (IT: Welcome to Derry) čija će premijera biti 27. oktobra na HBO Max striming platformi.

Welcome To Derry… Bil Skarsgard ponovo stavlja masku najstrašnijeg klovna na svetu u novoj TV seriji

Premijera na HBO kanalu biće 27. oktobra u 20:00 h. Nove epizode osmodelne sezone izlaziće sedmično, sve do finala sezone u ponedeljak, 15. decembra.

IT: Welcome to Derry, HBO promo

Dramsku seriju razvili su Endi Mušijeti i Barbara Mušijeti, kao i Džejson Fuks. Endi Mušijeti režiraće više epizoda ove originalne serije.

“IT” (Stiven King), Endi Mušeti: Hteli smo da plutamo s Penivajzom, ali…

Smeštena u svet Stivena Kinga, serija “To: Dobrodošli u Deri” zasnovana je na Kingovom romanu “To” i proširuje viziju koju je uspostavio reditelj Endi Mušijeti u dugometražnim filmovima “To” i “To: Drugo poglavlje”.

U glavnim ulogama su Tejlor Pejdž, Džovan Adepo, Kris Čok, Džejms Remar, Stiven Rajder, Madlen Stou, Rudi Mankuso i Bil Skarsgord.

Seriju produciraju HBO i Warner Bros. Television. Izvršni producenti su Endi Mušijeti i Barbara Mušijeti (preko svoje produkcijske kuće Double Dream), Džejson Fuks, Bred Kaleb Kejn, Dejvid Kotsvort, Bil Skarsgord, Šeli Mils, Roj Li i Den Lin.

Pogledajte trejler:

Grupa Bogunov objavila treći album – “Voda niz lice”

Grupa Bogunov predstavila je svoj treći studijski album pod nazivom “Voda niz lice”.

Bend koji već godinama oduševljava publiku i kritiku svojim jedinstvenim zvukom i snažnim tekstovima, ponovo potvrđuje da je njihova muzika umetnost sama po sebi.

Bogunov – Voda niz lice

Ono što ovaj album čini posebnim jeste činjenica da su Bogunov, posle 30 godina, postali prvi slovenački bend koji je objavio album za najstariju i najveću izdavačku kuću na Balkanu – PGP-RTS.

Ljubljanski Bogunov predstavio baladu “Uspavanka za Borisa D.”

Na novom izdanju nalazi se 10 vrhunskih pesama u kojima se susreću i dopunjuju tradicija kultnih jugoslovenskih bendova, klasična muzika i prepoznatljiv, neponovljiv stil grupe Bogunov. Rezultat je autentično muzičko iskustvo – prava poslastica za sve istinske ljubitelje dobre muzike koji traže originalnost i svežinu.

Bogunov/press promo (via PGP RTS)

Album “Voda niz lice” sniman je u saradnji s producentom Simonom Jovanovićem, koji je potpisao i produkciju njihovog prethodnog albuma “Dolazimo u miru”.

Ovoga puta bend je u projekat uključio i klasične muzičare, koji su pesmama dodali posebnu, plemenitu notu. Mistični elementi i promišljanja o prolaznosti života još jednom potvrđuju da Bogunov kontinuirano raste, razvija se i sazreva – a upravo je to formula njihovih svežih, originalnih i besprekorno oblikovanih pesama.

“Voda niz lice” – album koji pomera granice i donosi novo muzičko iskustvo.

Odabran srpski kandidat za Oskara… Od dva filma u konkrenciji, žiri se odlučio za “Sunce nikad više”

Srbiju će za nagradu Oskar predstavljati “Sunce nikad više” Davida Jovanovića, čime je prekinut trend dosadašnjih komisija koje su za Holivud birale filmove o Srbiji kao žrtvi istorijskih okolnosti

Film “Sunce nikad više” je srpski kandidat za nagradu Oskar u kategoriјi za naјbolji međunarodni film. Reditelj filma je David Јovanović, a nastao je u produkciјi Pointless films i FDU.

Ode sve u… Filmovi napravljeni iz pomoć veštačke inteligencije (AI) moći će da osvoje Oskara

Za ovogodišnji Oskar priјavljena su dva filma. Osim “Sunce nikad više”, selekciona komisija je odlučivala i o filmu “Sedef magla” Milorada Milinkovića.

Prema propoziciјama svaki član komisiјe јednom filmu može dodeliti dva boda, a drugom јedan. Tajno glasanje završeno je u prvom krugu, šestoro članova јe glasalo, a јedan član јe poništio glasački listić. Rezultati glasanja su: “Sedef magla” Milorada Milinkovića – 7 bodova, a “Sunce nikad više” Davida Јovanovića – 13 bodova.

Sunce nikad više, plakat

U obrazloženju su napisali:

“Komisiјa јe odlučivala između dva filmski pismena, veoma različita dela koјa su stvorena u različitim produkcionim okolnostima i imaјu različite pristupe dramaturgiјi i filmskom јeziku. Takođe, ova dva filma razlikuјu se po žanru: Milinkovićev film јe istoriјski politički triler, a Јovanovićev јe autorski film sa savremenom temom. Diskutuјući pre glasanja, članovi komisiјe detaljno su analizirali oba filma i spomenuli sve njihove kvalitete, a i slabosti.

Dve stvari su većinski prevagnule u korist filma “Sunce nikad više”: univerzalnost teme stradanja ljudi i prirode zbog pohlepe i moći multinacionalnih kompaniјa koјe se bave rudarenjem na čitavoј planeti, i koherentnost tragične priče u stilizovanom maniru poetskog naturalizma.

Sunce nikad više_foto © 2024 Pointless Films

Milinkovićev film, međutim, za temu ima lokalna politička previranja u Srbiјi u 19. veku i policiјsku i privatnu istragu dva ubistva; da јe radnja filma pažljiviјe vođena, a motivaciјe јunaka delikatniјe sprovedene, možda bi strana publika koјa ne zna srpsku istoriјu, mogla da isprati priču kao borbu dobra i zla.

Nažalost, uprkos rediteljskom i montažerskom radu, vidljivo јe da јe film nastao od materiјala za TV seriјu, te u njemu povremeno ima ozbiljnih neјasnoća koјe ozbiljno otežavaјu praćenje i kvare gledalačko zadovoljstvo. Zato јe “Sunce nikad više” prevagnulo”.

U komisiji su bili Vladislava Voјnović scenaristkinja – predsednica komisiјe, Vladan Anđelković producent, Boban Stefanović iz Mreže kinoprikazivača Srbiјe, Predrag Bambić direktor fotografiјe, Miroslav Lekić reditelj, Stefan Đelineo reditelj i Petar Јakonić montažer.

E Oskare, Oskare… Zašto su za najveću svetsku filmsku nagradu iz Srbije prijavljena samo dva filma?

Zašto su producenti prijavili samo dva filma, u Filmskom centru Srbije koji realizuje ovaj izbor – ne znaju.

David Jovanović_foto © 2024 Pointless Films

Treba reći da je ovogodišnji izbor za srpskog predstavnika u Holivudu pomak od pravca kojim se išlo poslednjih godina: prikazati svetu Srbiju kao žrtvu istorijskih okolnosti.

Tako je 2019. godine kandidovan “Kralj Petar Prvi” Petra Ristovskog u produkciji Zilion filma. Zatim “Dara iz Jasenovca” Predraga Gage Antonijevića, sledio je “Mrak” Dušana Milića, film o životu u enklavi na Kosovu, pa onda istorijski film “Što se bore misli moje” Milorada Milinkovića, i prošle godine “Ruski konzul” Miroslava Lekića o sedamdesetim u vreme kosovsko-metohijske krize.

U tom periodu, jedino “Oaza” Ivana Ikića iz 2021. godine, koji je na Venecijanskom filmskom festivalu nagrađen kao najbolji evropski film, ne pripada ovoj grupi.

Bolesna štenad slavi 15.rođendan svirkom na Zappa Barci

Bolesna štenad obeležiće 15. godina postojanja 10. oktobra na Zappa Barci u Beogradu.

Za proteklu deceniju i po, Štenci su izgradili status jednog od najautentičnijih bendova domaće alternative.

Sama Lama kaže:

– Šta reći 15 godina. Retko ko doživi ovakav jubilej. Bio je divan put, stekli smo mnogo prijatelja i izgubili sve neprijatelje. 15 godina je prošlo brzo, što je dobro kad imaš Kizu Seljaka u bendu. Svi snovi su nam se ostvarili osim da Kiza shvati da je izbačen iz benda. To ostaje nešto na čemu ćemo raditi. Uspeli smo da sj****o pank, uskoro ćemo sj****i i zabavnjake, ah da oni su već sj****i. Šta da kažem, pozivam celu familiju ludaka da dodju u Barku desetog da im se zahvalim jednom top svirkom sa super gostima.

Bolesna štenad otvorila “Vrata raja”

Ovaj koncert biće prilika da se čuju najznačniji hitovi iz dosadašnje karijere, ali i da se fanovima predstavi aktuelni album “Vrata Raja”.

Kao specijalni gosti nastupiće Crveni karton i Škart, a fanove očekuju i gosti iznenađenja.

Ulaznice su u pretprodaji putem tickets.rs po ceni od 1.500 dinara, kao i u Zappa Baru (Kralja Petra 41) i StereoPrint Shopu(Bulevar Despota Stefana 48) po ceni od 1.200 dinara. Na dan koncerta karte će koštati 1.800 dinara, ako ih preostane.

Preminula slavna italijanska glumica Klaudija Kardinale

Klaudija Kardinale, italijanska glumica rođena u Tunisu, zvezda filmova “Leopard”, “Osam i po” i “Pink Panter” preminula je u 87. godini.

Njena karijera trajala je šest decenija, a slavu je stekla u vreme zlatnog doba italijanske kinematografije, glumeći u ostvarenjima Federika Felinija i Lukina Viskontija.

Glumica je preminula u Nemuru u Francuskoj, saopštio je njen agent Loren Savri.

– Ostavila nam je u nasledstvo slobodnu i nadahnutu ženu – rekao je Savri agenciji France press.

Klaudija Kardinale 1957, Wikipedia

Kardinale je rođena u aprilu 1938. godine u tunižanskoj porodici na Siliciji. Sa 16 godina bila je pobednica izbora za mis i tada je proglašena “najlepšom Italijankom u Tunisu”.

Nagrada je bila odlazak na Filmski festival u Veneciji, gde je upoznala reditelje i producente koji su joj ponudili ulazak u svet filma. Kasnije je izjavila da nije želela da odustane od sna da postane nastavnica i da “pruži šansu bioskopu”, kako je to njen otac sročio.

(GIF) Ikona 70-ih nije dovoljno zgodna za Kan: Idioti fotošopirali Kaudiju Kardinale?!

Početak njene karijere obeležili su teški izazovi. Bila je silovana, a kada je saznala da je trudna njen mentor ju je ubedio da se porodi u tajnosti u Londonu. Nekoliko godina predstavljala je ljudima sina Patrika kao svog mlađeg brata.

Pošto je odrasla govoreći francuski, arapski i sicilijanski dijalekt, njen akcenta nije bio prihvatljiv zbog čega su njen glas sinhronizovali drugi italijanski glumci.

Dostigla je slavu 1963. godine pošto se pojavila u Felinijevom, Oskarom nagrađenom filmu “Osam i po” i Viskontijevom klasiku “Leopardu”.

– Viskonti je želeo da budem brineta duge kose. Felini je hteo da budem plavuša – govorila je Kardinale.

Glumila je u Holivudu tokom 1960-ih, pojavljujući se u filmovima “Pink Panter” i “Bilo jednom na Divljem zapadu” Serđa Leonea, pored Henrija Fonde i Čarlsa Bronsona.

Kritičari su je hvalili kao oličenje “posleratnog evropskog glamura”.

Govoreći o sopstvenoj karijeri u poznijim godinama, Kardinale se prisetila:

– Najbolji kompliment koji sam ikada dobila dao mi je glumac Dejvid Niven tokom snimanja ‘Pink Pantera’. Rekao mi je: ‘Klaudija, pored špageta, ti si najveći italijanski izum’.

Klaudija Kardinale 1963, Wikipedia

Pošto je okončala vezu sa producentom Frankom Kristaldijem ranih 1970-ih, započela je novu – sa napuljskim rediteljem Pasklom Skvitijerijem sa kojim je ostala do kraja života i sa kojim ima ćerku, koja se zove isto – Klaudija.

Glumila je i pošto je napunila 80 godina, pojavivši se u švajcarskoj seriji “Bulle” 2020.

Zbog zalaganja za ženska prava, 2000. godine proglašena je UN ambasadorkom dobre volje. Dobila je nagradu za životno delo na Berlinskom festivalu 2002.

– Živela sam više od 150 života: kao prostitutka, svetica, romantičar, obična žena i sjajno je što imate ovakvu priliku da menjate sebe – rekla je.

Italijanski ministar kulture nazvao ju je “jednom od najvećih italijanskih glumica svih vremena” i oličenjem “italijanske uzvišenosti”.

Izvor: BBC News na srpskom

Dvadeset bendova, četiri dana, jedan grad… Underground se vraća u Niš

Underground festival se treću godinu zaredom vraća u veliku salu NKC-a, od 2. do 5. oktobra, u svom najdužem i najambicioznijem izdanju do sada.

Ljubitelji roka i alternativne umetnosti imaće od četvrtka do nedelje priliku da čuju čak dvadeset bendova sa razvijene niške scene. Stara, dobro poznata lica vraćaju se na binu, a postavu festivala kompletira solidan broj perspektivnih novih grupa.

Veliki broj izvođača koji će nastupiti na bini bivšeg MK81 prati i raznolikost u zvuku, pa će indie rok, bluz, alt metal, grandž, pank, stoner, synth-pop i mnogi drugi podžanrovi ispuniti etar i zagrejati hladne jesenje dane do tačke ključanja.

Raspored festivala:
2. oktobar: Natenane – Forst – Lakrdija – Sky Hook – Paskaš i 70%
3. oktobar: Mag – Toxirro – Ehrmanthraut – Nemir – Gora
4. oktobar: Qyzil – Radiokaset – Maktub – Autonomna Kontrola – 557
5. oktobar: T.Z.S. – Obluda – Olovni vojnik – Mulj – Manitu

Underground festival, plakat

Underground festival je započeo svoju priču 2023. godine kao skroman dvodnevni događaj u DIY maniru. Velika posećenost tada je pokazala da Niš i dalje ima snažnu publiku za alternativne pravce muzike.

Ubrzo nakon prvog izdanja, Underground je prerastao u prepoznatljiv brend lokalne scene – uz sve ambiciozniji festivalski program, izdavanje kompilacionih albuma i organizovanje manjih događaja tokom godine.

Na taj način festival je postao stožer “novog novog talasa” niškog rokenrola, okupljajući bendove različitih žanrova i stvarajući jedinstven model poslovanja koji neguju do današnjeg dana.

Jače, tvrđe, glasnije… Stiže druga Underground kompilacija novih snaga niške scene

Ovogodišnji festival održaće se u saradnji sa Centrom za kritičko obrazovanje, dok će Niška pivara, kao i prošle godine, obezbediti svoje proizvode koje će posetioci moći da dobiju uz simboličnu donaciju.

– Ove godine sarađujemo sa organizacijom Centar za kritičko obrazovanje, koja u okviru svojih aktivnosti podržava umetničke prakse mladih umetnika i umetnica, sa ciljem razvoja lokalne društveno angažovane umetnosti koja doprinosi društvenoj pravdi i zastupljenosti mladih u javnom prostoru – izjavio je Jakov Živković, jedan od organizatora Undergrounda.

Jedno je sigurno – organizatori festivala pripremili su manifestaciju koja nijednog ljubitelja rokenrola neće ostaviti ravnodušnim. Program festivala počinje svakog dana u 19 časova, a karte će moći da se kupe na ulazu NKC-a tokom trajanja festivala, po ceni od 500 dinara po danu.

Kate Buš najavila kompilaciju retkih i teško dostupnih numera “Best of The Other Sides”…

Kate Buš daje fanovima još jednu priliku da dođu do retkih i teško dostupnih pesama iz njenog kataloga, kroz izdanje “Best of The Other Sides”, novu kolekciju B-strana i dodatnih numera koje se nikada nisu našle na njenim albumima.

Kejt Buš protiv veštačke inteligencije: Ugrožena nam je egzistencija…

Kompilacija digitalno stiže 26. septembra, dok će verzije na obojenom vinilu i CD-u biti objavljene 31. oktobra, preko njenog sopstvenog lejbl-a Fish People. Numere su prvobitno objavljene u okviru box seta “The Other Sides” iz 2018, koji se brzo rasprodao i više nije dostupan.

KB-BOTOS-Exploded

– Remasterizovali smo Experiment IV i You Want Alchemy?, i obe pesme imaju male izmene – objasnila je Buš na svom sajtu povodom izdanja. – Osetila sam da bi Experiment IV profitirao od dužeg uvoda u kojem dolazi do izražaja veličanstvena gitara Alana Marfija. You Want Alchemy? takođe ima malu izmenu koja zateže završnicu, a ponovo smo podesili i EQ. Walk Straight Down the Middle je takođe dobio na kvalitetu zahvaljujući novom EQ-u. Nadam se da ćete uživati u ovim doradama!

Kako je knjiga o “ocu seksualne revolucije” inspirisala Kejt Buš za jedan od njenih velikih hitova…

Iako kompletna lista pesama za “Best of The Other Sides” još nije objavljena, na sajtu Kejt Buš je navedeno da će preostali materijal sa “The Other Sides” naknadno biti digitalno reizdat.

Buš je nedavno otkrila da planira novi album, rekavši za BBC da ima “puno ideja” i da se raduje povratku u taj kreativni prostor.

Što ja voilim taj sax… Objavljen program 12. Međunarodnog festivala saksofona – Belgrade Saxperience

12. Međunarodni festival saksofona u Srbiji, Belgrade Saxperience biće održan od 25. do 27. septembra. Festival donosi koncerte vrhunskih umetnika, majstorske kurseve za domaće saksofoniste, kao i prezentaciju širokog spektra mogućnosti saksofona u klasičnoj i savremenoj muzici.

Tokom tri festivalska dana održaće se pet koncerata na prestižnim lokacijama – Atrijumu Narodnog muzeja, Bioskopu Balkan i Kulturnom centru Beograda.

Plakat festivala

Publika će imati priliku da uživa u repertoaru koji spaja klasiku, savremenu muziku i eksperimentalne zvuke, u izvođenju umetnika čije karijere obeležavaju nastupi na najznačajnijim svetskim scenama, brojne nagrade i saradnje sa priznatim ansamblima.

Među izvođačima su ugledni domaći i međunarodni umetnici: Duo Metis (Španija), Mihael Kren (Austrija), Hans de Jong (Belgija), Orkestar saksofona Univerziteta za muziku u Beču (Austrija) i Neda Hofman-Sretenović (Srbija).

12. Međunarodni festival saksofona u Srbiji – Belgrade Saxperience od 25. do 27. septembra

Prve večeri, u četvrtak 25. septembra, na svečanom otvaranju u 20.30 u Atrijumu Narodnog muzeja nastupiće Duo Metis iz Španije, koji čine saksofonista Luis González Garrido i gitarista Antoan Gerero. Oni će izvesti program pod nazivom “Melodije i plesovi”, u okviru kog će svirati dela Forea, de Falje i Pjacole.

Duo Métis_copyright_Aurélien Lam Tranchet (via Belgrade Saxpirience)

Duo Metis osnovan je 2021. godine u Parizu, a obojica su studirali na Pariskom konzervatorijumu. Od tada su održali više od 50 koncerata širom Evrope i nastupali na uglednim festivalima i manifestacijama, uključujući Noches del Real Alcázar u Sevilji i Muzički festival Ubaje. Njihova karijera beleži i debitantski nastup u prestižnoj Palati katalonske muzike u Barseloni 2023. godine.

Druge večeri, u petak 26. septembra, u 19 časova u Bioskopu Balkan nastupiće belgijski saksofonista Hans de Jong, čiji repertoar obuhvata dela belgijskih kompozitora napisana za solo saksofon, kao i njegove autorske kompozicije. Od 20 časova, u istom prostoru, nastupiće Orkestar saksofona Univerziteta za muziku u Beču, koji okuplja petnaest talentovanih mladih muzičara i predstaviće klasični repertoar posebno aranžiran za ovaj ansambl.

Hans de Jong, lična arhiva (via Belgrade Saxpirience)

Hans de Jong je belgijski saksofonista, kompozitor i pedagog kome je posvećeno oko 150 kompozicija, a sam je napisao i tri koncerta za saksofon. Objavio je brojne kompakt-diskove (CD) sa originalnim delima za saksofon, nastupao širom sveta i držao majstorske kurseve na univerzitetima u Evropi, Americi i Aziji. Kritika ga izdvaja kao virtuoza izuzetne boje tona, tehničke preciznosti i interpretativne snage.

Orkestar saksofona mdw Univerziteta za muziku i izvođačke umetnosti u Beču okuplja mlade muzičare iz različitih zemalja i generacija, izvodeći originalne kompozicije i aranžmane klasičnih i savremenih dela. Nastupao je u brojnim koncertnim dvoranama u Austriji i na međunarodnim festivalima, posvećujući posebnu pažnju premijernim izvođenjima. Orkestar predvodi Harald Miler, istaknuti austrijski saksofonista, pedagog i osnivač Kvarteta saksofona Danubia.

Orkestar saksofona Univerziteta za muziku u Beču_Foto Promo (via Belgrade Saxpirience)

Treće, završne večeri festivala (27. septembar), u galeriji Artget u Kulturnom centru Beograda s početkom u 20 časova, nastupiće jedan od najistaknutijih austrijskih klasičnih saksofonista, Mihael Kren, u saradnji sa našom renomiranom pijanistkinjom Nedom Hofman Sretenović.

Mihael Kren, austrijski saksofonista i profesor na Univerzitetu za muziku i umetnost u Beču i Konzervatorijumu u Inzbruku, nastupao je širom sveta sa prestižnim orkestrima i ansamblima. Član je ansambala PHACE i OENM, a sa Kvartetom saksofona Mobilis nastupao je u najpoznatijim koncertnim dvoranama Austrije. Dobitnik je brojnih međunarodnih nagrada i objavio je osam CD izdanja.

Krenn Michael foto Bubu Dujmic (via Belgrade Saxpirience)

Neda Hofman-Sretenović, pijanistkinja i doktor kamerne muzike, specijalizovala se za izvođenje savremene muzike. Osnivač je Ansambla za novu muziku Gradilište i Festivala ReConstruction, a nastupala je sa vodećim orkestrima i ansamblima u zemlji i inostranstvu. Dobitnica je nagrade „Aleksandar Pavlović“ i zaposlena je na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu.

Poseban segment Belgrade SAXperience festivala je koncert Mini Saxperience, namenjen deci i budućim profesionalnim saksofonistima. Završnog dana festivala, u subotu, 27. septembra u 11 časova, na platou ispred Kulturnog centra Beograda nastupiće (mdw) Orkestar saksofona Univerziteta za muziku u Beču, a deca će imati priliku da se upoznaju sa ovim instrumentom, postave pitanja mladim muzičarima i otkriju čaroliju zvuka saksofona.

Belgrade Saxperience održava se uz podršku Instituta Servantes, Ambasade Kraljevine Belgije, Austrijskog kulturnog foruma, kompanija Selmer i JLV.

Više o programu na sajtu i društvenim mrežama festivala: https://www.saxperience.rs/