Naslovna Blog Stranica 78

 Interakciji je potrebna podrška da proslavi jubilej… 20. izdanje Međunarodnog studentskog filmskog kampa

Kamp Interakcija − međunarodni studentski program koji je tokom prethodne dve decenije postao simbol kreativnih susreta i dokumentarnog stvaralaštva ove godine obeležava svoje 20. izdanje.

Od 2006. godine, Interakcija: Međunarodni studentski filmski kamp koji organizuje Nezavisni filmski centar Filmart iz Požege ugostio je 304 učesnika iz 64 zemlje. Na Kampu su u prethodne dve decenije snimljena 62 kratka dokumentarna filma u Požegi, Čačku, Užicu, Ivanjici, Guči, Arilju, Kosjeriću, Gornjem Milanovcu i selima Zlatiborskog i Moravičkog okruga.

Interakcija/Photo: Milica Đorđević, ljubaznoscu Filmarta

Povodom ovog značajnog jubileja, putem platforme donacije.rs NFC Filmart je pokrenuo kampanju prikupljanja sredstava “Podrži 20. izdanje Interakcije: Međunarodnog studentskog filmskog kampa u Požegi“. Do sada je prikupljeno 55% od ukupne potrebne sume novca, kako bi se 20. Kamp uspešno realizovao. Podrška zajednice, prijatelja, partnera i ljubitelja dokumentarnog filma omogućiće da se i ove godine mladim autorima iz Srbije i inostranstva pruži jedinstveno stvaralačko i edukativno iskustvo, a lokalnim zajednicama prilika da njihove priče pretočene u dokumentarne filmove dopru do sveta.

Interakcija/Photo: Milica Đorđević, ljubaznoscu Filmarta

U okviru ovog jedinstvenog programa, studenti filma iz celog sveta dolaze u Srbiju da zajedno sa našim zajednicama – junacima filmova, volonterima, sugrađanima – stvaraju filmove koji prepoznaju i osvetljavaju autentične lokalne priče, usput doprinoseći decentralizaciji kulture, interkulturalnom dijalogu, ali i održivom lokalnom razvoju i turističkim potencijalima Požege i okolnih mesta.

Ovogodišnje jubilarno 20. izdanje biće realizovano od 9. do 25. avgusta 2025. godine. Interakcija traje zahvaljujući ljudima, pričama koje nas spajaju bez podela i predrasuda. Već dve decenije, Interakcija gradi zajednicu zasnovanu na poverenju, ljubavi prema filmu, zajedničkom stvaranju i stvarnim susretima. Ovaj jubilej ne pripada samo Filmart timu – već svima koji su verovali u snagu dokumentarnog filma i poziv da se on obeleži upućen je svima njima.

Više informacija o kampanji i načinu podrške dostupno je na https://www.donacije.rs/projekat/podrzi-20-izdanje-interakcije/

Greta Van Fleet najavila veliku svetsku turneju i novi materijal za leto 2025.

Američki rok sastav Greta Van Fleet najavio je početak velike svetske turneje koja će se održati tokom leta 2025. godine. Iako zvanični datumi i lokacije još nisu u potpunosti objavljeni, bend je potvrdio da će posetiti ključne muzičke metropole širom sveta, uključujući Los Anđeles, Njujork, London, Pariz i Berlin.

Turneja će, prema najavama članova benda, biti posebno značajna jer će fanovi prvi put moći da čuju nove pesme, koje do sada nisu bile ni zvanično objavljene. Time se potvrđuju spekulacije da Greta Van Fleet intenzivno radi na novom studijskom izdanju, kao i da će koncerti biti svojevrsna najava nove muzičke ere benda.

Šta je Greta Van Fleet naučila od Metallce na njihovoj zajedničkoj turneji?

– Biće to naše najambicioznije koncertno poglavlje do sada – izjavio je pevač Džoš Kiska, dodajući da bend želi da izvede novu muziku “u sirovom, nefiltriranom obliku – baš onako kako je nastajala”.

Ova najava stiže nakon zapaženog uspeha njihovog prethodnog albuma “Starcatcher” iz 2023. godine, koji je naišao na podeljene, ali mahom pozitivne kritike, i dodatno učvrstio bend kao vodeće ime nove generacije klasičnog rokenrola.

Greta Van Fleet je dovoljno porasla da ima i svoje – kraft pivo…

Detalji o tačnim datumima i mestima koncerata očekuju se uskoro, a ulaznice će najpre biti dostupne fanovima koji su pretplaćeni na zvanični bilten benda.

Otvorena izložba “Umetnost ulice” u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine

Izložba “Umetnost ulice” na kojoj su prikazani radovi Danice Čudić, Aleksandra Bunčića, Dejana Ivanovića Wupera, Stefana Stanojevića Stara, i Jovana Obradovića Shpire, otvorena je u petak 13. juna u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine.

Prisutnima su se obratili Vladimir Mitrović, kustos izložbe, i Vladimir Palibrk, autor teksta za katalog, koji je i svečano otvorio izložbu.

– Imam veliku čast i zadovoljstvo da prikažem završnicu jednog projekta koji traje već skoro dve godine čija je osnova bila umetnost ulice. Međutim, u dogovoru sa umetnicima, više smo se orijentisali na podnaslov. To su dela umetnika čiji je zajednički imenitelj u samom početku bila ulična umetnost, ali nas je zanimalo da pokažemo šta ti umetnici rade u svojim ateljeima, da to što je moguće lepše i kvalitetnije prezentujemo – naveo je kustos Vladimir Mitrović u uvodnom govoru.

Vladimir Mitrović, kustos izložbe Umetnost ulice, foto Marko Ercegović – MSUV

– Meni je posebna čast ne samo što smo završili projekat, već što sam na neki način i pomogao umetnicima da malo pažljivije pregledaju svoje ateljee i razmisle o tome kako svoje radove treba da čuvaju i prezentuju. Mi smo bili tu da ih samo malo podstaknemo – dodao je Mitrović.

Vladimir Palibrk, umetnik, kustos i teoretičar umetnosti, naveo kako mu je bila izuzetna čast da napiše tekst o izložbi.

– Pre svega bih se zahvalio umetnicima što nisu odustali, i što su i dalje na putu svojih snova koji su ih i doveli ovde. Nadam se da je ova izložba jedno bitno poglavlje za njih i da će još mnogo puta doći u ovaj muzej. I da neće prestati da crtaju na ulici – rekao je Palibrk.

Vladimir Palibrk, autor teksta za katalog izložbe Umetnost ulice, foto Marko Ercegović – MSUV

Ideja izložbe je paralelno prikazivanje bogate produkcije murala izabranih umetnika u kontekstu njihovih galerijskih radova. Murali su prezentovani na ekranima, dok su ostali umetnički radovi (slike, crteži, ilustracije, skulpture itd.) tradicionalno izloženi u savremenim galerijskim uslovima čime se dobio širi uvid u umetničke delatnosti autora, kao i (jedna od) slika savremenog umetničkog trenutka.

Ovo je prilika da publika vidi i oseti radove domaćih umetnika mlađe generacije koja je već uveliko prisutna na domaćoj sceni, ali i evropskom umetničkom tržištu. Radovi ovih umetnika predstavljaju nov način umetničkog istraživanja, koji kroz slikarstvo preispituje izlazak iz domena slike, uz pojačano delovanje na čula posmatrača i opštu manifestaciju novog senzibiliteta.

Umetnici iskazuju drugačiji odnos prema novom bezbolnije ga prihvatajući, dok doba svojih predaka posmatraju kao latentan proces ukrštanja i sudaranja starog i novog. Tako se umetnost danas u njihovim radovima smešta između negacije prirodnog i izrugivanja racionalnom.

Nova generacija umetnika, kao i već brojne pre njih, neguje paradoks i nejasnost, od estetike do kolorita, kroz krajnje standardizovane, sada već tradicionalne slikarske medije. Oslanjajući se na pop i andergraund kulturu, kao i na savremenu figuraciju, ovi umetnici ostvaruju svoje umetničke i vizuelne svetove, bez predrasuda i uz poštovanje tradicije iz koje crpe nadahnuća. Imaju već stabilne umetničke karijere, solidno su integrisani u društvo i pokrivaju više oblasti delovanja savremenih umetnika – kao slobodni umetnici, aktivisti i “multimedijski radnici”, profesori na umetničkim školama i umetnici u IT sektoru.

Paralelno sa izložbom, svake subote će biti organizovano više interaktivnih programa i događaja – vođenja kroz izložbu, radionice za decu i omladinu, prezentacije rada i slikanje novih murala – street art alive, koncerti i festival slem poezije.

Izložba je otvorena do 3. avgusta 2025. godine.

Tiha snaga samoće… Goth-pop bend Ljubavnici objavio kratki film za novu pesmu “Inat”

Srpski goth-pop bend Ljubavnici je objavio novi video singl, pesmu “Inat” uz kratki film autorke Milene Martinović.

Pesma je nastala na proleće 2022. u saradnji vokala i tekstopisca benda Aleksandra Maričića i gitariste i producenta Borisa Milanovića, tokom Borisove posete Aleksandrovoj aktuelnoj adresi u ivanjičkom kraju. Produkciju, miks i master je u studiju Montaña kompletirao Dragan Mihajlović.

Ljubavnici predstavili video singl “Plavet”

O pratećem filmu, autorka Milena Martinović kaže:

– Ovaj kratki film prati mladu ženu kroz Veneciju koja beži od haosa sopstvenog identiteta, nesanice i emocionalnih brodoloma. U tišini kanala i senkama uskih ulica, ona pokušava da pronađe mir, ali umesto toga prolazi kroz unutrašnju krizu — sudar ega, prošlih grešaka i stvarnosti. Dok grad tone pod težinom turista i vlastite istorije, ona simbolično doživljava smrt jednog dela sebe — lažnog identiteta koji je godinama negovala. Film je intimna, poetična meditacija o gubitku, oslobađanju i tihoj snazi samoće.

Šarlo, Nensi, Zaz i Boki nastavljaju da funkcionišu na relaciji Beograd-Zlatibor-Ivanjica, pripremajući album ili dva od pregršti započetih pesama.

Pogledajte “Inat”:

Posle pauze od 15 godina, Stereolab objavili album “Instant Holograms On Metal Film”

Najnovijim albumom “Instant Holograms On Metal Film”, anglo-franko alt-pop bend Stereolab obradovao je verne fanove, posle pauze od 15 godine

Predvođen autorskim tandemom Tim Gejn i Letisija Sadije, londonski anglo-francuski alt-pop bend Stereolab već 35 godina ostaje ključni nosilac filozofskih i političkih tema u svom stvaralaštvu. Kroz svoj jedinstven zvuk, koji spaja elemente eksperimentalnog popa, elektronske muzike i avangarde, Stereolab je postavio nezamenljiv pečat na nezavisnu alternativnu muzičku scenu.

“Instant Holograms on Metal Film” je novi album benda Stereolab, koji je najavljen tačno 15 godina nakon što je bend obustavio rad 2010. godine, a prethodio mu je najavni singl “Transmute Matter”.

O stvaranju albuma, Tim Gejn (gitarista, klavijature) kaže:

– Ideja za novi album počela je da se oblikuje tokom proleća i leta 2023, a snimanje je započelo u januaru 2024. Nismo imali probe – kao i obično. Počeli smo ispočetka. Moj pristup je uvek ‘početnik’, oslanjam se na osećaj. Muzika je uzbudljiva avantura i nemam strah da je stvaram ili delim s drugima. Šta izađe – izađe.

 

Sterolab – Instant Holograms On Metal Film, cover

Letisija Sadije (vokal, klavijature, gitara) dodaje:

– Na sve gledam kao na kontinuitet bez jasno definisanih poglavlja, bez obzira na prošlost ili budućnost. U slučaju Stereolaba, Tim je glavni kompozitor, ali sam na ovom albumu doprinela muzički više nego ikada ranije. Iskustvo koje sam stekla radeći na svojoj sopstvenoj muzici tokom poslednjih godina sigurno je obogatilo zvuk i formu.

Album je objavljen u saradnji njihove etikete Duophonic UHF Disks sa izdavačke kuće zaduženoj za distribuciju Warp Records. Sadrži 13 pesama koje su napisali Letisija Sadije i Tim Gejn, a izvode ih sa ekipom koju čine i Endi Remzi (bubnjevi), Džo Votson (klavijature, produkcija) i Ćavi Munjoz Guimera (bas) – trenutna postava benda koja nastupa i na koncertima.

Izdanje “Instant holograms ona metal film” dostupno je na duplom vinilu (standard i kolor), CD-u i digitalno, a u toku je turneja gde su mnogi koncerti rasprodati.

Albumu je prethodila najava i promocija specifičnog scenarija. Na primer paketi sa oznakom “neželjeni materijal Stereolab”, u kojima je bila ukrštenica i singl od 7” sa pesmom “Aerial Troubles” i instrumentalom na B-strani. U većim gradovima pojavili su se i posteri sa istim lavirintom reči i ukrštenicom, što je izazvalo niz spekulacija i pokušaja da se zagonetka reši – da li je u pitanju nova muzika ili dolazi iz arhive benda.

Umesto opisa muzike, bend je pozvao fanove, kritičare i novinare da sami upišu prideve na praznim mestima.

Uz pesmu “Melodie Is A Wound”, bend je objavio i kriptogram koji je sastavio Alan Konor – urednik ukrštenica za The Guardian i autor više knjiga.

– Kreirajući ovu ukrštenicu, osetio sam poznatu jezu – u kolenima. Sećanje na koncert Stereolaba, gde su nas njihovi zvučni udari bukvalno obuzeli i preoblikovali nas. Niko drugi nije to postigao. Hvala vam na toj transformaciji – i hvala Warpu. Verujem da bi svako u javnoj službi bolje radio svoj posao ako bi nekoliko puta preslušao ‘Tomorrow Is Already Here’ sa albuma “Emperor Tomato Ketchup” – rekao je Alan.

Thrash metal legende ne staju… Exodus sprema dva nova albuma i biće – gori, brži, opasniji

Jedan od stubova američke thrash metal scene, bend Exodus, najavio je povratak u velikom stilu – ne sa jednim, već sa dva nova albuma koja su već u završnoj fazi produkcije.

Gitarista i osnivač benda Geri Holt potvrdio je u intervjuu za San Francisco Chronicle da Exodus trenutno ima dovoljno materijala za čak dve izdavačke celine. Prvi album, koji još nema zvaničan naziv, očekuje se već u februaru 2026. godine, dok se drugi planira za kasniji datum.

– Stvari su krenule da se gomilaju. Snimamo kao u stara dobra vremena, ne razmišljamo previše — samo sviramo brutalno, iskreno, thrash metal. Prvi album je skoro gotov, a drugi već sada ima čvrst kostur – rekao je Holt.

Exodus premijerno 16. juna u Fabrici

Dodatni adut ovog izdanja biće i povratak bivšeg pevača Roba Djuksa, koji se nakratko pridružio bendu na turneji prošle godine, a sada će učestvovati i u studijskom radu. Ova vest je oduševila fanove koji su cenili njegov agresivan vokalni stil tokom perioda 2005–2014.

EXODUS. promo photo (via MM Concerts)

Albumi će biti snimani u kalifornijskom Studio 606, koji je u vlasništvu Dejva Grola, frontmena Foo Fightersa. Produkciju će potpisati Endi Snap, dugogodišnji saradnik benda i poznato ime u svetu metal produkcije (Judas Priest, Accept, Arch Enemy).

Neki fanovi hejtuju Slayer, kažu da su se okupili samo zbog love… Žena Gerija Holta im poručila: Ne morate da dođete, koga briga!

Exodus je poslednji album, “Persona Non Grata”, objavio 2021. godine, a kritika ga je dočekala kao povratak korenima – brz, mračan i beskompromisan. Novi materijal, prema rečima članova benda, ići će korak dalje:

– Ovo je najžešći Exodus do sada. Ne pokušavamo da budemo moderni – samo gori, brži i opasniji – poručuje Holt.

Fanovi širom sveta sa nestrpljenjem očekuju nove pesme, dok bend planira i svetsku turneju za proleće 2026, u okviru koje bi mogli da se vrate i na evropske festivale kao što su Wacken Open Air i Hellfest.

Kim Gordon obradila svoju pesmu i poslala poruku Trampu: Bye, bye…

Kim Gordon je preradila pesmu “Bye Bye”, glavni singl sa svog albuma “The Collective” iz 2024. godine, u protestnu pesmu protiv politika predsednika SAD Donalda Trumpa.

Nazvana “Bye Bye 25!”, ova teška, basa puna verzija zamenila je originalne stihove — koji su prvobitno bili spisak za pakovanje pred put — rečima koje je aktuelna administracija označila i koristila kao osnov za odbacivanje grantova i istraživačkih predloga. Među tim rečima su: advocate, climate change, female, Hispanic, immigrants, mental health, trauma, uterus, victim i women.

Kim Gordon objavila novu numeru “Bangin’ on the Freeway”, koja će se naći na deluxe izdanju albuma “The Collective”

– Producent i saradnik Džastin Rajzen imao je ideju da preradimo ‘Bye Bye’ počevši od kraja pesme – objasnila je Gordon u saopštenju. – Kad sam razmišljala o idejama za tekst, palo mi je na pamet da upotrebim reči s jedne stranice na kojoj su sve reči koje je Tramp suštinski zabranio – to jest, bilo koji grant, projekat ili istraživački predlog koji sadrži bilo koju od tih reči bio bi automatski odbačen ili ‘otkazan’. Valjda Tramp ipak veruje u cancel kulturu. Jer on bukvalno pokušava da otkaže kulturu – napisala je Gordon.

“Bye Bye 25!” dolazi uz muzički spot koji su režirali Vajs Kuler i Kim Gordon.

“REVOLUCIONARKA” KIM GORDON: Kraj kapitalizma dolazi… Tramp će ga srušiti

Sav prihod od pjesme i prateće majice ići će za organizaciju NOISE FOR NOW, nevladinu organizaciju koja se zalaže za prava na reproduktivno zdravlje i povezuje umetnike i izvođače sa lokalnim inicijativama koje rade na polju reproduktivnih prava, zdravlja i pravde.

U međuvremenu, Gordon je takođe najavila izdanje za 10. godišnjicu svoje memoarske knjige “Girl in a Band”.

Kad se spoje rock i reggae… Predstavljen projekat “YU grupa na Jamajci”

Iako ove godine obeležavaju neverovatnih 55 godina na muzičkoj sceni, članovi YU Grupe su nezaustavljivi. U prepunom Dorćol Platzu, u organizaciji Konzulata Jamajke, legende domaće rock’n’roll scene su predstavile svoj novi projekat “YU grupa na Jamajci”.

Tokom marta ove godine članovi grupe su boravili na Jamajci, a cilj posete je bio snimanje novih reggae verzija nekih od najpoznatijih pesama benda, a u saradnji sa jamajčanskim muzičarima, što je bio istinski susret dve muzičke tradicije – srpskog rocka i jamajčanskog reggaea.

YU grupa na Jamajci, promocija/Photo: Natalija Erdeljanović/Dorćol Platz

U prisustvu brojnih muzičara, medija i prijatelja benda predstavljene su reggae verzije čuvenih pesama “Crni leptir” i “Autobus za raj”, koje prate adaptirani tekstovi, prožeti originalnom jamajčanskom mistikom i modernim reggae groove-om, pod novim nazivom “Black Butterfly” i “Bus to Zion”.

Pesme i spotovi su snimljeni na Jamajci u legendarnom Tuff Gong studiju, koji je osnovao Bob Marley i tehnički superiornom Anchor studiju u Kingstonu, a obiluju i kadrovima druženja članova benda sa jamajčanskim domaćinima i muzičarima. Sve je začinjeno snimcima egzotične prirode jednog od najlepših ostrva na svetu, dok produkciju potpisuje naš renomirani producent Voja Aralica.

YU grupa snimila reggae verzije svojih hitova – na Jamajci

Posle emitovanja filma “One Love Jamaica” prisutne je pozdravio počasni konzul Jamajke u Beogradu Mirko Miljuš, koji se osvrnuo na dosadašnju saradnju dve prijateljske zemlje istakavši:

– Prilikom otkrivanja statue Boba Marlija 2008. godine u okviru Rock Village-a u Banatskom Sokolcu, lider Del Arno Benda Jovan Matić, koji je i danas sa nama, je rekao: “Srbija se ovim činom upisala na mapu sveta kao prva zemlja  koja je na ovaj način odala priznanje legendarnom Bobu Marliju – Borcu za slobodu sa gitarom u ruci”. Jovan je bio u pravu, jer je tada ovu vest prenelo preko 1.000 svetskih medija. Ovom prilikom mogu reći da se YU grupa upisala na mapu sveta kao jedan od retkih rock bendova koji je svoje autorske pesme obradio u reggae maniru  i to u čuvenom Tuff Gong studiju, gde je svoje najveće hitove stvarao Bob Marli.

YU grupa na Jamajci, promocija/Photo: Natalija Erdeljanović/Dorćol Platz

Premijerno prikazivanje spotova su ispratile spontane reakcije i ovacije prisutnih, a vidno raspoloženi članovi YU Grupe su dali i neke šaljive opaske, što je dodatno zagrejalo atmosferu.

– Ovaj projekat je bio ideja gospodina Mirka Miljuša, počasnog konzula Jamajke u Beogradu i sve se dogodilo samo zahvaljujući njemu. Mirko ima neraskidivu vezu sa Jamajkom i jednostavno, tu ljubav koju on oseća prema Jamajci, na neki način je preneo na sve nas – rekao je Petar Jelić.

YU grupa na Jamajci, promocija/Photo: Natalija Erdeljanović/Dorćol Platz

Svoje utiske sa Jamajke sa prisutnima je podelio i Žika Jelić:

– Mislio sam da za mene u životu više nema nekih većih iznenađenja. Međutim, moram da priznam da sam i dan danas, posle nekoliko meseci, još uvek pod utiskom tog boravka i nekih momenata koje ću pamtiti do kraja života. Zahvaljujući Filipu Miljušu, koji je, osim toga što je snimao ove prelepe kadrove i montirao spotove, on je svaki dan imao neku novu ideju, tako da smo obišli mnoga znamenita mesta na Jamajci. Na mene je najjači utisak ostavilo mesto rođenja Boba Marlija. Kao i mesto gde je sahranjen sa svojom majkom, to su posebni grobovi. I taj kamen na kojem je on, kad izađe iz svoje kućice, sedeo i, po nekim predanjima, sedeći na tom kamenu skupljao ideje i inspiraciju za sve što je uradio.

YU grupa na Jamajci, promocija/Photo: Natalija Erdeljanović/Dorćol Platz

Posebnu zahvalnost YU grupa je uputila producentu Makonnenu Blake Hannahu i Barbari B.H., kao i Petru Jeliću, koji su svojim neumornim radom i posvećenošću povezali dve muzičke vizije, prevazišli sve jezičke, produkcione i kulturološke barijere – i omogućili da ovaj projekat postane stvarnost.

Početkom sedamdesetih godina su bili pioniri jugoslovenskog rocka, a sada je YU grupa, više od pola veka kasnije, postala prvi rock bend sa prostora bivše Jugoslavije koji je snimao u Tuff Gongu, ali i jedan od retkih svetskih rock sastava koji su svoje pesme prilagodili autentičnom reggae zvuku – ne kao obradu reggae klasika, već kao reinterpretaciju sopstvenog nasleđa. Različita muzička čitanja istih kompozicija svedoče o bogatstvu izraza i otvaraju vrata sličnim projektima za druge bendove u regionu.

YU grupa na Jamajci, promocija/Photo: Natalija Erdeljanović/Dorćol Platz

Za bend koji ove godine slavi 55 godina karijere, ovo je bio ogroman izazov – i još veći kreativni uspeh. Putovanje po Jamajci bilo je pravo muzičko hodočašće: upoznavanje korena reggaea, druženje i svirke sa lokalnim umetnicima, poseta mestima na kojima su stvarali Bob Marley i Peter Tosh, kao i susret sa legendarnim Chrisom Blackwellom, producentom zaslužnim za globalnu afirmaciju reggaea.

Boravak na Jamajci ostavio je dubok utisak na članove benda. Tokom promocije su istakli da nikada do sada nisu doživeli toliku srdačnost, vedrinu i duhovnu snagu ljudi na jednom mestu. Od bujne prirode, do topline lokalne zajednice, Jamajka je ostala urezana kao mesto posebne energije. Ova poseta će biti trajno zabeležena i u dokumentarnom filmu koji će biti objavljen na jesen, kada se očekuje i posebno LP izdanje pesama YU Grupe snimljenih u reggae verziji.

Uprkos geografskoj udaljenosti, Srbija i Jamajka dele slične istorijske i društvene izazove – dijaspora, težnja za pravednijim društvom, slavna sportska i muzička imena poput Novaka Đokovića i Usaina Bolta, i snažna emotivna povezanost sa sopstvenim identitetom. Ovaj muzički most pokazuje da različitosti mogu biti bogatstvo, a ritam univerzalni jezik razumevanja.

U cilju daljeg jačanja kulturnih veza, Konzulat Jamajke ponovo u Srbiju dovodi legendarni bend Boba Marlija, The Wailers, koji će zajedno sa YU grupom nastupiti 9. i 10. avgusta na jubilarnom Rock Village festivalu. Biće to susret za pamćenje – istok i zapad, Karibi i Srbija u jedinstvenom spoju rocka i reggaea.

Rambo Amadeus o duhu Dorćola koji lagano nestaje: Profit jede sve pred sobom i ima beskrajan apetit…

Muzičar Rambo Amadeus je po dolasku u Beograd odabrao Dorćol za svoj kraj (ili je Dorćol odabrao njega).

Za više od 30 godina umetnik iz Herceg Novog prigrlio je ovaj kraj kao svoj i postao pravi Dorćolac.

Zato nije čudno što je rado pristao da za Headliner razgovara o promenama koje neumitno dolaze, a koje se mnogim lokalcima i ne sviđaju previše – ali i da napiše prve članove “Dorćolskog Ustava”.

Šta tebi znači Dorćol?

– Dorćol je romantičan kraj u Beogradu, gdje jedni sa drugima žive ljudi različitih socijalnih miljea, podsjeća na djelove Pariza svojom opuštenom atmosferom. Dorćol ima dugu i interesatnu istoriju, puno priča je satkano među tim starim kućama.

Da li sebe smatraš Dorćolcem, iako si Novljanin, i šta taj “epitet” podrazumeva?

– Eh, mogu ja da se smatram Dorćolcem koliko hoću, Dorćolac se postaje tek kad vas komšije koji su rođeni tu prihvate kao svog. Nadam se da je tako, 30 godina sam proveo tu, djeca su mi i rođena i odrasla na Dorćolu. U Mehaničarskoj radnji Race Kurtovića i Limarskoj radioni kod pokojnog Mukija, kao i kod Gorana obućara na Keju proveo sam puno slobodnog vremena, radije nego po kafićima.

Kako se pravilno kaže – DorĆol ili DorČol 😉

– Dort Yol na Turskom znači raskrsnica, ili 4 puta. To je sadašnja Raskrsnica Dubrovačke, koja se nastavlja na Kralja Petra, i Dušanove.
Pravilno je reći onako kako to stari Dorćolci izgovaraju.

Rambo Amadeus: Kada bih ja objavio na Facebooku da je zemlja ravna ploča…

Ima li još mesta za kreativce i “ludake” na današnjem Dorćolu, ili su ih isterali skupi kvadrati i “co-working” prostori?

– Sve je manje prostora, trka za profitom je slijepa za romantiku, najviše mi je žao pozorišta “Kosmodrom” koje je u jednoj od napuštenih, oronulih zgrada u Solunskoj ulici funkcionisalo, okupljalo mlade umjetnike.
Atmosfera je bila neviđena, uz šporet na drva, predstave su se odigravale tako što je publika sjedela okolo, po podu ili na nekim improvizovanim hoklicama, dok su glumci preskakali publiku i igrali predstave bukvalno publici pred nosom.

Rambo Amadeus, Rockstrikcija 2025/ Photo: AleX

Šta bi rekao urbanim planerima koji pokušavaju da od Dorćola naprave “smart city”?

– Prostorno planiranje kao struka nadglasana je trkom za profitom.
Profit je taj koji vodi kolo, pa je besmisleno išta govoriti. Pritisak kapitala je ogroman
I u Njujorku je Vorholov umjetnički centar poslije 25 godina morao da se rasformira, zbog pritiska investitora. Profit je teško zaustaviti, on bukvalno jede sve pred sobom, i ima beskrajan apetit.
Planerima bih rekao – da ako već moraju da grade, ako stvarno žele da stvari budu SMARTH, a ne DUMP, da ulice vrate pješacima, koje su automobili oteli.

Kako ti se sviđa ideja luksuznog “zabranjenog grada”, opasanog zidom od 8 metara, koji je planiran na mestu Stare marine?

– Obala Dunava pripada svim građanima, pa ne vjerujem da će se neko opasivati zidom, bez veze da se bacaju pare, jer će onog dana kad se počne primjenjivati zakon, morati da se ruši.

Rambo Amadeus objavio novu pesmu “U stara dobra vremena” i totalno retro spot…

Kada bi morao da napišeš Ustav Dorćola sa samo 3 člana, šta bi u njemu pisalo?

1. Svaki stanovnik Dorćola treba dnevno da provede bar sat vremena na ulici, u dokolici, u socijalizaciji sa komšijama. Da iznese kafu ili pivo iz kuće, i da sa komšijama kulira na ulici, na klupi, na zidiću, jer druženje ne smije da zavisi od toga imamo li novaca za sve skuplje dorćolske kafiće ili nemamo.

2. Svaki stanar na Dorćolu treba na svojoj terasi da uzgaja biljke, ne mora da bude cvijeće, može i paradajz, paprika, začini, jer bi ti zeleni balkoni, baš kao u čuvenoj Nici, dali fantastičnu atmosferu.

3. Svaki Stanovnik Dorćola automobil treba da upotrebljava samo kad putuje negdje van grada, a kroz gradsko jezgro da ide pješke ili biciklom.
Nisam bio nikad u Njujorku, ali prijatelji mi kažu da se rođeni Njujorčanin prepoznaje po tome što živi i radi na 20 minuta hoda i rijetko sjeda u auto.

A.S.I. za HL

Treći Art Front muzički festival u Sremskoj Mitrovici uz Zoster, Nena Belana, YU grupu, Gobline…

Posle uspešnih prethodnih izdanja, Art Front festival se vraća još snažniji i energičniji, donoseći treću sezonu punu muzike, umetnosti i nezaboravnih doživljaja.

15. i 16. avgusta, na prostoru Hipodroma u Sremskoj Mitrovici, festival će spojiti vrhunske regionalne izvođače i strastvene ljubitelje slobode i kreativnosti iz Srbije i celog regiona.

Art Front je više od festivala — to je pokret koji slavi slobodu izraza, zajedništvo i autentičnost umetničkog stvaralaštva. Nastao kao inicijativa grupe prijatelja iz Sremske Mitrovice, ovaj festival je brzo postao “najveći mali festival u Vojvodini”, mesto gde se susreću savremena muzika, umetnost i duh lokalne zajednice.

Ove godine line up spaja sve generacije i muzičke žanrove:

⦁ 15. avgust – Zoster, Neno Belan & Fiumens i Senidah
⦁ 16. avgust – Z++, YU grupa, Prti Bee Gee i Goblini

Ulaznice za Art Front vol. 3 dostupne su po cenama od 1.500 dinara za jedan dan ili komplet od dva dana za 2.500 dinara na tickets.rs i na svim njegovim prodajnim mestima.

Aet Front, press

Festival je od svog početka duboko povezan sa lokalnom zajednicom, kroz brojne humanitarne akcije. Pored muzičkog programa, Art Front promoviše i edukativne i umetničke sadržaje: stand-up večeri sa regionalnim komičarima, radionice za decu, promocije knjiga, kao i uličnu umetnost i muralizaciju. Mural posvećen solidarnosti i slobodi izraza postao je trajni znak festivala u gradu.

Do sada su na festivalu nastupali umetnici i bendovi kao što su Bajaga i instruktori, Konstrakta, Vlatko Stefanovski, Buč Kesidi, Letu štuke, Marko Louis, Darko Rundek i mnogi drugih, a od 2024. godine, “chil zona” je dodatno doprinela komforu i prijateljskoj atmosferi festivala. Ove godine pored “chil zone” stiže i pojačanje – “active zone”.

Art Front nije samo događaj, već iskustvo koje budi pozitivnu energiju i ostavlja neizbrisiv trag u srcima posetilaca. Sremska Mitrovica i ove godine otvara vrata svojim gostima da zajedno proslave umetnost, slobodu i život.

Više informacija i kompletan program dostupni su na instagram i facebook stranici festivala – @art front