Naslovna Blog Stranica 52

Odlazak pionira džez scene Vojislava Bubiše Simića

Pionir jugoslovenske džez scene Vojislav Bubiša Simić nas je napustio u 102. godini.

Jedan od najznačajnijih srpskih muzičara, kompozitora i dirigenata Vojislav Bubiša Simić (18.3.1924 – 29.9.2025) ostavio je dubok i trajan pečat u muzičkom životu Srbije, regiona i sveta.

Bubiša Simić je 2023. godine zajedno sa maestrom Mladenom Jaguštom dobio priznanje Kolarčeve zadužbine za trajni doprinos muzičkom životu Beograda.

Kolarčeva zadužbina izrazila je iskreno saučešće zbog odlaska džez legende čije će stvaralaštvo ostati trajno upisano u kulturno nasleđe našeg prostora.

Vojislav Bubiša Simić/Photo: Kolarac, promo

Bubiša Simić je osnovao i jedan od prvih džez orkestara u bivšoj Jugoslaviji – Big bend Dinamo neposredno posle Drugog svetskog rata, a više od tri decenije je dirigovao Džez orkestrom Radio-televizije Beograd.

Tokom života ostvario se i kao stalni gost-dirigent u Pozorištu na Terazijama, pisao je muzičke kritike, putopisne reportaže, a poslednjih godina objavio je i nekoliko knjiga.

Bio je predsednik Udruženja kompozitora Srbije i Udruženja džez muzičara.

– Ništa ne bih menjao u životu i karijeri. Bavio sam se onim što sam najviše voleo, a to je džez, i imao sam sreću da sarađujem sa najboljim orkestrima. Ni sto godina nije dovoljno za takvo zadovoljstvo – ispričao je na proslavi 100. rođendana.

– Živite, uživajte u životu i u onome što radite, budite živahni – često je govorio.

Dobre vibracije tresle Užice… Eternum pobednik 4. Music Vibes Festivala

Prošlog vikenda u Užicu završeno je četvrto izdanje Music Vibes Festivala, manifestacije posvećene promovisanju autorske rock, pop, metal i punk muzike.

– Ove godine prijavio se veliki broj bendova i naš žiri imao je izuzetno težak zadatak. Od najboljih je morao da izabere najbolje – i verujte nam, nije bilo nimalo lako – rekla je Sandra Paunović, direktorka festivala.

Nemanja Savić, Ignjat Milićević, Vlajko Đutđević/ Photo: AleX

Žiri u sastavu: Vlajko Đurđević (Neverne bebe) – umetnički direktor festivala, Nemanja Savić (Neverne bebe, Stefan Nemanja) – predsednik žirija i počasni član i Ignjat Milićević (Mehanizam) imao je zaista težak zadatak da izabere devet takmičarskih bendova.

– Svi finalisti su zapravo – pobednici! Bilo je izuzetno teško uopšte ući u finale, jer je konkurencija bila ogromna. Skoro tri benda su konkurisala za jedno mesto. Već sam ulazak među finaliste je ogroman uspeh, a redosled samo dodatno potvrđuje kvalitet i snagu ovih bendova – složno su izjavili organizatori i članovi žirija.

Milica Cvetković, bend Gepp, Music Vibes 2025/ Photo: AleX

Plasman bendova:

– Prvo mesto – Eternum (pored novčane nagrade, bend će da učestvuje na otvaranju 5. Music Vibes festivala 2026)

– Drugo mesto – Prizori (bend koji je ćete imati priliku da gledate na ovogodišnjem izdanju BARF festivala)

– Treće mesto – Rock Liberty

– Četvrto mesto – Dusted (ili kako su ih prozvali i publika i žiri – Užička Pantera koji su, pored novčane, kao nagradu dobili i snimanje jedne numere u studiju PoDrum)

– Peto mesto – NiKola (bend koji je definitivno dobio najviše ovacija od publike)

NiKola, Music Vibes 2025/ Photo: AleX
NiKola, Music Vibes 2025/ Photo: AleX

– Šesto mesto – Mišael Bob Vidaković

– Sedmo mesto – Vilis

– Osmo mesto – Gepp (čija je gitaristkinja bila najmlađi učesnik festivala)

– Deveto mesto – Zenit (najbolji scenski nastup)

– U ime Music Vibes Festivala želimo da se zahvalimo svima koji su podržali i pomogli ovaj festival. Posebno je značajno videti pun klub GKC-a u Užicu, prepun mladih ljudi koji vole i podržavaju rock, pop, metal i punk muziku – izjavile su organizatorke festivala Sandra Paunović i Jelica Stevanović.

Ali to nije sve. Još jedna posebna nagrada čeka učesnike, a to je Nagrada publike.

Palms Voice objavio “Recycling” – prvi deo dvojezičnog albuma

Petnaest dana posle singla “Лезбач”, beogradski muzičar Boris Milanović je u okviru projekta Palms Voice objavio album “Recycling”, englesku verziju dvojezičnog albuma, čiji je pandan na srpskom – “Рециклирање” i dalje u pripremi.

“Recycling” je dostupan na platformi Bandcamp, YouTubeu, kao i na streaming servisima.

“Лезбач” je prvi Palms Voice singl na srpskom i najavljuje dvojezični album “Recycling”/”Рециклирање”

U pitanju je treći Palms Voice album sa originalnim materijalom i deo je šireg koncepta za projekat.

Prvi album “Palms Voice” iz 2018. sastoji se od “najboljih ideja iz fundusa”, zatim se “Eastern Bloc” iz 2020. fokusira na ideju sekundarnosti, dok se “Recycling” bavi temom odbačenosti i reakcijama na istu.

Palms Voice/Photo: Boris Milanović

Proces stvaranja objavljenih pesama počeo je prekopavanjem lične arhive muzičkih kreacija, otkrivajući tako više od 20 godina uglavnom nikome poznate aktivnosti.

Tu su otkrivene sirove i zaboravljene ideje, neuspeli i napušteni pokušaji, ostaci “kreativne eksplozije” iz 2007. godine (koja je muzička baza celog projekta Palms Voice).

Zatim je usledilo kombinovanje naizgled nepovezanih snimaka – plesna numera iz 2014. pretvorena je u duplo sporiju tužbalicu pomoću probnog snimka autorovog sviranja bubnjeva iz 2019. godine, demo iz 2001. je kombinovan sa tekstovima iz 2013. godine, gitarska improvizacija iz 2011. je razvijena u elektronsku numeru koristeći meditativne zapise iz istog perioda.

Tako gledano, može se reći da je album sniman oko 25 godina. Proces krajnjeg uobličavanja je bio dugotrajan i haotičan, ali i zabavan, posebno kada bi se ideje stopile u nešto značajnije od njihovih inicijalnih namera.

U suštini, “Recycling” je saradnja autora sa samim sobom u različitim trenucima u vremenu.

Springsteen: Deliver Me from Nowhere… Film o poznatom američkom muzičaru krajem oktobra stiže u domaće bioskope

Na 63. Filmskom festivalu u Njujorku premijerno je prikazan filmu o Brusu Springstinu, a projekciji su prisustvovali autori i glumačka ekipa filma, pa su se pored Springstina, našli i Džerei Alen Vajt koji i tumači legendarnog muzičara, Džeremi Strong, Stiven Grejam, reditelj Skot Kuper i drugi.

Bruse Springstin oduševljen kako ga Džeremi Alen Vajt glumi u biografskom filmu: Sjajan je i stvarno dobro peva…

Zasnovano na knjizi Vorena Zejnsa, film “Springsteen: Deliver Me from Nowhere”, kao prvo igrano biografsko delo o jednom od najpoznatijih američkih muzičara, osvrće se na period rada i nastanka Brusovog čuvenog albuma “Nebraska” iz 1982. godine, kada je, koristeći četvorokanalni snimač u svojoj sobi, u Nju Džersiju, beležio prekretnicu u svom životu, stvarajući ujedno sirov, akustični zapis.

Brus Springstin konačno objavljuje kultne snimke “Electric Nebraska”

Najvaljena biografska drama ne pokriva celu karijeru poznatog muzičara nego specifičan, emotivno intenzivan period u njegovom rada i života.

Springsteen: Deliver Me from Nowhere, kadar iz filma/ Photo: 20th Century Studios

Godine 1981. tridesetjednogodišnji Brus Springstin je upravo završio izuzetno uspešnu turneju za album “The River” navodeći rukovodioce Columbia Recordsa da željno iščekuju njegov povratak u studio i još novih hitova koji bi usledili.

Međutim, studio je bio poslednje mesto gde je Springstin želeo da bude. Osećajući anksioznost, iscrpljenost i žudnju za toplinom svojih starih prijatelja i za porodicom, povukao se u mirnu kuću u blizini svog rodnog grada Friholda u Nju Džerziju.

Tokom perioda, s kraja 1981. pa do naredne 1982. godine, umetnik je doživeo jednu od najnižih tačaka u svom životu, izolovan i boreći se sa prošlošću i noseći se sa posledicama depresije sa kojom još nije bio spreman da se suoči ili leči.

Springsteen: Deliver Me from Nowhere, kadar iz filma/ Photo: 20th Century Studios

Crpeći inspiraciju iz raznih izvora, istinitih kriminalističkih pirča, Springstin je sam snimio 10 pesama koje će formirati album “Nebraska”, jedno od njegovih najboljih dela do sada.

Prema rečima scenariste i reditelja filma Skota Kupera, ujedno i dobitnika nagrade Oskar za film “Ludo srce”, ovo je priča o zanemarenoj duši koja se popravlja kroz muziku.

– Brus se oporavljao od ogromnog uspeha svog predhodnog albuma i spolja je izgledalo da sve ide kako treba, ali iznutra se tiho raspadalo, doživljavajući neku vrstu emocionalne vrtoglavice – osećaj da život koji mu je doneo mnogo, ne odgovara težini koju je nosio. Proganjao ga je i sztrah od uspeha, od toga da ne bude više kao ljudi sa kojima je odrastao. Iz tog ukletog stanja proizišao je, po mom mišljenju, jedan od najvećih albuma u poslednjih 50 godina.

Film “Springsteen: Deliver Me from Nowhere”naći će se na repertoaru domaćih bioskopa od 23. oktobra.

Štrajkački Odbor i Mrka Kapa 11. oktobra u Klubu DOB

Štrajkački Odbor u subotu, 11. oktobra u Klubu Doma omladine Beograda, promovisaće svoj novi album “Zvuk ulice” (Fidbox).

Štrajkački Odbor je dosledan svom pravcu – autentičan Oi zvuk, a tekstovi pesama opisuju svakodnevi život običnih ljudi i razmišljanja o pojavama u društvu i sve to u stilu prvog talasa britanskih i francuskih Oi bendova.

“To smo mi”… Štrajkački Odbor predstavio drugi spot sa albuma “Zvuk ulice”

Bend koji privlači pripadnike svih generacija i subkulturnih grupa, na ovom koncertu predstaviće i svog novog basistu, sedamnaestogodišnjeg Nikolu Vasića, koliko je i njegov otac imao godina kada je osnovao Štrajkački Odbor 1996. godine.

Photo: Promo

Bend koji će otvoriti Oi! veče u Domu omladine je Mrka Kapa, koja ovom prilikom promoviše svoje nove studijske snimke kao najavu za predstojeći album.

Mrka Kapa, nastala 2012. godine, još jedan je Oi bend koji će svojim novim materijalom pokazati da Oi muzika nije i ne treba da bude podložna trendovima.

Poruku koju oba benda šalju sa ovog koncerta je :“Ostati isti, eto to znači Oi!”.

Ulaznice za koncert bendova Štrajkački Odbor i Mrka Kapa možete da nabavite na svim eFinity prodajnim mestima kao i onlajn.

Otvoren konkurs za književnu nagradu “Slaviša Nikolin Živković”

Društvo književnika i književnih prevodilaca Niša i Grad Niš, u saradnji sa Niškim kulturnim centrom, raspisuju tradicionalno, od 1. oktobra do 30. decembra, Konkurs za gradsku književnu nagradu “Slaviša Nikolin Živković” za najbolji neobjavljeni književni rukopis napisan na srpskom jeziku.

Pravo učešća imaju autori iz Srbije ili inostranstva koji pišu na srpskom jeziku. Svaki autor može poslati najviše dva neobjavljena rukopisa u elektronskoj formi. Rukopisi mogu biti u žanru proze, poezije ili drame, obima pune knjige.

Prijave se šalju isključivo u vord formatu na imejl adresu: konkurs@drustvoknjizevnika.com.

Književna nagrada “Slaviša Nikolin Živković” ustanovljena je u znak sećanja na pisca čije ime nosi, a od 2019. godine nosi status zvanične niške gradske književne nagrade. Sastoji se od povelje i štampanja knjige nagrađenog autora.

Slaviša Nikolin Živković/ Photo: Promo (Društvo književnika i književnih prevodilaca Niša)

Posle objavljivanja šireg i užeg izbora, ime laureata biće saopšteno 3. aprila 2026. godine, na dan rođenja Slaviše Nikolin Živkovića. O najboljem rukopisu u naredna četiri ciklusa odlučuje žiri u sastavu: prof. dr Jelena V. Jovanović, Zvonko Karanović i Branislav Janković.

Pojedini delovi iz prispelih, a nenagrađenih rukopisa, predlogom žirija i uz pristanak autora, mogu biti objavljeni u književnoj periodici.

Među dosadašnjim laureatima ove prestižne nagrade su: Zoran Pešić Sigma, Stana Dinić Skočajić, Miloš Grozdanović, Dragan J. Ristić, Vukosav Delibašić, Nikola Pantić, Branislav Miltojević i prošlogodišnji laureat Lena Petrović iz Vašingtona za zbirku priča “Bolje mesto”.

Photo: pixabay.com

Džoni Grinvud objavio soundtrack za film Pola Tomasa Andersona “Jedna bitka za drugom”

Džoni Grinvud objavio je soundtrack za najnoviji film Pola Tomasa Andersona “Jedna bitka za drugom”, čime je obeležen povratak ovog kultnog tandema u izdavačku kuću Nonesuch Records posle šest godina.

Album je već dostupan u digitalnom izdanju, dok će fizička izdanja izaći 14. novembra. Grinvud je lično izveo kompozicije na klaviru, gitari, basu, udaraljkama i instrumentu ondes Martenot, uz London Contemporary Orchestra pod dirigentskom palicom Hjua Branta. Učestvovali su i pijanistkinja Ketrin Tinker, kao i Tom Skiner iz benda The Smile.

Kritičari oduševljeni Dikaprijom u novom filmu: Ovo je uloga za Oskara…

Film je u američkim bioskopima premijerno prikazan 26. septembra, sa glumačkom postavom koju čine Leonardo Dikaprio, Šon Pen, Benisio del Toro, Regina Hol i Tejana Tejlor. U filmu se pojavljuju i muzičari Alana Haim, Junglepussy i Dijon.

Ovo je šesti Grinvudov soundtrack za Andersonov film na Nonesuch Records, nakon kultnih albuma za “Biće krvi”, “The Master”, “Skrivena mana” i “Fantomsku nit”. Za razliku od “Licorice Pizza” iz 2021, gde je Grinvud komponovao samo naslovnu numeru, ovoga puta reč je o punoj saradnji dvojice majstora.

Pravo iz Abbey Road studija… The Smile predstavili singl “Bending Hectic”

Grinvud je u poslednje vreme radio muziku za filmove “Moć psa”, “Spencer” i “Nikad zapravo nisi bio ovde”, dok se paralelno priprema za ponovne nastupe sa Radioheadom. Takođe, aktivan je sa bendom The Smile i prošle godine je sarađivao sa Dudoom Tasom na albumu “Jarak Qaribak”.

The Bad Week ponovo doneli moćan panonski blues u Svilajnac…

Novosadska bluz atrakcija, bend Bad Week nastupio je u Svilajncu.

Pomenuti koncert se odigrao u četvrtak 25. septembra u baru Brik. Koncert je organizovalo rokenrol udruženje Rođen negde dole u okviru svog projekta Iz sve snage.

Novosađani su imali mini turneju po centralnoj Srbiji. Pored Svilajnca svirali su u Beogradu, Vrnjačkoj Banji i Požarevcu.

Razigrana rokenrol žurka… The Bad Week objavili video spot za pesmu “If You Wanna Do It”

The Bad Week nastao je u Novom Sadu 2020. godine kao ulični bend u centru grada doprinoseći njegovoj atmosferi i energiji, Pored obrada američkih kantri i bluz pesama, ovaj trojac je stvorio svoj originalni muzički izraz, u okviru kog su nastale autorske pesme.

Njihova karijera se kreće ulaznom putanjom. Od uličnih svirača preko izdavanja albuma za Multimedia Music do najpoznatijih evropskih blues pozornica. Njihov muzički put vodi kroz: finale Supertalenta 2022., dva vrhunska albuma – “So It Was” & “It Is How It Is”, pobedu na Blues Aperitivu u Češkoj, na stejdževima kao što su Blues Alive, Dvigrad Blues, Thrill Blues i brojne druge.

Ovaj trojac uživo zvuči navežbano i moćno. Imaju dobar scenski nastup na bini dominira sjajni usni harmonikaš Gile, pored njega u bendu su Strahinja koji sjajno peva blues i svira akustičnu gitaru, treći član benda je ove noći bio sjajni Ljubiša Deda zamena za opravdano odsutnog Deniboja .

Tako je kako je… The Bad Week objavili drugi album “It Is How It Is”

Njihov energični bluz se i ove večeri dopao Svilajnčanima koji su uprkos radnom danu ispunili Brik. Svirali su dva sata uz jedan bis i brejk. Čitavo njihovog nastupa pratila je divna atmosfera, kontakt benda sa publikom i ovacije na svakom završetku pesme.

Bad Week su dokazali svoju visoku klasu priredivši još jedan koncert za pamćenje u Svilajncu.

Mihajlo Marković

Završen jubilarni Dok’n’Ritam: Nagrada žirija za “U paklu sa Ivom”, a nagrada publike za “Treći svijet”

Glavnu nagradu žirija na jubilarnom izdanju festivala muzičkih dokumentaraca Dok’n’Ritam dobio je film “U paklu sa Ivom” rediteljke Kristine Nikolove Dalio, opisan kao najupečatljivije i najosobenije ostvarenje u selekciji.

Nagrada publike pripala je ostvarenju Arsena Oremovića “Treći svijet”, čija je srpska premijera bila prikazana 25. septembra pred punom mts Dvoranom.

Specijalna priznanja žiri je dodelio muzičkim dokumentarcima iz postjugoslovenskog regiona – srpskom “Iza osmeha” Marka Đorđevića, hrvatskom “Trećem svijetu” i crnogorskom “Čovjeku lavini” Slobodanke Radun. Stručni žiri činili su filmski kritičar i kolumnista Zoran Janković, kompozitorka Ana Krstajić i filmski reditelj i kritičar Marko Kostić. Dodelom nagrada završen je 10. Dok’n’Ritam, koji je nosio slogan “1:0 za muzičke dokumentarce”.

Osnivačica Dok’n’Ritma Sandra Rančić je na ceremoniji zatvaranja poručila da muzički dokumentarci zaista jesu odneli pobedu i da je sledeći, dugoročni cilj da iz podžanra pređu u samostalni žanr. Ujedno se zahvalila celom timu.

– Nije bilo lako izneti ovo izdanje, u čudesnim vremenima, ali se nadamo boljim godinama i da će biti 2:0, 3:0, 4:0, pa i 5:0 za dokumentarce – rekla je Rančić.

Tokom četiri raznovrsna dana prikazano je 16 ostvarenja, iz sedam zemalja, u mts Dvorani, Jugoslovenskoj kinoteci i Češkom centru Beograd. Muzičke knjige “Ružan, pametan i mlad” Bogomira Mijatovića i “Razgovori kod Zlatnog papagaja” Olge Kepčije, kao i dokumentarci u nastajanju “Do zadnjeg atoma” i “Suba/Gringo Paulista” bili su tema na Dorćol Platzu, a u Sokoj klubu predstavljen je album Ane Krstajić “Gorske oči” i održan koncert benda Paks u saradnji sa Bunt rok festivalom.

Tribinom u kojoj su učestvovali Bisera Veletanlić i Nikola Nešković publika se sećala onih koji su ostavili neizbrisiv trag – poput Gabi Novak. Posebno emotivna bila je srpska premijera filma “Čovjek lavina”, posle koje su svirali naslednici Dragoljuba Đuričića i punu salu Jugoslovenske kinoteke u Uzun Mirkovoj podigli na noge. Jubilarni Dok’n’Ritam zatvoren je revijalnim filmom “Catching Fire: The Story of Anita Pallenberg”, portretom čuvene rokenrol muze iz mnogih pesama Roling Stounsa.

Slogan 10. izdanja “1:0 za muzičke dokumentarce” simboliše skok koji su napravili muzički dokumentarci u poslednjoj deceniji. Danas su publici među najdražim ostvarenjima, što je pokazalo i ovo izdanje Dok’n’Ritma.

Eni Lenoks prvi put progovorila o svojoj dijagnozi: Nije lako živeti s tim, ali to je moja supermoć…

Škotska muzičarka Eni Lenoks otkrila je da joj je dijagnostikovan poremećaj pažnje s hiperaktivnošću (ADHD), a takođe je govorila i o svojoj neurodivergentnosti.

Ovaj pojam se koristi kada nečiji mozak funkcioniše drugačije od onoga što se smatra tipičnim. Neka neurodivergentna stanja uključuju disleksiju (poteškoću u čitanju), dispaksiju (razvojni koordinacioni poremećaj) i poremećaje iz autističnog spektra.

Eni Lenoks: Ne bojim se smrti, samo se jedne stvari užasavam… tapkanja u mestu

Osobe s ADHD-om mogu da imaju problema s koncentracijom, završavanjem zadataka i sklonošću distrakciji.

Lenoks je tokom gostovanja u emisiji “Woman’s Hour” navela:

– Brbljiva sam, posmatram stvari i veoma sam osetljiva. Otkrila sam da sam zapravo pomalo neurodivergentna. Mnogo mi je objašnjeno o tome kako moj um funkcioniše i kako umovi drugih ljudi s ADHD-om funkcionišu. Nije lako živeti s tim, ali to je ujedno i supermoć. Mislim da donosi briljantnost. Ne kažem da sam brilijantna, ali prihvatiću to!

Eni Lenoks: Kad uporedim svoje i detinjstvo svoje dece, mislim da nismo rođeni na istoj planeti…

Dodala je kako je većinu svog života težila ka briljantnosti u muzici, lirici i svemu ostalom vezanom za te stvari i da ju je upravo ta znatiželja dovela do mesta na kojem je danas.