Bela kuća oglasila se povodom pesme “Little Green Worm”, nove poetske objave legendarne kantautorke Džoan Baez, u kojoj se kroz alegoriju i ironiju osvrće na lik i delo bivšeg američkog predsednika Donalda Trampa.
Baez u pesmi koristi metaforu “malog zelenog crva koji jede sve što dotakne”, čime, prema mišljenju kritičara, aludira na opsesiju moći i destruktivne posledice političkog narcizma.
Pesma je postala viralna odmah po objavljivanju na društvenim mrežama, a brojni umetnici i aktivisti su je podelili uz podršku njenoj hrabrosti i doslednosti.
Portparol Bele kuće, upitan za komentar, izjavio je da “predsednik ne komentariše umetničke interpretacije”, ali da “poštuje slobodu izražavanja”.
Ovaj slučaj podsetio je javnost na dugogodišnji aktivizam Baez, koja je još šezdesetih godina bila među najglasnijim protivnicima rata u Vijetnamu i simbolom protesta protiv nepravde i političkog licemerja.
“Little Green Worm: A Note to the President” počinje ovako…
“Since you are so comfortable hiring people whose minds have been hollowed out by worms…”
“…one day you wake up and you think — oh shit: there’s nothing there”.
“I suppose that is why you speak so loudly — to drown out the chewing”….
Film “Springsteen: Deliver Me From Nowhere”, koji se bavi nastankom legendarnog albuma “Nebraska” iz 1982. godine, privukao je dodatnu pažnju publike zbog iznenađujućeg pojavljivanja članova benda Greta Van Fleet.
U scenama koje prikazuju Springstina kako se priključuje lokalnom bendu u čuvenom klubu Stone Pony u Asberi Parku, pojavljuju se gitarista Džejk Kiska i basista Sem Kiska, koji zajedno sa Džejom Bjukenanom iz Rival Sons i klavijaturistom Bobijem Emetom (član benda Džeka Vajta) čine prateći sastav na sceni. Za bubnjevima je Nešvilski muzičar Aksel Ko.
Njihove izvedbe klasika “Lucille” (Little Richard) i “Boom Boom” (John Lee Hooker), snimljene zajedno sa Džeremijem Alenom Vajtom koji u filmu tumači Springstina, uvrštene su na zvanični soundtrack koji izlazi 5. decembra. Na albumu će se naći i posebna verzija pesme “I Put a Spell on You” Screamin’ Jay Hawkinsa.
Kako je Greta Van Fleet završila u filmu o Springstinu
U razgovoru za Billboard, Džejk Kiska otkrio je da je sve počelo sasvim slučajno – tokom rada sa producentom Dejvom Kobom, koji je ujedno bio i muzički producent filma.
– Dejv je s nama radio na albumu “Starcatcher” i u isto vreme pomagao mi oko mog novog projekta “Mirador” – objašnjava Kiska. – Jednog dana rekao mi je: ‘Radim muziku za film o Nebraski, i reditelj Skot Kuper traži mladi rock’n’roll bend koji bi svirao u scenama u Stone Ponyju. Rekao sam mu da traži bend poput Greta Van Fleet, a onda sam se setio – pa, zašto jednostavno ne bismo pitali njih?’
Ponuda, naravno, nije odbijena.
– Ne možeš reći ‘ne’ prilici da sviraš u filmu o Brusu Springstinu. On je imao ogroman uticaj na nas. Ovo nismo mogli da predvidimo, ali je bilo neodoljivo – spoj filma i muzike, potpuno novo iskustvo.
Prvi korak bio je odlazak u čuveni Power Station u Njujorku, studio u kojem je Springstin snimao deo materijala za “Nebraska” i druge kultne albume.
– Snimili smo sve gotovo u jednom dahu – dve ili tri verzije svake pesme, bez mnogo poliranja – kaže Kiska. – Plan je bio da to kasnije ponovimo na setu, ali kada je Brus čuo snimke, toliko mu se dopalo da je odlučeno da se baš te verzije koriste u filmu.
U sceni u Stone Ponyju, Greta Van Fleet su svirali uživo zajedno sa Džeremijem Alenom Vajtom, koji je izveo deo vokala u realnom vremenu.
– Džeremi se potpuno prepustio – iako nije muzičar, stao je rame uz rame sa Džejom Bjukenanom i dao sve od sebe – ističe Kiska.
Zanimljivo, Džejk je imao i neobičan zadatak – da nauči Vajta sviranju usne harmonike.
– Kupio sam mu set hromatskih harmonika i pokazao mu osnovne trikove koje sam naučio od oca, koji je svirao bluz. Bio je izuzetno posvećen.
Susret sa Springstinom
Ekipa je snimala scene u legendarnom klubu Stone Pony, gde je Springstin započeo karijeru. Za Gretu Van Fleet to je bio povratak – bend je već svirao tamo 2019. godine.
– Bilo je gotovo nadrealno – priča Kiska. -Okruženje kao iz paralelne stvarnosti: veliki filmski set, Brus Springstin na snimanju, Stiven Spilberg svraća da vidi scenu, Deni Klinč fotografiše. Nismo mogli da verujemo gde se nalazimo.
Springstin je, kaže, bio neformalno prisutan tokom snimanja.
– Bio je skroman, družio se sa svima – od glumaca do statista. Razgovarali smo o njegovoj ranoj karijeri i o “Nebraska” albumu, koji mi je omiljeni. Ispričao mi je kako su pokušavali da ponovo snime pesme sa E Street Bandom, ali da nisu mogli da uhvate magiju originalnih demo verzija. To me naučilo da ploča ne mora da bude savršena – važna je iskrenost, ne sjaj.
Novi projekti braće Kiska
Dok se Greta Van Fleet sprema za sledeću fazu karijere, oba brata Kiška rade i na paralelnim projektima. Sem se bavi produkcijom i sarađuje sa umetnicima poput Langhorne Slima i Hane Viklund, dok je Džejk pokrenuo novi bend Mirador sa Krisom Turpinom iz Ida Mae. Njihov debitantski album izašao je u septembru, a evropska turneja počinje 3. novembra u Amsterdamu.
Film “Springsteen: Deliver Me From Nowhere”, u režiji Skota Kupera, sa Džeremijem Alenom Vajtom u glavnoj ulozi, već se smatra jednim od najzanimljivijih muzičkih biografskih ostvarenja godine – a uloga članova Greta Van Fleet daje mu dodatnu autentičnost i rokenrol nerv koji ga odvaja od tipičnog biopika.
Zajedno sa kantautorom Branom Likićem snimio je i istoimenu muzičku numeru. Likić je osnivač međunarodnog festivala kantautorske muzike – Kantarion. Ovaj festival je upravo mesto gde započinje radnja romana.
Srđan Marjanović – Zajedno, cover by Dragan Stefanović
Uz puno nostalgije i gorčine zajedničkog suživota proteklih nekoliko decenija, junaci doživljavaju katarzu u muzici.
“Kroz “Zajedno” se provlače strah i mržnja, ona najgora, ružna, međunacionalna, bol i ljubav, koja nedostaje njegovim junacima. Za tu ljubav Marjanović se uporno bori u svojim pesmama više od 50 godina. Njegov arsenal naoružanja u ratu koji vodi u ovoj knjizi su dobrota, osmeh i emocije… Miki Popović, glavni junak ove knjige ( Srđanov alter ego) umesto puške nosi gitaru i tim oružjem osvoji Zagreb… Pored svih dosadašnjih Srđanovih romana, ovaj posebno morate pročitati! Nećete se pokajati…” napisao je književnik Bane Bjelica.
Omot romana napravio je legendarni Dragan Stefanović, dizajner poznatih albuma Zdravka Čolića i Bijelog dugmeta.
Riječka pevačica Ana Kabalin, poznata po svom jedinstvenom muzičkom izrazu i toplini interpretacije, predstavlja novi singl “Buka tvoga srca”, objavljen pod etiketom Croatia Recordsa.
Nakon što je pažnju publike privukla pesmama poput “Vrijeme iza nas”, “Nikad ne”, “Vodi me”, “Dogodi se” i “Još uvijek sanjam”, Ana novim singlom potvrđuje status jedne od najzanimljivijih vokalnih interpretatorki na hrvatskoj sceni.
Autor teksta i muzike je Vlado Simčić Vava, legendarni riječki gitarista (Laufer, Urban & 4, Paraf, Turisti, Blagdan Band), pesnik i nagrađivani pisac, koji je kroz emotivnu liričnost i introspektivne slike još jednom potvrdio svoj prepoznatljiv autorski potpis.
Produkciju i aranžman potpisuje Matej Zec (Let 3), dobitnik ovogodišnjeg Porina za producenta godine, čiji je inovativni, savremeni i prijatan zvuk pesmi dao dodatnu ležernost.
Spot je režirao poznati reditelj Dinko Čvorić – Doringo, čiji vizuelni rukopis savršeno prati atmosferu pesme – spoj melanholije, introspekcije i sete koja odzvanja u svakom kadru.
O samoj pesmi, autor Vlado Simčić Vava rekao je:
– Melanholija je trajno nastanjena u ljudskim uspomenama, čak je često i pogonska energija koja nas tera napred, ali pritom nikada ne zaboravljamo ono što je ostalo iza nas. Ljubav je ponekad, svi smo to osetili, kao vožnja u suprotnom smeru – ostavlja nas bez daha i sa željom da noću vrištimo za tihim topotom srca koje je donedavno kucalo pored nas. U pitanju je večita težnja za zasluženom srećom.
Ana-Kabalin-Buka-tvoga-srca-Doringo-Videography
O saradnji s Anom dodaje:
– Ne znam s čim bih tačno mogao da uporedim ovu moju prvu autorsku saradnju s Anom. Mada, iskreno, pada mi koje ime na pamet… Nema veze! Ana je vrlo izbirljiva, to vam mogu reći, ali kada se na kraju odlučila za ‘Buku’, koju sam zaista napisao imajući upravo nju na umu, gotovo sam bio siguran da će moju demo verziju otpisati kao nedovoljno dobru. Srećom, pokazalo se da sam pogrešio. Uz nemalu pomoć Mateja, Ana je pesmu učinila drugačijom i svojom, posebno kroz onu baršunastu, sneno-emotivnu interpretaciju, i nadam se da će takva postati njen trajni zalog na dugo iščekivanom debi albumu.
“Buka tvoga srca” donosi prepoznatljivu emociju – spoj rokenrol poetike, sanjive pop estetike i iskrene, zrele interpretacije. Ana Kabalin još jednom pokazuje da se autentičnost ne meri glasnoćom, već snagom osećaja koji dopiru do slušaoca.
Singl je dostupan na svim digitalnim platformama, a spot možete pogledati na zvaničnom YouTube kanalu Croatia Recordsa i Ane Kabalin.
Sasvim je sigurno da u jednoj, nama sasvim nepoznatoj komponenti Džejmsovog multiverzuma, Betoven i Vitgenštajn borave u nekoj balkanskoj diskoteci. Spletom okolnosti, oni su Ludwig i Ludwig.
Ludwig Lidwig, Zappa Barka/ Photo: AleX
Verovatno, idući gradom, razgovaraju o riđem, plavom ili o beščoveku. Odazvali su se na svilene pozive i na kratko, bili su samo naši. Dok ne pripadnu toj izvesnoj njoj, u čijem krevetu žele da ostanu, evocirajući Dobrog Isaka.
Ludwig Lidwig, Zappa Barka/ Photo: AleX
Ludwig Lidwig, Zappa Barka/ Photo: AleX
Ludwig Lidwig, Zappa Barka/ Photo: AleX
Ludwig Lidwig, Zappa Barka/ Photo: AleX
Ludwig Lidwig, Zappa Barka/ Photo: AleX
Ludwig Lidwig, Zappa Barka/ Photo: AleX
Ludwig Lidwig, Zappa Barka/ Photo: AleX
Ludwig Lidwig, Zappa Barka/ Photo: AleX
Ludwig Lidwig, Zappa Barka/ Photo: AleX
Ludwig Lidwig, Zappa Barka/ Photo: AleX
Beograd, ponekad, promeni svoje koordinate. Ako je vedro nebo, zasijaće Mizar. Kada se svetlost spektroskopski dvojne zvezde prelama u reci, začuje se “Psalm 135”. Brodolomne izbeglice prizvaće ime Nika Gjorgievskog. On će se spustiti i povešće nas. Ta nepoznata multiverzumska komponenta, biće naš dom. I biće onaj koji je utvrdio zemlju na vodama.
Mizar, Zappa Barka/ Photo: AleX
Uzeo nas je, poput teurga, pod okrilje svojih raširenih ruku. Zaveo nas je, predali smo se bezuslovnom autoritetu.
Besan, postavljao je svoje daire precizno, na tačku sa koje se njima mogao kanonizovati. Taj bes beše iskren. Borio se sa uninijem, mada mu nikada nije dozvolio prevlast. Toplinu u pogledu nije umeo da sakrije. Ona nije nestajala, izuzev onda kada bi zatvarao oči, zarad pogleda ka unutrašnjosti. Taj pogled značio je sigurnost. Iziskivao je poslušnost.
Mizar, Zappa Barka/ Photo: AleX
Mizar, Zappa Barka/ Photo: AleX
Mizar, Zappa Barka/ Photo: AleX
Mizar, Zappa Barka/ Photo: AleX
Mizar, Zappa Barka/ Photo: AleX
Mizar, Zappa Barka/ Photo: AleX
Mizar, Zappa Barka/ Photo: AleX
Mizar, Zappa Barka/ Photo: AleX
Ponekad bi toplinom zasijao strah, simbol antropomofnog dualiteta racionalnog i iracionalnog. Strah od sebe, od onoga što je u sebi samom stvorio. Strah od svoje senke. Dok je rukama iscrtavao niti nežno skrojene mreže u koju nas je nepodnošljivom lakoćom upleo, pogled je mogao da znači samo jedno. Ako se oči ukrste sa tuđim, kontakt očima nosio je strahopoštovanje prema predmetu idealizacije.
Mizar, Zappa Barka/ Photo: AleX
Kada gledamo u maglu, sa druge strane, nema nas. Tamo je onaj koga čekamo. Iz “Magle” izvire glas koji vodi. Dozvolio je da ga prizovemo iz tišine. Upozorio je, “you better run”, mi smo potrčali ka njemu. Magla priziva kišu, a kiša priziva nju, onu istu, pomenutu, čije ime ne znamo. Ona je možda bronzana, možda plava ili modra. Modra, skamenjena pred Nikovim operskim epitafom suncu koje, pomislićemo, umire. Ona se deli, zauzima telo svakoga od nas. I ako nekoliko godina nisu večnost, sati pod Nikovom vlašću svakako jesu. Kad nas probudi, u crvenim čaršafima, nastavićemo ka njemu. Posle kiše.
Mizar, Zappa Barka/ Photo: AleX
Dok smo zadihani, on je savršeno miran. Momente tišine, od pesme do pesme, koristi za meditaciju. Izdah se pretvara u šapat, a njegov šapat šalje varnice niz kičmu. Nervni sistem zastane, kolena se odseku.
Opominje nas onda kada ponovo oslobodi glas. Ledi se krv, usirena kao Ludwigova. Nikova je na momente plava, dok je prstima traži na podlaktici, prateći svoj kod. Ona krv koju pesmama obećava. Nije tu urezana “Grozomora”. Stihija je on sam. Razara našu srž i soj i ostavlja nas paralisane.
Mizar, Zappa Barka/ Photo: AleX
Mizar, Zappa Barka/ Photo: AleX
Mizar, Zappa Barka/ Photo: AleX
Mizar, Zappa Barka/ Photo: AleX
Mizar, Zappa Barka/ Photo: AleX
Mizar, Zappa Barka/ Photo: AleX
Dovoljna je neznatno duža pauza među pesmama, da nemu zahvalnost čitamo sa usana. Toplina, ponovo, uz naivan, dečije ushićen osmeh, ponovo izlazi na površinu. Identitet savlada autoritet. Rasplamsan iskrenošču intuicije, autoritet se obnavlja, bes postaje apsolutan. Na komandu ćutimo.
Na komandu se budimo, mada naši udruženi glasovi nisu snažni kao jedan njegov. Svaka salva koja poziva na drugu stranu je počasna. Svaka strana ka kojoj nas Mizar vodi je ona prava. Ispratićemo i grad će ostati nem.
Mizar, Zappa Barka/ Photo: AleX
Sunce ne umire i ne sviće dan. Sunce zalazi, kada ga Niko pozove, u svoj zemaljski oblik, u njega. On se zatim spušta, seda pred nas i predaje se. To nije gavran – “s tim imenom, nikad više”. Dalje, во ѕвездите, nosiće nas “Galeb”.
Krajnji zagrljaj vratiće identitet. Multiverzum će nestati. Ako padne u vodu, Mizar se ne gasi. Vodostaj će opasti i ponovo će sijati.
Međunarodni beogradski sajam knjiga, 68. po redu, počeo je juče pod sloganom “Tvoja nova priča”, a prema navodima iz Beogradskog sajma okupiće više od 400 izlagača, dok deo izdavača neće učestvovati jer sajamski dani obuhvataju i godišnjicu pogibije 16 ljudi u padu nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Kao predstavnik zemlje koja je ovogodišnji počasni gost Sajma knjiga, kiparski pisac Kirjakos Haralambidis je rekao da reči nisu nešto što ispari, već ostaju kao energija nakon što budu izgovorene.
– Jezik je temeljni element identiteta, naročito za nas sa Kipra, gde je veliki deo naše otadžbine i dalje okupiran – rekao je Haralambidis.
Istoričar Čedomir Antić proglasio je Sajam knjiga otvorenim i poželeo da srpski narod živi dok je sveta i veka, kao i njegovi bliži i dalji susedi, dodavši da su ta dugovečnost i značaj nemogući bez knjige.
On je govorio stihove pesnika Ljubivoja Ršumovića “Domovina se brani knjigom i pesmom o nebu” i dodao da je knjiga vrhunac lepote kulture.
Skoro 20 izdavača ove godine otkazalo je učešće nma Sajmu knjiga, piše N1.
– Nismo mi odbacili Sajam, Sajam je odbacio naše sugestije za promene i onda smo mi morali da reagujemo da bismo pokazali da smo ozbiljni u namerama da se stvari menjaju, ne samo na Sajmu, nego i u društvu – naglasio je Zoran Hamović, direktor izdavačke kuče Clio.
Zoran Hamović/Photo: YouTube printscreen
Kako je rekao, odlučili su da ne učestvuju na manifestaciji “koja prikazuje da je sve u redu”.
– Da se veselimo knjizi… To je nas dovelo do toga da smo morali da pokažemo da nije tako i da postoje i drugačija rešenja, koja nadamo se, i veći deo javnosti razume. Moram da kažem i to da poslednji potezi Beogradskog sajma i organizatora pokazuju da je naš sajam otišao u istoriju, dovodeći istoričara da otvori sajam a ne književnika kao ranije – kaže Hamović.
Prema njegovim rečima, pokazuje se da je namera da ta manifestacija više “nema onu vrstu vrednosti kao što je imala do prošle godine”.
– Mi ne učestvujemo jer je Beogradski sajam odbacio sve zahteve izdavača, uključujući i onaj ključni – da se održavanje Sajma ne poklapa sa godišnjicom pada nadstrešnice. Očigledno je organizatoru stalo da se dogodi upravo suprotno – da se ta dva događaja preklope – da izdavači budu na jednom mestu, a čitaoci na sasvim drugom mestu – ocenio je Gojko Božović, osnivač i glavni urednik izdavačke kuće Arhipelag.
Pojedine izdavačke kuće to nisu htele da prihvate jer, kako je rekao, veruju da se integritet kulture ne može braniti pristajanjem
– I došli smo u paradoksalnu situaciju kolika je zainteresovanost organizatora da se događaj preklopi sa 1. novembrom – da će biti besplatan ulaz, a onda se kaže i da će deo prihoda od prodaje ulaznica biti poklonjeno porodicama žrtava u Novom Sadu – izjavio je Božović.
Sajam knjiga/ Photo: pixabay.com
On kaže da su zahtevi izdavača “bili odbačeni na veoma arogantan način”.
– Data nam je jedna vrsta ultimatuma i mi to nismo mogli da prihvatimo. Ali, ako pogledamo, sve se dešava u širem kontekstu – vidimo da se Bitef fest cenzuriše, da postoji strašan pritisak na Narodno pozorište, da najveći broj kulturnih manifestacije nije održan ili se odlaže na neodređeno vreme. Sve to govori da je kultura pod velikim pritiskom – ocenio je Božović.
Radno vreme Sajma je od 10 do 20 časova, cena pojedinačne karte je 400 dinara, karte za grupnu posetu 300 dinara, a porodične karte 1.200 dinara, dok će, kako se navodi na sajtu Sajma, 1. novembra ulaz biti besplatan za posetioce koji donesu dve knjige koje će potom biti donirane bibliotekama u ruralnim područjima.
Sanae Takači postala je prva žena na čelu japanske vlade nakon što je dosadašnji premijer Šigeru Išiba prošlog meseca podneo ostavku.
Pre nego što je zakoračila u politiku, Sanae Takači svirala je bubnjeve u heavy metal bendu tokom studentskih dana. Nova liderka Liberalno-demokratske partije (LDP) poznata je kao velika obožavateljka britanskih hard rock i heavy metal sastava kao što su Iron Maiden, Black Sabbath i Deep Purple, ali i japanskih rok izvođača kao što su Demon Kakka, B’z i X Japan.
Iako je tokom studija svirala u metal bendu, Takači se i danas ponekad uhvati elektronskih bubnjeva kada želi da se oslobodi stresa. U nedavnom intervjuu otkrila je da povremeno svira nakon što njen suprug ode na spavanje.
Sanae Takači/Photo: Cabinet Public Affairs Office/Creative Commons Attribution 4.0 International license.
Takači je i negovateljka svog supruga Takua, bivšeg političara koji je 2024. godine oboleo od raka prostate, a ove godine doživeo moždani udar, nakon kojeg mu je desna strana tela ostala paralizovana. Početkom meseca viralno se proširio video u kojem Takači peva hit “Rusty Nail” grupe X Japan, navodno iz karaoke emisije iz 2016. godine – godinu dana nakon što je taj isečak prvi put privukao pažnju na društvenim mrežama.
Među njenim ostalim interesovanjima su motocikli Kawasaki (iako sama nije vozila već trideset godina), jahanje, fudbalski klub Gamba Osaka i bejzbol tim Hanshin Tigers. Takači je i velika obožavateljka bivše britanske premijerke Margaret Tačer, prve žene na čelu britanske vlade, pa je japanski mediji često nazivaju “Gvozdenom damom” – baš kao i njenog uzora.
Zastupajući konzervativne političke stavove, Takači bi, prema analitičarima, mogla dodatno pomeriti Japan udesno. Pobedu na izborima za predsednicu LDP-a odnela je 4. oktobra, a 19. oktobra objavljeno je da će LDP i Stranka japanskih inovacija formirati koaliciju. Dana 21. oktobra obe komore japanskog parlamenta – Zastupnički dom i Dom većnika – zvanično su nominovale Sanae Takači za premijerku, nakon čega je car Naruhito i imenovao na dužnost u Carskoj palati.
Gibson obeležava 40 godina od filma “Back to the Future” (Povratak u budućnost) predstavljanjem dva nova modela gitare ES-345.
U legendarnom filmskom prizoru sa školske zabave, Marti Mekflaj (Majkl Dž. Foks) svira Cherry Red ES-345, izvodeći čuvenu pesmu “Johnny B. Goode” Čaka Berija. Novi modeli – jedan Epiphone, a drugi Gibson – verno repliciraju Martijevu čuvenu gitaru, verovatno najpoznatiju filmsku gitaru svih vremena.
Ekskluzivna “Back to the Future 1955 ES-345 Collector’s Edition” izrađena je u Gibson Custom odeljenju i ograničena na samo 88 primeraka širom sveta, kao omaž vremenskoj mašini iz filma. Gitara dolazi u Cherry Red finišu i sadrži jedinstvene dizajnerske detalje. Povoljniji model, “Epiphone Back to the Future ES-345”, biće proizveden u 1.985 primeraka, dok je Gibson takođe predstavio liniju pratećeg “Back to the Future” merča i dodataka.
Model “Gibson ES-345 Collector’s Edition” prodaje se po ceni od 19.999 dolara, dok je Epiphone verzija dostupna za 999 dolara. U trenutku objave vesti, oba modela su već bila rasprodata na zvaničnom sajtu Gibsona, ali ih je moguće pronaći preko platforme Reverb.
Zanimljivo je da su ovog leta Gibson i Majkl Dž. Foks pokrenuli globalnu potragu pod nazivom “Lost to the Future”, kako bi pronašli gitaru koja je korišćena tokom snimanja “Back to the Future” i nestala pre snimanja nastavka kultnog filma.
Fanovi iz celog sveta dostavljaju tragove putem posebnog sajta, a nakon hiljada prijava, Gibson je suzio potragu na nekoliko obećavajućih pravaca i aktivno radi na lociranju i verifikaciji legendarne gitare.
Dvanaesto izdanje Bašta Festa, internacionalnog festivala kratkog igranog filma u Bajinoj Bašti, otvoreno je u petak 24. oktobra u bioskopu “Vlaja” Ustanove Kultura uvodnim govorom glumice Nevene Nerandžić i obraćanjima osnivača festivala Maje Šuše i Jovana Jelisavčića, nakon čega su prikazani filmovi iz takmičarskog programa festivala.
– Znam da ovaj festival možda nije konceptualno ono na šta ste navikli od nas, ali ne mogu reći da sam nezadovoljan zato što ćemo filmove prikazati u bioskopu koji je za mene najvažniji na svetu – naveo je Jovan Jelisavčić.
Maja Šuša i Jovan Jelisavčić, otvaranje 12. Bašta Festa, foto Tanja Drobnjak
– Ja ga se sećam u mnogo lošijem stanju, a danas je digitalizovan i daje nam šansu da gledamo sve filmske naslove gotovo isti dan kada je premijera i u Beogradu. On je trasirao moj put, a samim tim je sigurno uticao i na to da se desi Bašta Fest – zaključio je suosnivač festivala.
Maja Šuša, otvaranje 12. Bašta Festa, foto Tanja Drobnjak
Maja Šuša je u svom uvodnom govoru rekla:
– Ovaj Bašta Fest u kaputima, što je i meni samoj baš neobično da vidim, stavlja fokus na filmski i edukativni program. Tako smo se podsetili na osnovne vrednosti i ideje od kojih smo krenuli: kvalitet i raznovrstan autorski program koji dovodimo lokalnoj publici i prostor da se mladi autori izraze i edukuju, mesto za susret i dijalog. Ovo je takva godina u kojoj nam je svima potrebno nežnosti, komunikacije i zagrljaja, pa vam želim takva tri dana.
Festival je zvanično otvorila glumica Nevena Nerandžić:
– Neizmerno mi je drago što sam ponovo u Bašti i što smo na kraju uspeli da se okupimo ove godine, i pored celog, blago rečeno, haosa koji svakodnevno živimo. I iako nije leto, i program možda nije u potpunosti u onom formatu na koji smo navikli, meni je najiskrenije još i draže — jer mislim da je ovim festival samo još porastao. Stao je uz glas koji se trenutno najjače čuje, a to je glas koji traži promene. Hvala vam na tome. I hvala vam što nam iz godine u godinu dokazujete da postoji prostor u kome se slobodno neguju prave vrednosti i umetnički izraz.
Otvaranje 12. Bašta Festa, foto Tanja Drobnjak
Festival je potom otvoren kratkim performansom čišćenja bine, u skladu sa festivalskim sloganom koji upućuje da počnemo od svog dvorišta.
U takmičarskom programu festivala na repertoaru je 27 kratkih igranih filmova iz 17 zemalja, a žiri čine glumica Tamara Dragičević, reditelj iz Hrvatske Andrija Mardešić i producentkinja iz Crne Gore Jelena Mišeljić.
Otvaranje 12. Bašta Festa, foto Tanja Drobnjak
O nagradi za najbolju kameru odlučuje direktor fotografije Marko Cile Mladenović, dok žiri mladih čine srednjoškolci iz Bajine Bašte koji donose svoju odluku o nagradi za najbolji film: Ivana Lukić, Pavle Živanović, Katarina Purković, Jovana Đurić i Anđela Živanović, koje će mentorisati rediteljka Mina Đukić.
Na radionici Bašta Pitch učestvovaće 10 mladih autora, koji će predstaviti pet projekata za kratke igrane filmove. Festival će zatvoriti nagrađivani debitantski film Emilije Gašić – “78 dana”.
Celokupan program je besplatan i održava se u bioskopu „Vlaja” Ustanove Kultura u Bajinoj Bašti.
Majli Sajrus je snimila novu pesmu “Dream as One” koja će se naći na zvaničnom saundtreku za film “Avatar: Fire and Ash”, najnoviji nastavak slavne filmske sage Džejmsa Kamerona.
Pesmu je Majli napisala u saradnji s producentima Markom Ronsonom i Endruom Vajatom, a numeru karakteriše emotivna i filmska atmosfera koja povezuje motive prirode, gubitka i ponovnog rađanja – tema koje su u središtu “Avatar” univerzuma.
Inspiraciju za pesmu pevačica je pronašla u ličnom iskustvu, nakon što je 2018. izgubila dom u požaru u Kaliforniji.
U intervjuu za Variety rekla je da je rad na ovoj pesmi za nju bio “terapijski proces i način da ponovo pronađe smisao kroz umetnost”.
– Čast mi je što mogu da podržim ‘Avatar: Vatra i pepeo’ originalnom pesmom koju sam napisala sa Markom Ronsonom i Endruom Vajatom. Pošto sam lično bila pogođena požarom i obnovljena iz pepela, ovaj projekat za mene ima duboko značenje – poručila je pevačica.
“Dream as One” će se pojaviti u završnim špicama filma, a biće i deo zvaničnog soundtrack albuma koji izlazi istovremeno s premijerom “Avatar: Fire and Ash”.
Film, koji donosi novu priču o sukobu između ljudi i Na’vija, u bioskope stiže krajem godine, dok se pesma već može čuti na svim striming platformama.