Regulator tržišnog takmičenja Ujedinjenog Kraljevstva – CMA (Competition and Market Authority) – objavio je završni izveštaj o studiji o uticaju digitalnog tržišta na muziku u kojem stoji kako su potrošači imali koristi od digitalizacije i konkurencije između usluga muzičkih streaming servisa.
Studija je pokazala da u Ujedinjenom Kraljevstvu ima oko 39 miliona slušalaca, koji su koristili usluge servisa za strimovanje muzike 138 milijardi puta godišnje.
Takođe, CMA se bavio tvrdnjama kreatora sadržaja – autora i izvođača – o stvarnoj zaradi od striminga. Sa sve više umetnika, pesama i strimova, novac za striming se deli šire, a oni sa najviše strimova zarađuju najviše. Prema CMA izveštaju, preko 60% strimova je otišlo na muziku koju je snimilo samo 0,4% najboljih umetnika.
Stiv Vaj: Nova tehnologija, streaming servisi, paltforme za deljenje muzike… sve su to najbolji prijatelji svakog budućeg gitariste
Shodno tome, CMA je utvrdio da zabrinutost kreativaca – autora i izvođača – nije uzrokovana nivoom koncentracije tržišta ploča. Analiza je pokazala da ni diskografske kuće ni servisi za striming verovatno neće generisati značajan višak profita koji bi se podelio sa kreatorima. Kao posledica toga, pitanja koja se tiču stvaralaca ne bi se rešavala merama usmerenim na unapređenje konkurencije, ali su potrebne druge mere politike za njihovo rešavanje.
Izveštaj Svetske diskografske federacije: Rast globalnog tržišta snimljene muzike, fizička izdanja se vraćaju na velika vrata, streaming plaća čak 523 miliona ljudi
Digitalizacija je dovela do velikog povećanja količine muzike kojoj ljudi imaju pristup i velikog povećanja broja umetnika koji objavljuju muziku (sa 200.000 u 2014. na 400.000 u 2020.), delimično zahvaljujući otvaranju novih direktnih puteva ka slušaocima. To takođe znači da postoji veća konkurencija u dosezanju slušalaca i povezanim prihodima od strimovanja.
Kad Adel pucne prstima, Spotify samo klimne glavom… Streaming platforma zbog pevačice ukinula opciju “shuffle”
Prema istraživanju, pojedinačni izvođač mogao bi da očekuje da zaradi oko 12 hiljada funti za 12 miliona strimova u Velikoj Britaniji 2021. godine, međutim manje od 1% umetnika postigne taj nivo strimova.
Neki delovi tržišta striminga su se poboljšali za neke kreatore poslednjih godina, ali CMA je pronašao veći izbor ugovora o pločama. Iako se pojedinačni poslovi mogu razlikovati od slučaja do slučaja, izveštaj naglašava da su prosečne stope tantijema u velikim ugovorima sa umetnicima stalno rasle sa 19,7% u 2012. na 23,3% u 2021. Za autore u istom periodu, udeo prihoda za prava izdavača se povećao od 8% do 15%.
– Strimovanje je transformisalo muziku – rekla je izvršna direktorka CMA Sara Kardel, dodajući: – Tehnologija otvara vrata mnogim novim umetnicima da pronađu publiku, a ljubitelji muzike mogu da pristupe širokom spektru muzike, stare i nove, po cenama koje su prava vrednost.
Direktor Spotifiyja poručio muzičarima: Hoćete zaradu na strimingu, a snimate na svake tri-četiri godine? Ne može! Majk Mils (R.E.M.) mu odgovorio: Je*i se!
Dok CMA naglašava razumevanje zabrinutosti kreatora u vezi sa nivoom prihoda, analiza u studiji sugeriše da je malo verovatno da bi intervencija CMA oslobodila višak novca u sistemu kako bi se kreatorima platilo više.
Britanska fonografska industrija (BPI) pozdravlja izveštaj CMA, rekavši da pokazuje da je tržište striminga konkurentno – dajući obožavaocima pristupačnu i pristupačnu muziku i umetnicima više izbora u okruženju u kojem mnogi napreduju i gde su stope tantijema za umetnike i autore porasle.
– Kao najdetaljnija analiza ovih pitanja do sada, ovaj izveštaj će podržati posao koji mi i industrija već radimo u partnerstvu sa vladom kako bismo dodatno ojačali britansku muziku i osigurali da Velika Britanija ostane konkurentna na globalnom nivou – navodi se u saopštenju BPI. dodajući da je “najefikasniji način da se omogući još većem broju umetnika da imaju održivu karijeru u muzici da izdavačke kuće nastave da ulažu u talente i razvijaju tržište”.
HL/Izvor: ravnodona.com