U analima filmske istorije ističe se jedno neobično ime: Alan Smiti. I dok ga mnogi možda ne prepoznaju, profesionalcima u industriji i filmskim zaljubljenicima ono je dobro poznato. Ali tu postoji i zanimljiva činjenica – Alan Smiti nije stvarni reditelj, zapravo on uopšte ne postoji. Zašto se onda ovo ime pojavljuje u filmskim zaslugama, osnosno na špicama? Odgovor se nalazi u politici i ponosu Holivuda.
Novi “Aquaman” najgori DC film ikada? Na probnim projekcijama fanovi beže iz sala…
Alan Smiti predstavlja pseudonim usvojen od strane reditelja koji su želeli da se odreknu filma na kojem su radili, obično zbog toga što su smatrali da je konačni proizvod ozbiljno izmenjen u odnosu na njihovu originalnu viziju. Umesto da stvaraju pometnju u javnosti, reditelji su mogli da se distanciraju od projekta, bez pokretanja ličnih ili profesionalnih napada na bilo koga. Jednostavno rečeno, ako je film imao reditelja “Alana Smitija” u svom potpisu, to je bio tihi signal industriji da je stvarni reditelj bio nezadovoljan krajnjim rezultatom.
Nije lako biti ni najgori… Kako je nova verzija kultnog crtaća postala najomraženija animirana serija svih vremena
Poreklo ovog pseudonima datira iz 1969. godine. Američko udruženje reditelja (Director’s Guild of America – DGA) dozvolilo je njegovu upotrebu u izuzetnim slučajevima gde je reditelj mogao da dokaže da je film bio van njihove kreativne kontrole.
Saradnja Džona Travolte i frontmena Linp Bizkita donela nam je – najgori film u istoriji… Zarada: 3.153 dolara
Jedno od najranijih ostvarenja povezanih sa pseudonimom Smiti bio je “Death of a Gunfighter”. Originalni reditelj, Robert Toten, imao je spor sa zvezdom filma, a kao rezultat toga, Don Zigel je doveden da završi projekat. Nijedan reditelj nije bio zadovoljan konačnim proizvodom, pa nisu želeli da budu navedeni kao kreatori. Tu uskače Alan Smiti.
Iako je ime Smiti možda bilo rešenje za nezadovoljne reditelje, nije prošlo dugo pre nego što su industrija i obožavaoci shvatili šta se dešava.
Ubrzo je ime postalo sinonim za problematičnu produkciju, a određena stigma počela je da okružuje filmove povezane sa Smitijem. Umesto da bude neutralan pseudonim, Alan Smiti postao je predznak problematičnih filmova.
Odabran najgori film svih vremena… a verovatno ste ga gledali
Tokom godina, nekoliko filmova je objavljeno pod imenom Smiti, obuhvatajući različite žanrove i budžete. Ovi filmovi su se kretali od televizijskih do visokobudžetnih holivudskih izdanja. Neki su postali kultni klasici, dok su drugi potonuli u zaborav.
Ovako bi kultni srpski filmovi izgledali da su snimljeni kao SF
Jedan zapaženi primer bio je film “Hellraiser: Bloodline” iz 1996. godine – treći nastavak po remek delu pisca Klajva Barkera. Originalno režiran od strane Kevina Jagera, film je prošao značajne izmene nametnute od strane studija koje su se razlikovale od Jagerove originalne vizije, što ga je nateralo da usvoji pseudonim Smiti.
Još jedan primer je retroaktivna upotreba psudonima Alan Smiti u filmu “Fade In” (takođe poznat kao Iron Cowboy) u kome igra Bert Rejnolds i koji je režirao Džad Tejlor. On je takođe tražio pseudonim za “City in Fear” (1980).
Zašto je Ford Crown Victoria automobil koji se najviše pojavljuje u filmovima?
Zavesa je na kraju skinuta sa prevare sa imenom Alan Smiti u ironičnom obrtu. Godine 1997. godine, snimljen je film pod nazivom “An Alan Smithee Film: Burn Hollywood Burn”, satirična priča o reditelju koji želi da se odrekne svog filma, ali se suočava sa dilemom jer mu je pravo bilo ime Alan Smiti.
Međutim, reditelj Artur Hiler zatražio je da se njegovo ime ukloni iz špice zbog mešanja studija. Film je naišao na loše kritike i doživeo je fijasko na blagajnama.