Može li ritam da se zaštiti autorskim pravima? Pokrenuta tužba koja bi mogla da uzdrma popularnu muziku

0
473
Ilustracija, Pixabay
Oglasi

Klivlent ‘Clevie’ Braun i Vajjklif ‘Steely’ Džonson sa Jamajke objavili su 1989. godine pesmu “Fish Market” i tako nenamerno promenili tok pop muzike.

Pesma je sadržala prvi poznati primer onoga što će biti poznato kao “dembow” ritam – ritam od koji je iz reggaea prešao u prepoznatljivi ritam reggaetona, danas raširenog u latinoameričkom popu.

Film “Ko to tamo peva” u celosti na YouTubu u savršenoj rezoluciji… Dušan Kovačević pokrenuo pitanje autorskih prava

Ovaj dvojac bi i posle više od 30 godina mogao ponovo da promeniti muziku. Naime, Steely & Clevie Productions tuži trojicu najslavnijih hitmejkera reggaetona – El Chomba, Luisa Fonsija i Daddyja Yankeeja – za ono što oni karakterišu kao nezakonitu interpolaciju ritma “Fish Marketa” (ili ‘riddim’ ), i traže zasluge i tantijeme, koji je trebalo da im budu, kako sami tvrde, pripisane od samog početka.

Evo zašto se veliki hit “Bitter Sweet Symphony” pamti kao najveća autorska nepravda

U tužbi je navedeno čak 56 pesama, među kojima su neki od najvećih hitova reggaetona – Fonsijeva i Yankeejeva saradnja s Džastinom Biberom na ‘Despacitu’ i Yankeejev hit ‘Gasolina’ – od kojih su mnogi prikupile stotine miliona, pa čak i milijarde klikova i preslušavanja na streamovima.

Niz istaknutih umetnika i koscenarista takođe su imenovani kao optuženi u tužbi, uključujući Bibera, Steflona Dona i portorikanskog pevača Rauva Alehandra, kao i izdavačke i diskografske kuće.

Moguć presedan za buduće tužbe

Pobeda za Steely & Clevie mogla bi da imati nesagledive implikacije ne samo za reggaeton, već i na popularnu muziku generalno koja je u poslednjoj deceniji sve više tražila inspiraciju u latinoameričkoj muzici. Hilhade drugih pesama koje koriste ‘dembow’ ritam mogle bi da se smatraju onima koje krše autorska prava, a mogao bi da bude postavljen i presedan za buduće tužbe za autorska prava.

Član 203 o autorskim pravima menja sve… The Jesus and Mary Chain tuže Warner Music Group, hoće svoje pesme nazad. I nisu jedini…

Na Jamajci i u Latinskoj Americi ponovna upotreba i samplovanje instrumentalnih pesama bez straha od izvođenja pred sud uobičajena je praksa.

MONETIZACIJA I ZAŠTITA AUTORSKOG PRAVA… Ovaj tekst advokata Nenada Cvjetićanina bi svaki muzičar trebalo da pročita

– Underground scena u San Huanu u Portoriku, koja je dovela do reggaetona, bila je nadahnuta tradicijom zvuka Jamajke u korišćenju popularnih instrumentala za nove, žive lokalne izvedbe – kaže za Guardian Vejn Marđal, etnomuzikolog specijalizovan za društvenu plesnu muziku na Berklee College of Music u Bostonu.

HL/Izvor: nacional.hr

Oglasi

POSTAVI ODGOVOR

Molimo unesite vaš komntar!
Unesi svoje ime