Grupa Haustor, u postavi kultnog albuma “Treći svijet” iz 1984., čije je vinilno reizdanje Croatia Recordsa od 1. jula u prodaji, okupila se u studiju na snimanju nove, dub verzije naslovne pesme.
Gotovo četrdeset godina posle objave “Trećeg svijeta” članovi grupe Haustor okupili su se da bi (nado)snimili novu verziju pesme. Naime, nedovršena dub matrica “Trećeg svijeta” postojala je još od vremena originalnog snimanja u splitskom studiju Tetrapak u jesen 1983. godine, pod producentskim vodstvom Željka Brodarića-Jappe. Ali, sada su Darko Rundek, Srđan Sacher, Srđan Gulić-Gul, Zoran Zajec-Zexa i Damir Prica-Capri odlučili da je dorade, a ujedno i provere kako međusobno funkcionišu kao bend danas, za eventualni novi studijski projekat.
Članovi benda od kojih se neki nisu videli i dvadesetak godina, okupili su se dva dana u studiju Sunday Studios u Svetoj Nedelji, s ton majstorom i snimateljem Svenom Pavlovićem, gdje su dosnimljeni materijali za pesmu “Treći svijet Dub 2022”, koja će se pojaviti kao prateći singl vinilnog reizdanja albuma “Treći svijet” koje je Croatia Records najavila prije nekoliko meseci, a od 1. jula je i službeno u prodaji.
– Pitao sam se kako ćemo funkcionisati posle toliko vremena zajedničkog nesviranja i prijatno sam iznenađen da su se svi maksimalno angažovali oko kreativnog rada na dub verziji ‘Trećeg svijeta’ – kaže saksofonista i klavijaturista Capri. – Brinulo me je kako će se uklopiti moje sviranje saksa koje je vrlo slobodno, atonalno, blisko free jazzu i slobodno improvizovanoj muzici u strukturu i ideju stvari. Momcima se izgleda dopalo to što sam odsvirao…
Koautori pesme Sacher i Rundek objašnjavaju otkud inicijalna ideja za okupljanje benda oko ovog projekta.
– U jednom trenutku su u diskografskoj kući Croatia Records odlučili da objave reizdanje vinila ‘Trećeg svijeta’ pa sam se setio da na masteru postoji verzija koju oni nisu uvrstili na oficijelni album onda pre 40 godina, a to je naslovna pesma ‘In dub’, kak se to tad radilo; dakle, bez vokala, s puno jeke, reverba… – kaže Sacher. – To niko živ nije čuo, pa mi se činilo zgodno da bi to mogli da stave kao neki bonus uz vinil. O tome sam pričao s Darkom pa smo se obojica složili da bi to bilo zgodno. Međutim, kad smo to ponovno čuli ispalo je da tu ima dosta praznih mesta i da bi bilo zgodno da preko toga nešto stavimo, kao neki palimpsest – preko starog staviti nešto novo. I onda smo razgovarali sa svim ostalima uključenim u tu postavu grupe Haustor i nekako su se svi za to zainteresovali pa smo počeli prvo, kako Darko kaže, dopisno raditi na tome, svaki za svojim kompjuterom, i onda smo dogovorili termin studija, otišli tamo i to snimili.
Darko Rundek dodatno objašnjava izazove benda:
– Do okupljanja na ‘Trećem svijetu Dub’ došlo je postepeno, a izazov je bio da od starog duba koji je bio malo dosadan napravimo nešto interesantnije. Dub u principu ide prema smanjivanju elemenata, to je više minimalistička forma nego neko trpanje, ali možda se u tom susretu dogode neke nove ideje koji će tom dubu dati neki novi prostor koji će nas inspirisati. A usput se i igramo efektima što je glavno obeležje da se zvuk koji je bio gust u pesmi, da se raščeha na segmente i da mu se da neka materijalnost, neka druga, apstraktnija boja. A i ta pesma u ovom trenutku, čini mi se, ima puno smisla pa štagod napravili mislim da radimo u ime nekog smisla koji nadilazi okupljanje benda i tako dalje – kaže Rundek.
Komentirišući da je snimanje proteklo “super prijatno”, bubnjar Gul kaže:
– Osim što smo 100 godina stariji, imao sam osećaj da smo samo nastavili tamo gde smo stali posle zadnjeg susreta pre milion godina. Bubnjarska stolica je takođe bila vrlo udobna pa mi nije izazvala veće probleme. Nova verzija ‘Trećeg svijeta Dub’ mogla bi biti jako dobra ako uspemo da se disciplinijemo i za final reduciramo gomilu stvari koje smo snimili.
Zadovoljstvo susretom posle tolikih godina i obavljenim poslom deli i gitarista Zoran Zajec – Zexa:
– Imam jedan tekst (pesmu) koji govori o promenama koje prate život i s kojima se svi suočavamo, i jedan deo teksta je ‘sretan sam, svanuo je dan, ništa se promijenilo nije’. Evo, to je moj osećaj posle ovog snimanja, uhodani Gul i Sacher koji se brzo nađu, Rundek koji posle godina i godina na stejdžu svira neku staru bas gitaru čekićem i stalno u potrazi za interesantnim zvukom, Capri koji je najbolji kad mu daš potpunu slobodu al’ ne traži od njega da ponovi jer neće znati, i ja koji tražim da mi se vrte određene deonice i sto puta da nađem šta mi se sviđa. Tako smo uvek funkcionisali.
Na snimanju je učestvovao i Robert Lovrić odsviravši, jednako kao i na originalnom albumu, južnoamerički duvački instrument sikus koji je izazvao suze u očima nekih članova benda.
Ceo proces tonskog snimanja pratile su i kamere produkcijske kuće Interfilm, a materijali će biti iskorišteni u video spotu pesme “Treći svijet Dub 2022”, s ciljem priprema za dokumentarni film reditelja i scenariste Arsena Oremovića.
– Šta će biti dalje s ovom legendarnom grupom zapisano je u tajnim skrolovima s Mrtvog mora čiji sadržaj još nije u potpunosti dešifrovan – Gulove reči koje sumiraju još uvek vrlo nedefinisan status Haustora u pogledu daljnjih aktivnosti.
– Ne znam koje su ambicije, očigledno među nama postoji neka vrsta hemije koja bi se dala iskoristiti i napraviti neki album, pa ćemo videti. Nije to isključeno, takvu inicijativu ne bih odbacio. Mislim da imamo još šta da kažemo, zajedno se kao muzičari dobro osećamo i dobro sarađujemo. Mislim da bi se, da se tako izrazim, morali da možemo da se potrudimo oko toga. Ali kako sam reka, videćemo – kaže Sacher.
HL/Izvor: soundguardian.com