Naslovna Blog Stranica 113

Poljska kinematografija U fokusu ovogodišnjeg Beldocsa

Tokom godina, Beldocs je izrastao u jedno od ključnih mesta susreta filmskih profesionalaca u ovom delu Evrope, zahvaljujući kontinuiranoj saradnji sa vodećim svetskim i evropskim festivalima.

Svake godine Beldocs beogradskoj publici predstavlja kinematografiju jedne zemlje kroz programsku celinu U fokusu.

Odlukom selektora, zemlja u fokusu ove godine je Poljska, budući da se u prethodnom periodu upravo ova zemlja istakla po dokumentarnim filmovima.

Portreti čuvenih diva… “Monika Beluči sreće Mariju Kalas” i biografski dokumentarac o Beatris Dal na 18. Beldocsu

U želji da našoj publici predstavimo ostvarenja koja su se izdvojila, ovaj segment programa koji čini čak pet ostvarenja koja će imati regionalnu ili srpsku premijeru na Beldocsu, posvećen jednoj od najznačajnijih i najuticajnijih evropskih dokumentarnih kinematografija.

Tihi posmatrači i verni prijatelji… Dokumentarci o suživotu ljudi i životinja na 18. Beldocsu

Gosti 18. Beldocsa biće brojni poljski autori i producenti, koji će učestvovati na Beldocs Pitching Forumu i na Beldocs XR Akademiji.

Vozovi, kadar iz filma/ Photo: Promo (Beldocs)

“Vozovi” (Pociągi), autora Macieja J. Drigasa, kombinujući pažljivo odabrane arhivske snimke i sugestivnu zvučnu sliku govore, iako bez reči, o neuspehu čovečanstva da uči iz prošlosti i predvidi budućnost.

Ova poetska meditacija o ciklusima rata i prolaznog mira, koja će srpsku premijeru imati u okviru ovogodišnjeg Beldocsa kao deo programske celine posvećene Poljskoj kinematografiji, sačinjena je od materijala prikupljenog iz čak 46 globalnih arhiva.

Godina u životu jedne zemlje, kadar iz filma/ Photo: Promo (Beldocs)

“Godina u životu jedne zemlje” (Rok z życia kraju) je dokumentaristički omaž o događajima u periodu od 1980. do 1981. godine koji su bili prekretnica u poljskoj i svetskoj istoriji.

Tomaš Volski kroz ritam, muziku, zvučni pejzaž i narativnu strukturu donosi priču o rađanju pokreta Solidarnost, ali dajući tome novo značenje i čineći relativno davnu istoriju relevantnom za savremenu publiku.

Autor filma vanredno stanje, policijski čas, štrajkove i vojnu kontrolu grada tretira kao apsurdno pozorište u kom je sama Poljska protagonista.

Kralj Matijuš Prvi, kadar iz filma/ Photo: Promo (Beldocs)

“Kralj Matijuš Prvi” (Król Maciuś Pierwszy) Jasmine Vojcik je kreativni dokumentarac o intimnom i kontemplativnom svetu dve sestre, nesputanom ograničenjima odraslih, u kome su radoznalost, osećanja i čula glavni pokretači.

Zoje i Lea su veoma bliske, iako se starija sestra sve više odvaja od mlađe i radije provodi vreme čitajući ili družeći se sa vršnjacima, ali ono što ih najjače povezuje je strah od odrastanja i neosetljivost koju pripisuju tom svetu od kog strepe.

Pisma iz Vučije ulice, kadar iz filma/ Photo: Promo (Beldocs)

“Pisma iz Vučije ulice” (Listy z Wilczej) je priča indijca Arjuna Talvara koji je pre deset godina imigrirao u Poljsku i još uvek pokušava da se uklopi.

Snimajući svoje komšije iz Varšave Talvar zapravo portretiše modernu Evropu koja živi u raskoraku između prošlosti i sadašnjosti, zamišljene i stvarne domovine.

Nemo drveće, kadar iz filma/ Photo: Promo (Beldocs)

“Nemo drveće” (Drzewa milczą) je delimično animirana priča o odrastanju u vreme globalne izbegličke krize. Prati kurdsku šesnaestogodišnju devojčicu Runu, koja posle smrti majke na poljsko-beloruskoj granici mora da preuzme ulogu roditelja svojoj mlađoj braći, dok se njen otac bori sa depresijom.

Runin najveći strah je prinudni povratak u Irak iz Poljske, gde Kurdima preti opasnost od ISIS-a. U crtanju Runa pronalazi utehu – kroz slike obrađuje traumu i strahove koji je prate.

Vozovi, kadar iz filma/ Photo: Promo (Beldocs)

U okviru programa Beldocs Industry Days biće organizovan masterklas sa Maćejem Zemojćinom pod nazivom „Kako prepoznati šta je stvarno u eri veštačke inteligencije – i zašto je to važno?“

Ovaj ekskluzivni masterklas baviće se savremenim izazovima u percepciji stvarnosti u digitalnom dobu, uz poseban fokus na uticaj veštačke inteligencije na dokumentarni film i medije. Takođe, kao integralni deo festivala biće promovisana i podcast serija razgovora sa poljskim filmskim autorima.

Programska celina posvećena Poljskoj kinematografiji zajednički je organizovana je i upriličena u saradnji sa Milenium Docs Against Gravity, festivalom dokumentarnog filma koji se održava u Varšavi, kao i uz podršku Adam Mickiewicz Instituta, u okviru kulturnog programa poljskog predsedavanja EU 2025., i Poljskog instituta u Beogradu.

Godina u životu jedne zemlje, kadar iz filma/ Photo: Promo (Beldocs)

Više informacija o filmovima, kao i terminima i lokacijama projekcija pronađite na zvaničnom sajtu Beldocsa.

 

Mjuzikl “The Simon And Garfunkel Story” bio je baš kao – Bridge Over Troubled Water

Nije to bio klasičan mjuzikl. A ni klasičan koncert. Izrael Blodgud kao Pol Sajmon i Luk Hogan kao Art Garfankl “provozali” su nas kroz biografiju slavnog dueta na specifičan, opušten i duhovit način.

Ali da počnemo onako kao treba. Od početka.

The Simon & Garfunkel Story, Sava Centar/ Photo: AleX

U tišini, na video bimu, učinilo se na momenat, uvod u “Grlom u jagode” – te hiljadudevetskopedesetineke… i smenjivanje fotografija Amerike koja raste i menja se, buni se, pati i slavi.

A onda, uz samo pozadinsko svetlo, dve poznate siluete i legendarni uvodni akordi “Sound of Silence”. Na trenutak, kao da su zaista Pol i Art. Nisu. Ali je, s obzirom na okolnosti, ovo nešto najbliže što ćemo, barem mi u Beogradu, moći uživo da se približimo pesmama dueta koji je obeležio jedno sad već davno vreme, a opet ostavio stihove i melodije koje i danas zvuče kao da su juče napisane.

Izrael i Luk, glavni protagonisti ovog atipičnog mjuzikla, i zvukom i izgledom jasno su pokazivali da baš vole to što rade na pozornici. Blodgudova gitara je bila savršena, kao i Hoganov glas.

Svojevrsna muzička biografija u vidu koncerta donela je, u uvodnom segmentu, i biser “Hey Schoolgirl” iz faze kad je duo još bio poznat kao Tom & Jerry. Odsvirane su i najznačajnije numere iz Sajmonove solo karijere, počevši od “Leaves That Are Green”, Kathy’s Song” i “I’m a Rock”, a svaka nova numera donosila je i novu priču, uz prikladne video klipove, pa je priča imala u svakom smislu jasan hronološki tok.

The Simon & Garfunkel Story, Sava Centar/ Photo: AleX

Ređale su se “Somewhere They Can’t Find Me”, “Patterns”, “Homeward Bound”… Posle tradicionala “Scarborough Fair”, “The 59th Street Bridge Song” je označila kraj “prvog čina”.

Početak drugog je doneo novu katarzu uz “Mrs Robinson” a akcenat je bio na poslednja dva albuma slavnog dua. I u ovom segmentu pažnju je privukao deo sa Sajmonovim solo numerama, pogotovo medli hitova. Uglas su se u drugom delu koncerta pevale i “A Hazy Shade Of Winter”, “Cecilia”, a dlanovi se nisu štedeli.

Posle završne, u zvaničnom delu, “Bye Bye Love”, lako se moglo naslutiti koje dve velike pesme su sačuvane za bis.

“Bridge Over Troubled Water” i “The Boxer” su, uz glasne ovacije, na najlepši način zaokružile magično veče i koncert koji predstavlja mnogo više od pukog tribjuta velikanima.

The Simon & Garfunkel Story, Sava Centar/ Photo: AleX

Publike – mnogo malo. Pristojno popunjen Save Centar ipak je malo za ovakav doživljaj. Trebalo je da bude dupke puno. Ali… ne čuju svi sound of silence. S druge strane, sve generacije su bile tu.

Savremenici Pola i Arta, njihova deca, čak i unuci. Jer, voleti Sajmona i Garfankla je stvar kućnog vaspitanja. A oni koji su uprkos tome preskočili… može samo da im bude krivo.

Jer, danas, u Srbiji, ovakav koncert je upravo ono što nam treba – Bridge Over Troubled Water.

 

Avatar najčistijeg duha rok’n’rola… Lemi Kilmister dobio spomenik u rodnom gradu 

Stotine obožavalaca muzike okupilo se u Burslemu, Stoke-on-Trent, u petak tokom dana, a crni bronzani kip visok 2,25 metra otkriven je na glavnom trgu (Market Place) neposredno pre 17:00 po britanskom vremenu. 

U rodnom gradu legendarnog frontmena benda Motörhead otkriven je u petak, 9. maja, kip u njegovu čast.

Spomenik pevaču i basisti Lemiju Kilmisteru izradio je lokalni vajar Endi Edvards, a podignut je kako bi se obeležilo deset godina od njegove smrti i 50 godina od osnivanja benda Motörhead. 

Među gostima i govornicima na ceremoniji bio je i gitarista benda, Fil Kembel, koji je ranije skulpturu opisao kao “neverovatnu”.

Nije bio samo ultimativna rock zvezda… Objavljeno limitirano izdanje knjige s originalnim crtežima Lemija Kilmistera

Kip sadrži i deo Lemijevog posmrtnog pepela, a prikazuje Lemija u njegovoj legendarnoj pozi, kako peva podignute glave prema mikrofonu dok svira bas gitaru marke Rickenbacker. 

Nova gigantska statua Lemija Kilmistera na francuskom Hellfestu zamenila staru… nekima se sviđa, nekima baš i ne  

Endi Edvards je prethodno izrađivao skulpture Beatlesa, Boba Marlija, Ser Aleksa Fergusona, Muhameda Alija i Bee Geesa. Opisao je Lemmyja kao svog heroja iz detinjstva i rekao da je bio veliki deo njegovog života.

– Od svih ličnosti u muzici, malo ih je ko ima jedinstvenu karizmu poput Lemija. On je kao avatar najčistijeg duha rok’n’rola – on je jedan od nas – rekao je vajar.

Psihijatri gledali stotine filmova, pa odlučili: Evo ko je najvernije prikazani filmski psihopata…

Uloga Havijera Bardema kao Antona Čigura u filmu “Nema zemlje za starce” (No Country for Old Men), proglašena je najtačnijim prikazom ličnosti psihopate kroz film.

Ova vest usledila je nakon analize psihijatara koji su analizirali 400 filmova i identifikovali 126 likova koji pokazuju psihopatske osobine.

Kako je de Niro ostao bez uloge u “Isijavanju” koja je zacementirala Nikolsona kao “kralja psihopata”

Uloga Bardema, za koju je osvojio Oskara, pokazuje značajne osobine psihopate, poput nedostatka empatije, griže savjesti ili krivice, površnog šarma i proračunatog pristupa nasilju.

U istraživanju je forenzički psihijatar dr Samuel Leistedt analizirao stotine filmskih negativaca i proglasio Čigura kao najrealističniji prikaz psihopate.

On je posebno naglasio njegovo hladno, metodično ponašanje i potpunu moralnu distancu.

FBI analizirao filmske psihopate… Ovo je Top 10 autentičnih ludaka koji bi mogli da žive i u vašem komšiluku

Film “Nema zemlje za starce” režirali su Džoel i Itan Koen, a pored Havijera igraju Tomi Li Džons i Džoš Brolin.

Snimljen je prema istoimenom romanu Kormaka Makartija.

Radnja filma vezana je za propali posao sa drogom, nakon kojeg slijedi potera među trojicom muškaraca koji se presreću u pustinjskom krajoliku zapadnog Teksasa u osamdesetim godinama, navodi klix.ba.

Tri majske večeri autorskog džeza koje ne treba propustiti u klubu Bluz i pivo…

Beograd ovog maja postaje epicentar savremenog džeza. Klub Bluz i Pivo sa ponosom predstavlja tri koncerta tri vrhunska internacionalna sastava, koji će u tri nezaboravne večeri predstaviti raznovrsne autorske pravce na savremenoj džez sceni.

  1. maj – Mirna Bogdanović (DE/SI): Eksperimentalni džez-pop pejzaži

Nagrađivana pevačica i kompozitorka Mirna Bogdanović donosi jedinstveni spoj eksperimentalnog zvuka, džez vokala, elektronskih pejzaža i emotivne ekspresije. U pratnji renomiranih evropskih muzičara, vodi publiku u svet u kojem se džez prepliće sa avangardnim popom i modernim zvučnim teksturama.

Sastav:
Mirna Bogdanović – vokal, ukulele
Povel Widestrand – klavir, synth
Peter Meyer – gitara
Phil Donkin – bas
Philip Dornbusch – bubnjevi

Njen debitantski album “Confrontation” ovenčan je prestižnom nagradom Deutscher Jazzpreis, dok je najnovije izdanje “Awake” već proglašeno za album godine.

 “Bogdanović pruža zadivljujući vokalni raspon i tehniku, a njene kompozicije donose duboko emotivno i inovativno zvučno iskustvo”. – Adam Baruch

  1. maj – Klemens Marktl Xperience (AT/SI): Savremeni evropski džez s dušom Njujorka

Austrijski bubnjar i kompozitor Klemens Marktl dolazi sa svojim projektom Xperience, energičnim kvartetom koji spaja moćan groove, savremenu harmoniju i vrhunsku improvizaciju. Bend okuplja prvorazredne džez muzičare sa bogatim međunarodnim iskustvom.

Klemens Marktl, Portraitfoto, 2016 © Christine Haas

Sastav:
Michael Erian – saksofon
Žarko Churnchetz – klavir
Philipp Zarfl – kontrabas
Klemens Marktl – bubnjevi & kompozicije

Ova turneja prati izdavanje albuma “Xperience feat. Tim Armacost” (ATS Records), a beogradska publika ima jedinstvenu priliku da doživi njegov svež, dinamičan i uzbudljiv zvuk.

  1. maj – Mike Parker Trio (US/PL): Džez susreće indie, avangardu i klasiku

Poznati njujorški basista i kompozitor Mike Parker stiže sa eksplozivnim triom koji kombinuje autorski materijal i dela ikona koje su oblikovale njegov muzički identitet – od Coltranea i Monka, preko Bowieja i Zepellina, do Ravela i A Tribe Called Quest.

Mike Parker, Photo by Lazar Enescu

Sastav:
Mike Parker – bas i kompozicije
Wojtek Lichtański – alt saksofon
Max Olszewski – bubnjevi

Trio iza sebe ima više evropskih turneja i četiri zapažena albuma, a ove godine su oduševili publiku u Austriji, Mađarskoj, Češkoj, Slovačkoj i Poljskoj.

Ulaznice za svaki koncert dostupne su na tickets.rs. Ne propustite tri večeri vrhunskog autorskog džeza – pravo muzičko putovanje kroz žanrove, emocije i savremeni izraz.

 

Kali Učis objavila peti studijski album “Sincerely”, svedočanstvo o isceliteljskoj moći duboke ljubavi…

Grammy nagrađivana globalna umetnica Kali Učis (Uchis) objavila je svoj dugo očekivani peti studijski album, “Sincerely”, za izdavačku kuću Capitol Records. Njena dosad najintimnija i najranjivija kolekcija radova, izdanje sa 14 pesama je svedočanstvo o isceliteljskoj moći duboke ljubavi i snažan prikaz načina na koji Kali romantizuje život i svoj unutrašnji svet.

Napisan i izvršno produciran od strane Učis“Sincerely”, pronalazi zvezdu koja prelazi žanrove osećajući se više svoja nego ikada. Prepoznatljivi sanjivi vokali kolumbijsko-američke kantautorke lebde iznad vanvremenskih balada, laganog soula i gruvova potpomognutih breakbeatom — sve to povezano je teško stečenim osećajem mira i zaštite koji se poklopio sa rođenjem njenog prvog deteta prošle godine.

I po suštini i po stilu, istaknuta numera “All I Can Say” sažima raspoloženje albuma u tri savršena minuta. Kali Učis je najavila svoju najnoviju eru u martu ove godine vodećim singlom “Sunshine & Rain…”, eteričnom pesmom o kako kaže “prihvatanju života punog uživanja uprkos svetu ili vašim okolnostima”. U aprilu je usledio umirujući singl “ILYSMIH” koji ne samo da briljantno hvata složene emocije koje dolaze sa novim majčinstvom, već uključuje i zvuk smeha njenog sina — naglašavajući koliko je Kalina muzika postala duboko lična. Album “Sincerely” sadrži različite nijanse i teme pesma, na “It’s Just Us” Učis ponovo posećuje bol iz prošlosti, dok na „Silk Lingerie“ razmatra svoje nesavršenosti, a na “Territorial” upućuje nesuptilna upozorenja svima koji bi poremetili život koji je tako naporno gradila.

Kali Uchis_Credit_ Amaury Nessaibia

Kali Učis se tokom nastupa JENNIE na Coachella festivalu iznenada pojavila i oduševila publiku pridruživši se pevačici na sceni, kako bi zajedno izvele njihovu nedavnu saradnju “Damn Right”. Neočekivani nastup dodatno je naglasio Kalinu svestranost i učvrstio njenu poziciju dinamične i uticajne sile u svim muzičkim žanrovima.

Kali Učis je od svog pojavljivanja na muzičkoj sceni prepoznata kao izuzetno talentovana umetnica, dok je album “ORQUÍDEAS” lansirao njenu karijeru na nove nivoe. Ovaj album, koji je ostvario njen najbolji plasman na Billboard 200 top listi (debitovao na #2 mestu), naišao je na oduševljenje muzičke kritike. Sa Kalinog četvrtog albuma, odnosno drugog albuma na španskom, izdvaja se platinasto sertifikovani singl “Igual Que un Ángel” (feat. Peso Pluma) i zlatno sertifikovani “Labios Mordidos”(feat. KAROL G)“ORQUÍDEAS” je bio nominovan za najbolji latino pop album, na nedavno održanoj dodeli Grammy-ja, za najbolji pop vokalni album na dodeli latinoameričkih Grammy-ja, a nagrađen je na Billboard Latin Music Awards Latin American Music Awards. Izdanje se našlo na brojnim listama najboljih albuma 2024, zaradivši pohvale od velikih muzičkih medija, uključujući Pitchfork, Rolling Stone, Complex The New York Times.

Kali Uchis_Credit_ Zach Apo-Tsang

Muzičarka je tokom protekle decenije demonstrirala svoju svestranost kroz albume koji vešto kombinuju R&B, alt-pop, reggaeton i latino muzičke stilove. Njena diskografija obuhvata hvaljene radove poput mikstejpa “Por Vida” iz 2015, debitantskog LP-ja “Isolation” iz 2018, albuma na španskom “Sin Miedo (del Amor y Otros Demonios)” iz 2020. i “Red Moon in Venus” iz 2023, koji sadrži dvostruko platinasti hit “Moonlight” i proglašen je najboljim albumom godine od strane časopisa TIME.

Kali Učis je dobitnica nagrada Grammy, Billboard Latin Music, Billboard Music, American Music, Premios Nuestra Tierra, Univision Premios Juventud nagrada i Variety Hitmakers. Njen hit iz 2021. godine, “telepatía” do sada je strimovan preko 2 milijarde puta i to je singl solo izvođača koji se najduže zadržao na #1 mestu top liste Billboard Hot 100 ove decenije, provevši na njoj 23 nedelje. Sarađivala je i delila binu sa mnogim velikim izvođačima kao što su SZA, Tyler the Creator, Lana Del Rey, Gorillaz, Jorja Smith, Snoop Dogg, Kaytranada i mnogi drugi, a nezaboravne nastupe imala je na festivalima poput Tropicalia, Coachella, Governors Balla, Bonnarooa, Austin City Limits i Lollapalooza.

The Blues Brothers se vraćaju, sada kao junaci stripa… ali to je samo početak

“The Return of The Blues Brothers: The Escape of Joliet Jake” naziv je prve strip knjige o Blues Brothersima, koje su u kultnom filmu Džona Landisa iz 1980. godine oživeli Dan Akrojd i Džon Beluši.

Porodica Dana Akbinarojda i zadužbina pokojne Džudi Beluši-Pisano planiraju da u narednim godinama izgrade Blues Brothers univerzum kroz TV serije, filmove, događaje uživo i muziku, a sve počinje grafičkim romanom “The Blues Brothers: The Escape of Joliet Jake”.

Stela Akrojd, Luk Pisano i Džejms Verner opisuju delo kao “ljubavno pismo i nastavak originalnog filma Blues Brothers”, dok ilustracije radi brazilski umetnik Felipe Sobreiro. Izdavač je Z2, poznat po muzičkim grafičkim romanima.

The Return of The Blues Brothers: The Escape of Joliet Jake

Televizijska i radijska producentkinja Džudi Beluši-Pisano, bivša supruga Džona Belušija, osmislila je ideju proširenog univerzuma, ali je preminula od raka u julu prošle godine. Bila je ključna figura u razvoju Blues Brothersa.

– Blues Brothers nisu bili samo SNL skeč ili film – oni su bili pravi muzičari, puni poštovanja prema legendama koje su im prethodile. Ova knjiga je nastavak tog rada iz ljubavi – rekao je Luk Pisano, pisac i marketinški stručnjak koji je preuzeo majčinu ulogu u kompaniji Blues Brothers Approved Ventures nakon njene smrti.

Haotična produkcija, probijanje budžeta, loš scenario. drogirani glavni glumac, desetine slupanih automobila, jedan uništeni tržni centar… Taman za jedan kultni film – sa najboljom muzikom na svetu

Stela Akrojd je dodala: – Elvud i Džejk su mi veoma dragi. Zapravo, jedan od njih je moj tata. Pomagala sam mu da flomasterom napiše ‘ELWOOD’ na članke prstiju pre nastupa sa ‘Bratom Ziem’, pratila ga kroz more fanova obučenih kao Elvud i Džejk širom sveta, i bila mu suvozač dok mi je objašnjavao kako pravilno ‘T-bone-ovati’ auto. Sada, sa Elvudom i jedinom ‘Sestrom Zee’, uz blagoslov Džudi Beluši, Luk, Džejms i ja sedamo za volan i zalećemo se u beskonačne mogućnosti koje nam pružaju Z2, Felipe Sobreiro i svet stripa.

Rekla je da su nestašluci Blues Brothersa sa “letećim automobilima, natprirodnim časnim sestrama i otresanjem čitavih zgrada s ramena” idealni za strip.

– Naš kreativni proces bio je vođen i inspirisan pričama i stvarnim događajima iz života Džudi, Džona i Dana, kao i njihovim procesom stvaranja Blues Brothersa – ne samo radi skrivenih iznenađenja, već i kao ključni elementi radnje – rekla je. – Presrećna sam što ovu potpuno novu priču mogu podeliti sa svim našim muzički nastrojenim anarhistima.

Blues Brothers/ptomo

Predsednik izdavačke kuće Z2, Džoš Bernstin, izjavio je:

– Blues Brothers su komedija, pop kultura i muzička kraljevska porodica. Z2 s ponosom proširuje kreativni univerzum koji su stvorili Dan Akrold, Džon i Džudi Beluši-Pisano, i s radošću dočekuje nove članove benda: Luka, Stelu i Džejmsa. Kada spojite njihovu priču sa umetnošću brazilskog ‘Blues Brata’, Felipea Sobreira, fanovi svih generacija biće oduševljeni epskim povratkom Džejka i Elvuda Bluesa. Izvinjavamo se unapred časnim ljudima iz čikaške policije.

Knjiga će moći da se naruči unapred putem Amazona, Barnes & Noblea, kao i drugih nezavisnih knjižara, striparnica i prodavnica ploča.

Ništa nije istina, sve je dozvoljeno… Laibach objavio novi album “Alamut”

Laibach je objavio novo simfonijsko delo “Alamut”, komponovano u saradnji sa iranskim kompozitorima Idinom Samimijem Mofakhamom i Nimom A. Rowshanom, a predstavljeno u partnerstvu sa organizacijom A/POLITICAL.

Album je dostupan na duplom vinilu, u box set izdanju sa dva CD-a (oba izdanja sadrže opsežne omotne beleške), kao i digitalno, putem izdavačke kuće Mute.

Božije Delo apsolutne neobjektivnosti… Laibach u Domu Omladine (fotoreportaža)

“Alamut” crpi inspiraciju iz istoimene knjige iz 1938. godine, preradom priče iz Persije 11. veka, koju je napisao slovenački književnik Vladimir Bartol. Knjiga, koja obrađuje teme mučeništva i kulta ličnosti, kasnije je inspirisala serijal video igara “Assassin’s Creed”, kao i umetnike poput Umberta Eka, grupe Hawkwind i Vilijama S. Barouza (koji se na nju poziva u delima “Goli ručak”, “Nova ekspres” i “Trilogija Crvene noći”).

Centralni lik knjige je Hasan ibn Sabah, harizmatični verski i politički vođa nizarskih ismailita, koji je osnovao tajanstvenu vojnu formaciju poznatu kao Hašašini, odnosno Red ubica. Hasan ibn Sabah proglasio se prorokom i poveo sveti rat protiv Seldžučkog carstva iz svoje tvrđave – dvorca Alamut. Bartolov roman – poznat po maksimi “Ništa nije istina, sve je dozvoljeno” – istražuje mehanizme propagande u vremenu kada je sam autor iz prve ruke svedočio usponu fašizma u Trstu (Italija).

Laibach podržao studente: Napravimo Srbiju opet velikom…

U Laibachovoj verziji Alamuta, kroz devet kompozicija, ideje radikalnog nihilizma prožimaju se sa klasičnom persijskom poezijom Omara Khayyama, dok se senzualni stihovi Mahsati Ganjavi stapaju sa minimalističkim orkestarskim bojama inspirisanim iranskom tradicijom. Mehanizmi propagande Hasana ibn Sabaha odjekuju u industrijskom principu delovanja orkestra i jedinstvenom zvuku grupe Laibach.

Laibach – Alamut, cover

Album je snimljen na koncertu u Križankama, u Samostanu Svetog Križa u Ljubljani, u izvođenju Laibacha i Simfonijskog orkestra RTV Slovenije, pod dirigentskom palicom iranskog dirigenta Navida Goharija. Laibach čvrsto veruje da se “kulturne i političke razlike u ovim složenim vremenima moraju prevazići kroz duboku i otvorenu saradnju, uprkos svim preprekama”.

Kad Laibach obradi Bijelo dugme… “Topom te bum ciljal moja mala…”

Produkcija je prvobitno trebalo da ima premijeru u Teheranu, ali je trenutna politička situacija to onemogućila. Umesto toga, u projekat je pozvana vokalna grupa Human-Voice Ensemble iz Teherana, koja je sarađivala sa dva slovenačka ansambla: vokalnom grupom Gallina i orkestrom harmonikaša AccordiOna, koji broji 60 muzičara.

Alamut su komponovali Luka Jamnik (Laibach), Idin Samimi Mofakham i Nima A. Rowshan.

Jazz in the Garden 5. i 6. jula u Botaničkoj bašti

Jedinstveni ambijent Botaničke bašte Jevremovac 5. i 6. jula će obogatiti zvuci džeza, fanka, soula i poetičnih ritmova koje će na festival Jazz in the Garden doneti vrhunski muzičari.

Peto izdanje festivala ove godine donosi čak 16 koncerata na tri scene, a tokom dva dana pred publiku će izaći više od 80 vrhunskih domaćih i inostranih muzičara.

Posle uspeha prošlogodišnjeg izdanja festivala i nezaboravnih koncerata Vlatka Stefanovskog i Vasila Hadžimanova, Ramba Amadeusa i niza najistaknutijih domaćih džez muzičara nove generacije, ove godine kao zvezde festivala u subotu 5. jula nastupiće jedna od najcenjenijih pevačica sa ovih prostora, Bisera Veletanlić u pratnji Vasil Hadžimanov Banda.

Bisera Veletanlić/ Photo: AleX

Bisera, dama sa glasom koji nosi duh Balkana, džeza i šansone, više od pet decenija gradi autentičnu umetničku karijeru.

Njena interpretacija, emotivna dubina i sofisticirani muzički izraz su večita inspiracija i jedinstveni doživljaj muzike. Muzičku podršku Biseri će dati Vasil Hadžimanov sa svojim bendom, koji je najcenjeniji džez fusion sastav u regionu, poznat po tehničkoj virtuoznosti i zvuku koji spaja tradicionalno i savremeno.

Elemental, MTS dvorana/ Photo:AleX

U nedelju 6. jula Botaničku baštu će osvetliti moćna energija hrvatske hip-hop atrakcije benda Elemental, a ovo će biti njihov jedini koncert ove godine u Beogradu.

Već skoro 30 godina Elemental na originalan način objedinjuje elemente džeza, soula i fanka uz snažne društvene poruke i prepoznatljiv autorski potpis.

Predvođeni harizmatičnom Remi, Elemental je bend koji ne prestaje da se razvija, ostajući veran svojoj publici, ali uvek korak ispred vremena. To pokazuju i nedavno objavljenim spotom za pesmu “Srce moje“.

Pored ova dva koncerta, publika će na Main Stageu imati prilike da pozdravi i bluz veterane Di Luna Blues Band sa specijalnim gostom Natašom Guberinić, istaknutog džez pijanistu nove generacije Bojana Cvetkovića i njegov kvintet, popularni beogradski jazz/funk/pop sastav Gorica & The Grooveheadz, kao i trenutno jednog od najoriginalnijih ovdašnjih kantautora, multiinstrtumentalistu Petra Z.

Nataša Guberinić (Dom omladine Beograda)/ Photo: AleX

Garden i Stage One scena donose takođe pregršt vrhunske zabave i uzbudljive koncerte etabliranih i mladih muzičara iz Srbije i inostranstva: Amalia Baraona, Noise Linguistix Quartet, Bosque Sound Community, Milan Petrović Happines, Dragan Milovanović Combo, Sofija Knežević, Nautilus, Boris Hložan Sextet, a oba dana svoje umeće će pokazati i mladi muzičari sa džez odseka muzičkih škola “Stanković“ iz Beograda i “Josif Marinković“ iz Vršca.

Ulaznice za ovaj praznik džez muzike na otvorenom su u pretprodaji na tickets.rs i na svim prodajnim mestima Ticket Visiona.

Detaljan program i satnicu koncerata posetioci mogu pronaći na sajtu jazzinthegarden.rs i društvenim mrežama Instagram i Facebook .

Bend Krilat i beo predstavio spot za pesmu “Put”

Beogradski alternativni bend Krilat i beo objavio je spot za pesmu “Put”, peti singl s debitantskog albuma “Dalekovodi”, koji je objavljen u oktobru 2024. godine za etiketu Geenger Records.

“Put” je jedina potpuno akustična numera na albumu i bavi se pitanjem ličnih i društvenih vrednosti u nepovoljnim moralnim i političkim okolnostima društva u kojem živimo.

Iako je napisana još 2019. godine, pesma danas zvuči aktuelnije nego ikad, prateći savremena društvena previranja.

Spot za pesmu “Put” u režiji Nikole Stojanovića pogledajte u nastavku…

Bend poziva publiku na koncert pod nazivom For The Love Of Alternative Music, koji će biti održan 10. maja u klubu Kvaka 22, gde će zajedno nastupiti sa bendovima Lisilo i Bjuro 404.