Pravna borba između preostalih članove Nirvane i modnog dizajnera Marca Jacobsa oko prepoznatljivog logoa tog benda i dalje traje, a sada se priča dodatno komplikuje.
Logo u obliku smajlija sa isplaženim jezikom i stisnutih očiju asocira na Nirvanu još od njenih najranijih dana. Od tada do danas, ova ilustracija je postala jedna od dizajnerski najprepoznatljivijih i najkorišćenijih simbola, piše LA Times, a prenosi Plejer.
Nirvana smajli nalazi se na majicama, posterima, kapama, privescima za ključeve, čarapama, šoljama, futrolama za telefone, a sada tokom pandemije i na zaštitnim maskama.
Tužba zbog ovog logoa podneta je od strane Nirvane protiv dizajnera Marka Džejkobsau decembru 2018. godine, jer je koristio Nirvanin logo u kolekciji pod imenom Bootleg Redux Grunge.
Advokati su tada obznanili da bend poseduje puno vlasništvo nad slikom, uz navode da ju je nacrtao Kurt Kobejn 1991. godine, a da je zaštićena 1993.
Da li je to baš tako?
Odavde se priča komplikuje. Kako piše Los Angeles Times, Robert Fišer, bivši umetnički direktor Geffen Recordsa, kuće za koju je Nirvana izdavala svoje albume, koji je dizajnirao omote za većinu Nirvaninih albuma, tvrdi da nije Kurt Kobejn taj ko je napravio smajli, već je to učinio on.
Prošle nedelje Fišer je preduzeo korake pred federalnim sudom kako bi dobio i autorstvo i vlasništvo nad smajlijem, za koji kaže da ga kreirao 1991. godine kao uslugu Nirvaninom menadžmentu. Njegov prioritet u ovom slučaju jeste da bude priznat kao autor.
TREBALO JE 12 GODINA DA SE OTKRIJE PRAVA ISTINA… NIRVANA, BECK, SOUNDGARDEN, ELTON DŽON, R.E.M. SLEJER… IZGUBILI MASTERE ALBUMA U POŽARU U UNIVERSALU 2008.
On kaže da taj posao nije bio deo posla koji je radio za Geffen, niti je bio unajmljen za to od strane benda ili njegovog menadžmenta, ali da je bez obzira na to on taj koji poseduje autorstvo nad ovim delom.
Fišer je naveo da nema nameru da traži isplatu za prethodnih 29 godina korišćenja smajlija od Nirvane, ali da bi u budućem periodu mogao da zatraži neki vid kompenzacije. O njegovom zahtevu sud će odlučivati u narednim mesecima.
– Ja sam ga nacrtao i želim da bude poznato da sam ja to uradio. Toliko je jednostavno. Mislim da nije fer to što pokušavaju da preuzmu autorsko pravo tvrdeći da je Kurt nacrtao crtež – izjavio je pedesetosmogodišnji Fišer za Los Angeles Times.
Bert H. Diksler, advokat Nirvane, nazvao je Fišerove zahteve “faktički i legalno neutemeljenim”, dodajući da će biti energično preispitani. On je ocenio da Fisherov zahtev neće uticati na proces protiv Džejkobsa.
– Idemo napred. Kopiranje koje je Mark Džejkobs preduzeo radi svoje finansijske koristi je daleko od toga da je moguće zaštititi u bilo kojoj teoriji – izjavio je Diksler.
Fisher vs. Nirvana LLC vs. Jacobs
Nirvana LLC, koju on zastupa, predstavlja partnerstvo započeto 1997. godine da bi bila zaštićena zaostavština benda nakon Kobejnove smrti.
U njemu jednak status imaju preživeli članovi Nirvane Dejv Grol i Krist Novoselić kao i Kurtova porodica, najpre njegova žena Kortni Lav, a potom njegova ćerka Frensis Bin. Suđenje protiv Džejkobsa trebalo je da počne ove godine, ali je odloženo za 2021. zbog pandemije korona virusa.
Bootleg Redux Grunge kolekcija sadržala je, između ostalog, majice i džempere sa Nirvaninim logoom obrnutim poput odraza u ogledalu, dok je ime benda zamenjeno rečju “Heaven” napisanom sličnim fontom kao i originalno ime. Umesto očiju, ispisani su inicijali dizajnera.
Osim na samoj garderobi, ove ilustracije korišćene su i za promociju u radnjama i na događajima.
Modna linija Grunge nastavila je da postoji, ali su proizvodi sa smajlijima trenutno rasprodati i nisu više dostupni. Cene koje se i dalje mogu pronaći online kreću se do 115 dolara za majicu, a čak i mnogo više za džempere.
NIRVANA JE IZAŠLA NA SCENU, A ONDA JE KRIST NOVOSELIĆ REKAO: DOBRO VEČE, MI SMO BIJELO DUGME…
Finansijska koristi za Nirvanu u ovom procesu mogla bi biti vrlo visoka. Nirvana traži kompenzaciju i kaznenu odštetu od modnog brenda u iznosi koji bi trebalo da bude utvrđen tokom suđenja.
Za to vreme, merch benda nastavlja da se prodaje u ogromnim količinama i Nirvana LLC samo od toga zađuje milione svake godine.
Kako se sve (zaista) desilo?
Tokom kratkog postojanja, pre smrti Kurta Kobejna 1994. godine, Nirvana je dostigla neobičan status koji je podrazumevao i multiplatinaste tiraže i dugotrajan i opsežan kulturni uticaj.
Najskoriji primer jeste balada “Something In The Way”, koja je u avgustu, zahvaljujući tome što se čuje u trejleru za naredni film o Betmenu, ponovo dospela na top liste i učinila da “Nevermind” zabeleži svoju 490 nedelju na Billboard Top 200 listi.
Fišer je izjavio da nije bio obavešten o tužbi sve do prošlog novembra, kada je zapazio jednog Nirvaninog fana kako besni zato što je modna kompanija iskoristila poznati dizajn benda.
Fišer navodi da je tada kontaktirao menadžment Nirvane i ponudio da pomogne, nakon čega je poslao imejl koji uključuje dokaze o razvoju logoa, koji još uvek drži u svojoj garaži.
Fišer je naveo da mu je tada savetovano da ne šalje više mejlove u vezi sa ovim slučajem, a saznao je i da je Nirvana zaštitila sliku smajlija i dizajn majica decenijama ranije.
Dizajner je objasnio da je bio iznenađen tim otkrićem navodeći da, iako je svestan da se smajli stalno prodavao, nikada nije razmišljao mnogo o bilo kakvoj kompenzaciji.
– Bio je na svemu: na helankama, naočarima, osveživačima vazduha. I dalje se prodaju milijarde majica sa tim motivom – kaže Fišer i dodaje da je nedavno njegova žena u marketu kupila jednu Nirvana majicu sa smajlijem za njihovog sina.
– Viđam ih svuda okolo godinama. Pomislim ‘Hej, to je moja majica. Cool!’, a onda sam kroz šalu u fazonu ‘Čoveče, da sam zaradio cent za svaku koja je prodata’, ali bih takve misli uvek završio sa ‘Šta god’ – kaže Fišer.
Diskusija o ilustraciji među fanovima traje već godinama i uglavnom se zdravo za gotovo uzima zvanična priča da ju je napravio Kobejn. Ipak, fizički dokazi koji bi to potkrepili i dalje se očekuju.
Jedna teorija kaže da je logo inspirisan sličnim logoom iz kluba Lusty Lady Strip u Sijetlu. Fišer, međutim, kaže da to nije istina.
NIRVANA TUŽI MARKA DŽEJKOBSA ZBOG ILEGALNOG KORIŠTENJA LOGOTIPA
On kaže da je logo napravljen kada je dobio poziv od menadžmenta benda koji je zahtevao novi dizajn za majice za predstojeću turneju. Dobio je neki tipično ironični, besmislen tekst za zadnju stranu majice koji je glasio: “Flower Sniffing, Kitty Pettin, Baby Kissing, Corporate Rock Whores”.
Od njega je traženo da smisli sliku koja će biti slične veličine i oblika kao i slika sa majice sa prethodne turneje, koja je prikazivala krugove pakla iz Danteovog dela “Pakao”.
Originalna slika je, kako je naveo Fišer, je urađena tehnikom koju je naučio na studijama na Otis/Parsons školi dizajna. Prvo je nacrtao sliku u veličini novčića na fotokopir papiru, a onda ga je uvećao na fotokopir mašini, dobijajući tako sirove, nejednake linije.
Na isti način je napravio i zatalasani oblik slova u reči “Nevermind” na omotu tog albuma.
Dve korporativne strukture
Nedugo pošto su napravljene majice, smajli je završio i na flajerima pomoću kojih su fanovi pozivani da učestvuju na snimanju spota za pesmu “Smells Like Teen Spirit”, a koji su im podeljeni tokom Nirvaninog koncerta u Roxyju.
Smajli je takođe korišćen i na pozivnici za žurku povodom zvaničnog puštanja albuma u prodaju.
– Crtež je samo počeo da se pojavljuje na Nirvaninim stvarima. Ljudi su bili u fazonu da je crtež kul, tako da sam nastavio da ga koristim – naveo je Fišer.
Dejv Grol i Krist Novoselić, sa druge strane, tvrdili su u tužbi protiv Marka Džejkobsa da ne znaju ko je dizajnirao logo. Nakon toga, Nirvana LLC je saopštila da su svi u tom telu saglasni da je kreator bio Kurt Kobejn.
– Ovo ima veoma malo veze sa bendom Nirvana. Ovo se tiče dve korporativne strukture koje prave milione od dizajna koji niko od njih nije stvorio ili platio za njega – saopštio je Fišerov advokat Inge De Brujn.
Tokom rada u Geffenu, Fišer je primao platu i nije imao dodatne bonuse ukoliko bi neki njegov dizajn završio na omotu albuma koji bi se prodao u milionima primeraka.
DA LI JE OVO NAJLUĐA STVAR KOJU STE IKADA ČULI? OVAKO BI STARI RIMLJANI SVIRALI I PEVALI “SMELLS LIKE TEEN SPIRIT”
U isto vreme, bilo je prilično uobičajeno da Geffenovi zaposleni rade dodatni posao za bendove koji nije ulazio u njihove redovne dužnosti. Fišer kaže da, kada mu je bend Aerosmith tražio da im uradi neke ideje za logo, za to bio plaćen dodatnih 500 dolara direktno od benda.
– U Geffenu svi umetnički direktori su bili zatrpani, ali bismo ipak prihvatali i dodatne poslove. Ja sam radio postere za filmove i soundtrack albume drugih izdavača. Geffen je bio potpuno ok sa tim da ljudi ostaju do kasno u kancelarijama i koriste njihove kompjutere za to – naveo je Fišer.
To se, međutim, naplaćivalo na drugim stranama. Menadžeri bendova tražili su od dizajnera da prave nalepnice i druge stvari za izvođače sa Geffen etikete. On je, recimo, to radio za Nirvanu, Beka i mnoge druge i nije pokretao pitanje plaćanja, iako su u pitanju bili poslovi mimo njegovog redovnog posla.
Dodatne zadatke Fišer je video kao način da podrži bendove sa kojima radi, ali i kao produžetak orginalne Do It Yourself punk etike, kao kada bi fotografi napravili koju besplatnu sliku viška za bend ili kada bi fanovi bendu obezbedili smeštaj tokom turneje.
– Šta god da sam radio za bend, ja sam i dalje bio njihov najveći fan. Uradio bih sve što treba – kaže Fišer.
Svedok
Ilustrator Rodžer Feris, koji je radio za Geffen kao frilenser početkom devedesetih, podržava Fišerove tvrdnje u vezi sa smajli logoom.
Feris je radio nekoliko manjih crteža za unutrašnje strane omota albuma “In Utero” i “Unplugged in New York”, ali prvi posao za Nirvanu bila je razglednica koja promoviše njihov nastup u emisiji “Saturday Night Live”.
Njegova ilustracija uključivala je i devojku koja igra u majici sa smajli logoom. Feris je izjavio da mu je referenca za smajlija bila fotokopija slike koju je Fišer držao na zidu kancelarije.
– Gledao sam u taj njegov rad kada sam radio svoju ilustraciju – kaže Feris i dodaje da je svoje radove često završavao upravo u kancelariji umetničkog direktora.
Prema njegovim rečima, čak i tada se podrazumevalo da je Fišer stvorio prepoznatljivog smajlija.
– Nisam bio tamo kada je on to uradio, ali uvek je to bilo nešto njegovo. To nije bilo pitanje uopšte – navodi Feris.
DA BI NAJNOVIJE VESTI BILE SAMO NA JEDAN KLIK OD VAS, INSTALIRAJTE NAŠU ANDROID APLIKACIJU
Fišer, koji je jednom prilikom radio direktno sa bendom dok su još bili aktivni, kaže da mu ne deluje da su Grol i Novoselić lično svesni njegove neočekivane uloge u ovom slučaju, kao ni toga da on smatra da mu pripadaju prava na ilustraciju popularnog smajlija.
– Volim da mislim da će, kada to otkriju, reći ‘O, pa čekaj malo’. Biti u odnosu sa onim što se zove Nirvana Inc. je totalno drugačija priča od odnosa sa Kristom, Kurtom i Dejvom – zaključio je Fisher.
Da li ćemo ikad saznati čiji je zaista Nirvanin smajli? Vreme će pokazati. Mi ćemo svakako pratiti ovaj slučaj i dalje i izvestiti o ishodu, kakav god da bude.
HL/Izvor: Los Angeles Times/Plejer