Kad je reč o obradama pesama, tanka je linija između toga da klasiku pretvoriš u novo umetničko delo i da zvučiš kao loš svadbarski bend koji kasapi hitove – barem ako pitate uvek direktnog Džona Lajdona.
Prema njegovom mišljenju, većina obrada pesama Sex Pistols spada u ovu drugu kategoriju.
Od vrha do dna… 10 bendova i muzičara koji su uspeli da spektakularno unište svoje karijere
Na prvi pogled, obrade i punk ne idu zajedno. Punk manifest, koji je Lajdon pomogao da se oblikuje još sedamdesetih, bio je zasnovan na odbacivanju svega starog – naročito romantične slike šezdesetih i “svetle prošlosti rokenrola”. Zbog toga bi za svaki pravi punk bend, a posebno za Sex Pistols, bilo gotovo nezamislivo da svesno obrađuje već poznate rokenrol klasike.
Sex Pistols najavili albume “Live in the USA 1978” – tri live snimka sa legendarne koncertne turneje po SAD
Ipak, Pistols su tokom svog kratkog, ali eksplozivnog postojanja svirali nekoliko obrada, između ostalog pesme The Stooges i Čaka Berija i, da im se prizna, uspevali su da u njih unesu punk energiju i bunt koji su im svojstveni. Ista stvar, međutim, nije važila kada su kasniji izvođači počeli da obrađuju klasike Pistolsa.
S obzirom na to koliko je Sex Pistols imao kulturološki uticaj i koliko Lajdon voli da bude otvoren i beskompromisan, nije iznenađenje što većinu tih obrada doživljava kao uvredu. Iako se nikada nije javno osvrtao na verzije koje su snimili Frank Sidebottom ili Kraljevski filharmonijski orkestar, Lajdon je više puta oštro kritikovao obradu “Anarchy in the UK” koju su uradili Mötley Crüe.
Prepravljanje istorije i bajka za srednju klasu… Džon Lajdon ponovo napao autore serije u Sex Pistolsima
Kada su američki hard rok titani početkom devedesetih tražili dozvolu da snime svoju verziju pesme, Lajdon u početku nije imao ništa protiv. Naprotiv, 1992. godine, godinu dana nakon što je obrada objavljena, izjavio je:
– Pomislio sam da je to urnebesno. Zvao me njihov menadžment, tražili su tekst, ja sam im ga dao. Rekao sam sebi – ‘Super, biće to zabavno! Lepo, to je novac u banci’.
Ali s godinama se njegov stav potpuno promenio. U jednom intervjuu za NME mnogo kasnije, Lajdon je sasuo paljbu na verziju Mötley Crüe:
– Ubacili su pogrešne reči jer nisu znali ceo tekst. Rado bih im rekao koje su prave. Izgubili su smisao pesme.
Kao i kod mnogih Lajdonovih savremenih izjava, teško je tačno reći šta je izazvalo promenu mišljenja. Ali teško je ne složiti se s ocenom da je obrada Mötley Crüe izgubila svu surovost, autentičnost i ulični naboj originala. Njihova verzija deluje kao kostim za Noć veštica – imitacija bez suštine.
Na kraju, Lajdonov stari komentar “to je novac u banci” možda je i najiskreniji način da se sagleda jedina trajna vrednost te obrade.



