Knjige sa mekim povezom su izazvale revoluciju u čitalačkim navikama Amerikanaca kada su se prvi put pojavile 1930-ih. Mekokoričene “džepne knjige” bile su jeftinije za štampanje, jeftinije za kupovanje i lakše za transport od glomaznih tvrdokoričenih koje su do tada dominirale u knjižarama. Do 1960. godine, čitaoci su radije počeli da se opredeljuju za knjige u mekom povezu, piše Mental Floss.
Uprkos popularnosti, i dalje je nemoguće naći mekokoričene verzije mnogih novih knjiga kada se prvi put pojave. Među izdavačima je uobičajeno da se novi naslovi objavljuju sa tvrdim koricama, a izdanje sa mekim povezom se objavljuje oko godinu dana posle prvog izdanja. Ljudi koji čitaju na plaži ili u metrou možda nisu srećni zbog toga, ali finansijske prednosti ovakvog modela znače da se on verovatno neće promeniti uskoro, prenosi Laguna.
– Dok je knjiga sa tvrdim povezom skuplja za štampanje nego ona sa mekim, izdavač obično zaradi više novca na ovom izdanju, zahvaljujući čemu povrate novac za avans autoru i za troškove štampanja, transporta, marketinga i distribucije – za Mental Floss kaže Dina Dan, partner u izdavačkom studiju Indelible Editions.
ZVANIČNO… BEOGRADSKI SAJAM KNJIGA ODLOŽEN ZA DECEMBAR
Proizvodnja knjiga sa tvrdim povezom je možda skuplja, ali njihovo štampanje i dalje košta samo nekoliko dolara. Izdavači ih onda prodaju za više od 30 dolara i ostvaruju ogroman profit.
Jeftinije mekokoričene knjige su popularnije kod potrošača, čineći oko 80% od svih prodatih štampanih izdanja, ali kada je knjiga još uvek nova, prodavci mogu da računaju na to da će određeni kupci platiti više za izdanje sa tvrdim povezom.
– Obožavaoci određenog autora će pristati da plate veću cenu da bi dobili knjigu čim se objavi – ističe Danova.
KNJIGA JE NASTALA ZA 11 DANA… A SVE ŠTO SE KASNIJE DOGODILO SPADA U ONO ŠTO SE ZOVE “FENOMEN JEDNOSTAVNE PRIČE”
Privlačnost ovog formata se ne sastoji samo u tome što je to jedina opcija u prvih nekoliko meseci života knjige. Iako knjige sa mekim povezom nisu više stigmatizovane kao ranije, i dalje ne mogu dostići važnost koja je neodvojiva od robusne tvrdokoričene knjige.
– Za knjige sa tvrdim povezom se vezuje određeni nivo prestiža, nasuprot onih sa mekim, jer se tako pokazuje posvećenost izdavača tom delu – napominje Danova i dodaje:
– Za izdanja sa tvrdim povezom se češće pišu recenzije, češće se uzimaju u obzir za nagrade i češće ih naručuju biblioteke.
POSTOJI JEDNA KNJIGA… ZA KOJU SE STIVEN KING NE SEĆA DA JE NAPISAO… A JESTE
Knjige sa tvrdim povezom takođe deluju autoritativnije u vizuelnom smislu, a i lakše se izlažu u knjižarama.
Pošto preskoče prvo izdanje, knjige sa mekim povezom ipak imaju korist od toga što kasnije stižu na žurku – kao i izdavači i knjižari. Izdanje sa mekim povezom godinu dana nakon debija knjige je izgovor za još jedan veliki izdavački događaj. To znači da izdavači mogu da izazovu sveže uzbuđenje zbog naslova u vreme kada prodaja obično počinje da se gasi. Štedljivi, praktični čitaoci na kraju dobijaju priliku da kupe njima dražu verziju knjige, ali samo nakon što tvrdokoričeno izdanje donese što je moguće veću zaradu.