Croatia records izgubila je spor na Ustavnom sudu Republike Hrvatske i sada je konačno jasno da privatizaciju Jugotona nisu sproveli na pravilan način, već su otuđili izuzetno vrednu diskografsku imovinu i na njoj decenijama zarađivali milione. Ustavni sud odbio je žalbu Croatia Records u kojoj se tvrdilo da je ceo postupak do sada bio nepravedan.
Tako na snazi ostaje odluka Visokog upravnog suda Republike Hrvatske koji je utvrdio da je najveći hrvatski diskograf Croatia Records nepravilno privatizovao Jugoton. Sud je, kako je pisao Telegram, pravosnažnom presudom utvrdio da vrednost tih snimaka, na temelju kojih se rade novi snimci ili kompilacije, nikada nije procenjena niti je za nju Croatia Records išta platio, prenosi index.hr.
Šta je odlučio Ustavni sud?
Croatia Records se žalio da sudski postupak nije bio pravedan jer se sudovi nisu rukovodili činjenicama koje su sami utvrdili, već onim što su im prezentovalii Hrvatska glazbena unija i DORH. Uveravali su da je privatizacija sprovedena OK te da su fonogrami njihovo vlasništvo u koje država nije smela da se upliće. Pozivali su se i na preduzetničke slobode, ali ništa od toga Ustavni sud nije prihvatio, piše Telegram.
VELIKA FRKA U HRVATSKOJ… ŠTULIĆ JE BIO U PRAVU: SUD POTVRDIO DA JE CROATIA RECORDS OTUĐILA SNIMKE U PRIVATIZACIJI – I TO NE SAMO NJEMU. OGLASIO SE I LIDER AZRE…
Sudije Ustavnog suda kažu da je sudski postupak sproveden u skladu sa zakonom. “Postupak koji je prethodio ustavnosudskom postupku nije rezultirao povredom ustavnog prava iz Članka 29. stavka 1. Ustava, kao ni prava na sudsku kontrolu zakonitosti pojedinačnih akata upravnih tela iz Članka 19. stavka 2. Ustava”, napisano je u odluci Ustavnog suda.
Posle raspada Jugoslavije, kao naslednik Jugotona, hiljade master-snimki među kojima i one najpoznatijih izvođača nasledila je Hrvatska naklada zvuka i slike, koja je kasnije preimenovana u Croatia Records. Udeli te kompanije, prema Zakonu o transformaciji, devedesetih su privatizovani. Ukratko, Croatia Records je 28 godina koristio i zarađivao na snimxima koji nisu legalno bili njegove.
“Rešenjem Hrvatskog fonda za privatizaciju od 5. oktobra 1993. godine”, stoji u presudi Visokog upravnog suda iz avgusta prošle godine, “utvrđeno je da će se deo fonoteke, za koji nadležna tela utvrde da se ne smatra delom nacionalnog blaga Republike Hrvatske naknadno proceniti, a deonice u protivvrednosti vratiti Fondu za privatizaciju, što međutim nije sprovedeno”.
Predstavnici Croatia Recordsa s time se ne slažu i tvrde da fonograma nije moglo ni da bude na spisku privatizirane imovine jer je pojam fonograma u Zakon o autorskom pravu uveden 2003. godine. Te 2003. sprovedena je i revizija u Croatia Recordsu.
DŽONI ŠTULIĆ DOČEKAO SVOJIH PET MINUTA: MOJE KRPICE DA MI SE VRATE I DA MI SE PLATI ČETRDESET GODINA ILEGALNE EKSPLOATACIJE MOG POSEDA
I dok u toj diskografskoj kući tvrde kako je revizija rekla da je s privatizacijom bilo sve u redu, u Hrvatskoj glazbenoj uniji (HGU) iz nalaza revizije iščitali su kako u postupku transgormacije Jugotona ipak nije procenjena vrednost snimaka, odnosno mastera iz Jugotonove arhive. Usledile su godine tokom kojih je ovaj problem bio pod tepihom, a snimci su se uredno koristili.
Da li je Štulić bio u pravu?
Nekadašnji frontmen Azre Branimir Johnny Štulić u svojim je retkim javnim istupima tvrdio da ga je Croatia Records oštetio. Štulićeve tužbe protiv Croatia Recordsa uglavnom se tiču autorskih prava za njegove albume, ali za pretpostaviti je kako je u istupima mislio i na problematičnu privatizaciju u kojoj nisu plaćeni Jugotonovi fonogrami.
ŠTULIĆ REŠIO DA OJADI CROATIA RECORDS… JAVIO SE UŽIVO U PROGRAM I REKAO: PREMA MOJOJ RAČUNICI, DUŽNI SU MI 999 MILIONA EVRA
“Sudovi u Srbiji su bar prihvatili žalbe mojih advokata, dok u Hrvatskoj nisu čak želeli ni započeti postupak. Ja sam zaista jedinstven slučaj verovatno u svetu, da mi se za sve moje muzilčke i literarne radove nisu plaćali zasluženi honorari”, izjavio je Štulić pre nekoliko godina o svojim tužbama.
“Mnogi misle da meni nije stalo do novca, ali ja ne razmišljam tako. Normalno je da dobijem novac koji sam pošteno zaradio. Niko mi ne može uzeti dušu. Blues pevačica Bili Holidej je umrla u bedi, a ja kažem – nije sirota Bili, već kompozitor i pisac Johnny, ne želim tako da skončam“, kazao je. Sve Štulićeve tvrdnje čelnici najveće domaće diskografske kuće su demantovali.
Pravdali su se ugovorima koje su s Azrom imali još 1980-ih.
HL/Izvor: index.hr