Finale Mobil Demo Festa zakazano je za 20. oktobar u Wurst Platzu, još samo nekoliko dana ostalo je bendovima i kantautorima da se prijave na takmičenje (sve detalje o prijavama možete pronaći ovde), a mi nastavljamo da vas upoznajemo sa članovima žirija koji će, zajedno sa publikom, odlučiti o pobedniku i o tome koji će bend snimiti debi album za PGP RTS.
Iako na prvi pogled deluje kao devojčurak sa faksa, ona je već doktor teorije umetnosti i medija. Posle Srednje muzičke škole završila je Fakultet muzičke umetnosti, a doktorirala je na temi koju najviše voli, a to je – radio. Jer, na radiju je takoreći od malena, počela je kao saradnik na tada još starom dobrom radiju B92, 2002. godine, kalila se kao voditelj, a potom dogurala i do mesta glavnog muzičkog urednika na Roadstaru i muzički direktor na HIT Music FM radiju. Bila je i PR Muzičke omladine Srbije, a već tri godine je sa nama kao novinar i kritičar na portalu Headliner.rs.
Marija M. Karan je, naravno, dobila isti set pitanja kao i njene kolege iz žirija Mobil Demo Festa, a mladim umetnicima poručuje da misle svojom glavom, jer je takva i publika kojoj se obraćaju, ali i da budu vredni i uporni, jer kvalitet uvek pronađe put do publike.
Zašto u Srbiji već 30 godina nije nastao novi veliki bend?
– Možemo kriviti društveno-političku situaciju, možemo kriviti dominaciju kapitalizma i tržišne ekonomije, ali ipak se čini da dugo vremena zapravo nema novih, inovativnih autora. Zanimljivih i upečatljivih domaćih bendova od devedesetih naovamo itekako ima, ali ono što je neophodno da bi se jedan bend imenovao kao “veliki” jeste – kontinuitet, pre svega kada je reč o strukturi benda, a potom i o muzičkom izrazu i – autentičnom kreativno-autorskom pečatu.
Gde smo pogrešili i kada… Gde smo to pogrešno skrenuli, a nije kod Albukerkija?
– Greške nema, a “skrenuli” smo odavno. Šalu na stranu, ima preuzimanja odgovornosti. A odgovornost je pre svega – na masmedijima. Tretman rokenrola u mejnstrim medijima je postao skoro identičan tretmanu umetničke muzike. Stav je da je rokenrol kao specifičan muzički žanr fokusiran na usku ciljnu grupu (!!!) – te i potpuno nekomercijalan i tržišno neodrživ. Ako imamo na umu da opstanak komercijalnih masmedija (uglavnom) direktno zavisi “konzumenata” programa, taj program mora biti ispunjen muzikom koja se obraća širokoj ciljnoj grupi. Rokenrol je kompleksan muzički žanr koji se obraća publici koja “misli svojom glavom”, izražavajući direktne i jake poruke. Ipak, realnost jeste da je, procentualno gledano, u odnosu na ljubitelje komercijalnih popularnih žanrova, rokenrol publika vremenom postala malobrojnija. Uprkos svemu, odgovornost je na muzičkim urednicima, konsultantima (osobama koje za određene masmedije odabiraju muzičku matricu), programskim direktorima… da svojim znanjem, umećem i veštinom plasiraju rokenrol muziku. Nema opravdanja da se godinama muzika mnogih bendova ne nalazi na programu komercijalnih masmedija (osim radio stanica čiji muzički format jeste rokenrol muzika) – a da ti bendovi dominiraju koncertnim prostorima ne samo u zemlji, već i celom regionu. Iskusni muzički urednici prate ove trendove i deluju/reaguju u skladu sa njima. Oni drugi se oslanjaju isključivo na suvoparna istraživanja preferencija auditorijuma, ne osećajući nikada puls publike.
Da li su mladi danas premalo buntovni da bi mogli da generišu energiju koju traži dobar rokenrol, odnosno urbani zvuk?
– Rokenrol odavno nije više unikatni muzički žanr koji ima suverenu moć da suštinski utiče na bilo koji način na društveni poredak i tokove. Iako je moć i energija rokenrol muzike neosporna, pokretačka i motivatorska, u vremenu u kojem se žanrovi i subžanrovi nižu i broje na stotine biti buntovan je moguće kroz bilo koji muzički izraz – ukoliko postoji jasan cilj. Takođe, u širem kontekstu, rokenrol ne znači uvek i isključivo – bunt. Rokenrol je ideja, emocija, misao, vizija…slobodno nastavite niz. U drugoj deceniji dvadeset prvog veka, mladi će sve više generisati svoje buntovništvo na neke nove, inovativne načine, u skladu sa vremenom u kojem žive.
Kako vidiš domaću urbanu muzičku scenu za 10 godina?
– Ukoliko se nešto drastično ne promeni sa pristupom većeg dela masmedija u našoj zemlji – kao skrajnutu, underground, van glavnih tokova, marginalizovanu…S druge strane u eri digitalizacije i ekspanzije globalne mreže – upravo prostor interneta postaje utočište za sve one koje su vodeći masmediji sklonili po strani. A zajednica koja se formira na globalnoj mreži, svakako – nije kvantitativno zanemarljiva. Urbana muzika, šta god se pod tim terminom podrazumevalo, zavisi i opstaće isključivo zahvaljujući autentičnosti njenih autora i interpretatora. A suštinski kvalitet – uvek nađe put do svoje publike.
Koji je najbolji savet koji bi mogla da daš bendovima koji tek pocinju?
– Živimo u vremenu gde je multitasking imperativ. Ponašajte se u skladu sa tim. Razvijajte svoje veštine, budite vredni, uporni, ne odustajte sa prvim preprekama. Muzika može biti život, ali realnost je – morate imati backup profesije. I ne znači da ste manje rokenrol ako imate (ili ste imali) i neko radno vreme (verujte piscu ovih redova, govorim iz iskustva!).
Pomeranje sopstvenih granica vodi do vrhunskog osećanja postignuća. Kada kreirate svoju muziku, budite iskreni prema sebi – uporedite je sa svojim muzičkim idolima, postavite sebi pitanje, bez opravdanja: da li moja poruka ima “težinu”, da li ima jasnu poruku, vodite računa čak i o najsimplificiranijim melodiijskim linijama, radite predano na aranžmanima i produkciji. I nema opravdanja. Put je dug i neretko trnovit, ali satisfakcija je ogromna, znate to i sami. Negujte i pravilno usmeravajte svoju kreativnost. I najvažnije: kontinuirano VEŽBAJTE – satima, danima, mesecima, godinama – ne dozvolite sebi da ikada na svirci zvučite falš ili raštimovano. Rokenrol jeste sloboda, ali da bi bili najveći potreban su vreme, rad, trud i upornost.
Zašto si prihvatila ulogu člana žirija na Mobil Demo Festu?
– Jer treba podržati svaku inicijativu da se mladim muzičarima pruži prilika da se prikažu i pokažu. Možda baš u ovim bendovima gledamo i slušamo one koji će redefinisati domaću urbanu muzičku scenu u decenijama koje dolaze.