Studenti četvte godine Srpske književnosti i jezika Filozofskog fakulteta u Novom Sadu pokrenuli su peticiju kojom bi dela pesnikinje Desanka Maksimović bila vraćena u školski porogram. Podsetimo, komisija Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja odlučila je da iz trećeg razreda gimnazija isključi izbor iz poezije Desanke Maksimović, a iz četvrtog zbirku “Tražim pomilovanje”.
Takav potez izazvao je i lavinu negodovanja među piscima, kritičarima, prosvetnim radnicima, univerzitetskim profesorima, a sada i među studentima, koji žele da spreče da se to zaista i desi.
Kako navode studenti četvrte godine, istorija srpske književnosti veća je od bilo kakve komisije, a delo Desanke Maksimović u njoj zauzima izuzetno visoko mesto.
– Molimo dotičnu komisiju i tražimo od nje da promeni svoju odluku i vrati pomenute nastavne jedinice, kao i da pri svim narednim izmenama konsultuje univerzitetske stručnjake. Pridružujemo se dr Svetlani Šeatović u uskliku „Tražimo pomilovanje za Desanku Maksimović!” i molimo sve ljude da nas podrže u reagovanju na ovu književnu nepravdu – navodi se u peticiji objavljenoj na sajtu Peticije. online.
ZEMLJA SELJAČINA NA BRDOVITOM BALKANU… DESANKA MAKSIMOVIĆ IZBAČENA IZ ŠKOLSKOG PROGRAMA – TRAŽIMO POMILOVANJE!
Argument komisije Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja jeste da se „vanvremenost Desanke Maksimović ne uklapa u poetičke okvire epohe, te da postoji bojazan da bi i učenici pogrešili u vrednovanju njene poezije, umanjujući njen značaj”. Nakon što je Zadužbina „Desanka Maksimović” reagovala na ovakvu izmenu, komisija je predložila da se zbirka Tražim pomilovanje obrađuje u okviru nastave za prvi razred gimnazije, gde bi se to delo predstavilo kao “odjek književne epohe srednjeg veka”.
– Ovakvi argumenti su ponižavajući. Upravo vanvremenost jeste kvalitet zbirke “Tražim pomilovanje”. Njena književna vrednost je ogromna i kao takva ona se ne sme isključiti iz programa, ali se ne sme ni svrstati u poetiku srednjeg veka. Ideja da učenici mogu pogrešiti u vrednovanju a priori je ponižavajuća i za učenike i za nastavnike. Učenici su mlada misleća bića, a nastavnici su tu da im dela približe na najbolji mogući način. Naš argument je upravo taj da učenici u tom delu uviđaju književnu vrednost i univerzalnost, te je neoprostiv čin izbacivanja iz programa. Ova zbirka jeste nužna za njihovo osnovno čitalačko iskustvo – navode studenti četvrte godine Srpske književnosti i jezika u peticiji.