Plan B… Festival subverzivnog filma u Domu omladine Beograda

0
163
Narcis i Eho/ Photo: Promo
Oglasi

Plan B, festival subverzivnog filma, nastao je u Domu omladine Beograda kao potreba da se isprate savremeni tokovi angažovanih i društveno bitnih tema u filmovima.

Prikazuje filmove koji kritički preispituju uspostavljene društvene norme, dovode u pitanje prihvaćene poltičke istine, istorijske narative, kulturne i socijalne identitete.

Festival za cilj ima da publici predstavi kvalitetan, angažovan i alternativan filmski pogled na svet i dešavanja oko nas, o kojima uglavnom slušamo iz prizme mainstream medija, kao i da podstakne gledaoce da sebi postave pitanje: Šta je ono što mi možemo da uradimo kako bismo pozitivno uticali na svet oko nas i sopstene živote?

Photo: Promo

Na osmom izdanju festivala biće prikazano šest ostvarenja koja uglavnom pripadaju samoodređujućem usmerenju tzv. garažnom filmu. Karakteristika tih filmova je izražen autopoetički iskaz.

Pretpostavlja se da dela govore sama za sebe ili će o njima svoj sud dati neki neutralan izvor.

Time se gubi ono što je zapravo suštinsko pitanje savremene umetnosti- samorefleksivnost, odnosno šta autori ili autorke zaista nameravaju, šta je njihov rezultat, kome i čemu zapravo služe i koga i šta predstavljaju.

U uobičajenoj recepcijskoj praksi, oni su prepušteni ignoranciji ili klasifikaciji koja je u saglasju sa određenim staleškim ili ideološkim interesima.

Porodica/ Photo: Promo

Garažni filmovi su pokušaj da se napravi samoodrživi sistem unutar prakse baštinjene iz tradicije nezavisnog filma.

To podrazumeva učešće u svim fazama nastanka jednog filma: priprema–produkcija-distribucija i traganje za onim rukavcima u kojima će takvo delo moći da egzistira.

Pre svega, ovde je reč o meta filmovima, svojevrsnim varijacijama na temu “filma o filmu“, što podrazumeva i medijatizaciju autora tih dela, njihovo pojavljivanje i ispred kamere.

Često su to svojevrsni filmski eseji o pojednim žanrovima (“lažni“ triler, melodrama) složene pripovedačke strukture u koju se u kreiranu fikciju ugrađuju i tradicija, već postojeća dela i kućni filmovi.

Poseban akcenat stavljen je na estetizaciju politike, odnosno demontiranje funkcionisanja mehanizama skrivenih centara društvene moći.

Petlja/ Photo: Promo

Program festivala:

Utorak, 12. decembar

– 18:00 – “Petlja” (triler, Srbija). Režija: Milutin Petrović. Uloge: Ljuma Penov, Marina Marković, Saša Radojević, Ivan Zarić.

Eksperimentalni film posvećen delu Ljubomira Šimunića, fotografa i autora avangardnih filmova. “Petlja“ je vizuelno istraživanje o fenomenu erotike na filmu. Susret Holivuda i evropskog andergraunda u radu autora beogradske škole drugačijeg filma.

Odabrani elementi filmskog jezika prikazuju potragu za nestalim šamanom filma, velikim čarobnjakom slike Šimetom.

Između dve projekcije biće održan razgovor. Gosti: Milutin Petrović (reditelj) i Vladimir Slavica (reditelj).

U filmovima “Petlja“ i “Porodica“ na osnovu već postojećih filmova (eksperimentalnih i kućnih) gradi se nova celina. Na ovaj način se privatne preokupacije i svedočenja, komprimovanjem dužeg vremenskog perioda, poslužile kao osnova za trilerske zaplete.

O psihodeličnoj snazi duboke države koja neprestano isijava biće reči u razgovoru između ova dva filma.

– 20:00 “Porodica” (triler, Srbija). Režija: Saša Radojević. Uloge: Ana Stefanović, Milutin Milošević, Aleksandra Nikolić, Vanja Ejdus.

Ana, glumica koja živi u Berlinu, dolazi u Beograd da igra u filmu “Država“.

Posle susreta s prijateljicom Marinom, koja za svoj umetnički rad koristi kućne filmove jedne porodice, Ana počne da istražuje vlastitu porodičnu istoriju. Saznaje da je njen pokojni otac pre više decenija sa prijateljem Jovanom bio prisutan kada je devojka Ružica izvršila samoubistvo pod sumnjivim okolnostima.

Sreda, 13. decembar

– 18:00 “Narcis i Eho” (muzički film, Srbija). Režija: Saša Radojević. Uloge: Milutin Milošević, Vladislava Đorđević, Amra Latifić, Jelena Šušnjar

Profesorka sa grupom studenata odlazi na izlet do zapuštene pozornice u parku, s namerom da pronađe najbolji način za scensku postavku opere “Narcis i Eho“ Anje Ðorđević.

Student Boris misli da je bolje od te opere napraviti film u kojem će biti korišćeni snimci već postojeće opere i nova priča, zasnovana na sadržaju starogrčkog mita o mladiću zaljubljenom u vlastiti odraz u jezeru.

Aleksandra/ Photo: Promo

Između dve projekcije biće održan razgovor. Gosti: Vesna Perić (dramaturškinja) i Iva Leković (istoričarka umetnosti).

Dva filmska eseja. “Narcis i Eho“ je muzički film nastao prema motivima istoimene opere Anje Đorđević, a “Aleksandra“ je andergraund melodrama.

U razgovoru će biti problematizovana dilema da li (i kako) je moguće obavljati dekonstrukciju žanrova koji prvenstveno pripadaju srednjoj struji.

– 20:00 “Aleksandra” (melodrama, Srbija). Režija: Saša Radojević. Uloge: Milutin Milošević, Tatjana Venčelovski, Jelena Šušnjar, Dubravka Kovjanić

Film donosi priču o Draginji (Venčelovski) i Aleksandri (Šušnjar), majci i kćerki koje su zaljubljene u istog čoveka, varalicu Radeta (Milošević).

Svaka na svoj način želi da se, kroz tu vezu, izvuče iz rutine, usamljenosti, sivila, slabosti. Aleksandra pokušava da nađe svoj identitet, a Draginji je očito lakše da kontroliše i vodi mali porodični posao, nego emotivni život, pa i odnos sa kćerkom.

Država/ Photo: Promo

Četvrtak, 14. decembar

– 18:00 – “Država” (triler, Srbija). Režija: Jelena Marković. Uloge: Ana Stefanović, Vlasta Velisavljević, Jelena Marković

U traganju za lokacijama za snimanje filma u Beogradu, rediteljka Jelena smišlja priču o Mariji, profesorki političke teorije, kojoj bolesni otac otkriva tajna medicinska dokumenta za čiji sadržaj su zainteresovane obaveštajne službe.

Marija gaji simpatije prema studentu Marku, sve dok ne shvati da joj se on približio da bi došao do tajne njenog oca.

Između dve projekcije biće održan razgovor. Gosti: Jelena Marković (rediteljka) i Marina Radmilac (rediteljka).

Dve rediteljke radikalnog autorskog rukopisa izložiće svoje strategije pravljenja filmova s ekstremno niskim budžetima.

Ti filmovi, koje karakteriše visoka stilizacija, na upečatljiv način emonstriraju koliko je tanka granica između dokumentarnog i igranog filma.

Who The Fuck You Are/ Photo: Promo

– 20:00 – “Who The Fuck You Are” (psihodelični film, Srbija). Režija: Marina Radmilac. Uloge: Strike Lucicki, Deni Lavan, Marija Šević, Marina Radmilac

Aleksandar dolazi iz Brisela u Beograd da bi rešio pitanje nasledstva i sa namerom da postavi operu “Ričard III“.

Obuzet pitanjem identiteta, alkoholizmom, operom, ratom, ženama, art terapijom, kao i opsesijom svojim francuskim psihijatrom anarhistom, Aleksandar u Beogradu prolazi kroz pakao i doživljava nervni slom.

Oglasi

POSTAVI ODGOVOR

Molimo unesite vaš komntar!
Unesi svoje ime