Naslovna Blog Stranica 3386

Dejan Stojiljković – ČEKAJUĆI ZOV SIRENA

0

GOSPODIN MANČESTER I ZVUCI IZ FABRIKE

[infobox title=’Dejan Stojiljković’]Dejan StojiljkovicDejan Stojiljković je srpski pisac i strip scenarista rođen 1976. godine u Nišu, autor romana Konstantinovo raskršće s kojim je ušao u najuži izbor za NIN-ovu nagradu i dobio nagrade Miloš Crnjanski i Svetosavski pečat.[/infobox]

Ovih dana se navrašava pet godina od kada je ovaj svet napustio legendarni Toni Vilson. U nebesku diskoteku Gospodin Mančester, kako su ga zvali, otišao je 10. avgusta 2007. i bio je to dan kada je rokenrol izgubio jednog istinskog heroja. Ovekovečen u filmu “24 Party People” Majkla Vinterbotoma, Toni će ostati upamćen i po rečenici “Ako se dvoumiš da ispričaš legendu ili istinu – izaberi legendu”. Upravo zbog toga mnogo legendi okružuje ovog muzičkog producenta, TV voditelja, osnivača “Factory Records”, suvlasnika čuvenog kluba “Hacijenda”, vatrenog navijača Mančester Junajteda, čoveka koji je otkrio Joy Division i Happy Mondays i podario muzici i svetu autentični pokret “Madchester”. A legende kažu da je svoj prvi ugovor sa Joy Division potpisao krvlju, da je morao da otkupi master-traku albuma Happy Mondays od furioznog Šona Rajdera koji je na njega vitlao revolverom, te da mu je najveća žal ostala to što nije uspeo da potpiše ugovor sa The Smiths. Od ranih početaka, tokom sedamdesetih, kada je na Granada televiziji vodio emisiju “So It Goes”, gde je tada još uvek konzervativna britanksa publika mogla da vidi začetke panka, pa preko legendarnog mančesterskog koncerta Sex Pistolsa u junu 1976. sve do osnivanja izdavačke kuće “Factory”, Vilson je bio vođen idejama koje su mnogi u to vreme smatrali sumanutim. Ipak, osećaj koji je imao za novo i drugačije doneo je potpunu revoluciju na muzičkoj sceni. Tonijevo ludilo, iako ponekad grandomansko, davalo je konkretne rezultate. Liberalni pristup koji je Factory imao u odnosu sa svojim bendovima danas izgleda kao bajka, princip sadržan u rečenici: “Muzičari su vlasnici svih autorskih prava i mogu da odjebu ka god im je volja” u eri kapitalizma gde muzički magnati i menadžeri vode glavnu reč u bespoštednoj trci za novcem, deluje kao čist SF. Dizajni omota koje je radio Piter Sevil gde se ponekad nije videlo čak ni ime benda bio je jasna poruka koju je iz Madchestera slao Factory na čelu sa Vilsonom. I pored toga, “Blue Monday”, trejdmark pesma New Ordera i dalje drži rekord kao najprodavaniji dvanaestoinčni singl svih vremena. Kuriozitet vezan za ovu ploču leži u tome da je Factory gubio pet penija na svakom prodatom primerku zbog skupog omota, jer niko u kući nije očekivao toliki uspeh singla. Osnivanje kluba “Hacijenda” svakako jeste jedan od prelomnih trenutaka za Vilsona i ova rupa bez dna o kojoj je kasnije Piter Huk, basista New Ordera, napisao knjigu, odnela je ogroman deo profita Factory Recordsa i bila direktan uzrok njenog bankrota. Opet, “Hacijenda” je ostala ugaoni kamen savremene pop kulture i simbol Mančestara do dana današnjeg.

Kada je Toni Vilson preminuo pre pet godina, zastava na gradskoj većnici grada Mančestera spuštena je na pola koplja u njegovu čast. Kovčeg u kome je sahranjen nosio je kataloški broj Factory Recordsa – FAC 501.

Tako je otišao gospodin Mančester, ali su zato zvuci iz Fabrike ostali.

Zauvek.

[posts title=’Dejan Stojiljkovic’][/posts]

Rijana i Adel dominiraju na muzičkim listama – za sahrane

Nedavno je sprovedeno istraživanje o tome koju muziku ljudi puštaju na sahranama.

Rezultati studije zasnivaju se na podacima prikupljenim sa 30.000 sahrana sprovedenih u poslednjih 12 meseci.

Adele/Photo: Promo
Adele/Photo: Promo

Najnoviji običaj na sahranama u Velikoj Britaniji jeste puštanje muzike koja nije verska.

Direktori pogrebnih preduzeća su izjavili da himnama opada popularnost, dok je pop postao najpopularniji žanr.

Viz Kalifa, Rijana i Adel su najnoviji pop izvođači čije se pesme čuju na ovakvim službama, dok je najpopularniji među svim žanrovima i dalje Sinatrin hit “My Way”.

KRALJ SRPSKOG HORORA Đorđe Kadijević prvi dobitnik nagrade Bela Lugoši filmskog festivala Dead Lake

 

 

Nagrada će Kadijeviću biti uručena na Paliću na zatvaranju festivala, 11. septembra, kada će biti prikazan njegov film “Sveto mesto” iz 1990. godine.

Kadijević je, povodom nagrade, rekao da je iznenadjen, jer nije navikao na javna priznanja, kao i da je nije očekivao u trenutku kada je mislio da je završio bavljenje umetnošću.

– Tokom karijere trudio sam se da tu negativnu entropijsku silu, koja nesumnjivo postoji oko nas, učinim vidljivom, jer sam proživeo život ispunjen tom demonskom supstancom – video sam Drugi svetski rat, video sam NATO rat, video sam šta ljudi mogu učiniti jedni drugima. Kroz moju umetnost iskazivao sam snuždeni odnos prema svemu tome – rekao je Kadijević.

Kadijević, koji se smatra začetnikom horor žanra na području bivše Jugoslavije, bavio se tokom karijere najrazličitijim temama – od ratnih motiva, pa sve do fantastike i horora, a najpoznatiji filmovi su mu “Leptirica” i “Sveto mesto”.

Novoustanovljena nagrada “Bela Lugoši” nosi ime po prvoj filmskoj zvezdi horor žanra – Beli Lugošiju, koji je svoje prve pozorišne predstave odigrao u Subotici.

Festival “Dead Lake 2: Povratak horora i vina” održaće se na Paliću od 7. do 11. septembra pod sloganom “Hell Of A Festival!” i na njemu će biti prikazano 13 filmova iz celog sveta.

Jubilarni, 50. Bitef od 24. septembra do 2. oktobra, pod sloganom – Na leđima mahnitog bika

 

Jubilarni, 50. Bitef festival pod sloganom “Na leđima mahnitog bika” biće održan u Beogradu od 24. septembra do 2. oktobra i na njemu će biti prikazano 12 predstava.

Umetnički direktor festivala Ivan Medenica rekao je na konferenciji za novinare da će ovogodišnji Bitef imati i bogat prateći program, koji čine i četiri izložbe o Bitefu “Nebo pod Bitefom”.

Medenica je objasnio da će po jedna izložba biti otvarana na 45 minuta na različitim mestima u Beogradu – kao što je Atelje 212 gde će biti izložba fotografija o Bitefu ili izložba plakata o tom festivalu u Bitef teatru.

– Ono što je novo ove godine su Bitef amfiteatar i Bitef biblioteka, odnosno master radovi studenata sa fakulteta dramskih umetnosti iz bivše Jugoslavije – rekao je on.

On je najavio i će ovogodišnji dobitnik nagrade “Talija” dramski pisac Femi Osofisan iz Nigerije dobiti nagradu u Beogradu, a da će Bitef posetiti i nigerijski ministar kulture.

Direktor Gete instituta u Beogradu Matijas Miler-Viferig naveo je da će biti prikazane dve pozorišne predstave iz Berlina – jedna koja se bavi migracijama i druga u vezi sa postkolonijalizmom u afričkim zemljama.

Prema rečima direktora Francuskog kulturnog centra (FKC) u Beogradu Žan Batist-Kizen, Bitef predstavlja jednu lepu laboratoriju koja omogućava da se predstave nove dramske forme.

Na ovogodišnjem festivalu, biće prikazane i predstave za decu, projekti iz oblasti savremenog plesa, dokumentarnog teatra, performansa-predavanja, video instalacija, muzičkog pozorišta.

Ulaznice se mogu kupiti od 1. septembra.

Neverne bebe na obali bluza – tamo gde im jeste mesto

Treći singl sa sedmog studijskog albuma Nevernih beba “Priča o nama” je pred publikom – optimistična i romantična akustična balada “Obala bluza”

Ovaj spot, posle hitova “Tu kraj nas” i “Priča o nama” najavljuje izlazak dugoočekivanog albuma za početak oktobra i to skoro pet godina posle albuma “Praštam”.

– I dalje pokušavamo da svojom muzikom pošaljemo neke važne poruke optimizma i ljubavi u vrtlogu tenzija i iskušenja kojima smo izloženi svakodnevno – kaže Milan Đurđević, frontmen benda, koji je u dvadeset tri godine dugoj karijeri odsvirao više od 2.020 koncerata.

Spot je sniman u Ubu i okolini i autentično oslikava predivnu prirodu tog kraja, još uvek nedovoljno afirmisanu kao deo turističke ponude Srbije. Savršeno uređeni prostor Fazanerije sa jezerom, beli i crni labudovi koji posetiocima jedu iz ruke, bajkoviti rasadnik ruža, apokaliptični ambijent kamenoloma ili nepregledna žitna polja sjajna su preporuka za ljubitelje prirode.

Neverne bebe/Photo: Promo
Neverne bebe/Photo: Promo

Setni zvuci usne harmonike i akustične gitare uz prepoznatljive glasove Tijane Sretković i Jelene Pudar, atmosfera pomalo zaboravljenih druženja uz logorsku vatru i emotivan tekst biće prava audio – vizuelna poslastica ne samo za poštovaoce opusa Nevernih beba, već i za sve ljubitelje kvalitetne muzike.

POČINJE MOSTRA, 73. filmski festival otvara komedija “La la Land”

0

Muzička komedija s Rajanom Goslingom i Emom Stoun otvara večeras 73. Medjunarodni filmski festival u Veneciji (Mostra), koji će trajati do 10. septembra.

U konkurenciji za Zlatnog lava film “La la Land” mladog američkog reditelja Demijena Šazela, u kome Gosling i Stounova igraju i pevaju, opisan je kao omaž zlatnom dobu američke muzičke komedije. Ovo dvoje glumaca već su ranije igrali zajedno u ljubavnoj komediji “Crazy, stupid love” iz 2011. godine.

pressbox.labiennale.org
pressbox.labiennale.org

Umetnički direktor festivala Alberto Barbera rekao je da film daje novi podstrek ovom žanru. Idila izmedju mladog džez pijaniste i glumice, koja se premijerno prikazuje u Veneciji, jedan je od 20 filmova različitih žanrova u zvaničnoj konkurenciji festivala.

U konkurenciji su istorijske drame, epske avanture, vesterni, trileri i naučna fantastika, filmovi za sve ukuse tokom desetak dana koliko festival traje.

Ove godine Venecija će biti prvi festival na kome će biti predstavljen film u virtuelnoj realnosti, kada će gledaoci moći da vide 40-ominutni odlomak dugometražnog filma o radjanju Isusa Hrista u virtualnoj realnosti “Jesus VR” koji izlazi krajem godine.

Venecijanska Mostra je ponovo počela da važi za festival na kome se lansira sezona Oskara pošto su dva poslednja dobitnika Oskara, “Čovek ptica” (Birdman)” i “Pod lupom” (Spotlight), tu bili prikzani. Svi će u odlukama žirija kojem ove godine predsedava britanski reditelj Sem Mendes, gledati naznake za favorite za Oskare naredne godine.

Šest američki filmova se nalazi u zvaničnom programu, medju kojima i vrlo očekivan dokumentarac u 3D tehnici “Voyage of Time” Terensa Malika, koji on priprema 40 godina i za čiju naraciju je zadužio glumicu Kejt Blančet.

Amerikanka iranskog porekla Ana Lili Amirpur predstaviće svoj film “The Bad Batch”, priča o ljubavi i kanibalima u zabačenom mestu u Teksasu s Kijanuom Rivsom i Džimom Kerijem, a Tom Ford film “Nocturnal Animals” s Džejkom Gilenhalom.

Film koji se takođe nestrpljivo očekuje jeste “Džeki” o Džeki Kenedi čileanskog reditelja Pabla Larena s Natali Portman u glavnoj ulozi, i 3D dokumentarac Vima Vendersa s američkim pevačem Nikom Kejvom, kao i novi film Emira Kusturice “Mlečni put” s Monikom Beluči.

Džeki/Photo: pressbox.labiennale.org
Džeki/Photo: pressbox.labiennale.org

Francuski glumac Žan-Pol Belmondo dobiće Zlatnog lava za životno delo, a medju francuskim filmovima na smotri biće film Fransoa Ozona “Franc” i Stefana Brizea “Une vie” (Jeda život).

Među ostvarenjima koja će biti prikazana van zvanične konkurencije pažnju privlači serija “The Young Pope” Paola Sorentina s Džudom Loom u ulozi hipotetičkog pape.

Gala večera predviđena posle otvaranja festivala otkazana je ove godine iz poštovanja prema žrtvama razornog zemljotresa u centralnom delu Italije u kome je poginulo gotovo 300 ljudi, a posle letošnjih ekstremističkih napada u Evropi obezbedjenje je dodatno pojačano oko sale za prikazivanje, sa zatvorenim ulicama i stalnim kontrolama.

Sonia Bergamasco/Photo: pressbox.labiennale.org
Sonia Bergamasco/Photo: pressbox.labiennale.org

Bijonse UZELA ČAK OSAM MTV NAGRADA, potpuno zasenila Rijanu

Američka pevačica Bijonse pobednica je na ceremoniji dodele Em-Ti-Vi (MTV) video muzičkih nagrada (VMA) osvojivši glavnu nagradu za video klip godine pesmom “Formation” s poslednjeg albuma

Bijonse, koja je bila favorit s 11 nominacija, imala je na početku ceremonije u nedelju uveče u Medison skver gardenu u Njujorku nastup na kojem je izvodila pesme s albuma “Lemonade” posvetivši ih žrtvama poplava u američkoj saveznoj državi Luizijani.

Pevačica (34), poznata kao Kraljica Bi (Queen B), izvela je pesme “Pray You Catch Me” i “Hold Up”, koja je dobila nagradu najboljeg video klipa ženskog izvodjača, a završila je nastup pobedničkom pesmom “Formation”.

Najbolji muški video klip osvojio je Kalvin Haris s pesmom “This is What You Came For” na kojem se pojavljuje pevačica Rijana.

Rijana (28) bila je druga zvezda večeri s nagradom Vangard za celokupni opus. Ona je nastupala posle Bijonse i izvela svoje čuvene hitove medju kojima “Work”.

MTV nagrade/Photo: mtv.com
MTV nagrade/Photo: mtv.com

Legendarni britanski muzičar Dejvid Bouvi, koji je preminuo 10. janura, bio je posthumno nominovan u četiri kategorije, a osvojio je nagradu za umetničku režiju video klipa “Black Star” sa istoimenog i poslednjeg albuma.

Britanska pevačica Adel, koja je bila nominovana u osam kategorija, nije prisustvovala  ceremoniji dodele nagrada.

Otkriveno zašto Sleš nije postao gitarista The Stone Roses

U nekoj drugoj, alternativnoj istoriji, Sleš bi 1996. posle odlaska iz Guns ‘N’ Roses potražio novi ružičnjak: svirao bi sa The Stone Roses.

Slash/Photo:Promo
Slash/Photo:Promo

Gostujući u Stagelift Podcastu, bivši gitarista The Stone Roses ispričao je zanimljivu priču. Sleš je iz Gunsa otišao nekoliko meseci pošto je Džon Skvajer napustio The Stone Roses i malo je nedostajalo da ga Sleš zameni.

Kako priča Ibrahim, ostatak The Stone Rosesa hteo je na neki način da iznervira Džona, pa bi izbor Sleša bio idealan način kako da to urade. Ponudili su mu mesto gitariste, ali jedan detalj se isprečio realizaciji ‘transfera’: bend je sebi postavio pitanje “Nećemo valjda da sviramo s tipom koji nosi kožne pantalone?”

Umesto novog gitariste, The Stone Roses su zaključili svoju priču, a evo danas, 15-20 godina kasnije – The Stone Roses su opet zajedno, a Sleš svira s Guns ‘N’ Roses.

Angus ne zna šta će biti s AC/DC

 

Šta će biti s bendom AC/DC posle svetske turneje “Rock or Bust” ne zna ni sam Angus Jang.

U bendu više nema osnivača Malkolma Janga, bubnjara Fila Ruda, dugogodišnjeg frontmena Brajana Džonsona, a i basista Klif Vilijams najavio je povlačenje nakon završetka turneje.

– U ovom trenutku zaista ne znam – kaže Angus na pitanje šta donosi budućnost – Obvezali smo se da dovršimo turneju, a ko zna kako ću se osjećati posle toga? Kad stavite svoj potpis na nešto i kažete ‘napraviću to i to’, lepo je da na kraju možeš da kažeđ da si uradio sve što si rekao da ćeš uraditi.

AC/DC/Photo:YouTube.com
AC/DC u Lisabonu/Photo:YouTube.com

Angus je dodao da mu je Vilijams i pre početka turneje rekao da mu je ovo poslednja, kao i da su od prvog dana bili upoznati s problemima sa sluhom koji muče Džonsona:

Posle svakog koncerta je morao da ide na terapije i preglede. U jednom trenutku mu je to postalo prenaporno.

Na pitanje je li bend trebao da završi svoju priču onog trenutka kada su ‘izgubili’ Malkolma, Angus je odgovorio: “Možda”, ali i dodao:

– Malkolm je bio taj koji je gurao sve napred. Kad su bila krizna vremena, on je bio taj koji me pogledao i rekao da treba samo da radimo, sednemo i napišemo par pesama. To mu je bilo u krvi i imao sam osećaj da moram da nastavim, možda zato što sam bio s njim od samog početka.

Četiri kulturna događaja koji treba da pomognu da Novi Sad postane Evropska prestonica kulture

0

U svetlu završnih priprema kandidature Grada Novog Sada za prestižnu titulu Evropska prestonica kulture 2021. godine, Novi Sad je domaćin četiri važna kulturna događaja.

Na Novom naselju je proteklog vikenda održan drugi po redu “21114” filmski festival.  Od 29. avgusta do 15. septembra Novi Sad ponosno predstavlja Međunarodni festival savremene umetnosti “Dunavski dijalozi” s temom “Umetnost u okruženju globalne nesigurnosti”. Koncept kandidature Novog Sada za Evropsku prestonicu kulture pod sloganom  “Za nove mostove” biće predstavljen na regionalnoj književnoj konferenciji Book Talk u SZ Pavla Beljanskog 1. i 2. septembra, dok je jedan od najiščekivanijih kulturnih događaja ne samo u Novom Sadu, već i u regionu, izložba „Nova religija” britanskog umetnika Dejmijana Hersta, od 2. septembra do 14. oktobra u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine.

Grad Novi Sad kandidat je za prestižnu titulu Evropska prestonica kulture 2021. godine, kada će ona prvi put biti dostupna i gradovima i zemljama van Evropske unije, dok će se pobednik znati već u oktobru mesecu. U samom finišu kandidature, koja je realizovana uz podršku EXIT fondacije, Novi Sad će još jednom pokazati da je istinska kulturna prestonica raznovrsnim sadržajima koji će u skladu s programskim konceptom kandidature, „Za nove mostove“, odigrati u narednih nekoliko nedelja.

Novi Sad/Photo: YouTube.com
Novi Sad/Photo: YouTube.com

Prvi konceptualni most nosi naziv Sloboda i obuhvata kreativne industrije i mlade, a u svetlu ovog “mosta” u Novi Sad dolazi izložba “Nova religija” jednog od najuticajnijih, najinovativnijih i najuspešnijih svetskih umetnika, dobitnika prestižne Tarnerove nagrade, Dejmijena Hersta. Izložba u organizaciji British Councila, Muzeja savremene umetnosti Vojvodine i londonske galerije Pol Stolper prikazaće 44 grafike i četiri skulpture koje čine „Novu religiju“, a funkcionišu kao ciklus fresaka – od „Stvaranja sveta“ do „Poslednjeg suda“. Posetite sajt British Council za više informacija.

„Most“ Nada posvećen kulturnim kapacitetima i javnim prostorima, predstavlja Filmski festival “21114” udruženja Novo kulturno naselje. U cilju decentralizacije kulturne ponude, ekipa Novog kulturnog naselja je u ovom delu grada predstavila reprezentativne filmove domaće produkcije, kao i izbor dokumentarnih filmova, a od 26. do 28. avgusta gosti festivala su bili i dve međunarodne filmske manifestacije, “Uhvati sa mnom ovaj dan/Uhvati film” i “Filmski front”. O aktivnostima Novog kulturnog naselja možete pročitati na zvaničnoj Facebook prezentaciji udruženja na http://bit.ly/2aAp7c3.

U okviru Festivala savremene umetnosti Dunavski dijalozi, u galeriji Bel Art u Novom Sadu se okupljaju umetnici iz 14 zemalja proširenog podunavskog regiona, dok je tema festivala “Umetnost u okruženju globalne nesigurnosti”, što je veoma blisko temi Novog „mosta“ kandidature Novog Sada za Evropsku prestonicu kulture, koji akcentuje kulturno nasleđe i gostoprimstvo. Program festivala se nalazi na linku http://bit.ly/2bV7orz.

U svetlu četvrtog „mosta“, Duga, koji obrađuje teme konflikta i migracija, koncept projekta “Novi Sad 2021” biće predstavljen na regionalnoj književnoj konferenciji Book Talk. Najuticajniji regionalni autori, Muharem Bazdulj, Svetlana Slapšak, Vladimir Arsenijević, Ante Tomić, Ivan Ivanji i mnogi mnogi drugi, u dva dana diskutovaće o najvažnijim temama na ovim prostorima. Više o konferenciji na linku: http://bit.ly/2aNRJO4.

Еvrоpska prеstоnica kulturе ustanоvljеna је kakо bi sе naglasilо bоgatstvо i različitоst еvrоpskih kultura, ојačalе kulturnе vеzе mеđu Еvrоpljanima, spојili ljudi iz različitih еvrоpskih zеmalja, upоznalе drugе kulturе, prоmоvisalо uzaјamnо razumеvanjе i ојačaо оsеćaј еvrоpејstva.  Nоvi Sad 2021, kao platfоrma za razvој krеativnih pоtеnciјala Nоvоg Sada, ima za cilj da mоtivišе i inspirišе radnikе u kulturi, ali i svе građanе na prеispitivanjе dоsadašnjih vrеdnоsti i pоstavljanjе nоvih ciljеva u pravcu dеmоkratskоg kulturnоg razvојa grada. Prеispitivanjе savrеmеnоg idеntitеta Nоvоg Sada, rеvitalizaciјa kulturnоg naslеđa, rеkоnstrukciјa starih i оtvaranjе nоvih prоstоra namеnjеnih kulturi, razviјanjе mеđunarоdnе i mеđusеktоrskе saradnjе, pоdsticanjе intеrkulturnоg diјalоga, dеcеntralizaciјa kulturе, razviјanjе kulturnе participaciје građana, samо su nеki оd principa kulturnоg razvојa za koje se projekat Novi Sad 2021 zalaže. Više na http://novisad2021.rs/.