Prošlo je četiri decenije od objavljivanja kultnog albuma “Paket aranžman”, a rok kritičar Peca Popović kaže za N1 da priča o rok muzici bez te antalogijske kompilacije ne bi imala smisla. Petar Janjatović za Danas navodi da do tada na domaćoj sceni nije bilo mnogo takvih pesama – u tri minuta, “kratko, efektno i stvarno originalno”.
– “Paket aranžman”, kad pogledate sa distance od 40 godina, to je najmlađa a najsudbonosnija ploča koja je ikada napravljena – kaže rok kritičar Petar Peca Popović. Podseća da su nju radili veoma mladi ljudi, da je najstariji učesnik bio Nebojša Krstić sa 23 godine, a da su ostali imali između 19 i 22, kada su snimali ploču.
Navodi da u istoriji rok muzike najbolje autorske ploče nastaju kad neko ima 24, 25 ili više godina.
– Ta ploča je savršeno jedinstvo suprotnosti. Imali ste jednu anarhičnu grupu kao što je Električni orgazam, imali ste jedan pop koncept kao što su Idoli i imali ste jedan trio – tri virtuoza koji sviraju svoju muziku – Šarlo akrobata. I kad vi malo bolje razmislite – to je jedna slika velikog Beograda, glavnog grada jedne zemlje, u kom jedna generacija može svojom drugačijom muzikom da tumači sliku sveta. Tu se pevalo od Amerike do Rusije, preko Nemačke, devojaka, mondena, krokodila koji dolaze… Tada je naznačeno, svesno i nesvesno, da krokodili dolaze – naglasio je Popović.
To su, kaže, bili klinci koji najavljuju da krokodili dolaze – da dolaze burna vremena i ta ploča je bila jedan kamen međaš. A mi smo možda bili suviše blizu da to razumemo, dodaje rok kritičar. Klinci su, ističe, to slušali, Beograd je zvučao uz tu ploču – nije bilo diskoteke, zabave gde se neka pesma sa tog albuma nije slušala.
Ocenjuje da se u to vreme mnogo mladih ljudi ohrabrilo zahvaljujući Novom talasu (Novi val ili Novi primitivizam) i panku – da li kao muzičari, da li kao fotografi, da li kao dizajneri, glumci, filmski i pozorišni radnici…
Opekao je mnogo ljudi pank i Novi talas i promenio je mnoge živote, a ova ploča o kojoj smo govorili je zvuk i najava tih promena, ističe.
– Bilo je simpatično to zezanje sa real socijalizmom – kaže za Danas kritičar Petar Janjatović.
DOKUMENTARNI FILM “NOVI VAL – 40 GODINA NAKON (1. DEO)” DOSTUPAN NA YOUTUBEU
On podseća da je to vreme obeležila bolest i smrt druga Tita, restrikcije struje, par-nepar vožnja.
– Većina političara je tada zauzela startnu poziciju, čekala da Tito umre pa da se zatrči za svoj komad vlasti – ističe Janjatović dodajući da je u takvoj teskobnoj situaciji vlast manje obraćala pažnju na ono što se zbiva na sceni.
Oslobađala se klima i u medijima su počele da se pojavljuju stvari za koje je samo dve godine pre toga bilo prilično nezamislivo da se ukažu u javnom prostoru, priseća se Janjatović.
Kompilaciju s tri nova, mlada i potpuno različita beogradska benda – VIS Idoli, Električni orgazam i Šarlo akrobata, objavila je izdavačka kuća Jugoton u februaru te 1981. godine, iako je zajednička prezentacija bilo nešto što su ovi muzičari najmanje želeli.
Za “all inclusive” kompromis glavni “krivci” su bili poznanici Enco Lesić, bivši klavijaturista Indexa koji je u Beogradu otvorio prvi privatni studio “Druga maca”, i Siniša Škarica, muzički rok urednik Jugotona, podseća Danas.
Njih dvojica su, preslušavajući pesme koje je Lesić nameravao da spakuje na kompilaciju takozvane zvučne slike Beograda, primetili da ova tri benda upravo imaju takav, pre svega drugačiji, senzibilitet, koji sobom nosi dah promene.
U potonjim godinama ta promena biće formulisana kao inauguracija novog talasa u istoriji naše popularne muzike, “nulta tačka” jugoslovenskog rokenrola, prekretnica svega ili, kako je to pisac David Albahari više puta naznačio, “Paket aranžman” je najznačajnija ploča jer predstavlja znak promene, vreme kada je rok zaista postao deo kulture i, bar na našim prostorima, definitivno potvrdio da urbani karakter čini njegovu glavnu odliku.
Petar Janjatović smatra da je „Paket aranžman“ i iz današnje perspektive fascinantan budući da je reč o ploči na kojoj je svaka druga pesma na ovaj ili onaj način bila radijski hit, koji se vrti i sada.
Prema njegovoj oceni, “ceo fazon” novog talasa je počivao na tome što su se gotovo na nedeljnom nivou pojavljivale nove pesme, grupe i albumi.
– Pojavili su se novi, kreativni ljudi, prštale su pesme… Kad sam prvi put čuo “Ona se budi”, mislio sam da oni imaju problema sa ritmom. Uopšte nisam kapirao ceo taj beli rege. To je bio potpuno drugi fazon, odskakalo je od svega što se sviralo ranije u Jugoslaviji. Kako je Vd spajao te neparne ritmove, to, dotad, u jugoslovenskom rokenrolu nikad nije bilo snimljeno. S druge strane Idoli, njihovo istraživanje najrazličitijih tema i meridijana. Rusija, Nemačka i Amerika u tri pesme. Orgazam… pa ja ne mogu da se setim da je pre toga bilo toliko ubedljive psihodelije kao u “Kad krokodili dolaze”. Fascinantno je da je Gile, koji je tad imao 18 godina, napravio tako veliku i zrelu numeru – podseća Janjatović.
Prema njegovim rečima “te vrste preispitivanja dotad nije bilo u domaćoj muzici”.
– Nije bilo mnogo takvih pesama, a ovi su krenuli na potpuno drugačiji način da rade u okviru tri minuta. Dakle, kratko, efektno i stvarno originalno – konstatuje Petar Janjatović.
Specifičnost svakog od ova tri benda je ostala teza do danas, s tim da su između Električnog orgazma i Šarla ustanovljene izvesne sličnosti dok su Idoli zadržali inokosnu poziciju.
S tim se slaže i Srđan Šaper.
– To je tačno. Električni orgazam i Šarlo su vežbali u SKC-u, u podrumu, a mi u podrumu Vladine zgrade (dok nas komšije nisu izbacile) pa posle u jednoj prostorijici i kasnije u garaži kod Krleta. Tako da su oni bili neprestano u protoku ljudi i informacija, i kad su hteli i kad nisu, a mi, opet, samo kad smo hteli. Idoli su bili drugačiji i zato što su bili manje specifični (ali to je tipično za celi novi talas), to jest, teže su se svrstavali. Bili smo nesvrstani – objašnjava Šaper za Danas.
Na pitanje kako s ove distance gleda na dizajn ploče “Paket aranžman” odgovara da to čini “sa simpatijom”, iako su se u vreme njegovog nastanka članovi Idola bunili.
– Naročito kad smo išli da snimamo one turističke fotke po Kalemegdanu. Pa onako, nismo shvatili koncept – kaže kroz smeh, dodajući, da su u stvari razumeli (“Paket aranžman”) ali da im je izgledalo kao da glume nešto, a to je bio tabu.
– Mi nismo glumili – bili smo mi. Čak i kad smo imali one akcije (kao Dečaci) opet smo bili mi. Tako da nam je to sa fotoaparatima itd… izgledalo trulo. Ali brzo smo se sprijateljili sa Brankom Gavrićem (autor omota) i shvatili da je to lepo i pametno dizajnirao i da ona slika smoga, magle i mraka na A strani omota jeste Beograd kakav znamo. Da ne ispadne iz fake nostalgije da je tad bilo sve veselo, bilo je mračno i neosvetljeno – podseća Šaper. Na opasku Danasa da se u izboru pesama “Plastika”, “Schwüle über Europa”, “Maljčiki” “Amerika” čita koncept, Srđan Šaper kaže da je takvu tezu izneo svojevremeno dramaturg Nebojša Pajkić u svom tekstu.
– Napisao je tada da smo se bavili sa četiri ideološka koncepta XX veka – konzumerizmom (“Plastika”), fašizmom, komunizmom i liberalnim kapitalizmom (“Amerika”). Lepo zvuči – konstatuje Šaper. Na pitanje koja je njemu omiljena pesma s Paket aranžmana a da je ne izvode Idoli odgovara – “Ona se budi”. Mislio sam i tada i sada da je fenomenalna, kazao je.
Dubravki Duci Marković, jednoj od naših najpoznatijih TV voditeljki iz vremena bivše Jugoslavije i čuvene emisije “Hit meseca”, omiljena pesma je “Kad krokodili dolaze”. Ona se u to vreme zabavljala sa Srđanom Giletom Gojkovićem iz Električnog orgazma i kako kaže za Danas svedočila je nastanku ovog hita.
– Omiljena mi je “Kad krokodili dolaze” zato što sam prisustvovala njenom nastanku od prvih taktova kad ju je Gile komponovao – kaže Duca Marković, dodajući da je ploča “Paket aranžman” važna utoliko što su prvi put tri mlada benda koji su dotad svirali na malim koncertima i u manjim klubovima po Beogradu i Zagrebu dobili priliku da se nađu na LP-ju.
ZORAN PREDIN: TREBA NAM NEKI NOVI “NOVI TALAS”
Prema njenim rečima, ova mlada ekipa je donela novi zvuk, koji je u tragovima i ranije postajao kod nas ali je činjenica da su predstavljeni kao tri benda na jednoj ploči dala veću težinu i energiju svemu što se dešavalo na tadašnjim prostorima Jugoslavije.
– Bilo je zaista mnogo bendova koji su pokušavali da nešto urade. Oni su dobili šansu, prodor u medije i u sve delove života – ocenjuje Duca Marković dodajući da njoj, koja je živela novi talas, ta odrednica “prekretnica” pomalo rogobatno i preterano zvuči.
– U tom trenutku to je bila samo velika radost što se ta muzika pojavila na LP- ju – kaže Duca. Ona potvrđuje da su Električni orgazam i Šarlo bili više pank i buntovnički orijentisani dok su Idoli bili “uglađeni momci definisani još projektom ‘Dečaci’, koji je izašao u Vidicima, ali da je muzika sve tri grupe bila tragalačka i da im je svima zajednička bila želja za promenom”. Duca Marković ovaj period najviše pamti po muzičkim zbivanjima.
– Svi smo tada bili vrlo mladi i mislim da je sve bilo vezano za muziku koja je postojala tada u svetu, da je ta veza bila veća nego ono šta se u društvu dešavalo. Sve se zbiva godinu dana posle Titove smrti kada niko nije obraćao pažnju šta se dešavalo na umetničkoj sceni.
DŽONIJEVA (OBIMNA) ISTINA O AZRI I NOVOM TALASU… ŠTULIĆ NAPISAO NOVI ESEJ I OPLEO PO SVIMA: JA DA VAM KAŽEM…
Na pitanje kako objašnjava to što su pesme s “Paket aranžmana” i danas neverovatno aktuelne odgovara:
– Čovek kad pravi pesmu, ne zna da će postati velika a ovo vreme u kome sva ta muzika traje pokazuje da su oni stvorili stvarno velike pesme. Uzmite samo Šarlov stih “Mali čovek želi preko crte, ali ne sme”. To je konstanta svih ovih 40 godina – zaključuje Dubravka Duca Marković. Vrata koja su koja su kreativnošću (Milan Mladenović, Vd, Koja, Vlada Divljan, Gile…) širom otvorili kao da posle njih samo retki vide.
HL/Izvor: n1/danas