Predstava “Milenijum u Beogradu”, prema istoimenom romanu višestruko nagrađivanog pisca Vladimira Pištala, u dramatizaciji Katarine Todorović i režiji Marka Čelebića, premijerno je izvedena 6. jula na Sceni Raša Plaović, u okviru 31. Beogradskog letnjeg festivala BELEF.
Bila je to, ujedno, prva pozorišna postavka ovog mozaički napisanog romana, prvi put objavljenog 2009. godine, u kojem priznati savremeni srpski pisac gradi portret grada, isto koliko i jedne generacije u njemu. To je roman prožet nadrealizmom u kojem autor koristi sve registre da svome delu udahne duh grandiozne epopeje.
– Služeći se formom fragmentarne dramaturgije i poetskim slikama koje se pretapaju prateći linerni razvoj likova, “Milenijum u Beogradu” kao glavni fokus dramske radnje postavlja priču o obračunu petoro prijatelja sa istorijom jednog grada, kontekstualizovanu u periodu prelaska iz komunizma u socijalizam, odnosno tokom raspada Jugoslavije – rekla je utorka dramatizacije Katarina Todorović.
Prema njenim rečima, svaka kultura započinje podelom sveta na unutrašnji (svoj) i spoljašnji (njihov) prostor, a samim tim, naš “dom” lako može da postane “antidom”.
Fantazija Beogradske filharmonije na Ušću…
– U jednom takvom podeljenom svetu, koji je pritom bez stubova i oslonca, žitelji Milenijumskog Beograda sanjaju o gradu koji će ih zaštititi od urlajuće divljine, od spoljašnjeg, tuđeg, neprijateljskog prostora. Da bi konačno izgradili svoj nedosanjani grad, možda je samo potrebno da se probude i preuzmu odgovornost za sopstveni san – ističe Katarina Todorović sa kojom su u umetničkom timu predstave i Marija Kalabić (scenograf), Marija Marković Milojev (kostimograf), Mirko Knežević (scenski pokret).
Vladimir Pištalo podseća da je određeno vreme jedna od tema kojom se ovde bavio:
– Priča o vremenu koje smo donekle zaboravili, ili skrajnuli u uglove sećanja, o vremenu u kojem nas politika nagoni na pregrupisavanje, odnosno opredeljivanje između siromašnih kategorija, između malobrojnih izbora od kojih nijedan nije onaj pravi. Takođe, ovo je roman o jednom gradu. Nije samo roman o jednoj generaciji, nego i o Beogradu koji je stalno u pozadini i on je jedan od likova – kaže Pištalo.
Reditelj Čelebić, koji je prvi put režirao u Narodnom pozorištu u Beogradu, smatra da je “Milenijum u Beogradu” svojevrsna “hronika jednog vremena ispričana očima grada, čudesnog, prosanjanog i prokletog, dok generaciju mladih koja ga predstavlja i liči na njega, pratimo kroz grupu petoro najboljih prijatelja”.
– Tokom društvenih promena u periodu prelaska iz komunizma u socijalizam i raspada Jugoslavije, njihovi stubovi sveta se urušavaju, a ideali počinju da blede. Sa novim milenijumom, unutrašnja i spoljašnja destrukcija Beograda dovodi mlade koji su grad sanjali, osećali i živeli, do toga da ga odbace, prezru, a neki i napuste. Uprkos čestoj bespomoćnosti njegovih žitelja, grad ostaje magičan i zauvek otvoren za sve one koji su spremni da nastave da ga sanjaju, jer grad su ljudi, a ljudi tom gradu nikada neće prestati da daju nove oči – ističe Marko Čelebić
U podeli su: Aleksandar Vučković (Milan Đorđević), Nikola Vujović (Bane Janović), Bojan Krivokapić (Boris Petrović), Vaja Dujović (Zora Stefanović), Zorana Bećić (Irina Bojović), Daniela Kuzmanović Pavlović (Olga), Nebojša Kundačina (Andrija Đorđević), Zoran Ćosić (Čedomir Bojović) i Vasilije Vujović (Bojan).
U predstavi učestvuju i potpisuju autorsku muziku, renomirani muzičari, članovi poznatih grupa: Vladan Rajović (Kanda, Kodža i Nebojša), Boško Mijušković (Turbo Trans Turisti, Straight Mickey and the Boyz) i Damjan Babić (Crvi, Kriške).
Pesma za kraj koncerta… Gradski hor obradio kultnu pesmu “Beograd spava” grupe U škripcu
Zanimljivo je da, pored autorske muzike i još nekoliko tema iz poznatih pesama, predstavu zaokružuje poslednja numera, “Beograd spava” Zorana Vulovića Vuleta, koju je snimila kultna grupa U škripcu, i koja simbolizuje Beograd i čitavu priču koja se odigrava na sceni.
Posle dva premijerna izvođenja u Narodnom pozorištu, 6. i 7. jula, predstava “Milenijum u Beogradu” će svoj pozorišni život na sceni Raša Plaović nastaviti na jesen,.