Pre tačno pedeset godina, u Bronksu, nastao je hip hop. Poslednjeg dana EXIT Festivala, u Novom Sadu, ovaj jubilej proslavljen je onako kako dolikuje.
Zatvaranje festivala proteklo je kao jedna velika žurka, čime je EXIT još jednom dokazao da njegova osnova leži upravo u zajedništvu.
Publika okupljena ispred Gorki List Glavne bine sa nestrpljenjem je iščekivala nastup američke grupe Wu–Tang Clan, čiji su uticaji na ovaj žanr toliki da, bez njih, mnogi od izvođača koji su nastupali tokom večeri ne bi bili tu gde jesu.
Više nego profesionalni, članovi grupe su neposredno pred nastup izlazili na scenu kako bi pomagali svojim tehničarima i bili što efikasniji pri nameštanju potrebne binske opreme. Bubnjar je napravio nekoliko fotografija sa publikom, a onda do samog početka svog nastupa džemovao uz pozadinsku muziku.
Kaubojski šeširi, hologrami i sateliti – sve što je potrebno za svemirsko otvaranje jednog festivala… počeo Exit
EXIT za drugo veče poslužio koktel metala, elektronike i repa… a da bi sve bilo “epski” pobrinula se – Epica
Od surf panka do “kaučsurfinga” – treći dan EXIT Festivala, od svega ponešto, za svakog ponešto…
U publici se osećala tenzija izazvana kašnjenjem nastupa, ali u trenutku kada je desetočlani sastav konačno izašao na binu, kao da je sve bilo zaboravljeno. Publika je jednoglasno skandirala „Wu-Tang!“, i sa njima komunicirala posebnom vrstom znakovnog jezika – pokazivanjem latiničnog slova W rukama.
Energija koja je vladala u publici zasenila je sve ostale koncerte održane u protekla četiri dana. Nije pogrešno zaključiti da je Wu-Tang Clan imao malo manje brojnu, ali sigurno najverniju i najvatreniju publiku na čitavom festivalu.
Nije bilo potrebno da se sa bine začuje: „Make some noise!“, jer buka je neprekidno dopirala iz publike. Grupa po kojoj nosi naziv jedan plesni pokret i koja je mnogima prva asocijacija na hip-hop ostavila je snažan utisak na publiku iz koje su se odmah po završetku začuli pozitivni komentari. Kasnije, nakon sabiranja utisaka, ljudi su počeli da se pitaju koju sledeću binu da posete, jer je izbor bio zaista sjajan.
Ne treba zanemariti ni nastup hip hop grupe Onyx, koja je otvorila veče. Oni su zagrejali publiku kako dolikuje i odali počast preminulim ličnostima iz sveta hip-hop kulture, onima koji nažalost ovaj jubilej nisu dočekali.
Pogledajte kako je reagovala publika na Exitu kad je kad je Skrillex započeo set sa pesmom “Zvižduk u 8” Đorđa Marjanovića
Poslednji dan EXIT-a bio je prava poslastica i za sve ljubitelje domaćeg hip hopa i svih njegovih podžanrova. Stoga, ukoliko je nekome nastup američkih hedlajnera trajao suviše kratko, izbor za nastavak bio je veliki.
Na primer, održan je i najposećeniji nastup na bini Gang Beats. Sarajevski reper Cunami Flo privukao je neočekivanu količinu ljudi, toliko da nije bilo dovoljno mesta za sve. Na njegovom licu videlo se iznenađenje i zadovoljstvo što je toliki broj ljudi došao da ga podrži. Publika je toliko uživala u njegovoj izvedbi, da je bio pozvan na bis, što se ne dešava često na nastupima ovog tipa. Ipak, bis se nije dogodio usled nedostatka vremena. Za kraj, Cunami je udarcima mikrofona u grudi simulirao otkucaje srca, čime je izrazio svoju zahvalnost publici.
Na svakoj bini žurka je neprestano trajala, a najveće slavlje nastavljeno je na Glavnoj bini uz poznate DJ-eve Dimitri Vegasa i Like Mikea. Varnice iz vatrometa ispaljivanog sa bine rasipale su se po publici kojoj to nije predstavljalo problem. Štaviše, izazivalo je pozitivnu reakciju.
Osnivač Exita Dušan Kovačević: 10 stvari na koje smo najponosniji u vezi sa ovogodišnjim izdanjem festivala,,,
Visa Fusion bina nije bila nista manje posećena. Smoke Mardeljano i Ajs Nigrutin, a zatim i Prti Bee Gee, nije bilo prostora za pauzu. Prti Bee Gee su zatvorili EXIT na ovoj bini, nastupivši u svitanje, kao i prošle godine. Kao da je postojao neki nepisani kodeks oblačenja, njaveći broj ljudi u publici celog festivala bio je u najrazličitijim dresovima, što se najviše uklapalo sa pesmom dvojca Prti Bee Gee sličnog naziva. Kao i na Glavnoj bini, izvođači su odavali počast svojim preminulim kolegama, a najviše svom, nažalost bivšem, članu – Davoru Bobiću Moskriju. Nije bilo potrebe da pevaju nijednu pesmu, svi u publici znali su svaki tekst od reči do reči.
Na bini im se pridružio i Smoke Mardeljano, te su zajedno završili nastup. Ponovo je publika tražila bis, koji se ovog puta dogodio. Za kraj, još jednom smo mogli da prisustvujemo simuliranju otkucaja srca.
Posle ovakvog završetka festivala možemo da se, poput Smoke Mardeljana zahvalimo hip hopu koji nas je učinio srećnim. Hip hopu svakako, ali i čitavoj organizaciji. Poslednji dan došao je kao kruna za prethodna tri, spojivši ljude u onome što je smisao svih festivala – kolektivno slavlje. Posle trijumfa hip hopa, ostaje nam da sa nestrpljenjem iščekujemo sledeću godinu, u nadi da će predstojeći EXIT nadmašiti ovaj, kako kvalitetom tako i diverzitetom izvođača.
J. Ilić za HL