Proslavljeni britanski violinista Najdžel Kenedi održaće dva koncerta (21. i 22. oktobra) u Kolarčevoj zadužbini u okviru zatvaranja 55. BEMUS-a, i specijalno za agenciju Tanjug izjavio je da je publika u Srbiji fantastična, jer sa njom uvek zna na čemu je, nikad nema foliranja.
Kompozitor i pravi virtuoz na violini i violi, Kenedi se prisetio ranijih godina kada je takođe na festivalu BEMUS gostovao na dva uzastopna koncerta u Beogradu, ali da je nastupe imao i u Sava Centru. Iako mu pomalo nedostaje tako veliki prostor, Kenedi kaže da će i sala Kolarca pružiti drugačiji – intimniji doživljaj.
Kenedi je redovan gost u Beogradu, održao je oko deset koncerata, a poslednji put je to bilo pre pet godina u Sava Centru na jubileju – 50 godina BEMUS-a.
– Često dolazim kod vas i iskreno nemam utisak o svojoj popularnosti na ovim prostorima. Iskreno, više posmatram vašu veliku i lepu zemlju, a zanimljivo da volim da proučavam zgrade. Kod vas svakim novim dolaskom vidim da ste puno toga izgradili, što govori dosta. Naravno, tu ne mislim samo na te zgrade kao takve, već o duhu jednog društva, naroda – istakao je Kenedi i otkrio da na turnejama voli i da proučava arhitekturu zemlje u kojij se nalazi.
Ipak, čini mu se da u svim tim svetskim metropolama ima previše objekata koje su stvoreni bez nekog posebnog značaja i reda, kao ogromni tržni ili poslovni centri. Sa tim u vezi Kenedija raduje što u Srbiji ima priliku da vidi baš nove stambene zgrade i smatra da bi uvek trebalo da se grade samo takvi objekti.
Zatim se osvrnuo na popularnost koju ima u Srbiji, jer sa malim pauzama dolazi kod nas više od 20 godina i uvek naiđe na toplu dobrodošlicu.
– Naučio sam da je publika u Srbiji zaista fantastična, kod vas nema sive zone, već je sve čisto, crno ili belo, volite da uživate u muzici, da se zabavljate, nikad nema foliranja. Znam tačno kod vas šta ljudi misle, što je danas prava retkost. Upravo takve osobe i želim da upoznam i srećem na svojim koncertima. Sve je ovde jasno, zna se da li te neko voli ili mrzi. Nema ništa izmedju. Volim što je sve iskreno, odgovarajuće, tačno, baš kako treba – naglasio je Kenedi koji će u Beogradu nastupiti sa orkestrom Virtuozi.
Tako će velika dvorana Kolarčeve zadužbine za vikend imati program na kome će biti samo dela nemačkog kompozitora Johana Sebastijana Baha.
Najdžel Kenedi će svirati četiri kompozicije od Baha: “Koncert za violinu br. 1 u a molu, BWV 1041”, “Koncert za violinu br. 2 u E duru, BWV 1042”, “Koncert za dve violine u de molu, BWV 1043” i “Koncert za violinu i obou u ce molu, BWV 1060R”.
– Dobro i teško pitanje je zašto sviram samo Baha na ovim koncertima. Obično onda volim da kažem – a zašto da ne Bah? Takođe volim da sviram i dela mog drugog omiljenog kompozitora u životu, a on se zove – Najdžel Kenedi, njega baš volim – našalio se umetniku.
Najdžel Kenedi, rodom iz Brajtona, jeste jedan od velikana klasične muzike, diskografski najtiražniji i koncertno najtraženiji violinista.
– Obe večeri će biti puna sala publike, doći će i moji prijatelji, i onda zbog auditorijuma, ubaciću i moja dela. Plašim se da tokom dva sata koncerta za te dve večeri publici ne bude previše samo da slušaju Baha. Potreban im je predah, tu nastupam ja sa svojim kompozicijama, a zatim se vratim na Baha. Ipak, Bah je pravi maestro, vrhunski umetnik. Muzičari iz sveta rokenrola i džeza obožavaju Baha, mi klasičari ga svi redom volimo. Svi na planeti poštuju, dive se i uživaju u delima Jovana Sebastijana Baha kao velikog i neprevaziđenog kompozitora – zaokružio je Kenedi priču o Bahu i repertoaru.
Rođen u porodici muzičara, Najdžel Kenedi je odrastao i sazrevao u muzičkom okruženju. Spontan, neobičan u svojim nastupima, jedinstven u nekonvencionalnom pristupu komunikacije sa medijima i publikom, uvek ostavlja snažan utisak na svojim koncertima.
Kada je kao mali postigao zapažene rezultate, violinista je nastavio školovanje na Džulijardu u Njujorku, u klasi Doroti Dilej. Ipak, gde se nalazi klasična muzika danas, pitanje je koje se često provlači kroz etar, odnosno koliko može ići rame uz rame popularnosti sa rok, džez ili pop muzikom.
– Mislim da se danas ne menja gotovo ništa po tom pitanju. Klasična muzika se sada nalazi na nekom čudnom putu. Mada, iskreno, meni dosta smeta što se klasična muzika uopšte tako naziva. Smatram da je to pogrešno i glupo ime. Evo Mocart i Hajdn su bili pripadnici klasike, klasične muzike, u redu, ali Bah pripada baroku. Brams i Betoven su romantičari. Čini mi se da je Ludvig van Betoven danas živ, i neko ga definiše da je klasičar, ovaj bi ga verovatno napao – u šali je kazao Kenedi.
Kenedi u svom stvaralaštvu nije utisnuo pečat samo na polju klasike. Poznato je da je preradio muziku čuvenog Džimija Hendriksa.
Fondacija koju vodi Hendriksova porodica zamolila je svojevremeno Kenedija da snimi muziku u čast ovom velikom gitaristi, legendi roka i bluza.
“Kraljevska” cenzura… Violinista Najdžel Kenedi otkazao koncert pošto mu je Classic FM zabranio da svira “Little Wing” Džimija Hendriksa
Usledio je album “The Kennedy Experience“, na kome se nalaze snimci improvizacija zasnovanih upravo na Hendriksovim kompozicijama.
U nastavku razgovora, violinista se vratio na naziv “klasična muzika” koji i priznao da nikako ne voli da ga čuje.
– To vam je kao da recimo sve vrste mesa nazovete biftek. Jednostavno ne ide. Tako i klasična muzika je zapravo samo jedan mali deo antologijske muzike – naglasio Kenedi.
Na polju rok i pop muzike poznati violinista je sarađivao sa mnogim izvođačima kao što su – Ser Pol Makartni, Kejt Buš, grupa The Who, Robert Plant, engleski gitarista Džef Bek, bend “Talk Talk”, Donovan, Džon Lord…
– Najviše ono što volim u muzici, sa kim god da sam nastupao u karijeri, jeste činjenica da ljudi na nekom prostoru – sviraju zajedno. Kombinacija tog trenutka gde svi mi delamo odmah, proizvodimo muziku baš u tom trenutku sa energijom publike je meni lično najzanimljivija, izvanredna. Oko nas je orkestar, ansambl, i svi smo svesni da se taj odredjeni koncert odigrava baš sada, to veče, danas, ne postoji juče ni sutra, samo sada – kazao je Kenedi.
Onda se umetnik osvrnuo na dva predstojeća koncerta u Kolarčevoj zadužbini.
– Naredni koncerti kod vas u Beogradu sigurno će biti u potpunosti drugačiji od svega što sam svirao do sada u karijeri. Iako je u pitanju identičan repertoar obe noći, uveren sam da će to biti različiti nastupi. Moji momci iz orkestra Virtuozi mogu jedno veče biti dobro raspoloženi, drugu noć loše, sve zavisi, atmosfera ne može biti uvek ista. Prvo veče je subota, što je divan dan, nedelja je takodje sjajan dan. Već ponedeljak nije lep dan za koncert, jer su ljudi tada opterećeni time da moraju ići na posao. Tako da je svaki dan sasvim nešto novo i istovremeno drugačiji izazov, i to je zaista prelepo u muzici, kada je sve toliko očigledno – zaključio je Najdžel Kenedi za Tanjug.
Ivan Makragić