Mirko Krstičević, osnivač legendarne grupe Metak, objavio album muzike za film i pozorište

0
356
Mirko Krsticevic, screenshot YouTube @hrt
Oglasi

Kompozitor i muzičar Mirko Krstičević, široj javnosti poznat kao osnivač rok grupe Metak i autor hitova poput “Da mi je biti morski pas”, od početka karijere imao je dve paralelne karijere: u jednoj je autor brojnih melodija popularne i rok muzike, a u drugoj samouvereno komponuje filmsku, scensku i savremenu muziku.

Upravo taj, manje poznati deo Krstičevićevog opusa obrađen je u ediciji “Sve i ništa (Filmska i scenska muzika 1978 – 1988)”, koja na jednom mestu okuplja muziku za šest filmova i pet pozorišnih predstava koje su snažno obeležile Jugoslaviju osamdesetih godina. Izdavačka kuća Fox & His Friends Records objavila je ovaj album kao dvojezično izdanje sa regionalnom i stranom distribucijom, a u varijanti za strana tržišta zbirka snimaka nosi naziv “All and Nothing at All (Film and Theatre Music 1978.- 1988)” kao posveta istoimenom filmu reditelja Ivana Martinca, sa kojim je Krstičević često sarađivao.

Sve i ništa (Filmska i scenska glazba 1978. – 1988.) (Deluxe izdanje)

Pored muzike za filmove Ivana Martinca (“Kuća na pesku”, “Izgnanstvo”, “Sve i ništa”), koji imaju trajni kultni status na umetničkoj i andergraund sceni eksperimentalnih filmova, na ploči su i kompozicije komponovane za Svemira Pavića, Aleksandra F. Stasenka i Vanču Kljakovića, takođe značajna imena filmske scene.

U naslovu “Ljuba par lui meme” Pavić se bavio srpskim slikarom Ljubom Popovićem, erotskim nadrealistom svetske slave, čije su izložbe posećivali Udo Kier i brojni poznati gosti i zvezde. “Marjuča ili smrt” Vanče Kljakovića, sa Nedom Arnerić, Mirjanom Karanović i Borisom Dvornikom u glavnim ulogama, dugometražni je film o seksualnom buđenju dečaka u splitskoj javnoj kući, dok je Stasenkov film “Vreme heroja” počast pogibiji partizanskog heroja Ivana Lučića Lavčevića.

Za sve ove filmove Mirko Krstičević je radio muziku u bliskoj saradnji sa rediteljima i autorima, stvarajući neodvojiv i nezaboravan saundtrek minimalističkog, ritualnog i tada veoma modernog elektronskog zvuka.

Jedna neobična priča iz Splita: Glavni junaci su Gibonni i konobarica Ema iz lokalnog kafića…

Drugi deo albuma “Sve i ništa (Filmska i scenska muzika 1978 – 1988)” bavi se uzbudljivim pozorišnim životom Splita i Sarajeva osamdesetih godina prošlog veka, gde je Mirko Krstičević napisao muziku i za “Gorke suze Petre von Kant”, lezbijski klasik Rajnera Vernera Fasbindera, u režiji Ivice Boban na pozornici HNK Split 1985. godine sa Zdravkom Krstulović i Vesnom Orel u naslovnim ulogama.

Saradnja Mirka Krstičevića sa pozorištem u današnjem HNK Split je izuzetno dugotrajna: komadi Žana Žiroa “Trojanskog rata neće bita” u režiji Tomislava Durbešića, “Palikuće” Maksa Friša i “Više od ljubavi” Sema Šeparda, oba u režiji Neni Delmestre također su uključeni na ovaj album. Posebno je redak snimak hladnoratovske teme “Černobil” iz drame “Strah i nada u SR Nemačkoj” Franca Ksavera Kreca koju je na sceni Narodnog pozorišta Sarajevo izveo Seid Memić Vajta, a ovde se pojavljuje u instrumentalnoj verziji.

Gorke suze Petre von Kant (1985) (Zdravka Krstulović, Vesna Orel)

Kritičari su Krstičevićeve instrumentale iz tih predstava i filmova poredili sa orkestracijama Vangelisa, Džona Karpentera i Hauarda Šora, dok će alternativna publika naći motivsku vezu sa britanskim bendom Coil.

Kompozitor, muzičar i muzički aranžer Mirko Krstičević rođen je 1948. godine u Šibeniku. Diplomirao je teoriju muzike na Pedagoškoj akademiji u Splitu, a potom i na Muzičkoj akademiji u Sarajevu. Suosnivač je muzičkog studija Tetrapak u Splitu u kojem su snimali brojni izvođači i muzičari (Animatori, D’Boys, Haustor, Oliver Mandić, Srđan Marjanović, Stil, Trotakt Projekt i drugi).

Zvezde pričaju, ali ih mi ne čujemo… Splitski Djigibaoo objavili video singl “Žuti mjesec”

Zajedno sa Rankom Bobanom i Momčilom Popadićem osnovao je grupu Metak u proleće 1978. godine u Prigradici na Korčuli. “Da mi je biti morski pas” je najuspešniji singl grupe, koji je 1980. godine postao jedna od najizvođenijih pesama na radiju i televiziji. Te godine grupa Metak nastupa u Beogradu pred 70 hiljada posetilaca, a singl postaje prodavaniji čak i od pesme “Druže Tito mi ti se kunemo” Zdravka Čolića koju svrgava s prvog mesta top-liste prodaje.

Kritičar Dragan Gojković tada piše u Strip zabavniku: “Srčaniji od Riblje čorbe, vatreniji od Vatrenog poljupca, umereniji od Atomskog skloništa i stabilniji od Smaka – to je Metak.” Peca Popović u magazinu Zdravo dodaje: “Dobro sam pogođen.”. Metak su poznati i po pesmi “Rock ‘n’ Roller”, čije ime je preuzela kultna rok emisija TV Beograda u režiji Borisa Miljkovića i Branimira Dimitrijevića – Tucka.

U kompozitorskom radu i aranžmanima za druge pop i rok umetnike, Krstičević je ostvario komercijalni uspeh za Tutti Frutti Balkan Band (“Nasloni glavu na moje rame”, 1986), Biljanu Petrović, Seida Memića Vajtu, Pepel in kri, Osmog putnika, Hendu i druge.

Uporedo sa pop i rok karijerom, Krstičević je komponovao scensku i filmsku muziku za 45 filmova, uglavnom sarađujući sa krugom eksperimentalnih i amaterskih reditelja Kino-kluba Split, kao i s ostatkom domaće scene. Autor je scenske muzike za 130 pozorišnih predstava, a snima i sopstvene kompozicije iz oblasti savremene muzike. Napisao je preko 30 dela za solo instrumente, kamernu i simfonijsku muziku. Autor je četiri opere. Dobitnik je brojnih nagrada, živi i radi u Splitu.

Mirko Krstičević 1975

Album “All and Nothing at All (Film and Theatre Music 1978.- 1988)” je masterizovan sa nikada ranije objavljenih originalnih traka i štampan u audiofilskom Direct Metal Mastering procesu kao numerisano deluks izdanje sa dodatnom knjižicom koja se može poručiti direktno od izdavača na foxandhisfriends.bigcartel.com. Standardno izdanje albuma u ​​distribuciji je širom sveta, a zastupa ga Clone iz Holandije i Believe SAS iz Francuske. Mastering potpisuje Toni Milohanić, autor dizajna je Martin Peranović, dok su autori i urednici tekstova Leri Ahel i Željko Luketić. Izdavač

Fox & His Friends Records nastavlja objavljivanje serije retkih albuma najvećih imena domaće muzike, poput Alfija Kabilja, Tomislava Simovića, Nenada Vilovića i multimedijalne grupe Nova Evropa (Dejan Kršić, Jane Štravs, Gordana Brzović, Jovan Ćulibrk) o kojima pišu i strani časopisi Electronic Sound, The Wire, Shindig, The Quietus i The Guardian.

Oglasi

POSTAVI ODGOVOR

Molimo unesite vaš komntar!
Unesi svoje ime