Kako je romska sahrana u Jugoslaviji inspirisala slavnog reditelja za svetski horor klasik… i kakve sve to veze ima s Majklom Džeksonom

0
374
Oglasi
American werewolf in London/Photo: printscreeb
American werewolf in London/Photo: printscreeb

Ko bi rekao da je grupica Roma iz bivše Jugoslavije zaslužna za razvoj horora? Ali, zaista je tako. Govorimo o ulesnicima jedne romske sahrane na koju je 1969. godine slučajno naišao budući veliki reditelj Džon Lendis (Braća Blues, Animal house, Trading places, Coming to America, Tri amigosa) i na kojoj mu se rodila takođe velika ideja.

Naime, Lendis je bio deo ekipe na filmu “Kelijevi heroji” koji se snimao na područjima Istre, Obrenovca i Beočina, a na jednoj od tih destinacija ili negde u vožnji između njih, nikad nije precizirao, naleteo je na obred tokom koga su Romi zavili pokojnika u beli luk i ukopavali ga u neverojatno duboku jamu, i to vertikalno, sve s ciljem da ne može nikada da se vrati s onog sveta. Inspirisan tim događajem, počeo je da razmišljati da nikada neće biti u prilici da se suoči se s mrtvim dušama, pa mu se javila ideja za film koji će kasnije postati deo istorije.

Džon Lendis/Photo: YouTube printscreen
Džon Lendis/Photo: YouTube printscreen

Govorimo o filmu “Američki vukodlak u Londonu”, delu koje je uspeo da snimi tek posle više od 10 godina. Skupio je ekipu na čelu s pre svega genijem specijalnih efekata Rikom Bejkerom, zatim glumcima Dejvidom Nojtonom (koji izgleda kao nepriznati Al Paćinov brat), divnom Dženi Agater, Džonom Vudvinom i Grifinom Danom, koga znamo iz Scorsezeovih kriminalno podcenjenih “Sitnih sati”.

HAOTIČNA PRODUKCIJA, PROBIJANJE BUDŽETA, LOŠ SCENARIO. DROGIRANI GLAVNI GLUMAC, DESETINE SLUPANIH AUTOMOBILA, JEDAN UNIŠTENI TRŽNI CENTAR… TAMAN ZA JEDAN KULTNI FILM – SA NAJBOLJOM MUZIKOM NA SVETU

Rezultat je horor s elementima komedije u kojem se vrhunski slažu stravične scene s duhovitim, film o dvojici američkih studenata (Nojton i Dan) u bespućima Velike Britanije i Danovoj smrti nakon što ga odmah na početku ugrize vukodlak. Nojtonov lik je preživeo pokolj s povredama, a mrtvi Grifin ga posećuje i upozorava da mora da izvrši samoubistvo jer je on sad poslednji živi vukodlak i u noći punog meseca će usmrtiti dosta nedužnih žrtava. Kasnije se glavni “junak” sreće i sa svojim pokojnim žrtvama, a ceo taj segment je, naravno, proizašao od onih Roma s početka.

“Američki vukodlak” je dobio mnogo pohvala, što zbog scena transformacije, što zbog atmosfere, muzike, kompletne režije, i postao prvi film koji je osvojio Oskara za najbolju šminku i inspirisao seriju horora u nekoj meri sličnog tona. Tu pripadaju filmovi kao što su “Evil dead 2”, “Gremlini”, “Beetlejuice” a kasnije “Noć glupih mrtvaca” Edgara Rajta i tako dalje.

Lendisov film je opet popularizovao vukodlački podžanr, tokom kasnijih godina postao je i cenjeno remek-delo, ostao i kultni klasik, a nije baš prečest slučaj da se spoje ta dva statusa (mada se danas pogrešno smatraju i sinonimima). Takođe je Majkl Džekson, kao ogroman fan filma, zahtevao da mu Lendis i Bejker rade na spotu za pesmu “Thriller”, što se opet pokazalo kao pun pogodak.

REVOLUCIJA U MUZIČKOJ VIDEO PRODUKCIJI POČELA JE PRE 34 GODINE: EVO ŠTA SE DOGODILO…

Na delu je tu bio pravi efekat grudve, a grudva se zakotrljala te 1969. godine na romskoj sahrani – u Istri, Obrenovcu ili Beočinu. To je još jedan dokaz da se velike ideje mogu pronaći apsolutno na svakom mestu, samo je potreban pravi čovek da ih prepozna. Džon Lendis bi to sa sigurnošću potpisao.

HL/Izvor: index.hr

Oglasi

POSTAVI ODGOVOR

Molimo unesite vaš komntar!
Unesi svoje ime