U slavu zaboravljenih muzičkih heroja… One-Hit Wonders #1 – “They’re Coming to Take Me Away, Ha-Haaa!”

0
369
Oglasi
Napoleon XIV/Photo: YouTube printscreen
Napoleon XIV/Photo: YouTube printscreen

Koliko puta vam se desilo da uhvatite sebe kako uz radio pevušite melodije kojima ne znate ni naziv ni izvođača, već samo da ste ih čuli nebrojeno puta i “zarazili se” za svagda?

Verovatno zbog toga što je reč o tzv. one-hit wonder (grub prevod: “čudo od jednog hita”) izvođaču – muzičaru, čija je jedna pesma doživela momentalnu slavu i postala sama svoj brend, stavljajući u zapećak samog izvođača i sve ostale njegove pesme, ma koliko bile kvalitetne.

Iako one-hit wonder izvođač nije pojava modernog doba, smatra se da je konkretan izraz prvi put upotrebljen da bi se njime opisala iznenađujuće velika slava koju je grupa ABBA stekla nakon pobede na Evroviziji sa pesmom “Waterloo”, uprkos tome što, po ironiji, ovo nikako nije ostao njihov jedini hit.

Pre ovog izraza zabeleženo je korišćenje sličnog – nine days’ wonder (2čudo od devet dana”), koji bi se mogao dovesti u vezu sa domaćom izrekom “svakog čuda za tri dana dosta”, ali u oba prevoda ima negativnu konotaciju i asocijacija je na neuspeh.

Kada je poznatoj deja vu pojavi u muzici dat naziv, njime je postalo moguće i manevrisati. Naime, ovaj izraz danas ne mora da se odnosi samo na muziku, već i na druge oblasti umetnosti ili sporta u kojima su prisutne slične pojave. Na primer, američki autor Džozef Heler obeležen je kao one-hit wonder autor, zbog toga što je roman “Kvaka 22” jedina njegova knjiga koja je doživela upadljiv uspeh na književnoj sceni. (thnx kultivisise.rs)

Ipak, mi ćemo se narednih dana baviti muzikom i podsetiti vas na neke izvođaće koji s pravom nose ovu moćnu titulu one-hit wonder jer, njihov lik možda nije ostavio neki trag, ali dela jesu.

A vi nam ostavite u komentarima koji se vama One-Hit Wonder i dalje mota po glavi…

Krećemo od jednog sasvim zanimljivog lika…

“They’re Coming to Take Me Away, Ha-Haaa!” je numera objavljena davne 1966. godine, a napisao je i snimio izvesni Džeri Samjuels (poznatiji kao Napoleon XIV), za izdavača Warner Bros. Records. Pesma je odmah postala instant hit u Sjedinjenim Državama, dostigla je 3. mesto na Billboard Hot 100 listi singlova, broj 1 na Cash Box Top 100 Charts, broj 2 u Kanadi i dostigla broj 4 on the UK Singles Chart.

Napoleon XIV/Photo: YouTube printscreen
Napoleon XIV/Photo: YouTube printscreen

Na prvi pogled tekst opisuje mentalnu muku muškarca nakon raskida sa ženom i njegovo potonuće u ludilo što vodi ka njegovom odlasku na “smešnu farmu” (sleng za mentalnu bolnicu). Konačno je u poslednjem retku trećeg stiha otkriva se da on ne poludi zbog gubitka žene – već zbog odbeglog psa.

Nastavljajući temu ludila, B-strana singla jednostavno je A-strana snimljena unazad i nosi naslov “!AaaH-aH, iavA eM ekaT oT gnimoC er’iehT”.

Uspeh singla doveo je do istoimenog albuma 1966. (reizdat je 1985.), a većina pesama je nastavila sa temom o mentalnim bolestima. Međutim, drugi singl sa tog albuma bio je relativno nezapažen, a Samjuels je brzo potonuo u zaborav. Trenutno radi u Delaveru kao promoter i peva samo povremeno.

Napoleon XIV/Photo: YouTube printscreen
Džeri Samjuels, aka. Napoleon XIV/Photo: YouTube printscreen

Podsetite se kako zvuči “They’re Coming to Take Me Away, Ha-Haaa!”:

Oglasi

POSTAVI ODGOVOR

Molimo unesite vaš komntar!
Unesi svoje ime