Transforming Energy… Marina Abramović ispisuje istoriju u Veneciji

0
12
Marina Abramović, YouTube screenshot
Oglasi

Umetnica Marina Abramović ponovo će ući u istoriju – izložbom u Galeriji Akademije u Veneciji, koja će biti otvorena u maju 2026. godine za vreme 61. Bijenala umetnosti, a kojom će postati prva živa umetnica koja će se samostalno predstaviti u toj instituciji od kada je otvorena 1817. godine.

Marina Abramović je 2023. godine postala prva žena koja je imala samostalnu izložbu u Kraljevskoj akademiji umetnosti u Londonu, a 1997. godine bila je prva žena koja je dobila Zlatnog lava na Bijenalu u Veneciji, za antiratni rad “Balkanski barok“.

Izložba najavljena u Galeriji Akademije “Transformišuća energija“ (Transforming Energy) debitovala je u Muzeju moderne umetnosti (MAM) u Šangaju prošle godine, a velikim delom je inspirisana epskom performativnom šetnjom Marine Abramović i Ulaja Kineskim zidom 1988. godine, kojom je označen njihov raskid kao umetničkih i emotivnih partnera. Tada su krenuli sa suprotnih krajeva Kineskog zida i, posle 90 dana naporne šetnje, sreli su se na sredini i okončali svoju vezu.

Umetnički direktor MAM Šai Baitel biće kustos venecijanske izložbe, u bliskoj saradnji sa Marinom Abramović, koja sledeće godine proslavlja 80. rođendan, piše The Art Newspaper.

Marina Abramović potpuno utišala festival Glastonbury na sedam minuta…

Rad “Šetnja Velikim zidom” (1988/2008) biće predstavljen u Galeriji Akademije sa drugim istorijskim radovima Marine Abramović, uključujući “Ritam 0″ (1974), šestočasovnim performansom u Napulju, tokom kojeg je umetnica pozvala posetioce da na njoj upotrebe šta god požele, uključujući i pištolj i sekiru. Biće reizveden i peformans “Imponderabilia” (1977), tokom kojeg su Marina Abramović i Ulaj stajali nagi na ulazu u galerijski prostor jedno naspram drugog, primoravajući posetioce da prođu između njih.

Izložba obuhvata i rad “Balkanski barok”, za koji je Marina Abramović dobila Zlatnog lava na centralnoj izložbi Bijenala u Veneciji, nakon što je Crna Gora, koja je te godine bila na redu da odabere zajedničkog predstavnika države u kojoj je bila sa Srbijom, odustala nod njenog učešća i opredelila se za Voja Stanića.

Marina Abramović/Photo: Manfred Werner / Tsui/ Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license

Uz projekcije ili reizvođenje njenih ranih performansa, biće izloženi i noviji radovi koji uključuju drago kamenje poput kvarca i ametista, a kao jedan od vrhunaca izložbe najavljena je rad “Pieta (sa Ulajem)” (1983), fotografija Abramovićeve koja drži Ulajevo telo u krilu. Taj rad biće izložen uporedo sa Ticijanovom slikom “Pieta” (oko 1575-76), nezavršenim, poslednjim radom tog slavnog renesansnog umetnika čija će 450-godišnjica smrti biti obeležena 2026. godine.

Izložba tako nudi istančan dijalog njenih pionirskih performansa i renesansnih remek-dela koja su oblikovala identitet Venecije. U svojoj osnovi, izložba povezuje prošlost i sadašnjost, materijalno i nematerijalno, telo i duh, saopštila je Akademija.

Posetioci će imati priliku da iskuse seriju interaktivnih “tranzitornih objekata” – kamenih kreveta i struktura obogaćenih kristalima – ležeći, sedeći ili stojeći nad njima, što Marina Abramović naziva “energijom transmisije”.

Marina Abramović se u saopštenju povodom venecijanske izložbe prisetila prve posete Bijenalu u Veneciji sa svojom majkom, kada je imala 14 godina.

– Putovale smo vozom iz Beograda, i kada sam izašla na stanicu i videla prvi put Veneciju, počela sam da plačem. Bila je neverovatno lepa – drugačija od svega što sam do tada videla – dodala je ona. Ot tada, kako je navela, povratak u Veneciju postao je svojevrsna tradicija, a nakon što je dobila Zlatnog lava 1997. godine, taj grad je dobio specijalno mesto u njenom životu.

Izložba “Transformišuća energija“ biće otvorena u Galeriji Akademije od 6. maja do 19. oktobra 2026. godine, piše SEEcult. org.

Oglasi

POSTAVI ODGOVOR

Molimo unesite vaš komntar!
Unesi svoje ime