Toni Briten, čovek koji je stvorio himnu Lige šampiona: Kažu da sam melodiju ukrao od Hendla, ali nisam…

0
460
Oglasi
Toni Briten/Photo: YouTube printscreen
Toni Briten/Photo: YouTube printscreen

To je muzička numera za koju je Lionel Mesi rekao da ga je motivisala, Zinedina Zidana je oduševila, a Kristijano Ronaldo voli da je peva.

Skoro tri decenije himna fudbalske Lige šampiona oduševljava navijače i igrače širom evropskih stadiona – a osmislio ju je i komponovao čovek iz Krojdona za samo nekoliko nedelja.

Liga šampiona je elitno klupsko fudbalsko takmičenje u Evropi, a u nedelju ga je osvojio minhenski Bajern. Ali pre nego je što čuvena lopta sa zvezdama krenula sa centra uoči lisabonskog finala, sa razglasa je puštena numera koja je inspirisana krunisanjem kralja pre 300 godina.

– I dalje privlači članove ‘kraljevske elite’, ali ne donosi milione. Uglavnom zavisi od nosioca prava prenosa. Recimo, u Rusiji i Kini ne dobijem ni peni – što je suludo – kaže kompozitor Toni Briten.

– Svaki kompozitor će vam reći, kada bogati i poznati koriste vašu muziku, to vam nadoknadi za sve one stvari koje nisu bile tako uspešne.

U leto 1992, za Barselonu je igrao Pep Gvardiola, sadašnji menadžer Mančester Sitija i on je posle finala na Vembliju podigao pehar Kupa evropskih šampiona, dok je Briten u to vreme pisao džinglove za televizijske reklame. Predstavnici marketinške agencije rekli su mu da Evropska fudbalska unija (UEFA) planira da rebrendira elitno takmičenje.

Britenu je rečeno da je potrebna pesma koja veličati to takmičenje i pomoći da se u javnosti popravi slika o njemu.

– Prošlo je mnogo vremena, ali da budem iskren, to je bio samo jedan od poslova koji sam dobio. Stari Kup šampiona je postao dosadno takmičenje i UEFA je želela da ga podigne na viši nivo u trenutku kada su huligani harali Evropom.

https://www.youtube.com/watch?v=ai0nPoIcfW8

Briten kaže da su ljudi iz UEFA hteli da pesma apostrofira ono najbolje što fudbal nosi. A dve godine pre toga, na Svetskom prvenstvu u Italiji pevala su tri slavna tenora, pa je klasika bila u modi.

Zato što je ovo bila nova teritorija za sve, Briten kaže da u UEFA nisu baš bili sigurni šta hoće, pa je on napravio listu najpoznatijih kompozija klasične muzike za predstavljanje. I zvaničnicima UEFA najviše se dopala Hendlova kompozicija Sveštenik Zadok (The Priest) kompovana za krunisanje kralja Džordža Drugog 1726.

Kada je rešeno pitanje muzike, Briten otišao u studio u Ajslingtonu, gde je sa horom Akademije Svetog Martina i Kraljevskog filharmonijskog orkestra snimio himnu.

– Neki kažu da je melodija ukradena od Hendla, ali nije. To je samo detalj na početku, ostalo je moje delo. Sećam se da sam se pitao – gde su reči. Rekli su mi da ne znaju, ali da hoće nešto na tri zvanična UEFA jezika – engleskom, nemačkom i francuskom – kaže Briten.

Tako je osmislio superlative koji se koriste u numeri – “najveći”, “najbolji”, “glavni događaj”, “šampioni” – i to je prevedeno na ove jezike,

– Sve se sklopilo za nekoliko nedelja, a samo komponavanje trajalo je nekoliko dana. Doduše, kada je osmišljeno takmičenje, učestvovalo je samo osam ekipa, a ne kao sada – dodaje on.

[accordion title=’UEFA Champions League Anthem’]Ce sont les meilleures équipes
Sie sind die allerbesten Mannschaften
The main event
Die Meister Die Besten
Les grandes équipes
The champions
Une grande réunion
Eine große sportliche Veranstaltung
The main event
Ils sont les meilleurs
Sie sind die Besten
These are the champions
Die Meister
Die Besten

Les grandes équipes
The champions[/accordion]

Briten, inače navijač Kristal palasa, tokom godina je imao tu čast da muziku koju je stvorio sluša na nekim od najpoznatijih stadiona u Evropi.

– Sećam se meča protiv Arsenala, bili smo zabrinuti da ozvučenje na Hajberiju neće biti dobro. Šetao sam se oko stadiona jer sam želeo da čujem kakvo će biti ozvučenje, ali se sećam da sam se naježio kada je počelo – dodaje.

UEFA Champions League, ptomo
UEFA Champions League, ptomo

Činjenica da je napisao himnu omogućila mu je i da uživo gleda brojna finala, kao i neke od najboljih fudbalera u istoriji.

– Vodio sam brata na finale u Parizu 2000. godine i proveli smo se neverovatno. Imali smo zaista dobra mesta i moj brat je u jednom trenutku rukom pokazao i rekao da ljudi pevaju svi uglas.

Ipak, kompozitor kaže da mu je drugo finale iz Milana medu omiljenima. Te 2001. godine Bajern Minhen i Valensija su igrali na San Siru, a Briten je dobio mogucnost da cuveni hor iz milanske Skale peva himnu pred 79.000 ljudi.

– To je bilo jedinstveno iskustvo – seća se on.

Briten, koji trenutno malo boravi u Londonu i Norfolku, kaže da je ponosan na ulogu koju je imao u pravljenju pesme. Kako navodi, misli da bi bilo čudno ukoliko bi se UEFA otarasila njegove kreacije.

– Na svakih nekoliko godina Uefa radi rebrendiranje i pre nekog vremena su uradili procenu kada su rekli da je muzika najjači deo brenda. Rekli su da je važna isto koliko je crvena boja za koka-kolu. Pokušali smo da se malo igramo sa tim, pa smo uradili fank verziju i verziju za ritmom i super je ispalo. Poslali smo emiterima i rekli su da je odlična, ali da će se držati originala.

HL/Izvor: bbcnews na srpskom

Oglasi

POSTAVI ODGOVOR

Molimo unesite vaš komntar!
Unesi svoje ime