Pevač Radioheada Tom Jork prisetio se kako su on i dugogodišnji saradnik Stenli Donvud slučajno izmislili Twitter nekoliko godina pre nego što je ova vrsta platforme društvenih medija pokrenuta.
Muzičar, umetnik i scenarista proveo je vreme izbegavajući muziku posle uspeha OK Computera iz 1997. dok se Jork nosio s “potpunom kreativnom blokadom”. Umesto toga, usredsredili su se na slikarstvo, razvijajući saradnički odnos u kojem su radili na umetničkim delima jedan drugog sve dok nisu osetili da je jedan od njih “pobedio” proces.
– Svi koji su uključeni osećali su se kao da smo već neko vreme bili u nekom čudnom cirkusu, posle OK Computera – rekao je Jork u odlomku iz umetničke knjige Kid A Mnesia (Guardian).
– Lično sam se psihički potpuno srušio, kao i Sten… Umjesto da se uživimo u ovu atmosferu pohvala oko nas, osetili smo se potpuno suprotno. Postojala je ta žestoka želja da budem potpuno izvan svega što se događa, i žestoka ljutnja i sumnja. I to je sve prožimalo. Bilo je potpuno nerazmerno, duboko nezdravo – ali tu smo bili – rekao je Jork i nastavio:
– Imao sam potpunu kreativnu blokadu, a Rejčel, moja tadašnja partnerka, rekla je: ‘Prestanite da pokušavate da stvarate muziku. Stanite potpuno na neko vreme”. Tako sam lutao uokolo i crtao sve što sam mogao da vidim. Pejzaž. Tako je krajolik postao iznimno važan deo onoga što se događalo, jer me je opustilo… Čin sedenja ispred krajolika i samo pokušaja da to predstavimo na bilo koji način na koji smo osećali – odabir da slušamo to, a ne bilo šta od sranja u svojoj glavi – bio je ogromno oslobađajuće iskustvo.
Šta to “kuvaju” Tom Jork i Džoni Grinvud? Nastupili kao punk bend The Smile, ali svirali i stvari Radioheada… niko ne zna šta im je na umu
On je emocionalno putovanje opisao kao “mukotrpno”, sa “potpunim nedostatkom poverenja, potpunim cinizmom u vlastiti uspeh, ne osećajući se na bilo koji način kulturološki povezanim s onim što se događa, ali u isto vreme “svesni da bili smo u stvarno privilegovanom položaju”.
U nekom trenutku na tom putu Donvud je postao opsednut konceptom grčke mitološke zveri Minotaura.
– Išao je i dalje i dalje – rekao je Jork. – I to je stvarno činilo deo onoga što se događalo. Minotaur je proklet da ponovi svoje greške u lavirintu. Imali smo razrađen ceo ovaj plan za ovaj zigurat (hram, kula – nap.prev.), gde su ljudi mogli da se prijave i sami izgrade sobu u ziguratu i ostavljaju poruke drugim ljudima.
Radiohead objavili dužu i mnogo mračniju (vrlo 2021.) verziju svoje najslavnije pesme
Donvud je objasnio:
– I morali su da koriste određeni broj znakova. U osnovi smo izmislili Twitter prije Twittera i nismo uspeli da zaradimo na njemu.
Jork je dodao:
– Zvao se vizantijski Zigurat. Ali nismo želeli ničije podatke, zato to nikada neće uspeti.
Kid A Mnesia je opisana kao “proslava albuma Kid A i Amnesiac Radioheada” koja “prikazuje više od 300 umetničkih dela u boji” i “sadrži dijalog između Toma Jorka i Stenlija Donvuda o kreativnom procesu”. U SAD je objavljena 22. februara, a oba albuma ponovno su objavljena s dodatnom muzikom kao pojedinačni proizvod 5. novembra.
HL/Izvor: ultimateclassicrock.com