Američki likovni umetnik Džejms Rozenkvist, čije su slike i instalacije imale ključnu ulogu u nastanku pop-arta, umro je u petak u 84. godini.
Rođen 29. novembra 1933. godine u Južnoj Dakoti, počeo je karijeru slikajući bilborde, a potom se smestio u jednom ateljeu na Menhetnu i radio na svojim pravim kreacijama.
– Moji posteri su umetnost – objasnio je on u intervjuu za radio 2004. godine, navodeći teškoće da precizno prenese lica filmskih glumaca na plakate za film koje je slikao.
To prvo slikarsko iskustvo ga je dovelo u kontakt sa estetikom reklame što je bio odlučujući uticaj koji je odredio pop-art, koji je široko koristio i preusmeravao.
On je u svoje rane radove uključio niz svakodnevnih, potrošačkih predmeta, što je bila druga jaka tendencija pop-arta.
Tako su ga, uglavnom uz Roja Lihtenštajna i Endija Vorhola, jednog od osnivača tog novog trenda, u početku kritikovali “klasicisti”, ali je brzo postao jedan od glavnih u svetu umetnosti.
Njegova najpoznatija slika, “F-111” (1964-65), monumentalni je rad, tri metra visok i 26 metara dugačak, a prikazuje špagete, nasmešenu devojčicu pod haubom za sušenje kose, detalje američkog vojnog aviona i atomsku pečurku.
Ta slika je izložena u Muzeju moderne umetnosti (MoMA) u Njujorku.
Direktno inspirisan simbolikom oglašavanja, slika “Budi lepa”, iz 2014. godine, postigla je rekord za dela tog umetnika sa 3,3 miliona na aukciji u Njujorku u organizaciji Sotbija.
Džejms Rozenkvist se postepeno udaljavao od potrošačke estetike, čak lutao u apstrakciju, uvek sa jakim apetitom za velike platna.
Rozenkvist je tvrdio da slika aktuelno, okrenuto sadašnjosti.
– Ja sada živim. Vreme je sada – rekao je on 2004. godine. – Ima mnogo ideja o meni, zašto govoriti o prošlosti?
HL/ Izvor: Beta