Ove nedelje objavljeni su rezultati istraživanja koje je analiziralo tekstove više od 12.000 pesama na engleskom jeziku u nekoliko žanrova objavljenih od 1980. do 2020. godine.
Studiju je sproveo Univerzitet u Inzbruku, u Austriji. U istraživanju su se analizirale pesme u žanrovima rapa, countryja, popa, R&B-a i rocka u periodu od četiri dekade, počevši s 1980. godinom. Rezultati istraživanja pokazali su da stihovi pesama taista postaju jednostavniji, te da se više ponavljaju u pesmama. Autori su u njima sve gnevniji i sve više opsednuti sami sobom, što samo ide u prilog tezi koju često kao argument navode mrzovoljni stariji obožavaoci muzike širom sveta, a to je da novu muziku većina njih smatra – zaglupljujućom.
Glasno, glasnije, ali ne baš toliko… Istraživanje pokazalo da zbog preglasne muzike sve veći broj mladih ima zujanje u uhu
Jedna od autorki studije Eva Zangerle, stručnjak za sisteme preporuka na austrijskom Univerzitetu u Inzbruku, odbila je da izdvoji kao primer nekog novijeg izvođača zbog jednostavnih tekstova, ali je naglasila da tekstovi mogu biti “ogledalo društva” koje odražava kako se kulturne vrednosti, emocije i preokupacije menjaju tokom vremena.
– Ono čemu smo takođe svedoci u poslednjih 40 godina je drastična promena u muzičkom pejzažu – od toga kako se muzika prodaje do toga kako muzika treba da se proizvodi – rekla je Zangerle.
Tokom 40 proučavanih godina dolazilo je do promena u načinu na koji su ljudi slušali muziku. Vinilne ploče i kasete iz 1980-ih ustupili su mesto CD-ovima iz 90-ih, a dolazak interneta doveo je do današnjih streaming platformi koje se oslanjaju na algoritme. Za studiju u časopisu Scientific Reports, istraživači su posmatrali emocije izražene u stihovima, koliko je različitih i komplikovanih reči koriščeno i koliko su se često ponavljale.
– U svim žanrovima, tekstovi su imali tendenciju da postanu jednostavniji i da se više ponavljaju – sažela je Zangerle.
Rezultati su takođe potvrdili prethodna istraživanja koja su pokazala smanjenje pozitivnih, radosnih tekstova tokom vremena i porast onih koji izražavaju ljutnju, gađenje ili tugu. Stihovi su takođe postali mnogo više egoističniji, jer reči kao što su “ja” ili “moje” se koriste sve više.
DEEZER ISTRAŽIVANJE… Evo kada prestajemo da otkrivamo novu muziku – i zašto
Broj ponovljenih stihova najviše je porastao u rapu tokom decenija, rekla je Zangerle, dodajući da je rap muzika postala ljuća od ostalih žanrova.
Istraživači su takođe istraživali koje su pesme obožavaoci različitih žanrova tražili na web stranici Genius za tekstove pesama. Za razliku od drugih žanrova, ljubitelji rocka najčešće su tražili tekstove starijih pesama, a ne novih. Rock je pao na listama popularnosti poslednjih decenija, a to bi moglo da znači da se fanovi sve više osvrću na vrhunac žanra u prošlosti, a ne na njegovu sadašnjost.
Još jedan način na koji se muzika promenila je da je “prvih 10-15 sekundi vrlo odlučujuće za to hoćemo li da preskočimo pesmu ili ne”, rekla je Zangerle.
Verovali ili ne… Zvanično istraživanje potvrdilo – ova pesma spasila je stotine života
Prethodno istraživanje takođe je pokazalo da ljudi ovih dana više slušaju muziku “u pozadini” i čini se da su popularnije pesme s više refrena koji ponavljaju osnovni tekst.
– Stihovi se danas lakše lepe za uho, jednostavno zato što ih je lakše zapamtiti – rekla je Zangerle i dodala da se to veže uz osećaj kojem ljudi teže kad slušaju radio.
HL/Izvor: ravnododna.com