Tviteraš, dizajner i arhitekta Marko Dačić. objavio je na svom profilu veoma zanimljivu storiju o reklamama iz vremena SSSR-a.
I šta god da ste do sada mislili o ruskim reklamama – promenićete mišljenje.
Pogledajte i obavezno pročitajte:
U poplavi reklama u svim medijima u kojoj se kompanije i kreativne agencije danas bore za svoj komad tržišta, teško je zamisliti vreme kada su reklamni blokovi na tv-u bili događaj koji se čeka. Upravo je to bio slučaj u Sovjetskom Savezu. 🔽 pic.twitter.com/S4tmMJShCj
— Marko Dačić (@madacic) February 19, 2023
Godine 1966. SSSR je pod vođstvom Leonida Brežnjeva fokusirao industrijsku proizvodnju na robu široke potrošnje. Transformaciju je pratila odluka vlade po kojoj su kompanije bile u obavezi da troše 1% svojih godišnjih prihoda na oglašavanje. 🔽 pic.twitter.com/P2pODTKLSW
— Marko Dačić (@madacic) February 19, 2023
To je širom otvaralo vrata finansijskoj gimnastici što je kao posledicu imalo snimanje reklama u dokumentarnom stilu. Producenti ERF-a muzli su sistem upisivanjem reklama kao dokumentarnih filmova: materijal od 2 minuta naplaćivana je po ceni jednostatnog dokumentarca. 🔽 pic.twitter.com/yHHCxvLvki
— Marko Dačić (@madacic) February 19, 2023
U sovjetskoj javnosti vladalo je mišljenje da su reklamirani proizvodi lošeg kvaliteta dok su kvalitetni brzo nestajali sa polica. Kvalitet i uticaj komercijalnog filma na tržište nisu bili bitni. Važno je ispuniti zacrtani plan potrošnje od 1% prihoda na oglašavanje. 🔽 pic.twitter.com/bR4K3oF2Hh
— Marko Dačić (@madacic) February 19, 2023
Uostalom, da su proizvodi pravi lako bi se prodavali u zemlji u kojoj su nestašice bile redovne.
Ako su reklame predstavljale izmišljene proizvode opet nije bilo važno jer se sve opravdavalo konstantnim nestašicama. 🔽 pic.twitter.com/YZ3y5Haite— Marko Dačić (@madacic) February 19, 2023
Bila je to utopija u najboljem izdanju – reklame su sovjetskim građanima bile prozor u svet daleko od dugih redova za osnovnim proizvodima i polupraznih polica supermarketa a same po sebi predstavljale su proizvod koji se konzumira u svom ignorisanju uloge u tržišnoj trci. 🔽 pic.twitter.com/tBm7fScpK6
— Marko Dačić (@madacic) February 19, 2023
ERF-ova kreativnost privukla je međunarodnu pažnju. 1985. pozvan je na festival u Kanu gde osvaja nagradu za reklamu o štednji energije – trofej ironije jer je štednja energije bila nisko na listi prioriteta SSSR-a kao vodećeg svetskog proizvođača i izvoznika energije🔽 pic.twitter.com/OJHfgKWD2X
— Marko Dačić (@madacic) February 19, 2023
Od preko 6000 snimljenih komercijalnih filmova do danas je sačuvano oko 300. Materijal je pronađen neobeležen u arhivama u Talinu. Decenijama kasnije pronašli su put do holivuda i filma “Borat”. Agencija je prestala sa radom ubrzo nakon otvaranja tržišta 1992. pic.twitter.com/Zb2HgTsj85
— Marko Dačić (@madacic) February 19, 2023