Prošlost koja je krojila budućnost… Sećanja, snimci i istine na Beldocsu 2025

0
16
Izrael Palestina, kadar iz filma/ Photo: Promo (Beldocs)
Oglasi

Ovogodišnje izdanje Beldocsa biće održano od 21. do 27. maja na deset lokacija širom Beograda, a publiku očekuje bogat i raznolik filmski program, tematski osmišljeni prateći sadržaji i sveža selekcija autora iz celog sveta.

Ove godine, posebna pažnja posvećena je istorijskim filmovima koji otvaraju vrata prošlosti kroz objektiv moćnih arhivskih snimaka, zaboravljenih priča i novih, hrabrih pogleda na stare istine.

Portreti čuvenih diva… “Monika Beluči sreće Mariju Kalas” i biografski dokumentarac o Beatris Dal na 18. Beldocsu

– Istorijski dokumentarni filmovi nam pomažu da bolje razumemo prošlost i otkrijemo višeslojnost mnogih dešavanja. Oni nas upućuju na uzroke i posledice događaja, bili to ratovi, konferencije, verska okupljanja, značajni kulturni hepeninzi ili državne ideologije. Filmovi koji čuvaju sećanje i nude lekcije za sprečavanje budućih grešaka, čineći istoriju moćnim oruđem za podizanje svesti i promene – poručio je umetnički direktor festivala Marko Grba Singh.

Stanje, kadar iz filma/ Photo: Promo (Beldocs)

“Stanje” (Condition) film je Tomasa Hajzea, nemačkog autora dokumentarnih filmova i pozorišnog reditelja, koji je preminuo u maju prošle godine.

Hajzeov film koji prikazuje papamaniju koja je zavladala Nemačkom kada ju je posetio papa Benedikt XVI u septembru 2011. godine biće prikazan u okviru In memoriam celine.

Žilnikov novi dokumentarac otvara 18. Beldocs…

“Vozovi” (Trains), autora Macieja J. Drigasa, kombinujući pažljivo odabrane arhivske snimke i sugestivnu zvučnu sliku govore, iako bez reči, o neuspehu čovečanstva da uči iz prošlosti i predvidi budućnost.

Ova poetska meditacija o ciklusima rata i prolaznog mira, koja će srpsku premijeru imati u okviru ovogodišnjeg Beldocsa kao deo programske celine posvećene Poljskoj kinematografiji, sačinjena je od materijala prikupljenog iz čak 46 globalnih arhiva.

Izrael Palestina, kadar iz filma/ Photo: Promo (Beldocs)

“Izrael – Palestina na švedskoj televiziji 1958–1989” (Israel Palestine on Swedish TV 1958- 1989) je igrano-dokumentarni film autora Jerana Huga Olsona, koji prikazuje kako je “majka svih sukoba“ predstavljena u programu švedske javne televizije u periodu od 1958. do 1989. godine.

Tokom tri decenije, švedska televizija je izveštavala o događajima u Izraelu i Palestini koji su oblikovali tokove međunarodne politike i doveli do brojnih kriza. Prizori svakodnevnog života prepliću se sa slikama uspona izraelske države i paralelnom palestinskom borbom za ezavisnost.

Ekskluzivni arhivski materijal obuhvata vesti sa Jaserom Arafatom, kao i intervjue sa tadašnjim izraelskim ministrom spoljnih poslova Abom Ebanom. Film će biti prikazan u okviru celine Udarni termin. 

Obračun u Helsinkiju, kadar iz filma/ Photo: Promo (Beldocs)

“Obračun u Helsinkiju” (The Helsinki Effect) je arhivski esejistički dokumentarac autora Artura Francka, koji se bavi možda najvažnijim, a ujedno i najviše zaboravljenim događajem iz perioda Hladnog rata kada se trideset i pet svetskih lidera okupilo 29. jula 1975. godine u dvorani Finlandija u Helsinkiju na trodnevnoj sednici tokom Hladnog rata, poznatoj kao Konferencija za sigurnost i saradnju u Evropi, ili Helsinški sporazum.

Ovaj film, zasnovan na stotinama sati arhivskih snimaka, dekonstruiše diplomatski proces koji je često nedovoljno cenjen i shvatan, otkrivajući kako je upravo on imao presudan uticaj na svet. Film je deo celine pod nazivom Specijalne projekcije.

Poljska kinematografija U fokusu ovogodišnjeg Beldocsa

“Fiume O Morte!” autora Igora Bezinovića vraća nas u 1919. godinu, kada je italijanski pesnik, dendi i propovednik rata Gabrijele D`Anuncio okupirao grad Fiume.

Građani grada Fiume, današnje Rijeke, prepričavaju i reinterpretiraju bizarnu priču o okupaciji svog grada, koja je trajala punih šesnaest meseci kroz brutalno faktografsko, ali prkosno pankersko filmsko putovanje. Filmom Igora Bezinovića biće zatvoren 18. Beldocs festival.

Dokaz, kadar iz filma/ Photo: Promo (Beldocs)

“Dokaz” (Evidence) autorke Li En Šmit, koji će biti prikazan u okviru tematske celine Meteori, analizira korporativnu potrošnju i uticaj “crnog novca“ na američku politiku i ideologiju, kao i lična razmišljanja o porodici.

Koristeći arhivske podatke o finansiranju, lokacijama proizvodnje i lične fotografije, film istražuje kako korporativni kapital oblikuje naše predstave o porodici, ali i kako su napadi desnice na telesni integritet povezani s ekološkom krizom.

BLUM/ Photo: Promo (Beldocs)

“BLUM – Gospodari svoje budućnosti” (Blum – Masters of Their Own Destiny) donosi priču rediteljke Jasmile Žbanić o Emeriku Blumu, preduzetniku i vizionaru koji je u posleratnoj Bosni i Hercegovini osnovao “Energoinvest“, kompaniju zasnovanu na modelu radničkog samoupravljanja.

Kroz bogatu arhivu i svedočenja, film prikazuje kako je Blum u ruralnom i razrušenom okruženju uspeo da izgradi globalnu firmu vođen filozofijom koja danas, u doba kapitalizma, deluje gotovo utopijski.

Vozovi, kadar iz filma/ Photo: Promo (Beldocs)

Program festivala je dostupan na internet stranici beldocs.rs gde se i direktno mogu kupiti ulaznice.

Oglasi

POSTAVI ODGOVOR

Molimo unesite vaš komntar!
Unesi svoje ime