Preminula “nevaljala kraljica funka” Beti Dejvis

0
508
Oglasi
Beti Dejvis/Photo> YouTube printscreen
Beti Dejvis/Photo> YouTube printscreen

Beti Dejvis, kultna funk pevačica i bivša supruga jazz legende Majlsa Dejvisa koja je svojevremeno bila nedovoljno cenjena, čak i skandalizovana, ostavila je iza sebe upečatljivi funk kojim je utrla put mnogim pevačicama posle nje.

Beti je preminula u 77. godini. Njenu smrt potvrdila je Danijel Mađo, njena bliska prijateljica čije je istraživanje kao etnomuzikologinje bilo usredsređeno na rad Beti Dejvis. Uzrok smrti nije objavljen.

Rođena je kao Beti Mabri 1945. i odrasla u Duramu u Severnoj Karolini a potom se seli u Pitsburg. Sa 16 godina dolazi u Njujork upisavši se na Fashion Institute of Technology dok je živela sa svojom tetkom. Upijala je kulturu Greenwich Villagea i folk muziku ranih 1960-ih. Povezala se s posetiocima Cellara, mondenskog kluba u centru grada. Bila je to multirasna, umetnička kolonija modela, studenata dizajna, glumaca i pevača. U Cellaru je radila kao DJ, a takođe je radila i kao model, pojavljujući se na fotografijama u časopisima Seventeen, Ebony i Glamour.

Tokom svog boravka u Njujorku upoznala je nekoliko muzičara uključujući Džimija Hendriksa i Slaka Stuna. Seme njene muzičke karijere niklo je zahvaljujući prijateljstvu sa soul pevačem Luom Kortnijem, koji je producirao njen prvi singl, “The Cellar”.

Ipak, njen prvi profesionalni nastup bio je tek kada je napisala “Uptown (to Harlem)” za Chambers Brothers. Njihov album iz 1967. bio je veliki uspeh, ali Beti se fokusirala na svoju manekensku karijeru. Bila je uspešna kao model, ali joj je posao dosadio:

– Nisam volela manekenstvo jer ti nije trebao mozak za to. To će trajati samo dok izgledaš dobro.

Kao Beti Mabri, snimila je “Get Ready For Betty” i “I’m Gonna Get My Baby Back” 1964. godine za DCP International. Negde u to isto doba snimila je i duet s Rojem Arligtonom i pod njihovim zajedničkim imenom “Roy and Betty” objavila singl “I’ll Be There”.

Godine 1968., dok je još bila u vezi s Hjuom Masekelom, snimila je nekoliko pesama za Columbia Records, a Masekela je radio aranžmane. Dve od njih su objavljene kao singl: “Live, Love, Learn” i “It’s My Life”. Njena veza s Majlsom Dejvisom započela je ubrzo posle raskida s Masekelom, a u proleće 1969. Beti se vratila u Columbiijin studio kako bi snimila seriju demo pesama, a Majls i Teo Masero su bili producenti. Tokom tih sesija snimljeno je najmanje pet pesama, od kojih su tri bile njene originalne pesme, a dve obrade grupa Cream i Creedence Clearwater Revival. Majls je pokušao da upotrebi ove demo pesme kako bi osigurao ugovor za njen album, ali ni Columbia ni Atlantic nisu bili zainteresovani i arhivirani su ih u trezor sve do 2016. kada su objavljene na kompilaciji “The Columbia Years, 1968–1969”.

Po završetku braka s Majlsom, Betty se preselila u London, verojatno oko 1971., kako bi nastavila svoju manekensku karijeru. Napisala je novu muziku dok je bila u Velikoj Britaniji, a posle otprilike godinu dana vratila se u SAD s namerom da snimi pesme sa Santanom. Umesto toga, snimila je sopstvene pesme s grupom funk muzičara sa Zapadne obale. Dejvis je napisao i aranžirao sve njene pesme. Njena prva ploča, “Betty Davis”, objavljena je 1973. godine. Objavila je još dva studijska albuma “They Say I’m Different” (1974.) i svoj prvenac za izdavačku kuću Island Records “Nasty Gal” (1975.). Nijedan od tri albuma nije imao komercijalni uspeh, ali je imala dva manja hita na Billboard R&B listi.

Dejvis je kao pevačica ostala kultna figura, delom zbog njeih neskrivenih seksualnih tekstova i stila izvedbe, koji su u to vrijeme bili kontroverzni. Postigla je uspeh u Evropi, ali u SAD joj je bilo zabranjeno da nastupa na televiziji zbog njene seksualno-agresivne scenske ličnosti. Neki od njenih koncerata bili su bojkotovani, a njene pesme nisu puštane na radiju zbog pritiska verskih grupa i NAACP-a. Karlos Santana prisetio se Beti kao “nesalomive – nije se mogla ukrotiti. Muzički, filozofski i fizički, bila je ekstremna i privlačna”.

Posle nekoliko snimanja 1979., Dejvis je prestala da stvara muziku i vratila se u Pitsburg, gde je od tada živela povučeno, nikad se ne vrativši na scenu.

HL/Izvor: ravnododna.com

Oglasi

POSTAVI ODGOVOR

Molimo unesite vaš komntar!
Unesi svoje ime