Posmatrajući filmsku industriju na globalnom nivou, dolazi se do zaključka da su najsubverzivniji filmovi uvek bili dokumentarci.
Taj pogled kroz istoriju kinematografije uglavnom je i jako površan, a dokumentarac se prepoznaje kao žanr koji ima primat u subverzivnosti jer uglavnom otkriva publici neke nove, nepoznate, pa i kontroverzne podatke i činjenice.
Ono što je prolazilo “ispod radara” jeste da su najsubverzivniji filmovi, ako se analiziraju pojedini žanrovi, zapravo horor filmovi.
Horor je već dugi niz godina subverzivan i otvoreno govori o nekim tabuima o kojima se nije tako otvoreno govorilo ili se ćutalo. Da pomenemo samo neke:
– “Noć živih mrtvaca” (1968) Džordža Romera – kultni film o zombijima u kome jedino crnac preživi noć zombija, postajući heroj, ali ujutru ga ubija šerif misleći da je i on samo još jedan od zombija. Ili je to zato što je nemoguće da heroji budu crni?
– “Teksaški masakr motornom testerom” (1974) Toba Hupera – na dubljem nivou ovo je prvi film protiv masovnog ubijanja životinja zarad potreba prehrambene industrije.
– “Zora živih mrtvaca” (1981) Džordža Romera – radnja filma smeštena je u šoping mol, a njegova poruka je daleko direktnija od priče o “živim mrtvacima”: globalni konzumerizam, koji je tada bio tek u povoju, ljude pretvara u zombije.
Horor film na vrlo efektan način (strah od drugog, onostranog, strah od nas samih) izvodi subverziju kad to njegovi autori žele.
Zato su organizatori festivala za predstojeći PLAN B izdvojili četiri savremena horor filma, sa četiri potpuno različite strane sveta.
“Vampir Vidar” je norveška horor komedija koja ujedno može biti i priča o svakom od nas, o ljudima koji žele da budu posebni, drugačiji, i o tome šta im se dešava kada to odjednom postanu.
Brazilsko ostvarenje “Mrtvi ne govore” je potpuno drugačiji film o zombijima, u odnosu na ono kako smo navikli da takvi filmovi izgledaju. To je priča o paranormalnim sposobnostima i porodičnim vrednostima, i tome kako ih sačuvati u svetu u kome je smrt dominantna i preovlađujuća kategorija.
Prikazan je na brojnim festivalima fantastike širom sveta, ali i na velikim filmskim smotrama kakva je Roterdamski filmski festival.
Horor misterija “Pletenica” (SAD), prikazana na svim najznačajnijim žanrovskim festivalima, opomenuće nas na surovu istinu da su ljudi danas spremni na mnogo toga za jedan trenutak slave.
I za kraj: film iznenađenja!
Program ovogodišnjeg PLANA B pripremljen je u saradnji sa kritičarskim dvojcem Šok koridora, Aleksandrom Radivojevićem i Nenadom Bekvalcem, koji će u okviru festivala održati i specijal tribinu.
Ulaznice možete da nabavite na Ticket Vision blagajni u DOB-u po ceni od 250 dinara.