Patak Dača je bio predvodnik nove vrste crtanih likova koji su izronili tridesetih godina prošlog veka.
Takođe, Dača je jedan od likova koga je najteže definisati i kome je svaki animator Warner Bros Entertainmenta dao neki drugačiji karakter.
Prvi put se pojavio 17. aprila 1937. godine i do dan-danas predstavlja jednu od glavnih asocijacija na detinjstvo svih generacija.
Prvi crtać u kom se pojavio, režirao je Teks Ejveri i zvao se “Gicin veliki lov”.
Nije bio ništa inovativno, već klasična lovac/lov priča, po kojoj je studio Warner bros. i poznat, ali je novopečeni lik bio pravo osveženje za svet crtaća.
Rana verzija našeg dragog Patka nije bila privlačna. Bio je kratak i zdepast, sa zdepastim nogama i kljunom.
Glas mu je pozajmljivao Mel Blank i to će ostati jedina osobina koju mu animatori nikada neće promeniti.
Postavši atrakcija, šarmantni Patak je bio meta raznih kreativnih promena.
Animator Bob Klampet ga je odmah uzeo pod svoje i ubacio ga u niz crtaća tokom tridesetih i četrdesetih godina. Njegova verzija Dače predstavila ga je kao veselog ludaka, koji konstantno skakuće.
Takođe, Klampet ga je izdužio, učinivši ga višim i tanjim.
Makimsonov Dača
Robert Makimson bio je sledeći koji je uredio sve atraktvnijeg lika.
Pomalo ga je ukrotio i ponovo oblikovao kao prvobitnu verziju okruglog i manje elastičnog patka.
Uparivši ga sa zdravim razumom Duška Dugouška, postao je vešt na rečima i još ćaknutiji!
Glumio je čak i u nekoliko crtaća sa ratnom tematikom tokom Drugog svetskog rata.
Džonsov Dača
Kada je prošao prvi talas oduševljenja, Duško Dugouško je zauzeo mesto omiljenog lika Warner brosa i to je bilo vreme kada su reditelji nalazili sve načine da naprave „veliki posao“ za Daču.
Nekoliko crtaća ga je smeštalo u razne tematike, kao što su parodije, vestern, pa čak i u epizode sa Marvinom Marsovcem.
Međutim, Duškov uspon značio je i da, kako bi ostao popularan, Patak mora da postane deo svake epizode sa Dugouškom.
Najbolji način za to bio je da mu postane suparnik, veoma ljubomoran i slavoljubiv.
Čak Džons uspeo je najbolje da iskoristi tu ideju i redizajnirao je Patka.
Tada je on postao mnogo čvršći kao lik, koji sebe vidi kao onog ko se trudi da opstane, nikako sebičnog.
Zapravo, u ovom periodu on je postao potpuno realizovan.
Mnogi kritičari smatraju da je, kao takav, imao svoje najbolje crtaće.
Dokaz da su oni i u pravu je činjenica da je crtać “Duck Amuck” 1999. godine izabran za očuvanje u Nacionalnom Filmskom Registru Sjedinjenih Država.
Patak Dača šezdesetih
Nakon što je obustavio rad, a šezdesetih ponovo otvorio svoja vrata, Vorner bros je smestio Patka Daču kao glavnog zlikovca u crtaćima sa Brzim Gonzalesom.
Ova kuća ulazila je u svoj sumrak, pa je i naš protagonista podlegao promenama.
Postavši otvoreno zao, izgubio je mnoge fanove, a nemali je broj ljudi koji tvrde da su crtaći iz tog perioda čak i kontroverzni.
Sve u svemu, Patak Dača svakako predstavlja jedan oblik revolucije prošlog veka, postavljajući temelj svim crtaćima koji su se razvili nakon njegovog lika, a uz koje smo svi rasli.
Bio on na kraju svoje slave zlikovac ili ne, neosporivo je da se svet crtanog filma pre njega i posle njega ne mogu ni upoređivati.
HL/Izvor: danas.rs