Izdavačka kuća Oxford University Press, koja objavljuje Oksfordski rečnik, proglasila je “rizz”(riz) za reč godine, naglašavajući popularnost termina koji koristi generacija Z.
Definiše se kao sposobnost da se privuče ili zavede druga osoba, a veliku primenu ima na društvenim mrežama, odakle je zapravo i potekla.
Cambridge Dictionary odabrao glagol “halucinirati” za reč 2023. godine… iz zanimljivog razloga
Oksfordska reč godine je “rizz”, koja podrazumeva internet sleng za romantičnu privlačnost i uglavnom je koriste mladi ljudi. Veoma je popularna na društvenim mrežama i haštag #rizz ima milijarde pregleda na TikToku.
– Upotreba ove reči dokazuje da fraze koje potiču iz internet kulture sve više postaju deo svakodnevnog govora – rekao je Kasper Gratvol iz Oxford Lenguages, a piše BBC
Reč se definiše kao sposobnost da se privuče i šarmira romantični ili seksualni partner i smatra se da je nastala skraćivanjem reči harizma (charisma). Takođe, postoji i glagol “rizz up”, čiji bi prevod bio privući, zavesti ili flertovati sa nekim.
Na polularnost ove reči uticali su jutjuber Kai Senat, kao i glumac Tom Holand, koji je na pitanje šta je tajna njegovog “riza” rekao da nema tajne i da je svoju devojku, glumicu Zendaju osvojio upornošću.
Lista “finalista” – i šta znače reči koje su ušle u uži izbor
Na spisku za oksfordsku reč godine takmičilo se još osam reči, ali posle glasanja na internetu, četiri su ušle u uži izbor, nakon čega su reč godine proglasili stručnjaci.
“Beige flag” – karakterna osobina koja se odnosi na osobe kojima nedostaje originalnost.
“Situationship”–– romantična ili seksualna veza koja se ne smatra formalnom.
“Parasocial” označavanje veze koju karakteriše jednostrani, neuzvraćeni osećaj intimnosti koju oseća obožavalac neke poznate ličnosti.
“Heat dome” – sistem visokog pritiska iznad određene geografske oblasti.
“Swiftie” – entuzijastičan obožavalac pevačice Tejlor Svift, u prevodu kod nas “sviftovci”.
“Prompt” – instrukcija data programu veštačke inteligencije, algoritmu koja određuje ili utiče na sadržaj koji generiše.
“De-influencing” – praksa obeshrabrivanja ljudi da kupuju određene proizvode, ili ohrabrivanja ljudi da smanje potrošnju, posebno preko društvenih mreža.
Oksfordova reč godine za 2022. bila je “goblin mode”, žargonska reč za ponašanje koje je bezobzirno, samodovoljno, lenjo, aljkavo ili pohlepno.