Konflikt oko podataka prodaje vinila izneo je na videlo spekulaciju da novom statističkom metodologijom Luminatea veliki igrači dolaze u poziciju da njima pripadne tržišni deo nezavisnih izdavača i umetnika. Prodaja fizičkih nosača zvuka izgleda ne odgovara zagovornicima brze konzumacije hitova na streaming servisima.
Posle objave podataka na Billboardu o frapantnom padu prodaje vinilnih ploča u 2024. godini za čak jednu trećinu u odnosu na raniji period reagovala je američka Vinilna alijansa (Vinyl Alliance) sa svojim podacima. To je takođe otvorilo i pitanje tačnosti statističkog merenja kompanije Luminate (prije poznate kao MRC Data, ujedno i kupca Nielsen Musica).
Šta se to dešava? Zabeležen ozbiljan pad prodaje vinila, ali i CD-ova, albuma i digitalnih downloada
Naime, Luminate je promenio način na koji izveštava o podacima o prodaji fizičkih medija ove godine tako što je iz merenja izbacio nezavisne trgovce i prodavonice ploča i tako dramatično za njihove rezultate prodaje smanjio svoju procenu koja je de facto potpuno netačna. Konkretno, tim potezom je isključeno više od 1.500 nezavisnih prodavnica ploča u Sjedinjenim Američkim Državama.
Luminate je prošle godine upozorio da će njegova promena u metodologiji rezultirati time da će brojke prodaje vinila u 2024. biti značajno niže, a to je posledično još tada dovelo do protesta od strane nezavisnih trgovaca na malo, a kod nekih i bojkota slanja podataka o prodaji Luminateu. Luminate je decenijama bio zlatni standard za fizičku prodaju muzike. Međutim, upravo je promenom svog procesa izveštavanja, ta kompanija frustrirala mnoge vlasnike prodavnica ploča i radnike u industriji.
Bili Ajliš kritikovala kolege: Štampate sve te verzije vinila samo da biste zaradili novac…
Panika u redovima Luminatea očigledno je velika posle sramotno netačnog izveštaja koje je objavio i Billboard, a potom i svi ostali, jer je firma u sredu 16. oktobra iznenada odbacila taj izveštaj i objavila nov u kojem se tvrdi da je prodaja vinila od početka godine zapravo porasla za više od 6% u odnosu na prethodnu godinu, iako nije jasno zašto su napravili tu naglu i ekstremnu promenu.
Vinilna alijansa, odnosno koalicija nezavisnih muzičkih prodavnica (CIMS), odbor Record Store Daya i Music Business Association pokrenuli su alternativnu listu za merenje fizičke prodaje i prodaje vinila što je Luminate dovelo u nedoumicu.
Luminate je prethodno ekstrapolirao fizičku prodaju albuma indie trgovaca koristeći metodologiju koja je procenjivala stvarnu prodaju manjim uzorkom nezavisnih trgovina. Procene Billboarda sugerišu da je prethodna metodologija koristila uzorak merenja prodaje s oko 70 računa s ukupno 140 izloga za predstavljanje čak 1.500 do 2.000 nezavisnih trgovaca koji posluju u Sjedinjenim Državama, a to osim što se slabo podudara sa stvarnim stanjem na terenu, takođe otvara prostor manipulacijama, posebno na štetu onih umetnika koji svoju karijeru grade između ostalog na prodaji vinila.
Povratak vinilnih vremena… Prodaja ploča u Britaniji dostigla najviši nivo još od 1990. godine
Tog mišljenja je i Patrik Amori, direktor Matador Recordsa.
– Luminate kažnjava ozbiljne umjetnike koji grade karijeru kroz albume. Njihova prodaja se ne broji. Njihov tržišni udeo dodeljuje se velikim kompanijama. To je katastrofa za nezavisne muzičare, izdavačke kuće i trgovce – rekao je Amori za Billboard ranije ove godine.
Slično su reagovali i Sem Tornov i Nikol Rajni na Discogsu, navodeći da je Discogs 15. oktobra kontaktirao Krisa Muratorea, direktora partnerstva u Luminateu, koji je potvrdio da objavljeni podaci nisu tačni, i potvrdio korekciju s 33% pada prodaje – na 6,2% u korist povećanja prodaje vinila u 2024. godini.
Šta su ti trendovi… Istraživanje pokazalo da polovina kupaca vinila u SAD – nema gramofon
Bii Filds, potpredsednik maloprodajnih/komercijalnih usluga i vinil strateg u Warner Music Group, rano je uočio netačan izveštaj i veruje da ažurirane brojke koje je Luminate prijavio odgovaraju onome što je video u celoj industriji.
– Prema svim raspoloživim merilima, posao s vinilima raste u 2024. – rekao je Filds za Discogs i zaključio: – Ako pogledate polugodišnji izveštaj RIAA-e, on pokazuje da su isporuke vinila u maloprodaji porasle za 17% više od bilo kojeg drugog fizičkog muzičkog formata, ili (korigovano) Luminateovo merenje koje pokazuje da je prodaja vinila porasla za 6,2 posto, zaključak je da pogled na ta dva podatka dovoljno govori u korist poslovanja s vinilnim pločama.
HL/Izvor: ravnododna.com