Harizmatična centralna figura svetski poznatog benda nije samo ‘onaj lik iz R.E.M.’ – njegov aktivizam davno je napustio okvire isključivo muzičkog delovanja. Majkl Stajp ima štošta da kaže, zbog čega je ostavio pozitivan trag u svetu muzike, ali i izvan njega.
“Everybody Hurts”: Pokušaj da se dopre do onih koji se bore sa suicidalnim mislima
“Everybody Hurts” je više puta nepravedno svrstana na vrh lista najdepresivnijh pesama. A pesma je sve suprotno od toga: ona je zapravo himna protiv samoubistva.
Svi članovi benda učesvovali su u pisanju pesme, ali malo je poznato da je glavna inspiracija potekla od Stajpa koji je bio podstakmut iskustvom njegove sestre, učiteljice, koja je poznavala dete koje je pokušalo da se ubije.
– Želeo je da ta posebna pesma dopre do tinejdžera i da ne bude pogrešno shvaćena… Pokušavao je da prenese poruku sedamnaestogodišnjacima da ‘život zna biti težak, ali da s vremenom postane lakše’ – izjavio je Piter Bak, gitarista i suosnivač R.E.M.. Svi muzički kritičari opisali su pesmu kao ajstrastveniji argument protiv samoubistva.
Majkl Stajp izjavio je da je jako ponosan što je R.E.M. stvorio pesmu koja je zapravo spasila živote:
– Spasila je nekoliko života; ljudi su mi to lično rekli. I ja to volim da čujem. To je za mene, to je moj Oskar, to je moja blještava nagrada… To da je nešto što smo učinili toliko uticalo na nečiji život. To je prelepa stvar.
Kobejna je pokušavao da skine sa droge
Stajp i Kobejn su bili veliki prijatelji: on je i kum ćerke Kobejna i Kortni Lav, Fransis Bin Kobejn. Stajp je 1994. godine planirao saradnju s Kobejnom, što je bio pokušaj da odvuče lidera Niorvane od njegove zavisnosti od droge. Međutim, nisu uspeli ništa da snime pre Kobejnove smrti. R.E.M. su snimili pesmu “Let Me In” s albuma “Monster” 1994. godine koja se danas gleda kao posveta Kobejnu, ali zapravo je bila poziv Kobejnu da prihvati pomoć. Stajp je objasnio:
– Uputio sam mu puno telefonskih poziva pre ovog zamišljenog poziva u pesmi… Stvarno sam pokušavao da ga izvučem sa vrlo, vrlo mračnog mesta. Svi smo to znali i činili smo sve što smo mogli da pomognemo – ali nije bilo dovoljno.
Neumorni humanitarac
Majkl Stajp poznat je po tome što podržava i inicira veliki broj humanitarnih akcija: napravio je EP s Dđastinom Timberlejkom i Krisom Martinom u svrhu pomaganja žrtvama uragana Katrina, snimio je pesmu Džona Lenona kako bi prikupio sredstva za Amnesty International (organizaciju za zaštitu ljudskih prava), prošle godine je objavio pesmu “Drive To The Ocean” čiji prihodi idu neprofitnoj organizaciji Pathway to Paris koja je fokusirana na borbu protiv klimatskih promena i sprovođenje Pariskog sporazuma… Zanimljivo je da su Stajp i ostatak removaca svojevremeno pomogli i Hrvatskoj, kroz akciju UNICEF “Stop nasilju među decom”.
Davno je definisao seksualnu orijentaciju van binarnih podela
Stajp se još davne 1994. deklarisao kao queer umesto kao homoseksualac, odbacujući tada pretežno binarnu klasifikaciju seksualne orijentacije kao heteroseksualne ili homoseksualne, koja je i danas problematična. Tada se deklarisao kao queer, rekavši da “za njega queer uključuje sva siva područja”. Ovo danas nije ništa neuobičajeno, ali pre više od 25 godina to je bila velika stvar za koju se može reći da je i otvorila vrata današnjim razbijanjima okvira seksualne orijentacije. U jednom od nedavnih intervjua Stajp je izjavio kako je ponosan što se nikad u svom životu nije skrivao niti pravio da je nešto što nije i da nikad nije bio u romantičnom odnosu koji je bio samo predstava za javnost.
HL/Izvor: rollingstone.com/muzika.hr