U Jevrejskom muzeju u Njujorku, organizovana je izložba pod nazivom “A Crack in Everything”, u čast legendarnog Leonarda Koena, za koju je predviđeno da traje od 12. aprila do 8. septembra.
Sa 12 umetnika i 18 muzičara iz 10 zemalja, ova izložba nudi iscrpnu studiju ovog ikoničnog umetnika, kroz naočare savremene umetnosti.
“Zaboravi savršenu ponudu,
Postoji pukotina, pukotina u svemu.
Na taj način ulazi svetlost.”
Stihovi su ovog pisca, pesnika i kantautora, koji je inspirisao generacije umetnika širom sveta. Leonard Koen (1934-2016.) bio je pre svega pesnik ljudske nesavršenosti, koji je u gro plan stavljao potrebe ljudske duše.
Decenijama je gostio svet melanholičnim opažanjima o najdubljim ljudskim emocijama, pesmama kao što su “Suzanne”, “Bird on a Wire” i “Hallelujah”. Težina u njegovoj pojavi, raspukli glas i jedinstven umetnički izraz kojim je sa neverovatnom lakoćom mrsio niti svetog i profanog , misterije i pristupačnosti, tvorili su jedinstvenu personu koja je svoj trag urezala duboko u istoriji.
Veću popularnost ovaj talentovani muzičar stekao je 1967. godine kada je na koncertu protiv rata u Vijetnamu Džudi Kolins, svirao gitaru i pevao prateće vokale. Publiku je kupio na instant raspuklim glasom i čudnom nepatetičnom sentimentalnošću koju donosi svojim pesmama.
Koenov prvi album “Songs of Leonard Cohen”, nepretenciozno poput njegovog naziva, donosi čoveka koji vas se na krajnje perfidan način uvlači pod kožu sa svojim impresijma o životu. Upravo ta suptilnost postaje magična reč, kada govorimo o ovom pesniku maskiranom u kantautora.
Nekoliko žena obeležilo je život i pesništvo Leonarda Koena. Ali, kako je i sam govorio, zaljubljivanje je za njega bilo nešto sasvim kompleksno, nešto sa čime nije uvek znao najbolje da se nosi – u životu, ali ne i u poeziji. Jer, njegovo pero je volelo čežnju nesrećnih i neuzvraćenih ljubavi njegovog života, iz kojih je često crpio inspiraciju.
Koen je tako, bez trunke patetike opisivao lepotu bića svake od svojih muza, pri tome često koketirajući sa biblijskim motivima dajući im božansku dimenziju i time ih urezujući u legendu. Svoje junakinje bi nekada oplemenio dostojanstvom koje će slušalac željeti da sanja, a svaka žena poželeti da ima u očima jednog muškarca.
Njegovi stihovi su donosili poetski mir čak i onda kada su težili da budu nešto drugo, što postaje važna odlika njegovog manirizma. Koliko je kroz svoju poeziju trenirao umerenost, toliko mu to nije polazilo za rukom u ljubavi i poslu, čemu svedoči njegovo nasleđe. Iza sebe je ostavio 14 albuma, dva romana (“The Favorite Game” i “Beautiful Losers”), 13 zbirki pesama i nekoliko naslednika.
Poslednji Koenov album, “You Want It Darker”, svojevrstan je testament koji je ovaj umetnik ostavio onima koji ostaju posle njega: fanovima, prijateljima, porodici.
U jesen svog života, Koen iz pesnika izrasta u poemu u dobokoj retrospektivi života koji je prošao. Poemu, koja apstrakni deo ličnosti svog slušaoca, ostavlja zauvek oštećenim. Ostavlja još uvek, jer je pesnik napustio sto, a poema – ona ostaje zauvek.
“Leonard Cohen: A Crack in Everything” je prva izložba posvećena nasleđu poznatog kanadskog umetnika i globalne ikone pop kulture. Izložba uključuje radove niza međunarodnih umetnika koji su inspirisani Koenovim stilom i temama koje su prožimale njegov rad, video projekciju koja prikazuje Koenove crteže i inovativnu multimedijalnu galeriju u kojoj posetioci mogu da čuju obrade njegovih pesama od strane muzičara kao što su Lu Doilon, Feist, Moby i drugi.
HL/Izvor: glas.ba