Možemo da poričemo koliko nas volja, ali… Stiven King zna sve naše strahove. Kako?

0
414
Oglasi
Stiven King/Photo: facebook@OfficialStephenKing
Stiven King/Photo: facebook@OfficialStephenKing

Tokom skoro pet decenija i posle 58 romana, Stiven King je u naše snove protkao neverovatne stvari. Nijedan drugi živi autor ne može toliko da nas uplaši kao on. Njegov rad zadire direktno u naše prirodne i najveće strahove.

Kingova ukrašena proza učinila ga je lakom metom za kritičare. Književni krugovi vole da raspravljaju o tome da li je on zapravo dobar pisac ili samo prevarant, koji je prevario masu da tretira palp fikciju kao visoku umetnost.

King je jedan od najtiražnijih autora, koji je prodao više od 350 miliona primeraka svojih knjiga. Prešao je dug put, s obzirom na činjenicu da je svoj prvi roman bacio u kantu za smeće, ali ga je supruga ubedila da ne treba da odustane pa ga je 1974. godine objavio pod nazivom “Keri”. Roman je potom postao hit horor film.

Keri/YouTube printscreen
Keri/YouTube printscreen

Stiven King je i dalje glavni izvor inspiracije za Holivud, jer je inspirisao skoro 100 filmskih i TV adaptacija. Najnovije, adaptirano izdanje njegovog romana “Groblje kućnih ljubimaca” stiglo je pre nekoliko dana i u naše bioskope.

Iako su njegovi žanrovski napori mešavina sci-fi, fantazije, vesterna i kriminalističke fikcije, on se i dalje prvenstveno doživljava kao majstor horora.

Međutim, kada je reč o Kingovom radu, strahovi se ne pojavljuju iz neshvatljivog, već iz onoga što Amerika zna da je istina, ali je tako dugo pokušavala da porekne.

“Keri” je vatrena kugla besa usmerena na kontinuirano potiskivanje ženske seksualnosti.

“Isijavanje” ometa svetost roditeljskog nasleđa, postavljajući pitanje da li možemo da izbegnemo cikluse nasilja i razaranja koje smo nasledili od naših predaka.

Stiven King/Photo: facebook@OfficialStephenKing
Stiven King/Photo: facebook@OfficialStephenKing

U “Mrtvačkom plesu”, njegovoj zbirci eseja o hororu iz 1981. godine, King imenuje tri emocije izazvane žanrom: odvratnost, užas i teror. Njih smatra najmoćnijim, jer se ne bave onim što se vidi ili čuje, već šta nam govori o našem svetu.

King se često bavi poricanjem sa natprirodnim zaokretom. Umrli, na primer, imaju tendenciju da se uzdignu iz groba kako bi istakli oštre istine o protagonistima priče.

Ne možemo da poričemo svoju prošlost ili pokušamo da pobegnemo od nje. Stanovništvo Derija (poluizmišljeni grad u Mejnu, gdje se odvija radnja mnogih Kingovih dela) može da pokuša da potisne tamnu istoriju grada – od eksplozije železare koja je ubila skoro 100 dece, do spaljivanja crne tačke od strane belih supremacista – ali ovo dozvoljava samo da stvorenje inače poznato kao klovn Penivajz (To) napreduje. Svakih 27 godina, on se ponovo pojavljuje da bi se hranio ovim nasiljem. Svako ko poznaje američku i svetsku istoriju, prepoznao bi iste cikluse.

Stiven King/Photo: combo promo
Stiven King/Photo: combo promo

Kao što bi rekao Džordž Santajana:

– Oni koji ne mogu da se sete prošlosti osuđeni su da je ponove.

Ipak, King se ne baca u očaj. On može da koristi naše strahove suočavanja sa istinom kao sredstvo da nas zaplaši, ali nas ne osuđuje za večnost. Nadamo se da će buduće generacije konačno moći da pobede čudovišta našeg sveta.

HL/Izvor: citymagazine.rs

Oglasi

POSTAVI ODGOVOR

Molimo unesite vaš komntar!
Unesi svoje ime