Tačno četiri decenije nakon premijernog prikazivanja film “Isijavanje” Stenlija Kjubrika i dalje buni. Ni danas, 40 godina kasnije, čini se da nismo bliže definitivnom zaključku. Samo nas mami da mu se vratimo. Kao i hotel “Overluk” u Kjubrikovom ostvarenju. Ili kao što je slučaj sa glavnim likom u filmu Džekom Torensom, kućepaziteljem i čuvarem hotela, zapravo ubicom, koga tumači Džek Nikolson – čini se kao da smo oduvek bili tamo.
Pre nekoliko godina dokumentarac Rodnija Ašera “Soba 237” (Room 237) dodatno je rasplamsao diskusije o filmu “Isijavanje”, baveći se različitim teorijama poštovalaca ostvarenja o tome o čemu je, zapravo, film. Kao i dokazima koji opravdavaju teorije. Neke od njih čine se opravdanim, poput one da je film, u stvari, osuda američkog imperijalizma, koja potiče od toga da je ukleti hotel “Overluk” sagrađen na nekadašnjem indijanskom groblju. Druge, pak, zvuče suludo – kao što je ona koja tvrdi da je Kjubrik napravio ovaj film kao svojevrsno izvinjenje za svoju ulogu u simuliranju sletanja na Mesec.
Kjubrikov dugogodišnji pomoćnik Leon Vitali podsmevao se svim mogućim teorijama i pokušajima da se one objasne, naročito kroz dokumentarac “Room 237”, ali i nije bila poenta da se bilo ko ubedi u ispravnost tih teorija, piše Guardian. Cilj tog dokumentarca jeste da slavi tu divnu enigmu, kakav je Kjubrikov film.
KAKO JE PESMA DŽONA LENONA INSPIRISALA STIVENA KINGA DA NAPIŠE “ISIJAVANJE”
“Isijavanje”, kao i mnoga druga Kjubrikova ostvarenja, dočekano je sa zaprepašćenjem 1980.godine , čak i neprijateljstvom. Trebalo je da prođe neko vreme da bi publika počela da ga shvata. Neprijateljstva više nema i film se danas smatra nekom vrstom kamena temeljca horora. Međutim, autor Stiven King, po čijem je istoimenom romanu urađena filmska adaptacija, i dalje smatra da Kjubrik nije uradio dobar posao sa njegovom knjigom. S druge strane, prošlogodišnja adaptacija Kingovog nastavka “Isijavanja”- “Doctor Sleep” umnogome se oslanja na ikonografiju Kjubrikovog filma. A zaprepašćenje je i danas prisutno, jer film još uvek budi zastrašujuće i uznemirujuće doživljaje i navodi i dalje naš mozak da pokušamo da ga rešimo.
https://www.youtube.com/watch?v=1UawbBPmjyE
Prvi kadrovi u filmu koji dočaravaju Džeka Nikolsona kako se uspinje planinama u Koloradu znak je onoga što će doći, koji dodatno potcrtavaju Berliozova “Fantastična simfonija”, pejzaž koji se ogleda u tihom jezeru i Kjubrikovi eksperimenti sa tada najnovijom kamerom “stedikam”.
Čak i u prvim, relativno benignim scenama, gde Džek ide na razgovor za posao ili kadrovi porodice Torens, uključujući njegovu suprugu Vendi (Šeli Dival) i sina Denija (Deni Lojd) kako razgledaju hotel, deluje kao kukavičja igra. Čini se kao da kamera prva stupa u opasnost, a nema naznaka da će sa tog opasnog puta uopšte skrenuti.
“KJUBRIK O KJUBRIKU”… USKORO ONLAJN PREMIJERA DOKUMENTARCA, POGLEDAJTE PRVI TREJLER
Kada se Torensovi smeste u “Overluk”, a snežna oluja im prekida vezu sa spoljnim svetom, ludilo koje ubrzo zaposeda Džeka – isuviše brzo, kako su po prikazivanju filma neki kritičari smatrali – Kjubrikova “strategija dezorijentacije” se samo pojačava. Reditelj kao da ismeva sve, navodeći različite dane u nedelji, a geografiju “Overluka” je nemoguće mapirati. Kuhinja, dnevni boravak, Zlatna soba, gornje odaje gde je prethodni čuvar iskasapio svoju porodicu, užasavajuća Soba 237 – sve su to posebni prostori, ali nema nagoveštaja šta ih povezuje…
Kjubrikov smisao za humor jedan je od njegovih kvaliteta, koji se retko cenio. I u “Isijavanju” on kao da se podsmeva samom horor žanru, počev od detalja u replikama Džeka Nikolsona do odiseje glavnog kuvara “Overluka”. I svim onim pravilima horor filma, Kjubrik se iz sve snage odupire.
Svako ponovno gledanje “Isijavanja” kao da otvara novu opsesiju, naročito u trenutku kada je dobar deo sveta još uvek u karantinu izazvanom koronom. Čini se kao da film, prema oceni Guardiana priziva neki opasan eho u ovom anksioznom stanju izolacije, gde su dani zamagljeni i bez granica, a izolacija Torensovih u “pećinskom” hotelu liči na našu zatvorenost u stanove i kuće. I čak i oni pri čistoj svesti kao da sada malo bolje shvataju ludilo…
HOLIVUD ISPOD RADARA… DA LI STE PRIMETILI OVE SKRIVENE PORUKE U BIOSKOPSKIM BLOKBASTERIMA?
Od svih teorija koje se i posle 40 godina ispredaju o “Isijavanju”, najočitije deluje ona da je “Overluk” metafora za sve zločine koje je iskovala američka elita. To se, uostalom, naslanja na Kjubrikov skepticizam spram moći, koji je iskazivao tokom čitave karijere. Dok razgleda mesto na kome bi trebalo da počne da radi, Džeku pričaju kako je “Overluk” jedno od obaveznih tačaka na koje svraća džet-set, kako su tu raznorazni značajni ljudi odsedali, uključujući i četvoro predsednika. Ali, dodaje se da je hotel sagrađen na nekadašnjem groblju Indijanaca – već tu Kjubrik sugeriše da je to skrnavljenje originalni greh. Đavo kao da je utaban u samu osnovu hotela, pa je osveta iz groba neminovna.
– Svi najbolji ljudi odsedali su u ‘Overluku’ – pričaju Džeku. I zbog svega, taj hotel je, u isto vreme, neiskupiv i neuništiv. Istorija se ponavlja. Džek je tamo već bio. Džek pokušava da počini ubistvo na isti način kao i kućepazitelj pre njega.
Ali, sve što se desilo sa porodicom Torens nije bitno za moćne ljude koji tu odmaraju. Do naredne sezone sve će biti očišćeno, a ostaće možda upozoravajuća anegdota za sledećeg čuvara koji poželi taj posao. Pokolju kraja nema…
HL/Izvor: blic.rs/guardian.com