Specijalni gost DOK #7 festivala biće profesor Dejv Dejvidson sa City College of New York – sada University of New York (na kome od 1942. radi najstarija škola dokumentarnog filma u SAD koju je osnovao Hans Rihter).
Na festivalu će biti prikazano pet ostvarenja Dejva Dejvidsona, a kao poseban deo programa biće master klas koji će Dejvidson održati sa rediteljem Darkom Lungulovim, njegovim nekadašnjim studentom.
Razgovor će se biti upriličen u petak, 31. januara u 19:30 časova u sali 4 MTS dvorane, između projekcija filmova “Bioskop i utočište“ i “Hans Rihter: Sve se kreće, sve se okreće“.
Dejv Dejvidson je nezavisni filmski reditelj i profesor emeritus njujorškog univerziteta, poznat po svojim dokumentarnim filmovima koji istražuju kulturne i društvene teme.
Tokom karijere dobio je brojne nagrade, uključujući grant Američkog filmskog instituta za nezavisne filmske stvaraoce, Emmy nagradu, stipendiju Nacionalne zadužbine za umetnost Mid-Atlantic Artist Fellowship i nagradu za izuzetnog umetnika od Saveta za umetnost države Nju Džerzi.
Osnivač je MFA programa za produkciju medijskih umetnosti. U prvih deset godina studenti ovog programa postigli su međunarodna priznanja, uključujući tri studentske Oskar nagrade i četiri studentska Emmya.
Film “Hans Rihter: Sve se kreće, sve se okreće“ dokumentuje buran život dadaističkog slikara i pionirskog filmskog stvaraoca čiji uticaj na modernu umetnost u Evropi i Americi ostaje kao jedna vrsta neistraženog polja.
Kao i mnogi u svojoj generaciji, Rihter je izašao iz užasa Prvog svetskog rata kao radikalni umetnik posvećen odbacivanju struktura ustajale i brutalne vladajuće kulture. Rihter je u epicentru glavnih umetničkih pokreta 20. veka, među kojima su dada, međunarodni konstruktivizam i nadrealizam, dok nastoji da stvori novu socijalno angažovanu umetnost.
Nakon što je njegova revolucionarna eksperimentalna apstraktna animacija “Ritam 21″ promenila način na koji svet gleda na film, Rihter je okupljao najvažnije ličnosti moderne umetnosti oko filmskih projekata, radi razmene ideja i radikalnih radova.
Ova lista saradnika je impozantna – od Marsela Dišana, Man Reja, Fernana Ležea, Darijusa Mijoa, Aleksandra Kaldera, Hansa Arpa, Žana Koktoa i Sergeja Ajzenštajna. Pošto su ga nacisti naterali da pobegne iz Evrope kao “degenerisanog umetnika“ 1941. godine, Rihter je proširio svoj uticaj na Sjedinjene Države gde je svoje nezavisno filmsko stvaralaštvo i slikarstvo primenio na prvu filmsku školu u Americi posvećenu dokumentarnom filmu na City College of New York.
Ovde je Rihter otvorio svet filma kao umetnosti generaciji mladih Amerikanaca čija je ideja o filmu utemeljena u subotnjim matine vesternima. Rihterovo radikalno shvatanje filma kao umetnosti takođe je postavilo osnov za Pokret novog američkog filma 1960-ih, gde je bio mentor eksperimentalnim filmskim stvaraocima kao što su Jonas Mekas, Maja Deren i Sten Brekidž.
Film “Bioskop i utočište“ dokumentuje istoriju Instituta filmskih tehnika (1941-1946) u okviru City College of New York (sada University of New York), mesto nastanka prve škole dokumentarnog filma u SAD.
“Čovek koji pleše: Peg Leg Bejts“ govori o Klejtonu “Peg Leg” Bejtsu, poznatnom step-plesaču sa amputiranom nogom i vlasniku prvog odmorišta u Ketskilu u kom su bili dobrodošli i Afroamerikanci.
Film “Sisi Hjuston: slatka inspiracija“ biografski je prikaz žene koja je vešto spojila gospel i popularnu muziku koji vodi na putovanje od zadimljenih klubova do koncerta grupe Sweet Inspirations, preko nostalgičnih izvedbi gospela sa bendom The Drinkard Singers, pa sve do rasprodatog spektakla sa ćerkom Vitni Hjuston.
“A Gesture and a Word“ govori o muzičaru i pesniku Robu Morsbergeru kome je u pedesetoj godini života, dijagnostikovan neizlečiv tumor na mozgu – i to u trenutku kada je njegova karijera dostigla vrhunac.
Kompletan program i satnica prikazivanja filmova nalazi se na sajtu festivala, dok se ulaznice mogu kupiti na blagajni MTS dvorane ili online.