Izložba “Kolektivna intimnost” vizuelne i peformans umetnice Maje Bekan, koja već dve decenije u svom radu istražuje ideju zajednice i kolektiviteta kao umetničkih formata i njihov potencijal da utiču na društvene promene, biće otvorena 26. septembra u 19:00 časova u Salonu Muzeja savremene umetnosti u Beogradu. Kustos izložbe je Miroslav Karić.
Okosnicu Majinih dugoročnih projekata čine delegirani performansi u kojima učestvuju društvene grupe, čije odnose i povezanost ispituje uvodeći koncepte kolektivne intimnosti i praktikovanja zajedništva.
Bekan je u performansima fokusirana na rad sa grupama žena različite starosne dobi i raznovrsnog profesionalnog i životnog iskustva, a neki od glavnih pojmova koje razmatra unutar svake novoformirane zajednice jesu samoorganizovanje i samoosnaživanje, kao i briga, prijateljstvo i solidarnost.
U radu sa kolektivima Bekan koristi performans (i ples) kao ritmičku formu i proces kroz koji se učesnice međusobno povezuju i pronalaze načine zajedničkog istraživanja ličnih istorija i istina, kao i društveno-političke i ekonomske stvarnosti. Ishodi performansa ili preciznije vežbi zajedništva podstiču promišljanje današnjih modela udruženog delovanja i uloge intimnosti kao transformativne snage, kako u umetničkom polju, tako i u širem društvenom kontekstu.

Ovakav vid građenja jedinstva, poverenja, razmene, umetnica vidi kao prostor za pojavu i proizvodnju novih oblika znanja, koji uspostavljaju inovativne relacione, govorne i participativne prakse i preispituju granice domena privatnog i javnog života.
Izložba u Salonu MSU osmišljena je kao ambijent nekoliko scenskih setova u kojima kroz različite medije (video, objekti, tekstualne instalacije) umetnica predstavlja pristupe i strategije u radu s različitim ženskim zajednicama: od žena iz Njujorka koje su tokom pandemije kovida razmatrale pitanja povezanosti, intimnosti, prijateljstva u doba zdravstvene krize, preko učesnica koje zbog svog načina života ili specifičnih profesionalnih aktivnosti trpe društvenu isključenost i predrasude, do pripadnica vojske koje zajedno sa umetnicama ispituju svoje rodne uloge, otkrivajući u momentima konflikta mogućnosti za emancipatorski preokret.
Takođe, zap izložbu u Salonu Bekan će u svoju projektnu platformu P for Performance uključiti i lokalne učesnice, i to ovog puta učenice srednjih škola, s kojima će tokom susreta zajedno čitati i istraživati biografije istorijski važnih protagonistkinja, političkih i društvenih aktivistkinja, kao što je bila Dragica Pravica (1919–1942), revolucionarka, učesnica NOB-a i nacionalna heroina Jugoslavije.
Izložba će biti otvorena za posetioce do 10. novembra.
Maja Bekan magistrirala je na Institutu likovnih umetnosti Piet Zwart 2008. Iste godine pokrenula je dugoročni umetnički projekat P za performans – metod režiranja situacija i korišćenja performansa kao alata za istraživanje kolektivne intimnosti i produktivnog prostora za nova znanja.