Globalno tržište snimljene muzike je tokom 2021. godine poraslo za 18.5%, stoji u godišnjem izvještau Svetske diskografske federacije (IFPI) koje je predstavljeno na globalnoj konferenciji za medije u Londonu. Porast je, prvenstveno, podstaknut porastom pretplata na streaming servisima, a ukupni podaci pokazuju da su ukupni prihodi za 2021. godinu iznosili 25.9 milijardi dolara. Svetska diskografska federacija je organizacija koja predstavlja diskografsku industriju u celom svetu.
Globalna prodaja muzike raste sedmu godinu zaredom u svim delovima sveta i na svakom od deset najvećih svetskih tržišta. Rast od 18.5% u odnosu na prethodnu godinu najveći je koji je ikada zabeležio IFPI. Porast prihoda od streaminga s pretplatom porastao je 21.9% koji su iznosili 12.3 milijardi dolara. Dodatni zamah rastu prihoda omogućio je i snažan rast prodaje fizičkih izdanja – što se dogodilo prvi put u poslednje dve decenije – ali i rast prihoda od prava na izvođenje.
Ukupni prihodi od muzičkog streaminga, koji uključuju plaćenu pretplatu i oglasimo podržano slušanje muzike na digitalnim servisima, porastao je za 24.3% i dosegao 16.9 milijardi dolara odnosno 65% ukupnih prihoda od snimljene muzike na globalnom nivou. Porast od fizičkih formata iznosi 16.1%, a prava na izvođenje (mala diskografska prava) porasla su za 4%. Porast prodaje CD-a ostvario se prvi put u ovom veku, a potražnja za izdanjima na vinilu porasla je za 51%. Prihodi od izvođenja predstavljaju 9.4% ukupnih prihoda.
Diskografske kuće kontinuirano rade na tome da se rezultati kontinuiranog rasta podstaknu u širem muzičkom ekosistemu. Svetska diskografska federacija ističe kako lokalni diskografski timovi sa svojim poznavanjem struke ulažu u lokalne umetnike i različite žanrove podržavajući njihov razvoj. Na tržištima s visokim potencijalom rasta širom Azije, Latinske Amerike i Afrike – kao i na zrelijim tržištima poput Evrope i Severne Amerike – diskografske kuće omogućuju dodatno jačanje i podsticanje kontinuiranog napretka izrazito živopisnih i raznolikih ekosistema na lokalnim nivoima, ističe se.
Komentarišući Global Music Report 2022, Fransis Mur, izvršna direktorka Svetske diskografske federacije, je podvukla:
– Širom sveta diskografske kuće učestvuju na vrlo lokalnom nivoz kako bi podržale različite muzičke kulture i doprinele razvoju muzičkih ekosistema u nastajanju. To čine zagovarajući lokalnu muziku i stvarajući prilike da ta lokalna muzika dosegne globalnu publiku. Kako sve više svetskih tržišta sazreva, ona se pridružuju ostalima i na taj način doprinose bogatom, međusobno povezanom globalnom svetu muzike.
– Zbog toga – objasnila je Frensis Mur – današnje muzičko tržište je najkonkurentnije otkada pamtimo. Obožavaoci uživaju u muzici više nego ikada i to na mnogo različitih i novih načina. Sve to stvara izrazito velike mogućnosti umetnicima. Oni koji se odluče za partnerstvo s diskografskom kućom, čine to kako bi imali koristi od podrške koju pružaju agilni, izrazito odgovorni globalnih timovi stručnjaka. Muzički eksperti im se posvećuju u pomoći za postizanjem kreativnog i komercijalnog uspeha, kao i izgradnji dugoročne karijere.
Kontinuirani porast prihoda od snimljene muzike znači da se industrija u apsolutnim prihodima, izraženim u američkim dolarima, popela iznad rekordnog nivoa iz 1999. godine, kada je IFPI počeo da izveštava o globalnoj prodaji muzike i kada je muzička industrija vredila 24.1 milijardu dolara, prenosi Billboard. Piratizovanjemuzike i pad fizičke prodaje su 2004. godine doveli do pada vrednosti tržišta na 14 milijardi dolara, podseća se.
Porast pretplatnika na streaming servisima iznosi 80 miliona i sada postoji 523 miliona korisnika koji plaćaju servise za muzički streaming u odnosu na 443 miliona koliko ih je bilo u 2020. godini. Svetska diskografska federacija navodi kako je streaming vodeći format prihoda i da je prihod od snimljene muzike porastao u svakom svetskom regionu tokom 2021. godine.
Prihodi u Evropi, drugom najvećem svetskom regionu po prihodima od snimljene muzike, porasli su za 15.4%. Radi se o naglom porastu u odnosu prethodnu godinu, kada je stopa rasta iznosila 3.2%. Sva najveća tržišta u Evropi zabeležila su dvocifreni rast: Velika Britanija (+13.2%), Nemačka (+12.6%) i Francuska (+11.8%).
Kada govorimo o posebnostima svetskih regiona, Sjedinjene Američke Države i Kanada nadmašile su stopu globalnog rasta s porastom od 22%. Samo tržište SAD poraslo je za 22%, a kanadski prihodi od snimljene muzike porasli su za 12.6%. Azija je porasla za 16.1%, a najveće tržite je Japan s porastom od 9.3%. Sledeći trendove, Azija je imala značajan udeo u prihodima od prodaje fizičkih formata i on iznosi 49.6%.
Bliski Istok i Severna Afrika su prvi put izdvojeni kao zasebna regija unutar Global Music Reporta, a doživeli su najveću stopu regionalnog rasta u svetu, a on iznosi 35%. Posebno snažan pokretač rasta bio je muzički streaming koji ima 95.3% udela na tržištu. Podsaharska Afrika, takođe prvi put izdvojena u godišnjem izveštaju, zabeležila je rast prihoda, uglavnom podstaknut streamingom, a on iznosi 9.6%. U ovom regionu je posebno snažan rast prihoda od streamovanja muzike potpomognut oglasima, a taj rast iznosi 56.4%.
Latinska Amerika ima jedan od najvećih udela streaminga za bilo koji region (85.9% tržišta), a stopa rasta je jedna od najvećih u svetu i iznosi 31.2%. Azija je zabeležila rast od 4.1%, a Australija (+3.4%) je ostala među 10 najboljih tržišta na svetu. Novi Zeland je zabeležio rast prihoda od streaminga što je dovelo do rasta ukupnog tržišta od 8.2%.
Deset najvećih svetskih tržišta redom čine: Sjedinjene Države, Japan, Velika Britanija, Nemačka, Francuska, Kina, Južna Koreja, Kanada, Australija i Italija.