Jubilarni, trideseti Festival ekološkog pozorišta za decu i mlade (FEP) u Bačkoj Palanci, završen je uručenjem nagrade “Dobro drvo”. Nagrade su dodelili, publika, dečiji i stručni žiri. I čini se da su se dve predstave zaista izdvojile.
Predstava “Biti (To be)”, pozorišne produkcije Prolaz za sve iz Danske, najbolja ja predstаva po oceni Različkovog dečijeg, ali i stručnog žirija.
Stručni žiri, koji je radio u sastavu Ana Anđelić, glumica, Boris Čakširan, kostimograf, koreograf slikar i reditelj i Goša Debska rediteljka, dramaturškinja i pozorišna pedagoškinja iz Poljske, u obrazloženju navodi da “se ova predstava bavi veoma aktuelnim društvenim i socijalnim pitanjima koja su na jedinstven i jednostavan način prikazana dečijoj publici kroz animaciju objekata. Smenom komičnih ali i životno ozbiljnih situacija predstava duboko utiče na gledaoce”.
Takođe, prema oceni stručnog žirija, izdvojile su se još tri predstave, kojima su dodeljene specijalne nagrade.
Specijalnu nagradu autorkama za inkluziju dečije publike stručni žiri dodelio je Jovani Rakić i Željki Jakovljević za predstavu “Jato” kolektiva Prekretnica. Zatim, specijalnu nagradu za izuzetno umetničko izvođenje dobile su francuske glumice Sofi Muro i Edviga Baž, za predstavu “Tvik Tvik Filomel”. A, specijalnu nagradu za dizajn kostima dobila je Irina Somborac, za predstavu “Hrabra devojčica” Kruševačkog pozorišta.
“Hrabra devojčica” ujedno je dobila i nagradu publike, ali je i Predstava najbliža mladima po odluci žirija mladih Dramskog studija Proscenijum.
Pod sloganom “Metarmofoza” 30. Festival ekološkog pozorišta za decu i mlade održan je od 22. do 25. avgusta u Bačkoj Palanci. Tokom četiri dana Festivala u takmičarskom programu odigrano je 8 predstava iz Srbije, regiona, Francuske, Španije i Danske u izvođenju internacionalnih trupa.
Osim predstava, održane su i izložbe, kreativne i edukativne radionice, tribine, ali i svakodnevna druženja sa pesnikom dana u kojima su učestvovali pesnici svih genaracija – Jasminka Petrović, Pop D. Đurđev, Stefan Tićmi i Aleksandra Jovanović. Takođe, u okviru programa održan je i razgovor na temu “Položaj dramskog pisca za decu i mlade u regionu”. Povod za taj razgovor jeste rezidencija “buđenje glasova mladih umetnika” u organizaciji Festivala ekološkog pozorišta za decu i mlade, a pod pokroviteljstvom Evropskog festivalskog fonda za nove umetnike – EFFEA, inicijative Evropske asocijacijacije festival (EFA), koju sufinansira Evropska unija.
Uoči i tokom Festivala, u zamenu za ulaznice, prikupljan je reciklažni otpad – čepovi, pet ambalaža, limenke i staklo. Prihod od reciklaže i donacija i ove godine biće uplaćen u humanitarne svrhe.
Na kraju, za same organizatore, ovo je bila prilika za introspekciju i pregled postignutog u trideset godina održavanja pozorišnog festivala u gradu bez pozorišta. Iduća decenija, poručuje direktorka Festivala Sonja Petrović, biće period nade.
– Ulaskom u četvrtom deceniju nadamo se da će sada biti sve usmerenije na decu i mlade u Bačkoj Palanci i da ćemo samim tim sa većom lakoćom i mogućnostima moći da organizujemo programe za decu. U tom smislu nadam se i nekom pozorištu u našoj maloj sredini koje bi nam omogućilo infrastrukturu i sistemsko negovanje kulture za decu i mlade. Nadam se novom poglavlju u kome će deca imati konstantno pravo na kulturu i umetnost. Gledajući i više nego popunjene sale, u isto vreme nekako imam osećaj i sreće i tuge – sreće, jer smo kao organizatori preponosni jer ovaj grad prepoznaje naš rad i festival. A, tuge, jer to znači da je ovoj deci preko potrebno više kulturnog sadržaja, nego što samo ovaj Festival može da ponudi – zaključuje Petrović.
Festival ekološkog pozorišta za decu i mlade iz Bačke Palanke ove godine realizovan je pod pokroviteljstvom švajcarske vlade u okviru okviru projekta “Kultura za demokratiju” koju sprovodi Hartefakt fond, zatim organizacija kao što su European Festival Fund for Emerging Artista – EFFEA, Rekonstrukcija Ženski fond, ali i uz pokroviteljstvo Pokrajinskog sekretarijata za kulturu, javno informisanje i odnose s verskim zajednicama, Francuskog instituta u Srbiji, Teatroskopa, kao i British- Serbian Benevolent Trusta i kompanije Incanto industries.