Kad u srpskoj urbanoj kulturi dođeš do bilo čega što nosi oznaku #99, to je prosto nestvaran podvig.
A nastup grupe Loup-Garou pre nekoliko nedelja označio je upravo 99. izdanje Monday Bluesa – serijala low-noise bluz koncerata u organizaciji Doma omladine Beograda, koji je prešao dug put od svog premijernog predstavljanja publici u maju 2017. godine, donoseći blues na beogradske ulice, tačnije na prostor ispred DOB-a koji se sada zove Plato Milana Mladenovića, ispred čuvenog Zidića i – stigao na prag stotog izdanja.
O Mondey Blues projektu, ali i svim onim lepim stvarima koje se godinama dešavaju u Domu omladine Beograda, Headliner je razgovarao sa Milicom Ševarlić, rukovodiocem Odeljenja za promociju delatnosti Doma omladine Beograda i Aleksandrom Đukićem, muzičarem i rukovodiocem Odeljenja za pravne poslove DOB-a.
Kako je nastao program Monday Blues, čija je to ideja?
Aleksandar Đukić: Tokom 2017. godine sam u nekoliko navrata u razgovoru sa tadašnjim direktorom Doma omladine Beograda, Nenadom Dragovićem razgovarao o potrebi da bluz muzika kao žanr pronađe svoje redovno mesto u okviru programa DOB-a. Imao sam dugogodišnje iskustvo sviranja bluza u okviru nekoliko različitih sastava koji su duže vremena bili aktivni na beogradskoj klupskoj sceni, ali sam osećao da DOB sa tim fenomenalnim prostorom Zidića ima ono što je beogradskom bluzu tako falilo, a to je šansa da izađe iz začaranog kruga klupskih prostora. Cela stvar je korespondirala sa mojom intimnom željom da bavljenje bluzom nastavim u relaksiranom duet formatu (Aleksandar Đukić – bas i glas & Bojan Vulin – gitara). Dom omladine je podržao ovu ideju, određeno je da se ti nastupi održavaju ponedeljkom, predložio sam da se program nazove “Monday Blues” i to je bilo to 🙂
Naš prvi duet “Monday Blues” nastup na Zidiću DOB-a je održan 29. maja 2017. i bio je izuzetno uspešan. Nastavili smo tokom te prve sezone da sviramo kao duet još nekoliko puta tokom leta, a onda isto to nastavili da radimo i tokom jeseni i zime u unutrašnjem prostoru Doma omladine, u centralnom velikom holu u prizemlju zgrade. Od samog početka smo u taj naš duo bluz nastup uneli bitnu inovaciju, a to je ideja da tokom nastupa pored sviranja takođe i pričamo publici o bluzu, o pesmama koje izvodimo, interesantnim momentima iz života bluz autora koji su te pesme napisali… I tako, nastup po nastup, formirala se kritična masa odane bluz publike koja je dolaske na “Monday Blues” koncerte u DOB smatrala svojom privatnom obavezom 🙂 I mogu da kažem da smo svi u tome beskrajno uživali.
Zato baš blues?
Aleksandar Đukić: Bluz je pra-muzika. Bluz je osnova svih žanrova popularne muzike i roka i soula i fanka i džeza i hip-hopa. Bluz u tom smislu treba da bude deo opšte muzičke edukacije, treba negovati osećanje da je bluz važan za razumevanje popularne muzike uopšte. Eto, u tome je deo misije “Monday Blues” koncertnog serijala i mislim da smo svi zajedno u tome uspeli. Imajući u vidu da se radi o otvorenom prostoru Zidića koji privlači generalnu publiku, slučajne prolaznike, strance koji su na proputovanju kroz Beograd, uspeli smo da tu “šansu” iskoristimo i da više nego ikada ranije na ovim našim prostorima zainteresujemo široku opštu publiku za bluz. Nemate pojma koliko ljudi srećem na tim koncertima koji mi kažu da su počeli da slušaju bluz zbog ovih naših “Monday Blues” nastupa.
Neki sjajni bendovi su svirali na Zidiću, koji vam je koncert ostao u sećanju kao poseban i zašto?
Aleksandar Đukić: Posle inicijalne faze u kojoj u kojoj je na “Monday Bluesu” nastupao samo duet Aleksandar Đukić & Bojan Vulin, došlo je vreme da se koncept potpuno otvori za celu bluz scenu Beograda i Srbije. Prvo veliko ovakvo “otvaranje” dogodilo se tokom nezgodnog perioda pandemije korona virusa kada je “Monday Blues” opstao zahvaljujući angažmanu našeg dragog kolege Milana Petrovića, poznatog klavijaturiste koji je tada organizovao čitav niz duet i trio nastupa na koje je pozivao gotovo sve relevantne muzičare sa beogradske bluz scene. A onda, po okončanju pandemije, dodatno podižemo nivo raznovrsnosti “Monday Blues” programa, pa su tako u nizu nastupali bendovi Cotton Pickers, Loup-Garou, Di Luna Blues Band i mnogi mnogi drugi… Svi nastupi su bili fenomenalni, teško je izdvojiti neki posebno, ali ako ipak to moram da učinim neka to bude bilo koji MB nastup benda Loup-Garou, radi se o vrlo interesantnom i osobenom bluz bendu.
Kako uspevate da nagovorite neke stvarno velike muzičare da se “igraju” na Zidiću DOB-a?
Aleksandar Đukić: Iskreno, nisam imao utisak da imamo problem u komunikaciji sa bilo kim od muzičara da dođu i nastupe u okviru programa “Monday Blues”. Nisu postavljali bilo kakve posebne uslove, naprotiv želeli su da nastupe uvek kada smo ih zvali. Imam utisak da je u slučaju “Monday Bluesa” prevagnula iskrenost čitave ideje, fenomenalan prostor za nastupe, sjajni tehnički uslovi i svest kod muzičara da je dobro da budu deo te MB priče.
Milica Ševarlić: Zidić je letnja scena Doma omladine Beograda, na Platou Milana Mladenovića, na kojoj se, pored koncernog serijala “Monday Blues”, tokom leta svakog petka održava, već 12 godina, i ciklus “Koncerti na Zidiću”, a svake subote, takođe punih 12 godina, tokom septembra meseca organizujemo džez matine koncerte u okviru serijala “Džez za DŽ”. Svi koncerti su besplatni za posetioce. Zidić jeste mesto na kojem Dom omladine prvenstveno promoviše mlade autore i izvođače, ali često tu održe nastup i njihove istaknute starije kolege.
Sve što je Aleksandar naveo za MB program, važi i za ostale koncertne serijale – nema ubeđivanja, i poznati muzičari se rado odazovu pozivu za nastup. Mislim da se svi slažu da je ova letnja scena izvanredna iz više razloga. Ne samo što je u pitanju Dom omladine, kultna muzička institucija, već i što se nalazi u samom centru grada, na veoma prometnoj raskrsnici. Zidić izlaže muzičare i onoj publici koja možda i ne poznaje (dovoljno ili uopšte) njihovo stvaralaštvo, okupljalište je različitih generacija, ljudi koji ne idu često u zatvoren prostor na koncerte, tu su i turisti i slučajni prolaznici. Takav skup raznovrsnih ljudi u publici pruža jedinstven ambijent za muzičare, drugačiji od onoga koji imaju na koncertu za koji su ljubitelji njihovog rada ciljano odvojili vreme i novac za ulaznicu, da posvećeno slušaju 90 minuta programa. Tu je i faktor buke od saobraćaja, vetra ili sunca, dečice koja vole da priđu bendu, ili koješta drugo, čega nema u koncertnoj sali. Mislim da sve to za muzičare predstavlja jedinstven, pozitivan izazov, pa čak i za one sasvim iskusne i proslavljene.
Kako ste uspeli da od Zidića napravite brend?
Milica Ševarlić: U pitanju su specifični događaji, koncerti u drugačijim uslovima od onih u salama i klubovima, koje možete da slušate u sred gradske vreve, onoliko koliko želite ili imate vremena Verovatno je i sama ta činjenica na početku privukla publiku, kao nešto novo i drugačije, što se odvija redovno, na istom mestu i u isto vreme. Od presudnog značaja je, naravno, kvalitetan i promišljen odabir bendova, koji je publici ponudio autentičan autorski sadržaj. A tu je i faktor iznenađenja – Zidić je mesto na kojem otkrivate sjajne nove bendove i mlade talente, različitih žanrovskih orijentacija, a možete se sresti i sa svojim muzičkim herojima. Opuštena atmosfera, druženje, bez barijere koju nosi klasična bina – ljudi često prilaze posle koncerta muzičarima, ali i nama kao organizatorima, da daju komentar i podele utiske, fotografišu se, postave pitanje… Mislim da je to mesto koje povezuje sve one koje spaja iskrena ljubav i strast prema muzici i kulturi, uopšte.
Aleksandar Đukić: U modernom vremenu okruženi smo najrazličitijim brendovima. Brendovi ne označavaju samo kvalitet nekog proizvoda ili usluge već upućuju i svojevrsne poruke okolini pred kojom se “noseći” te brendove deklarišemo i ukazujemo “kom plemenu pripadamo” 🙂 E, to se dogodilo i sa “Monday Blues” brendom. On je postao prvo “brend”, a zatim je postao i jasna oznaka kvaliteta sa porukom: dođite ponedeljkom u Dom omladine Beograda i slušaćete najbolji mogući domaći bluz i divno ćete se zbog toga osećati.
Imamo Koncerte na zidiću, Monday Blues, Džez za dž… kada će punk četvrtak ili soul utorak…
Milica Ševarlić: Serijal “Koncerti na Zidiću” upravo je zamišljen kao prostor za bendove koji sviraju različite vrste muzike, od roka do popa, od panka do metala, od repa do elektronike…. Zapravo, sve ono što muzički program Doma omladine nudi publici tokom redovne koncertne sezone. I u toj raznovrsnosti je, između ostalog, lepota ove letnje scene. Kolega Đukić je rekao kako je nastala inicijativa za “Monday Blues”, koja je utemeljena i u činjenici da je DOB tokom prethodnih šest decenija svog postojanja bio važno mesto za domaću bluz scenu, te smo želeli da se vratimo tim korenima jednim ovakvim konceptom. Program “Džez za DŽ”, nastao je na tragu angažmana Doma omladine Beograda, kao organizatora Beogradskog džez festivala – najstarije srpske manifestacije ove vrste muzike, koji nastoji da bude i važna platforma za podršku domaćim džez muzičarima (naročito mladim), ali i da se stara o razvoju i negovanju kulturnih potreba i navika naše publike. Dakle, ova tri koncepta u sebi nose i važan deo generalne programske orijentacije naše kuće, kao i uloge koju imamo u pogledu podrške lokalnoj sceni i zajednici u okviru koje postojimo. Nije isključeno da će se letnja scena na Platou Milana Mladenovića tematski širiti na nove koncertne cikluse u narednom periodu.
Da li ste razmišljali da program preselite u neki veći, zatvoreni prostor u DOB-u
Milica Ševarlić: Zatvoren prostor u Domu omladine je alterativni, u slučaju loših vremenskih uslova, koji se uvek nadamo da nećemo morati da koristimo. Jer, kao što sam navela, mislimo da je specifičnost ovih koncerata upravo lokacija i jedinstvena atmosfera koju ona nosti. Tokom godine u zatvorenom prostoru imamo veliki broj koncerata, pa verujemo da našoj publici ne nedostaje dobrog sadržaja ni u koncertnim salama DOB.
Zašto ste ove godine stali na 99, a 100. koncert pomerili za sledeću sezonu… još je lepo vreme u Beogradu 🙂
Aleksandar Đukić: Mislim da je na određeni način simpatično da ove sezone “stanemo” na broju od 99 održanih „Monday Blues“ nastupa 🙂 Hajde da ostavimo taj 100. jubilarni za prvi naredni pogodan momenat i da se potrudimo da taj nastup bude specijalan na određeni način.
Uskoro će jubilarni 40. Beogradski džez festival, hoće li na njemu biti muzičara sa Zidića?
Milica Ševarlić: Dom omladine Beograda, kao važan zadatak pred sebe je postavio podršku domaćoj džez sceni. Posebno se trudimo da ohrabrimo i široj publici predstavimo mlade autore. U tom smislu, odlično sarađujemo sa dve obrazovne institucije: Srednjom MŠ “Stanković” i njenim džez odsekom, kao i sa Odsekom za džez i popularnu muziku Fakulteta muzičke umetnosti u Beogradu, koji su dva izvanredna rasadnika novih umetničkih talenata. Kao institucija nismo tu samo da svedočimo razvoju mladog čoveka i njegovog talenta, već i da stvorimo konkretne uslove da taj talenat dobije priliku da za njega čuje široka javnost, da omogućimo najbolje profesionalne standarde koncerta, promociju, adekvatan tretman u svakom smislu i razvoj njihovih karijera. Da prepoznamo kada je trenutak da damo vetar u leđa i da im pružimo priliku koja nosi još više odgovornosti, odnosno da nakon koncera na Zidiću, u okviru serijala “Džez za DŽ” nastupe na nekom od programa Beogradskog džez festivala. Više je takvih primera, pomenuću samo dva. Talentovan vokalista i autor, Viktor Tumbas, nastupio je 2022. godine u okviru programa “Džez za DŽ”, kao predstavnik FMU, a već naredne godine u okviru programa “Srpski Showcase” na 39. Beogradskom džez festivalu imao je promociju svog prvog autorskog albuma. Naš nadareni kontrabasista i kompozitor, Miloš Čolović, još kao učenik džez odseka SMŠ “Stanković” svirao je na Zidiću, a prošle godine sa svojim triom, takođe je predstavio autorski program na BDŽF. Ove godine, Luka Ignjatović, koji je na počecima svoje karijere svirao na Zidiću i od tada izgradio izuzetnu karijeru koju je naš festival podržao, sa nekoliko svojih kolega okupljenih u projekat “Serbian All Stars” nastupiće na Beogradskom džez festivalu sa specijalnim programom posvećenim velikanima domaćeg džeza, ali i muzičarima koji su danas okosnica srpske džez scene.
Headlinerke urbane kulture – Milica Ševarlić: Najveći profesionalni izazov i dostignuće je biti podrška talentu koji nastaje
Kako će se jubilarni Beogradski džez festival razlikovati od ranijih, kakva iznenađenja čekaju publiku koja voli džez?
Milica Ševarlić: Ovogodišnji, 40. Beogradski džez festival samom činjenicom da je jubilarni, biće posebno svečan i jednim delom predstavljaće putovanje kroz njegovu bogatu, višedecenijsku baštinu. U skladu sa tim, ovogodišnji festival pod sloganom “Džez nasleđe”, pružiće publici emotivno sećanje na muziku domaćih i svetskih džez velikana koji su na BDŽF nastupali prethodnih godina, a od kojih mnogi više, na žalost, nisu među živima. U duhu jubileja, na festival će se vratiti neki od muzičara čiji koncerti su tokom prethodnih decenija ostavili najsnažniji utisak na publiku: Jason Moran, Anat Cohen, Gianluca Petrella, Rudresh Mahanthappa i drugi. Beogradski džez festival, tradicionalno, nastoji da za svoju publiku priredi i neka premijerna koncertna gostovanja, ove godine to će, imeđu ostalih, biti nastupi Billa Frisella, Jamesa Cartera, Cécile McLorin Salvant, sastava Buena Vista All Stars, koji predvodi Ibrahim Ferrer Jr. Još jedna tradicija je i saradnja sa Muzičkom produkcijom Radio-televizije Srbije, odnosno koncert njihovog uvaženog orkestra, Big Banda RTS, koji će ove godine nastupiti sa svetski priznatim dirigentom, aranžerom i pijanistom Alanom Broadbentom. Biće u programu još lepih iznenađenja!
Ono što ostaje isto je format: pet dana trajanja, glavni (19h) i kasniji večernji program (22.30h); sale Doma omladine Beograda i MTS dvorane; pristupačne cene ulaznica… Iznad svega, isti ostaje vrhunski umetnički kvalitet programa i njegova profesionalna realizacija, što se i podrazumeva za manifestaciju koja nosi titulu od posebnog značaja za grad Beograda i koja je jedina iz Srbije članica ugledne Evropske džez mreže.
A.S.I. za HL