Festival Slobodna zona… Filmski odgovori na svetske (i lokalne) probleme

0
325
Oglasi
Photo: Promo
Photo: Promo

Odgovori na brojna pitanja koja prožimaju svakodnevicu u Srbiji stižu iz svih krajeva sveta u vidu sjajnih ostvarenja koje će publika Filmskog festivala Slobodna zona moći da pogleda od 4. do 9. novembra.

Zagađeni vazduh i zatrovane vode, rizični uslovi rada i otkazi bez najave, mladi u raskoraku između želja i mogućnosti, kao i oni koji odlaze na Zapad u potrazi za snom, seksualna zlostavljanja u filmskoj industriji… Zvuči poznato?

U okviru izuzetno bogate i raznovrsne selekcije ovogodišnjeg filmskog festivala Slobodna zona biće prikazani i dokumentarci inostranih autora sa temama koje i te kako rezoniraju i sa nama i našom turbulentnom svakodnevicom.

Zlato Johanesburga/ Photo: Promo (Slobodna zona)
Zlato Johanesburga/ Photo: Promo (Slobodna zona)

Fredrik Gerten, švedski autor veoma potresnog dokumentarca “Izbačeni” prikazanog na Slobodnoj zoni 2019, ovoga puta predstaviće na festivalu film “Zlato Johanesburga” (Jozi Gold) koji je snimio sa Silvijom Volenhoven.

Njih dvoje uputili su se u Johanesburg da naprave priču o baki aktivistkinji koja se bori protiv rudarske industrije.

Naime, nakon što je u rudnicima Johanesburga iskopana skoro trećina celokupnog zlata na svetu, zlata je ponestalo, rudnici se raspadaju i gradu preti ekološka katastrofa zbog nagomilanog radioaktivnog otpada koji zagađuje vazduh i truje vodu, a baka Mariet Liferink odlučna je da prisili industriju zlata da počisti svoj opasni nered.

“Zlato Johanesburga” biće prikazano u okviru pratećeg programa Zelena zona, uz ostvarenja “Starac i roda” Tomislava Jelinčića i “Snežni leopard” Mari Amige.

Epidemija virusa korona dovela je do ekspanzije fenomena gig ekonomije i stvorila tržište frilenserske radne snage čija je vrednost pet biliona dolara na svetskom nivou.

Milioni ljudi danas rade onlajn u sistemima koje neki nazivaju i digitalnim feudalizmom, zavedeni obećanjem nezavisnosti i kontrole nad svojim radnim vremenom i primanjima, ali realnost je nešto sasvim drugo.

U filmu kanadske autorke Šenon Volš “Zabavi je došao kraj” (The Gig Is Up) radnici Ubera, Amazona i mnogih drugih platformi sa četiri kontinenta govore o obećanom sjaju i dobijenoj bedi: rizičnim uslovima rada, plati koja se menja bez obaveštenja, otpuštanjima bez najave.

Film će biti prikazan u okviru pratećeg programa EU zona promena. U ovoj selekciji još su i “Povratak u Rems” Žan-Gabrijea Perioa, “Prve 54 godine: skraćeni priručnik za vojnu okupaciju” Avija Mograbija i “Izgubljeno ostrvo” Svetlane Rodine i Lorana Stupa.

Zabavi je došao kraj/ Photo: Promo (Slobodna zona)
Zabavi je došao kraj/ Photo: Promo (Slobodna zona)

Do koje mere je prihvatljivo forsirati glumce u ime kinematografije? I u kom trenutku se pređe ta granica između glume i zlostavljanja?

Na ova pitanja pokušava da odgovori šest mladih glumica koje su na audicijama seksualno zlostavljane i uznemiravane, udarane, neprikladno dodirivane i primoravane da se svuku.

Među njima je i nemačka rediteljka Alison Kun, koja u filmu “Slučaj: Ti” (The Case You) istražuje kako su ova traumatična iskustva uticala na njihove živote danas.

“Slučaj: Ti” deo je pratećeg programa Ženska linija, zajedno sa ostvarenjima “Radiograf jedne porodice” Firuze Hosrovani, “Mala mama” Selin Sjame i “Slušajte pažljivo” Gunar Hal Jensen.

Talentovani petnaestogodišnji baletski igrač Aleksis primoran je da napusti rodnu Kubu i sa roditeljima ode na Floridu.

Iako je primljen u tamošnju prestižnu baletsku školu, nedostaju mu prijatelji i devojka, oseća se usamljeno jer ne govori dobro engleski, a njegov kubanski stil igre ne podudara se sa američkim.

Pošto mu se roditelji žrtvuju i rade prekovremeno da bi mu obezbedili školovanje, Aleksis zna da brzo mora da pronađe svoje mesto u snobovskom svetu američkog baleta, ali istovremeno pokušavajući da ostane veran svojim korenima.

Pored “Plesača sa Kube” Roberta Salinasa u okviru pratećeg programa 14+ biće prikazani i “STOP! Zemlja” Katerine Gornostai i “Ja nikada ne plačem” Pjotra Domalevskog.

Dansko-francuski autor Jonas Poher Rasmusen snimio je dokumentarni animirani film “Begunac” (Flee) o svom bliskom prijatelju i školskom drugu, koga upoznajmo po pseudonimu Amin Navabi.

Ovaj tridesetšestogodišnji uspešni akademik bori se sa bolnom tajnom koju je skrivao dvadeset godina i koja preti da uzdrma njegov i život njegovog budućeg muža.

Amin sada prvi put priča o svom neverovatnom životnom putovanju od kada je kao dete izbegao iz Avganistana i pokazuje kako je samo kroz suočavanje sa prošlošću moguće isklesati svoju budućnost.

Prema mišljenju mnogih, najbolji reditelji koje je Italija iznedrila poslednjih godina, Pjetro Marčelo (“Martin Eden”), Frančesko Munci (“Crne duše”) i Aliče Rorvaher (“Srećan kao Lazaro”), krenuli su na put širom Italije tokom februara prošle godine da snime i sakupe utiske mladih ljudi iz svoje zemlje.

Ispitivali su ih o budućnosti – budućnosti onih rođenih posle 2000. godine. Tinejdžeri iz svih delova zemlje i svih društvenih slojeva, pričali su o mestima na kojima bi voleli da žive rastrzani između mogućnosti koje ih okružuju, snova o onome što bi želeli da postanu, straha od neuspeha i prepreka koje se nadaju da će savladati.

“Begunac” i “Budućnost” biće prikazani u okviru pratećeg programa Zona bez granica u kojem su još “Lucu” Aleksa Kamilerija, “Bez kajanja” Šarifa Korvera, “Frida” Aleksandre Odić, “Leto soula” Kvestlava i “Duga resa” u produkciji Škarta.

Sve ove filmove bioskopska publika moći će da pogleda od 4. do 9. novembra u Beogradu, Nišu i Novom Sadu.

Posle toga, deo festivalskog programa biće dostupan od 10. do 20. novembra i filmofilima širom Srbije putem onlajn platforme KinoKauch.

Ulaznice za festival već su puštene u prodaju, a sve informacije o programu, rasporedu projekcija i lokacijama dostupne su na zvaničnom sajtu festivala.

Oglasi

POSTAVI ODGOVOR

Molimo unesite vaš komntar!
Unesi svoje ime