Ovogodišnje, 41. izdanje Beogradskog džez festivala biće zatvoreno koncertom jednog od najznačajnijih savremenih džez muzičara, američkog tenor saksofoniste i kompozitora Džejmsa Brendona Luisa.
Ovaj umetnik, čija muzika objedinjuje snagu tradicije i istraživački duh savremenosti, sa svojim kvartetom nastupiće 25. oktobra od 21 čas u Velikoj sali Doma omladine Beograda. Ulaznice za koncert su gotovo rasprodate, a ograničena broj ulaznica još uvek se može nabaviti na eFinity prodajnim mestima i onlajn.
Džejms Brandon Luis važi za najizrazitije i najuticajnije glasove savremenog džeza. Na ponovni susret s domaćim ljubiteljima džeza stiže nakon što smo ga na manifestaciji prvi put predstavili 2015. godine, na samom početku njegove karijere. Deset godina kasnije, njegov status vodećeg svetskog džezera, potvrđuje i naš prethodni osećaj za nesvakidašnji talenat. Na ovogodišnjem glasanju kritičara magazina DownBeat, Luis je proglašen za džez muzičara godine (apsolutna kategorija), kao i za najboljeg tenor saksofonistu, dok je njegov kvartet među deset najboljih sastava.

Luisova muzika, ukorenjena u gospel i bluz, ali otvorena prema slobodnoj improvizaciji i avangardnim idejama, odiše retkom iskrenošću i duhovnom snagom. Kritičari ga prepoznaju kao umetnika koji u dahu spaja nasleđe Džona Koltrejna sa savremenim senzibilitetom, stvarajući zvuk koji je i introspektivan i vatren, istovremeno misaon i duboko emotivan. Svojim radom potvrđuje da je džez muzika živa i u neprestanoj evoluciji.
Predvodnik savremene portugalske džez scene na 41. beogradskom džez festivalu: Rikardo Toskano 25. oktobra u Domu omladine
Tenor saksofonista i kompozitor Džejms Brendon Luis (James Brandon Lewis) rođen je u Bafalu 1983. godine i odrastao u crkvi, što je formiralo jezgro njegove duhovnosti. Već tokom studija sarađivao je sa poznatim džez, rok i gospel muzičarima, među kojima su Beni Golson, Džeri Alen, Volas Runi, Džon Ledžend, Kej Di Leng, Vanesa Vilijams, Dorinda Klark Kol i “kraljica gospela” Albertina Voker. Po objavljivanju prvog albuma “Moments” (2010) preselio se i nastavio da radi u Njujorku. Kritika ga je odmah ocenila kao “sledećeg heroja džeza”, što je potvrdio već na drugom ostvarenju “Divine Travels” (2014) ukrstivši koplja sa veteranima improvizacije, Vilijamom Parkerom i Džeraldom Kliverom – sastavio je duh gospela sa vatrom “free” džeza. Istraživanja u tom domenu nastavio je deceniju kasnije, objavljujući izvanredan album sa najvećim himnama gospela posvećen Mahaliji Džekson.

Na trećem albumu “Days of Freeman” (2015) pristupio je zanimljivom eksperimentu: nadahnuće je našao u hip-hopu s kraja 80-ih godina 20. veka (sastavi Digable Planets, A Tribe Called Quest i saradnja Run D.M.C. sa Aerosmith), istražujući kako da stil i tehniku repera emulira svojim tenor saksofonom. Te godine je premijerno nastupio na Beogradskom džez festivalu, na izdanju pod sloganom “New Generations”. Štaviše, osetivši da je pred Luisom zaista blistava karijera, odabrali smo ga za jedno od dva lica na plakatima manifestacije (drugo lice je bila japanska pijanistkinja Hiromi).
Dosad je objavio šesnaest albuma pod svojim imenom u različitim formacijama. Godine 2022, album “Jesup Wagon” sa Red Lilly Quintetom izabran je za album godine u anketi kritičara magazina DownBeat, a kvintet je proglašen najtalentovanijim mladim sastavom. Dve godine kasnije Luis je dvostruki laureat među talentima: izvođač (apsolutna kategorija) i kompozitor godine. Ovogodišnji trijumf na listama kritičara magazina DownBeat je sve prethodno zasenio, sa nekoliko izuzetnih plasmana na “glavnim listama”. Džejms Brendon Luis je izvođač godine (apsolutna kategorija) i najbolji tenor saksofonista, a čak tri njegova albuma našla su se među prvih dvadeset, sa više poena od prvoplasiranog albuma Patriše Brenan. Među njima je i album “Transfiguration”, snimljen u postavi sa kojom će nastupiti na 41. izdanju Beogradskog džez festivala.



