U Domu omladine Beograda u subotu uveče održana je svečanost povodom završetka 69. Martovskog festivala i dodele nagrada najboljim filmovima i autorima ovogodišnjeg izdanja jednog od najstarijih evropskih festivala.
U takmičarskom programu bilo je 77 filmova u sledećim kategorijama: eksperimentalni film i video art, animirani film, kratki igrani film, dokumentarni film do i preko 50 minuta i međunarodni kratki film.
Filmove je izabrala selekciona komisija u sastavu: Dragana Latinović, rediteljka i producentkinja; Darko Ković, snimatelj, montažer, reditelj i producent; Igor M. Toholj, filmski i TV montažer, autor dokumentarnih i eksperimentalnih filmova i Ivan Velisavljević, dramaturg i filmski kritičar.
Žiri 69. Martovskog festivala, koji je odlučivao o nagradama, radio je u sastavu: predsednik žirija Lordan Zafranović, reditelj i scenarista – Hrvatska, Hajnc Hermans, profesor dramaturgije kratkog filma – Nemačka, Milan Nikodijević, reditelj, scenarista i producent – Srbija, Đanfilipo Pedote, producent i scenarista – Italija i Dragomir Zupanc, filmski i TV reditelj – Srbija.
STRUKOVNE NAGRADE 69. MARTOVSKOG FESTIVALA
NAGRADA ZA NAJBOLJI SCENARIO
Film: Volterov osmeh ili filmsko pismo francuskom prijatelju
Režija: Nikola Stojanović
Zemlja: Srbija
Obrazloženje: Testamentarni film jednog od najznačajnih pobornika Novog filma iz šesdesetih godina prošlog veka. Urednik Sineasta, reditelj dokumentarnih, eksperimentalnih i igranih filmova, volonter asistent Šabrolu, Godaru, Trifou, piše ispovedni lament prijatelju francuskom piscu Patriku Besonu. Nikola Stojanović nije doživeo premijeru svoga filma. Rediteljev sin, montažer Srđan Stojanović dovršio je očevo epistularno delo.
Nagradu je u ime Nikole Stojanovića primio njegov sin Srđan Stojanović. Nagradu je uručio Dejan Dabić, umetnički direktor Martovskog festivala.
NAGRADA ZA NAJBOLJU ANIMACIJU (Biće uručena naknadno)
Film: Pad kralja ibisa (Fall of the Ibis King)
Režija: Mikai Geronimo, Josh O’Caoimh
Zemlja: Irska
Obrazloženje: Magično putovanje kroz emocije sa originalno kreiranim likovima i predivnim aranžmanima boja i svetlosti.
Nagradu su dobili Mikai Geronimo, Giorgia McKenna, Josh O’Caoimh, Charles-Henri Sanson.
NAGRADA ZA NAJBOLJU KAMERU (Biće uručena naknadno)
Film: Varša (Warsha)
Režija: Dania Bdeir
Zemlja: Francuska, Liban
Obrazloženje: Svako ko se vine u visine novograđenih nebodera postaje zemaljski kosmonaut. Kranista u kabini na sto metara iznad zemlje izlazi iz zemljane i psihičke teže. U teskobnom prostoru, psihodelični prizori postaju stvarni kao u pričama braće Strugacki. Kamera u ovom filmu se uopšte ne bavi dominantnom pozicijom krana, panoramom, moćnom konstrukcijom. U krupnom planu je čovek, upravljač dizalicom i njegov vapaj za oslobađanjem od okova religijskih i društvenih dogmi.
Nagradu je dobio Shadi Chaaban, direktor fotografije.
NAGRADA ZA NAJBOLJU MONTAŽU
Film: Duga Resa
Režija: Škart
Zemlja: Srbija
Obrazloženje: Grupa Škart, veoma prisutna na likovnoj sceni, specifičnog dizajna i naracije, odabrala je montažera i sineastu da organizuje njihove ideje u filmsku priču. Vladimir Šojat je primenio svoje iskustvo i znanje da ideje pletenja i ukrašavanja resama oživi u jedan nevidljivi, a opet kreativan svet, satkan od posvećenosti i mašte.
Nagradu je dobio Vladimir Šojat, montažer. Nagradu je uručio Nenad Popović, član Odbora Martovskog festivala.
NAGRADA ZA NAJBOLJI ZVUK / MUZIKU
Film: Razglednica
Režija: Hana Rastoder
Zemlja: Srbija
Obrazloženje: Kratki dokumentarac “Razglednica” je svojevrsni video esej, jedno veliko devojačko pismo o neostvarenoj i neizrečenoj ljubavi, koji bi bez promišljene upotrebe zvuka iskazane u a kapela otpevanoj pesmi “U Stambolu na Bosforu” bio neuporedivo siromašniji. Bez ijednog zvučnog efekta, koji bi samo upropastio postignutu atmosferu, pesma koju peva sama autorka podiže ovu priču na potpuno novi nivo, koji nikoga ne ostavlja ravnodušnim.
Nagradu su dobili Hana Rastoder, rediteljka, i Peter Zirbs, dizajner zvuka, koji je primio nagradu. Nagradu je uručila Aleksandra Mitrić Štifanić, članica Odbora Martovskog festivala.
NAGRADA ZA NAJBOLJU REŽIJU
Film: Severni pol
Režija: Marija Apčevska
Zemlja: Severna Makedonija
Obrazloženje: “Severni pol” je minimalistički film, u dobrom smislu reči, koji je iskoristio čarobnost filma kao medija i tako, možda, i nadvisio namere samih autora. Ovo ostvarenje je dokaz da je film čudo. Uz vrhunsku realizaciju sve pohvale i mladim glumcima.
Nagradu je dobila Marija Apčevska. Nagradu je u rediteljkino ime primio Miloš Ljubomirović, koproducent filma, a uručio je Darko Ković, član selekcione komisije 69. Martovskog festivala.
NAJBOLJI FILMOVI 69. MARTOVSKOG FESTIVALA PO KATEGORIJAMA
EKSPERIMENTALNI FILM/VIDEO ART
Film: Iznutra
Režija: Jelena Prljević
Obrazloženje: Za poetski i metaforički način na koji film oživljava čvrstu materiju i daje joj dah, kroz lakoću svetlosti i senke, u skrivenom srcu gradjevine: onom koji je drži i čini da traje kroz vreme.
Nagradu je primila Jelena Prljević, rediteljka filma, a uručio je Đanfilipo Pedote, član žirija 69. Martovskog festivala.
ANIMIRANI FILM
Film: Linije
Režija: Ivan Stojković
Obrazloženje: Film “Linije” ima jako ubedljivu estetiku i posebne likove, kao i zanimljiv pristup kombinovanju foto elemenata sa takozvanom “kat aut” (cut out) animacijom.
Nagradu je primio Milan Milosavljević, producent filma, a uručio je Hajnc Hermans, član žirija 69. Martovskog festivala.
KRATKI IGRANI FILM
Film: Olga
Režija: Vladimir Đorđević
Obrazloženje: Zbog delikatnosti, jednostavnosti i delotvornosti sa kojom nas film natera da osetimo poteškoće u prevazilaženju drevnih predrasuda u malom selu. Predrasuda koje često donose bedu i patnju celoj zajednici.
Nagradu je primio Vladimir Đorđević, reditelj filma, a uručio je Dragomir Zupanc, član žirija 69. Martovskog festivala.
DOKUMENTARNI FILM DO 50 MINUTA
Film: Anatomija hipomanije
Režija: Mina Vavan
Obrazloženje: Ovaj dokumentarac prati jednog veoma posebnog i zanimljivog čoveka, na veoma ličan i intiman način, i uspeva da približi publiku njemu.
Nagradu je primila Mina Vavan, rediteljka filma, a uručio je Milan Nikodijević, član žirija 69. Martovskog festivala.
DOKUMENTARNI FILM PREKO 50 MINUTA
Film: ŽŽŽ (Žurnal o Želimiru Žilniku)
Režija: Janko Baljak
Obrazloženje: Iako se čini da se o životu i delu jednog od najvećih umetnika preslikavanja “presnog života” na filmsko platno, Želimira Žilnika,sve zna, svaki novi film koji govori o njemu donese po nešto novo. Tako je i sa ostvarenjem Janka Baljka koje nas podseća na bolju kinematografsku prošlost ali usmerava i na budućnost kojoj je Žilnik uvek okrenut. Produkciono zahtevan film u kome su reditelj i direktor fotografije uspeli da ostanu na tragu Žilnikove prepoznatljive poetike.
Nagradu je primio Janko Baljak, reditelj filma, a uručio je Lordan Zafranović, predsednik žirija 69. Martovskog festivala.
MEĐUNARODNI KRATKI FILM
Film: Marko
Režija: Marko Šantić
Zemlja: Hrvatska, Srbija, Francuska, Slovenija
Obrazloženje: Kinematografija bivše Jugoslavije raspala se jednim tragičnim ratom. Prvi koji su uspostavili mostove između novonastalih država bili su sineasti. Ovaj film predstavlja sintezu skoro tridesetogodišnje saradnje kinematografija u takozvanom regionu. Film “Marko” svojom humanom porukom i vrhunskom realizacijom otvara nove prostore za kinematoografsku saradnju na prostorima bivše Jugoslavije.
Nagradu je primla Slađana Petrović Varagić, koproducentkinja filma, a uručio je Dejan Dabić, umetnički direktor 69. Martovskog festivala.
GRAND PRIX NAGRADA 69. MARTOVSKOG FESTIVALA
Film: Interfon 15 (Intercom 15)
Režija: Andrei Epure
Zemlja: Rumunija
Obrazloženje: Za sirov i precizan način na koji film emotivno opisuje, kroz nekoliko esencijalnih kadrova, nedoslednost u odnosu zajednce pred tragičnim događajem poput smrti, kada se dešava u blizini, ali ne pripada direktno nama. Mala galerija likova oslikava urbanu minijaturu u kojoj dominiraju sivi tonovi, uz osećaj stida i ravnodušnosti.
Nagrada će biti naknadno uručena.
Pored glavnih nagrada dodeljene su i sledeća priznanja:
Kompanija LIVING PICTURES dodelila je nagradu za kolorkorekciju i postprodukciju reditelju Danilu Lazoviću za film “Za vikend gabi Lastom u 15 do 5 sa Autokomande da ne bih plaćao peronsku 170 dinara”.
Obrazloženje: Ovo je, koliko autopoetična, toliko i sarkastična priča o autorovom domicilnom gradu Kragujevcu. Originalnim filmskim postupkom, kroz modernu “simfoniju grada”, autor se poigrava sa neobrazovanošću svoje generacije, sa brisanjem i nipodaštavanjem istorije taman koliko, istovremeno, kritički promišlja o neveseloj stvarnosti današnje Srbije.
Nagradu je u ime kompanije LIVING PICTURES uručio Dimče Stojanovski.
Filmski časopis “Filaž” dodelio je specijalno priznanje, posthumno, filmskom scenaristi, reditelju, kritičaru, publicisti i pedagogu Nikoli Stojanoviću. Nagradu je primio njegov sin, Srđan Stojanović, a uručio je Srđan Savić, urednik “Filaža”.
Žiri 69. Martovskog festivala dodelio je dva specijalna priznanja:
Specijalno priznanje filmu “Pejzaži otpora”, rediteljke Marte Popivode.
Obrazloženje: Sa snažnim osećanjem da je naša antifašistička prošlost zapretena, a ipak prisutna u oronuloj kući, zapuštenom šumarku, zaboravljenom stratištu, nevidljivom grobu neznanog junaka, autorka nas navodi na poređenje sa krajputašima i antičkim spomenicima. Svedok vremena, stogodišnjakinja, partizanka i u Aušvicu žigosana logorašica, ostavlja svoju ispovest kao amanet budućim buntovnicima.
Priznanje je primio Ivan Marković, direktor fotografije filma, a uručio je Milan Nikodijević, član žirija 69. Martovskog festivala.
Specijalno priznanje filmu “Jeni, malo svjetlo sa zapada” (Republika Srpska, BiH), reditelja Slobodana Simojlovića.
Obrazloženje: Ovo je film koji podseća na tragediju ratova na teritoriji bivše Jugoslavije, i na humanost ljudi. To je priča o holandskoj bolničarki koja je sama došla u ratno područje da bi svestrano pomagala ljudima zahvaćenim ratnim razaranjima. Ovaj film je jedna vrsta uspešnog početka stvaranja kinematografije u Republici Srpskoj.
Priznanje su primili Slobodan Simojlović, reditelj i Snježan Lalović, producent filma, a uručio je Milan Nikodijević, član žirija 69. Martovskog festivala.